معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یارانه مطبوعات در شش ماهه دوم سال ۹۲ را منتشر کرد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سایت معاونت مطبوعاتی جزئیات مربوط به یارانه مطبوعات را در شش ماهه دوم سال 92 به این شرح معرفی کرده است: 1) یارانه های پرداختی بر اساس «دستورالعمل نحوه پرداخت یارانه مطبوعات» مصوب «کارگروه توسعه مطبوعات» و برای شش ماهه دوم سال 92 به حساب نشریات زیر واریز شده است. این دستورالعمل که در بهمن ماه سال 92 و با توجه به بازخوردهای دریافتی از فعالان رسانه ای اصلاح و تکمیل شد، مبنای محاسبه و پرداخت یارانه در نوبت اخیر بوده است.(هر دو دستورالعمل در سایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده اند.)

2) در این نوبت نسبت به نوبت قبلی (شش ماهه اول سال 92) اصلاحات زیر انجام پذیرفته است:
الف- ضریب حمایتی 30 درصدی برای نشریاتی با هشت گستره استانی (بند 12 دستورالعمل)
ب- ضریب حمایتی 30 درصدی برای نشریاتی با گستره شهرستان (بجز مراکز استان)
ج- حذف صفحات آگهی مازاد بر 30 درصد صفحات در محاسبات (بند 3 دستورالعمل)
د- ضریب کیفی برای تمامی روزنامه ها (سراسری و غیرسراسری) بر اساس نظر کمیته موضوع بند 19 دستورالعمل
هـ- منظور کردن سقف حمایتی برای نشریات (بند 9 دستورالعمل)

3) مبانی محاسباتی هر یک از نشریات در جدول زیر آمده است تا چنانچه هر یک از این داده ها (تعداد شماره، تعداد صفحه، قطع و مجموع ضرایب حمایتی شامل نوع مالکیت، تعداد تذکر هیأت نظارت، اولویت جغرافیایی و ... ) اشتباه باشد، بلافاصله رسیدگی و اصلاح شود.

4) اداره حمایت آمادگی دارد تا پانزدهم مرداد ماه جاری به صورت حضوری و با تعیین وقت قبلی به ابهامات صاحبان امتیاز پاسخ گوید تا در صورت اشتباه در داده های محاسباتی، نسبت به رفع آن اقدام کند.

5) به منظور احترام به درخواست اکثریت صاحبان امتیاز، شمارگان آنها محرمانه تلقی شده و در جدول زیر نیامده است.

6) جدول تکمیلی نیز در ادامه جدول اصلی آمده است. از صاحبان محترم امتیاز تقاضا می شود اگر به هر دلیلی ارقام واریزی به حساب آنان با اقا زیر مغایرت دارد، موضوع را به اداره حمایت اطلاع دهند. البته ممکن است به دلیل ترافیک مبادلات بانکی، مبالغ واریزی بعضی نشریات در دو نوبت صورت گرفته باشد که مجموع آن مساوی ارقام این دو جدول است.

7) با توجه به آن که مجموع سهمیه های محاسباتی بیش از دو برابر اعتبار تخصیصی بوده است مطابق بند 21 دستورالعمل، ضریب تعدیلی مساوی برای همه نشریات منظور شده است.
8) سهمیه نشریات با ترتیب انتشار فصلنامه، دوماهنامه و نشریات استانی، سالانه محاسبه و سهمیه دریافتی نوبت اول از آن کسر و سایر نشریات 6 ماه محاسبه شده است.

9) نشریاتی که سهمیه آنها کمتر از 5 میلیون ریال شده است، در این نوبت واریزی نداشته اند و در حساب بستانکاری آنان منظور شده است تا با مرحله اول سهمیه سال 93 پرداخت شود.

10) از آنجا که رویکرد دولت، حمایت از بخش خصوصی است، یارانه نشریات دولتی و متعلق به عمومی در سال 92 بر اساس بند 5 دستورالعمل به نصف کاهش یافته و از سال 93 از فهرست یارانه مطبوعات حذف می شوند. ضمناً در نوبت حاضر نیز یارانه به مجلات دولتی یا متعلق به بخش عمومی تعلق نگرفته است.

