مهر نوشت:

گزارش جدید کارگروه تخصصی مزد و بهره وری با هدف دستیابی به مدل تعیین دستمزد مشمولان قانون کار به وزیر کار ارائه شد. بررسی وضعیت پرداخت حقوق و دستمزد در صنایع دارویی، صنایع غذایی، ساختمان و صنایع خودروسازی از پرونده‌هایی است که برای دستیابی به تعریف جدیدی از حقوق نیروی کار باز شده است. در صورت نهایی شدن این طرح و توافق بر سر مدل جدید تعیین مزد، روش چانه زنی و مذاکرات رو در روی فعلی تغییر و دستمزدها در قالب فرمولی مشخص تعیین و ابلاغ خواهد شد.
کارگروه تخصصی مزد و بهره وری در یکی دو ماه اخیر با هدف تدوین یک مدل جدید برای تعیین حداقل دستمزد مشمولان قانون کار آغاز به کار کرده و در این مدت 3 گزارش درباره وضعیت دستمزد نیروی کار در صنایعی مانند دارو و صنایع غذایی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کرده است.

هدف این کارگروه دستیابی به مدلی است که بتوان در قالب آن از هزینه های سربار و اضافه تولید کاست، کارگران را تشویق به مشارکت بیشتر در تولید و در نتیجه افزایش بهره وری کرد و سود حاصل از ان را نیز بین کارگران و کارفرمایان تقسیم کرد.

طی سنوات گذشته روش تعیین حداقل دستمزد کارگران به این شکل بوده که نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در قالب شورای عالی کار جلساتی را برگزار می کردند و از طریق چانه زنی و ارائه پیشنهادات مختلف مزدی به دنبال دستیابی به توافقاتی درباره افزایش حقوق و دستمزد نیروی کار بودند.

حالا وزارت کار خواسته تا کارگروه تخصصی مزد و بهره وری به روش های چانه زنی و گفتگوهای فراوان بین کارگران و کارفرمایان در اینباره پایان دهد و مزد سالیانه کارگران در قالب یک مدل مشخصی تعیین و مصوب شود.

گفته می شود مدل جدید دستمزد به صورت مستقیم منجر به افزایش حقوق نیروی کار نخواهد شد و این کار در قالب موضوعاتی از قبیل کاهش هزینه های اضافه در مسیر تولید، افزایش بهره وری و بازدهی نیروی کار و مسائلی از این دست قرار است انجام شود.

فرامرز توفیقی از ارائه سومین گزارش رسمی کارگره تخصصی بهره وری و دستمزد به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: گزارش وضعیت دستمزد نیروی کار در صنایع غذایی پس از بررسی و آنالیزهای صورت گرفته به وزیر کار ارائه شد.

رئیس کارگروه تخصصی مزد و بهره وری وزارت کار گفت: بررسی ها نشان می دهد که واسطه ها نقش پُررنگی در صنایع غذایی دارند و متاسفانه ایجاد صنایع کاذب غذایی و فاقد ارزش غذایی، باعث تهدید سلامت جامعه شده است.

توفیقی ادامه داد: افزایش غذاهای آماده و فست فودها حتی منجر به تغییر سبد غذایی خانوارها شده و این مسئله با آینده نیروی کار کشور در ارتباط است. در واقع گسترش استفاده جامعه از مواد غذایی کم ارزش و یا فاقد ارزش، باعث می شود تا نیروی کار آینده کشور با مسائل و مخاطرات فراوانی در سلامت خود مواجه باشد و این مسئله به کشور آسیب خواهد زد.

این مقام مسئول در کارگروه تخصصی مزد و بهره وری گفت: علاوه بر آن، وقتی به صنایع غذایی ورود پیدا می کنیم با آنالیزهای قیمتی روبرو نیستیم و نوعی عدم شفافیت عملکردها در این بخش مشهود است.

او گفت: عدم شفافیت در قیمت گذاری های مواد غذایی عرضه شده در این بخش و چگونگی دستیابی به سود کالا نیز از مسائلی است که کارگروه در ارائه گزارش به وزیر کار با آن مواجه بود.

به گفته توفیقی، در حال حاضر بیماری های مربوط به مواد غذایی زیاد شده و بخشی از جامعه دچار چاقی است. استفاده از روغن پالم در مواد غذایی در حد استانداردها نیست و همه این مسائل به میزان کارکرد و بهره وری نیروی کار کشور لطمه خواهد زد.

