طرح ۱.۳ میلیون دلاری روسیه برای جلوگیری از بارندگی در روزهای تعطیل

همشهری آنلاین نوشت: دولت روسیه تصمیم دارد برای برطرف کردن مشکل بارندگی در تعطیلی‌های رسمی این کشور چاره‌ای بیاندیشد،‌و این کار را با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیون دلاری روی فناوری‌های باروری ابرها به منظور جلوگیری از بارش باران در روز جهانی کارگر در اول می سال ۲۰۱۶ آغاز کرده‌است.

براساس گزارش اينديپندنت، پيمانكاري كه براي انجام اين كار به استخدام دولت روسيه درآمده است، تكنيكي خاص در زمينه باروري ابرها را به كار بسته‌است كه در آن با استفاده از مواد شيميايي مختلف و تزريق آنها ميان ابرها باعث مي‌شود كه ابرها زودتر از زمان موعد ببارند، با اين هدف كه بارش باران تنها ويژه مكان‌هايي خاص و زمان‌هايي خاص باشد.

اگرچه باروري ابرها تكنيكي است كه در ميان ديگر تكنيك‌هاي بهبود شرايط آب و هوايي به صورت ويژه مورد توجه فراوان قرار گرفته‌است، اثبات تاثيرگذار بودن آن كار ساده‌‌اي نيست. معمولا يديد نقره، يديد پتاسيم، و دي‌اكسيد كربن جامد يا همان يخ خشك رايج‌ترين مواد مورد استفاده در اين تكنيك هستند، اما جزئيات تكنيكي كه در روسيه مورد استفاده قرار گرفته هنوز نامشخص و مبهم است.

تركيبي از اين مواد توسط يك راكت يا هواپيما روي ابرها ريخته شده و باعث رشد سريع قطرات آب و بارش زودتر از موعد باران مي‌شود. به جز روسيه،‌ چيني‌ها نيز از اين تكنيك براي خشك نگه‌داشتن زمين براي افتتاحيه بازي‌هاي المپيك پكن استفاده كرده بودند. در آن زمان،‌يعني در سال 2008 نزديك به 1110 راكت در طول چند روز به آسمان پرتاب شدند تا باروري ابرها را اجرا كنند.

از باروري ابرها براي مقابله با خشكسالي‌هاي شديد نيز استفاده مي‌شود. پيش از اين از اين تكنيك براي بارش باران در ماهاراشتراي هندوستان استفاده شده‌است تا اين منطقه از بي‌آبي نجات پيدا كند.

باوجود اينكه هنوز متخصصان نسبت به كارايي اين تكنيك ترديد‌هاي زيادي دارند اما به نظر مي‌آيد روس‌ها توانسته‌اند با استفاده از باروري ابرها روز كارگر بدون باران،‌يا حداقل كم‌باراني داشته‌باشند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =