۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰
به خاطر هوایی که نفس می کشیم متشکریم

این روزها در شهر تهران اتفاقی می افتد که اگر عجیب نباشد مطمئنا اتفاق نادری است.

بعد از سال ها قله دماوند از تهران دیده می شود به جز این آسمان آبی است و از همه مهمتر پرواز پرنده های است که سال ها بود از آسمان تیره و دود آلود شهر ما رخت سفر بسته بودند.

نعمت زندگی در شهری با هوای سالم و نه حتی پاک سال ها بود که با آغاز مصرف بنزین های پتروشیمی ا زتهرانی ها گرفته شده بود .بنزینی که با وجود اقرار صریح کارشناسان به سرطان زا بودن وآلاینده بودنش باز هم با انکار مسئولین وقت درجایگاه های بنزین سراسر شهر توزیع می شدواین وقتی فاجعه می شد که بدانید فقط روزانه تنها در تهران 12 میلیون نفر و هر فرد به طور متوسط 16 کیلوگرم هوا ی آلوده تنفس می کرده است.

بنزینی که اگرچه دربوق و کرنا برایش جشن خودکفایی گرفته شد تبدیل شد به دشمن بزرگ سلامتی ساکنان و آسمان آبی شهرما .
تا این که بالاخره بعد از سال ها سکوت و انکار چند روز پیش روابط عمومی سازمان محیط زیست در اطلاعیه ای تاکید کرد که بنزین پتروشیمی ها آلوده و سرطان زا هستند ،گفته شد."دولت دهم برای خنثی کردن تحریم‌ها و تأمین بنزین مورد نیاز کشور در حرکتی ضربتی و بدون برنامه‌ریزی بلند مدت اقدام به تولید بنزین پتروشیمی کردعدم رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی استفاده از بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی اثرات نامطلوبی را بر سلامت شهروندان داشته است و می‌توان افزایش نرخ برخی از بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان را به این موضوع نسبت داد."
معاون رییس جمهور به همین یک بیانیه هم اکتفا نکرد و با تاسف از پنهان کاری های صورت گرفته در آگاهی بخشی به مردم در ارتباط با اثرات بنزین آلوده بر سلامتی آنها می گوید": رویکرد دولت یازدهم شفاف سازی در مورد موضوع و حل بحران آلودگی هوا و حذف بنزین آلوده پتروشیمی است"

قولی که بعد از گذشت حدود یکسال از عمر دولت یازدهم در چند شهر از جمله تهران و اراک و کرج عملی شده است .
اگرچه که منتقدان این اتفاق تنها به این نکته تاکید می کنند که واردات بنزین در سال گذشته روزانه ٣,٥ میلیون لیتر بودو با حذف کامل بنزین پتروشیمی این میزان به ١٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.اما واقعا مگر می شود با سلامت و جان مردم به اسم خودکفایی بازی کرد؟