11) مطابق بند 17 دستورالعمل، ملاک محاسبات، شماره هایی است که اعلام وصول شده اند و نمی توان شماره های اعلام وصول نشده را در محاسبات وارد کرد اما با این حال، صاحبان امتیاز می توانند با اصلاح فوری سوابق، یارانه این شماره ها را استثنائاً در نوبت اول سال 93 دریافت دارند. خوشبختانه با سامانه جدیدی که راه اندازی شده است، اعلام وصول ها به صورت الکترونیکی انجام می گیرد و عدم تطابق شماره های منتشره با اعلام وصول، موضوعاً منتفی خواهد شد.

12) از آنجا که اعلام وصول نشریات غیرسراسری و همچنین فصلنامه ها با تأخیراتی مواجه بوده است، برای این دسته از نشریات ابتدا سهمیه کل سال 92 محاسبه شده است و باقیمانده، پس از کسر میزان دریافتی مرحله اول (پرخدات شده در آبان 92)، به حساب آنها واریز شده است. با این روش، ضریب ویژه حمایتی برای نشریات مناطق کم برخوردار (هشت استان) و نشریات محلی (تک شهر) عملاً برای شش ماهه اول آنها نیز منظور شده است.

13) از آنجا که در دولت یازدهم، تخصیص یارانه مطبوعات، منوط به تقاضا و پیگیری آنها نیست، فهرست ها بر اساس « نشریات در حال انتشار» بسته شده است. لذا از کلیه صاحبان امتیاز نشریاتی که به هر دلیل نامشان در فهرست زیر نیست و در عین حال، نصاب شماره های منتشره (موضوع بند 18 دستورالعمل) را گذرانده اند تقاضا می شود به اداره حمایت اطلاع دهند.

14) محاسبات صفحات هر نشریه بر اساس معدل صفحات همه شماره های آن نشریه است و محاسبه صفحات آگهی نشریه ها (غیر روزنامه ها) نیز به همین روش بوده است اما برآورد میزان آگهی برای روزنامه ها بر اساس انتخاب 5 روز تصادفی بوده است. (به منظور دقت بیشتر، 5 روز انتخاب تصادفی برای همه روزنامه ها یکسان بوده است)

15) مقایسه یارانه هر نشریه با نوبت های قبلی همان نشریه، نادرست است زیرا اولاً مبنای محاسبات و ثانیاً حجم اعتبارات تغییر کرده است اما چنانچه بر اساس فرمول محاسباتی، تفاوت معنادار در مقایسه با نشریات مشابه مشاهده شود، قابل رسیدگی و جبران است و در حساب بدهکار یا بستانکار هر نشریه منظور می شود.

16) در سال 92 صرفاً ضراب کیفی روزنامه ها توسط کمیته موضوع بند 19 دستورالعمل یارانه مطبوعات محاسبه شده بود و لذا همان طور که ملاحظه می فرمایید ضریب کیفی برای عمده نشریات ماوی 1 است. ضرایب کیفی جدید نشریات (شامل روزنامه ها و سایر نشریات) برای مرحله اول یارانه 93 بزودی اعلام می شود.

17) انتظار می رود برای مقایسه یارانه نشریات مختلف با یکدیگر و اظهارنظر درباره آن، اولاً مفاد دستورالعمل نحوه توزیع یارانه مطبوعات به دقت مطالعه شود و ثانیاً به همه شاخص ها (قطع، صفحه، تعداد شماره، خصوصی یا غیرخصوصی بودن، ضریب کیفی، تعداد تذکرات هیأت نظارت بر مطبوعات، سقف تیراژ حمایتی و ...) توجه شود.

18) باید اذعان داشت با توجه به هزینه های بالای تولید، چاپ و توزیع مطبوعات، یارانه تخصیصی به آنان فقط تکافوی بخشی از هزینه ها را می کند و امید می رود در سال 93 و با اتخاذ سیاست هایی (افزایش میزان یارانه، حذف نشریات دولتی از فهرست یارانه، توسعه اشتراک، رونق عمومی فضای اقتصادی کشور، عدالت در توزیع آگهی های دولتی، فرهنگ سازی «اقتصاد رسانه» و سایر برنامه های این اداره کل که به کاهش «قیمت تمام شده» منجر می شود) شرایط اقتصادی مطبوعات بهبود یابد.

جدول آمار ارائه شده از سوی معاونت مطبوعاتی را اینجا ببینید. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =