تسنیم نوشت:

سبزعلیپور گفت: سوء مدیریت در بانکها زمینه انحراف و نهایتاً نابودی اقتصاد را رقم خواهد زد از همین رو زنگ خطر بصدا درآمده را باید جدی گرفت و آن را چاره کرد در غیر اینصورت بهای سنگین این بی تدبیری و خیانت را باید نظام پرداخت کند.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس مرکز جامع صادراتی ایران در حاشیه دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کشور در انتقاد از عملکرد بانکها گفت: متأسفانه با بهم خوردن اوضاع پولی و انضباط مالی کشور طی چند سال گذشته و اعمال سیاست انقباظی و بروز بیماری هلندی و در نتیجه افزایش معوقات بانکی، نوعی مدیریت خاص و منحصر بفردی در عرصه پولی کشور ظهور کرد که آثار و تبعات آن صنعت بانکداری کشور را زیر سؤال برده است مدیریتی که اگر با ذربین دور تا دور دنیا را بگردیم نمونه آن را نمی توانیم پیدا کنیم.

بخشهایی از سخنان رئیس مرکز تجارت جهانی ایران:
-در این اوضاع و احوالی که کشور با مشکلات اقتصادی شدید دست و پنجه نرم میکند وظیفه همه ما علی الخصوص مدیران ارشد کشور تلاش و زحمت شبانه روزی برای رفع مشکلات و بهبود اوضاع اقتصادی کشور میباشد اما عده ای از مدیران ارشد بانکها جدای از دریافت مبالغ کلان بعنوان حقوق و پاداش، هزینه های گزاف دیگری را برای بانک میتراشند تا خود بیش از پیش در رفاه باشند.
-بطور مثال یکی از بانکهای بزرگ کشور برای آموزش زبان انگلیسی مدیرعامل و اعضاء هیأت مدیره خود مبادرت به عقد قرارداد با تعدادی مدرس از کشور انگلیس نموده تا با حضور بلندمدت شان در یکی از هتلهای گرانقیمت تهران و اخذ مبالغ سنگین به این حضرات زبان انگلیسی آموزش دهند و یا اینکه هیأت مدیره بانکی دیگر برای آرامش و استراحت خود با مجموعه ورزشی و سونا و استخر گرانقیمتی در تهران قرارداد منعقد کرده و دسته جمعی بهمراه جمعی راننده و بادی گارد به آن مکان می آیند و ساعتها تفریح میکنند.
-اینجانب مخالف تفریح و استراحت آقایان نیستم اما بحث اصلی اینجاست که خودم سه ماه است که درخواست زمانی جهت برگزاری جلسه ای مهم با مدیرعامل همان بانک را کرده ام و لیکن هنوز زمانی مشخص نشده و بارها با پیگیری دفتر بنده، مسئولین دفتر آقایان اعلام کرده اند که این بندگان خدا دائماً در جلسه بوده و وقت سر خاراندن و حتی غذا خوردن هم ندارند. البته خوب شد معنی جلسه داشتن را هم فهمیدیم. خوب، اگر تفریح و استراحتی هم هست پس چرا فقط برای این چند نفری که عضو هیأت مدیره هستند باید باشد پس سایر کارمندان آن بانک حقی ندارند که تفریح کنند؟ البته موارد بسیاری از این قبیل هزینه تراشی ها وجود دارد که مجال گفتن همه آنها اینجا نیست.
-در اینجا سؤالی از جناب آقای روحانی دارم و آن اینکه آیا شما واقعاً با این مدیران میخواهید اقتصاد کشور را سر و سامان داده و به وعده هایی که داده اید عمل کنید؟ مسلم بدانید که با این حضرات اگر چهار ساله اول ریاست جمهوری را هم به پایان برسانید شانس آورده اید.
- بانکها اکثر فعالان اقتصادی را به کوچکترین گناه و بدون حکم قضایی ممنوع الخروج کرده اند. همه فعالان اقتصادی را بد و متهم میدانند مگر عکس آن ثابت شود. بطور مثال، چندی پیش یکی از فعالان اقتصادی و صاحب صنعت شناخته ای به اینجانب مراجعه کرد و مشکل خود را بدین صورت بیان داشت که یکی از بانکهای خارجی در دبی حساب بانکی وی را بسته و کل مبلغ موجودی ایشان را که چند صد هزار درهم بوده را طی دو قطعه چک بنام صاحب حساب برایش ارسال کرده و تأکید کرده که یا حضوراً به بانک مراجعه و چک را وصول کند و یا اینکه چک را به حساب خود بگذارد و از طریق بانک عاملش آنرا وصول کند اما دریغ از اینکه وی را بدلیل بدهی بانکی ممنوع الخروج کرده اند و بدلیل تحریمهای بانکی نیز امکان وصول چک وجود ندارد. حال علی مانده است و حوضش.