حالا داشتن 8 روز هوای پاک و 50 روز هوای سالم بدون حتی یک روز هوای ناسالم از ابتدای سال جاری در تهران، به مدد حذف یکی از مهم ترین ارکان آلودگی هوا یعنی بنزین و سوخت ناسالم اتفاق افتاده است و.این اتفاقی است که فقط ظاهر ماجرا دارد هزارها کودک و هزارها مردمی که به مدد این اتفاق از سرطان و بسیاری از بیماریهای تنفسی و ...می گریزند هم گوشه دیگری از این اتفاق است.و شاید بی موقع نباشد که بگوییم روحانی به خاطر بهار زیبای امسال و هوای سالمی که نفس می کشیم هم متشکریم.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    156 1
    اقای رییس کمیسیون انرژی مجلس و وزیر اخراجی محمود :افتاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    125 2
    برای پر کردن جیب تعدادی خاص، که مازراتی و پانامرا سوار بشن، ببین چیکار کردن، مردم رو مریض و فقیر و عصبی و نا امید کردن. کی پیگیری میشه این جنایتی که در حق مردم کردن؟
    • کمیل A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
      27 0
      من و شما باید پیگیری کنیم دوست عزیز طبق قوانین حکومتی شما و من می تونیم از عوامل اون سوء مدیریت ها شکایت کنیم. اما راستی چند نفر شاکی شدند؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    روحانی مچکریم
    • بی نام DE ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
      26 23
      بنزینهای یورو 4 یا پاک هنوز آلوده است.فقط وارداتی ها تمیزند.بی خود متشکر نباش
    • احمد بیطرف US ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
      4 4
      اصلا مطمئن نباشید که بنزین جدید البته به قول مسئولین فرقی با بنزین قبلی داشته باشه. چون خط تولید و فرایندش و نیز خوراک اولیه اون دقیقا مثل سابق هستش، حالا چی این وسط تغییر کرده، که شما میدونی و ما نه خدا عالمه.
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    145 3
    آيا نبايد تمام مسئولين و دست اندركاران توزيع اين بنزين را محاكمه كرد؟
    • سارا IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
      24 0
      نتایج یه تحقیق منتشر شده گفته اگر بچه زیر 5 سال دارید از تهران برید . از ماگفتن
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    23 29
    تو این فصل باد هست که هوا خوبه پارسال هم در بهار هوا بد نبود.. باور کنید این بنزینهای فعلی هم آلوده است....من 4 روز پیش حالم به شدت بد شد...محققان دانشگاه شریف هم گفتند بنزنش کم شده گوگرد ش زیاد شده....
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    26 7
    می دونم که منعکس نمی کنید اما پارسال هم در بهار چند روزی دماوند دیده میشد.به خاطر هوای سبک و در جریان فصل بهاره نه اصلاح بنزینها....دانشگاه شربف اعلام کرده این بنزین ها بنزنش کمی اصلاح شده اما گوگرد آن 20 برابر مجاز و در دیزل 800 برابر مجاز.
  • مرتضی A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    63 7
    احمدی نژاد باعث و بانی این اتفاق هاست ..سوء مدیریت اش کشور رو چه تو خارج چه تو داخل به خاک سایه نشونده و اگه دادگاه عادلانه برقرار بشه باید برای تک تک این خیانت هاش به کشور محاکمه بشه حیف و صد افسوس
  • بي نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    81 4
    بنده در عجبم كه چرا احمدي نژاد را محاكمه نمي كنند؟ آيا مي دانيد كه چه تعداد از مردم به خاطر بنزين آلوده دچار سرطان شدند؟ آيا مي دانيد با اجراي هدفمندي يارنه ها وضعيت اقتصادي مملكت در طول هشت سال گذشته به قدري به هم ريخته است كه اگر هشتاد سال هم بگذرد درست نمي شود؟ آيا مي دانيد كه وجهه دولتمردان كه در طول هشت سال احمدي نژاد به هم ريخته است ديگر بر نمي گردد و مردم اعتمادشان را به دولتمردان از دست داده اند؟ پس چرا ايشان محاكمه نمي شوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بي نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    24 9
    ابتكار مچكريم
    • احمد بیطرف US ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
      6 1
      اصلا مطمئن نباشید که بنزین جدید البته به قول مسئولین فرقی با بنزین قبلی داشته باشه. چون خط تولید و فرایندش و نیز خوراک اولیه اون دقیقا مثل سابق هستش، درست مثل آبگیری دریاچه هامون که طبق گفته مسئولین افقانی به دلیل سیلاب و سرریز شدن سد در بالادست حوضه آبریز بوده و اینا سریع به خودشون گرفتن و شروع کردن به کلی تبریک و تحنیت. حالا چی این وسط تغییر کرده، که شما میدونی و ما نه خدا عالمه.
  • بی نام NL ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    26 1
    هرسال بهار هوا تمیز میشه و دماوند دیده میشه و پرستو ها میان آسمون تهران.اما از سال 89 بنزینها سرطان زا شد و هوا در زمستان 92 به علت مصرف زیاد ینزین به اوج آلودگی رسید و هنوز یورو 4 و دیزل آلوده است.
  • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    45 3
    خدا لعنت كنه پاكترين دولت رو كه با استفاده از شكل مار بجاى كلمه مار هر كارى تونست با اين اب و خاك كرد
  • اراکی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    58 1
    واقعا جالبه توی شهر اراکم بعد از دو چندسال کوه های اطراف کمی معلوم شده.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    13 9
    رهبرا متشکریم.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    6 13
    وا بهار هميشه هوا خوبه
  • ناشناس EU ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    9 2
    خدا باعث و بانیشو لعنت کنه؛همین و بس
  • عباس محمدی A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    3 2
    واقعا، پاک تر بودن هوای این چند هفته، به دلیل حذف بنزین پتروشیمی است؟
  • عارف IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    4 0
    بقیه شهرهای ایران تا کی باید بنزن تنفس کنند ؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    4 0
    اگر آمارها و اعدادو ارقام را صحیح و راست به مردم اعلام کنند بهتراست کی بود که در دوره قبل میگفت همه چیز آرامه وماهیج مشکل آلودگی بنزین نداریم