رئیس کارگروه تخصصی مزد و بهره وری وزارت کار گفت: در هر صورت گزارشی درباره وضعیت پرداخت دستمزدها در صنایع غذایی، سود تمام شده و مسائلی از این دست تهیه و در اختیار وزیر کار قرار گرفته است

این مقام مسئول در کارگروه تخصصی مزد و بهره وری گزارش دستمزد صنایع غذایی را سومی گزارش رسمی در این بخش دانست و گفت: پیش تر نیز گزارشی از صنایع دارویی ارائه شد. وضعیت دستمزدها در صنایع ساختمان نیز آماده شده و بزودی ارائه می شود، همچنین در بخش خودروسازی و دستمزدهای پرداختی در این بخش نیز در حال بررسی هستیم.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    24 0
    بازهم زورشان به کارگران می رسد، اینها و کارمندان هستند که مالیات خود را دقیق پرداخت می کنند، اینها هستند که صنعت و خدمات و تولید و ... پیش می برند و اکثرا تحصیلات دانشگاهی دارند و در نهایت با حداقل ها زندگی خود را می گذرانند اما صاحبان همین صنایع، بازاریان و تجار و دلالان و... نه مالیات دقیق خود را پرداخت می کنند، از همین نیروها سوءاستفاده می کنند و سودهای کلان را از زحمات همین کارگران به جیب می زنند و سوار خودروهای لوکس می شوند و روز به روز جیبشان پر پولتر می شود...
    • سخت کوش IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      3 0
      به خدا این کارا زشته.برای مشتی ریال این بلاهایی که سر کارگر می اورید
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    22 0
    اول سیستم دولتی درب و داغون رو درست کن بعد بیا سراغ بخش خصوصی. زورت به کارگر بدبخت رسیده؟ طرحتون به درد خودتون میخوره آقای تدبیر
  • کاظم IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    10 0
    سلام به نظرمن به غیر ازاین توافقها سوابق کارگرنیز د رنظر گرفته شودبهتر است چون بنده با27سال سابقه کارهمیشه حد اقل حقوق راد ریافت کرده ام. با تشکر
  • سعید IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    9 0
    سلام باز هم یک طیف عقب افتاده از مدیران عالیرتبه در وزارت کار کف گیر وملاقه رو برداشتند وحالا می خواهند سیستم تعیین نرخ دستمزد را تعریف وتدوین کنند.تو را به خدا این مدارک تحصیلی کیلوئی رو از دست این ها جمع کنید .مگر نرخ تورم با فرمول بالا می ره .مگه نرخ تسهیلات با فرمول تعیین می شه مگه قیمت مسکن با فرمول تعیین می شه مگه هزینه ثبت نام دانشگاه ومدرسه وقیمت مواد غذائی و. با فرمول تعیین می شه مگه قوانین راهنمائی ورانندگی قوه قضائیه با فرمول تعیین می شه مگه کیفر اعمال متخلفان با فرمول تعیین می شه مگه .. مگه . همه چی مون با همه چی مون جور شده این هم روش کدام بهره وری ؟ کدام کاهش هزینه تولید؟ کدام افزایش راندمان؟کدام مدیریت؟ خودمون رو گذاشتیم سر کار بعد نرخ اشتغال رو بالا میگیم
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    7 0
    خدا به خیر کنه. این کارگروه را کی تشکیل میده؟ یک عده کارمند رسمی دولت ؟
  • پیره مردی 28 ساله کرج A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    6 0
    مملکتو فساد برداشته،جمع کنید دگ این طرح های بی خودتونو،این طرح تنها بهره وری که داره اینه که از جیبه یه سری افراد خاص پر پول میشه،عاقبت این کار میشه دزدیه بیشتر، بهرهوری پایین،بی مسئولیتی کارگردان، بی هدفیه قشر کارگر،از هم پاشیدن خانوادها،و... چرا یه طرح نمیدید ک کارگران زحمت کشو خونه دار کنید. ؟؟ دگه مردمو نابود کردید دیگه هیچی نمونده برامون،
  • آپتین A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    7 0
    سلام بنظرم این طرح مل بقیه ی طرح های یک شبه چیز بیخودی می باشد. تنها راه بالا بردن بهره وری بالا بردن حقوق کارگران مطابق کشوریی مثل حداقل ترکیه و یا کشورهای شیخ نشین خلیج پارس می باشد به قول معروف کارگر گرسنه...... ندارد چه برسد به بهره وری بالا
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    5 0
    ببنید چطور با کلمات بازی میکنند.دقیقا منظورشون اینه که خیالشون از بابت دردسر هرساله بابت جار و جنجال افزایش حقوق راحت بشن ودل کارگر را با وعده سر خرمن که خوب کار کنید آخر سال از سود مبلغی بعنوان سود بشما پرپاخت میکنم .آخه چی فکر میکنید با بچه طرفید...