ایسنا نوشت: اهواز نخستین روز اسفند ماه را با وزش تندباد و گرد و خاک شدید آغاز کرد.

در پی وزش تندباد از ساعات ابتدایی صبح امروز، گرد و خاک آسمان اهواز را فرا گرفت و اکنون بر میزان غلظت خاک افزوده شده است.

بنا بر اعلام مدیرکل هواشناسی خوزستان چشمه این گرد و خاک، کانون‌های داخلی در استان خوزستان است و میزان دید افقی را تا 150 متر کاهش داده است

مراکز آموزشی و دانشگاهی 9 شهر خوزستان تعطیل شد

علاوه بر اهواز، دیگر نقاط استان نیز تحت تاثیر پدیده گرد و خاک قرار گرفته‌اند.خوزستان در بهمن و اسفند ماه سال گذشته نیز شاهد وقوع مکرر پدیده گرد و خاک بود.

در پی وقوع پدیده گرد و غبار شدید، مراکز آموزشی و دانشگاه‌های 9 شهر در خوزستان تعطیل اعلام شد، طبق اعلام مدیریت بحران استان در پی وقوع پدیده گرد و غبار، کلیه مقاطع تحصیلی و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها امروز، در شهرستان‌های اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، آبادان، خرمشهر، شادگان، بستان و رامشیر در نوبت بعد از ظهر تعطیل است. 

ضمنا در شهرهایی که پس از اعلام این اطلاعیه، درگیر پدیده گرد و غبار شوند، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها متعاقبا با نظر فرماندار و هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان اعلام می‌شود.

ادامه گرد و خاک در اهواز تا آخر وقت امروز

مدیرکل هواشناسی خوزستان از ادامه پدیده گرد و خاک در استان و شهر اهواز تا آخر وقت امروز(شنبه) خبر داد.

کوروش بهادری گفت: ادامه پایداری جو و وزش تندباد با سرعت 40 کیلومتر در ساعت، موجب فعال شدن چشمه‌های گرد و خاک در استان خوزستان شده است. در این زمینه و بنا بر پیش‌بینی‌ها نیمه‌شب گذشته اخطاریه‌ای در خصوص وقوع پدیده گرد و خاک از سوی اداره‌کل هواشناسی استان صادر شد.

او با بیان این‌که پدیده گرد و خاک امروز میزان دید افقی را تا 150 متر کاهش خواهد داد، گفت: کانون و منشا گرد و خاک امروز اهواز داخلی و در استان خوزستان است و وزش باد شدید موجب فعال شدن این کانون و وقوع گرد و خاک در استان به ویژه در اهواز شده است. 

بهادری گفت: گرد و خاک امروز تا اواخر وقت شنبه ادامه دارد. این سامانه دوباره از روز دوشنبه در استان آغاز فعال خواهد شد و از روز سه‌شنبه با ورود موج ناپایدار غربی، شاهد بارش‌های پراکنده در بیشتر نقاط استان خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته آبادان با 30 درجه و ایذه با 4 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط خوزستان گزارششدند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 28 تا 11 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

 پیش‌بینی فعال شدن چشمه‌های گرد و غبار درون‌استانی

اداره‌کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در پی وقوع پدیده گرد و غبار شدید در استان اخطاریه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه خطاب به فرمانداران شهرستان‌های استان آمده است:

با توجه به اخطاریه سازمان مدیریت بحران کشور و اداره‌کل هواشناسی خوزستان در خصوص وزش بادهای نسبتا شدید و تندبادهای لحظه‌ای در بخش‌هایی از مرکز، جنوب و غرب استان در روز شنبه(1 اسفند)، احتمال فعال شدن چشمه‌های گرد و غبار درون‌استانی و کاهش دید افقی در مناطقی از استان به ویژه شهر اهواز پیش‌بینی شده است. 

دستور فرمایید اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم، کنترل و بازدید و بررسی شبکه‌های برق‌رسانی، اطلاع‌رسانی به شهروندان به ویژه صیادان، لنج‌داران، صاحبان قایق‌های موتوری، کشاورزان، بیماران تنفسی، دامداران، عشایر، ساکنان مناطق در معرض خطر و مناطق با احتمال وقوع تندباد، در جهت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و سایر تدابیر لازم جهت پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی اقدام لازم معمول و گزارش اقدامات به عمل آمده را به این اداره‌کل ارسال کنند.

42236

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 511966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    38 0
    به کدامینننننننننن گناااااااااه
    • مرضیه A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
      4 0
      تو رو خدا به داد این مردم بیگناه برسید مسووووووولین.... تا کی آلودگی تنفس کنیم؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    38 1
    امشب که رسید تهران مسئولان به فکر می افتنذ
    • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
      3 15
      نیست مسئولین برای آلودگی هوای تهران فکری کردن... شهرستانها فکر میکنن تهران بهشته و همه به فکرش هستن در حالی که این شهر در حال نابودیه
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    34 0
    ای خداااااااااا
  • بدون نام ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    9 0
    نزديك ظهر كه كلي گرد و خاك به خورد مردم رفته اعلان تعطيلي مي كنند
  • مریم RO ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    11 1
    الان که مینویسم ساعت سه ظهر هست و اسمان اهواز نارنجی ست.توی اتاق نشستم ولی باز هم نفس کشیدن سخته.صبح که بیرون بودم ریزگردها زیر دندانم صدا می داد.البته تازگی نداره ولی امید زنده است.نمیدونم اگه بشه همین الان براتون عکس میفرستم.با واتساپ
  • هادی A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    11 0
    اگه یک روز قبلش میدونستند پس چرا مدارس و ادارات رو روز قبلش تعطیل میکردند، واقعا برای مقامات استان خوزستان باید تاسف خورد
  • بی نام RO ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    9 1
    خوبه که از قبل گزارش و دادن ولی باز مدارس و تعطیل نکردن،ما که شیفت صبح بودیم واقعا اذیت شریم،
  • الهه A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    11 1
    افتضاحه .و متاسفم برای مسئولین که رسیدگی نمیکنن ...چرا در گذشته نبود صدقه سری کی بود ما هوای پاک داشتیم ...؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    15 0
    واقعا انتقال آب کارون به اصفهان و یزد برای کاشت برنج و یونجه اینقدر مهم است که جلگه حاصلخیر خوزستان باید از بین برود. گذارش های جهانی رو بخونید که گفته تمام زمینهای حاصیخیز خوزستان تا ده سال دیگه نابود میشود همین حالا بخاطر کاهش دبی آب کارون به خلیج فارس زمینهای زراعی شور شده اند و غیر قابل کشت آخه تبعیض و ظلم تا کجا ..
  • بی نام A1 ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    5 1
    سیدشریف حسینی امسال قول داد مشکلات گرد وغبار را حل کند دوره قبل وقت نداشت
  • ناشناس IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    2 0
    آقا ما نوبت صبحی ها میریم مدرسه خاکشو میخوریم بعد میان ظهرها رو تعطیل میکنن؟ما آدم نیستیم؟واقعا متاسفم تو تهران یه بند انگشت گردوخاک بیاد همه ی مردم عزا میگیرن حالا اینجا ما داریم خفه میشیم تعطیل نمیکنن.