- چندی قبل یک فعال اقتصادی دیگر به بنده مراجعه کرده بود و اظهار میداشت که به یکی از بانکها بدهی دارد و بانک نیز برای وصول طلب خود تعدادی شرخر حقوقی را سراغ وی فرستاده و تا حد مزاحمت برای خانواده اش پیش رفته اند لکن ایشان از بنده درخواست نمود که به بانک عامل بگویم که فقط 2 الی 3 ماه به وی فرصت دهد تا ایشان تمام بدهی اش را تصویه کند اما بشرط اینکه شر شرخرها را از سر وی و خانواده اش کوتاه کند و برای اثبات حرف خود قول و قراری را هم گذاشت لکن حدود 20 روز با دفتر عضو محترم هیأت مدیره آن بانک که وصول مطالبات معوق آن بانک زیر نظر وی میباشد تماس گرفتیم اما دریغ از اینکه به یکی از تماسهای ما پاسخ دهد. یا هیچ وقت پشت میزش نبود و یا اصلاً تمایلی به صحبت نداشت!؟ از دفترشان پیغام دادند که ایشان وقت ندارند و اگر کار ضروری دارید با مدیرکل صحبت کنید که متأسفانه هر دو نفر از یک قماش بودند و تاکنون خود را در دسترس فعالان اقتصادی قرار نداده اند. آیا این مشکل هم مربوط به تحریمهاست؟ آیا آن بدهکار درخواست نامعقولی دارد و یا برای اینکه واحد صنعتی خود را فعال کند به منابع بانک مرکزی چنگ انداخته است؟ خیر، ایراد اصولی از جانب ماست که عامل رشد معضلات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستیم. باز هم تأکید میکنم که با این مدیران نه تنها نمی توانیم رکود را از میان برداریم بلکه تا چند وقت دیگر باید بگوئیم که صد رحمت به دوران احمدی نژاد.
- اینجانب چند سال پیش هم تذکر شدید اللحنی را درخصوص فعالیتهای نادرست مدیران برخی از بانکها و مؤسسات اعتباری به مسئولین امر و رسانه های گروهی دادم که متأسفانه چندی بعد حاصل آن شد تماسهای مکرر با دفتر و منزل اینجانب و برحذر داشتن بنده از پیگیری این موضوع و سپس مرا تهدید به شکایت قضائی نمودند. لذا قاطعانه عرض میکنم که خواسته فعالان اقتصادی کشور از دولت این است که تا هرچه سریعتر جلوی این سوء مدیریت ها را گرفته و آرامش را بر فضای کسب و کار و همچنین زندگی مردم بازگرداند و زمینه ای فراهم کند تا مردم و مسئولین با احترام متقابل با یکدیگر برخورد نمایند لکن چنانچه آقایان در انجام اینگونه اعمال نادرست خود پافشاری کنند مسئولین مرکز تجارت جهانی ایران و مرکز جامع صادراتی ایران نام مدیران بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری خاطی و سوء استفاده گر را جهت اطلاع مردم و مسئولین نظام از طریق رسانه های گروهی اعلام خواهند کرد.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    9 0
    سیستم بانکداری هر کشوری مبنا توسعه است وای به حال ما که این سیستم به انواع مفاسد اغشته شده است برای درمان باید سیتمی طراحی شود که دست مسیولین را برای هر کار نادرست رو کند.در واقع سیستم هوشمند انسانی و نرم افزاری که بتواند فساد را خشک کند.بانکها برای مشتریان خودشان جایزه تعین می کنند باید اگر راست مگویند برای معرفین تخلفات خودشان نیز جایزه خوبی بدهند البته خود دولت نیز باید قبل از بانکها این کار را بکند
  • حمزه A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 8
    این بابا دیگه چی میگه؟
  • mehdy IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    8 0
    وقتي همه چيز دولتي است و هزينه ها به پاي ملت چه انتظاري داريد اين وضعيت در بانكها در سطوح پايين تر با اندكي تفاوت حاكم است فكر ميكنيد چرا بجاي جلوگيري از اختلاس ها و رانت خواري ها بدنبال جلوگيري از نشت اطلاعات آنها به بيرون هستند ؟؟؟
  • سامان IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    8 0
    این مدیران بانکی بازماندگان دوران همان احمدی نژاد هستند، و شک نکنید هرگز نخواهیم گفت "صد رحمت به همان احمدی نژاد"... اما در مورد مدیران و اعضای هیات مدیره بانک ها کاملا موافقم، نه تنها خودشان در عیش و نوش و تفریح کم نمی گذارند، که فرزندانشان هم دست خیلی ها را از پشت بسته اند
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    14 0
    این موضوع فقط به آقای روحانی مربوط نیست الان سالهاست که وضع کشور به این شکل است.
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    12 0
    دمت گرم. افشا کن. یکی از دلایل سوءمدیریت همین پرده پوشی های نابجاست. افراد فاسد باید احساس نا امنی کنند