بازهم سفر به گرای 270 درجه از جاده‌های سربی

چاپ بیستم رمان «سفر به گرای 270 درجه» پرافتخارترین رمان ادبیات دفاع مقدس همراه با چاپ ششم «نقطه رهایی» یادداشت‌های گلعلی بابایی و چاپ دهم خاطرات شهید سوداگر با عنوان «جاده‌های سربی» توسط سوره مهر منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، رمان «سفر به گرای ۲۷۰درجه» عنوان اثری است از احمد دهقان که پس از انتشار توانست جایزه 20 سال داستان‌نویسی، جایزه چهارمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و جایزه بیست سال ادبیات پایداری را به دست آورد.

به اعتقاد ناشر، این اثر را باید یکی از زنده‌ترین و ملموس‌ترین و در عین حال منصفانه‌ترین آثار داستانی در توصیف صحنه‌های دفاع هشت ساله در برابر دشمن بعثی به شمار آورد. رمانی که شخصیت‌پردازی ملموس آن در کنار بیان شفاف و قابل لمس صحنه‌های نبرد، این اثر را نه برای مخاطب ایرانی که برای تمام مردمانی است که دوست دارند روایتی انسانی و واقعی از جنگ بخوانند، به اثری قابل اعتنا و در خور توجه مبدل کرده است.

شخصیت اول داستان نوجوانی است که امتحانات مدرسه را رها می‌کند تا برای روزهای عملیات خودش را به جبهه برساند و خواننده را به همراه خود به جبهه‌ها و زیر خمپاره و ترکش و بمباران می‌برد. خواننده داستان از یک سو با تصاویری هولناک از پیکر‌های مجروحین و شهدا مواجه می‌شود و از سوی دیگر با شخصیت رزمندگان و طرز رفتار آنها در این موقعیت آشنا می‌شود.
رزمندگان در این کتاب انسان‌هایی زمینی معرفی می‌شوند با تمام ضعف‌ها و قوت‌های یک انسان عادی، انسان‌هایی عادی که در وقت نیاز کاری غیر عادی انجام دادند و با فداکاری کشور را حفظ کردند. اما افرادی را هم می‌بینیم که حتی در این موقعیت به چیزی جز راحتی خودشان فکر نمی‌کنند.

این کتاب توسط پال اسپراکمن، نایب رئیس مرکز مطالعات دانشگاهی خاورمیانه در دانشگاه راجرز امریکا به انگلیسی ترجمه شده و نخستین رمان ایرانی با موضوع جنگ است که در آمریکا منتشر شده است.

بنابراین گزارش، کتاب «نقطه رهایی» یادداشت‌های گلعلی بابایی از روزهای دفاع مقدس است که برای اولین بار در سال 69 منتشر شد، این اثر محصول هفت دفترچه خاطرات از سال 61 تا 67 است که در زمان حضور در مناطق جنگی و ثبت ساعت ها و لحظه های وقایع توسط بابایی است.

در این یادداشت ها مطالبی درباره حال و هوا و خصوصیات روحی و فردی نویسنده و دیگر رزمندگان همرزم نویسنده عنوان شده است. همچنین به نوع شکل گیری گردان ها و عملیات والفجر مقدماتی، والفجر 4، والفجر8، کربلای 1 و نصر 7، اشاره ای شده است.

نقطه رهایی در عرف نظامی یعنی آخرین حد خط خودی و جایی که رزمنده از خط خودی جدا می شود و به سمت دشمن می رود. از طرف دیگر جبهه، نقطه رهایی رزمنده ها از حیات دنیایی و رسیدن به حیات جاوید است. عنوان این کتاب بر اساس این مفهوم دو پهلو انتخاب شده است.

همچنین دیگر کتاب تجدید چاپ شده سوره مهر در حوزه دفاع مقدس به خاطرات شهید سوداگر با عنوان «جاده‌های سربی» اثر دکتر محمدمهدی بهداروند اختصاص دارد. «جاده های سربی» خاطرات سردار سرلشکر شهید حاج احمد سوداگر است که از نیروهای اطلاعات و عملیات بوده و بارها و بارها در طول جنگ زخمی شده است. شهید سوداگر با وجود اینکه پایش را از دست داد اما تا پایان جنگ جنگید و چند سال پس از پایان جنگ فرمانده لشکر 25 کربلا شد. از اواسط دهه 70 شروع به بازگویی خاطراتش از جنگ نمود و پاییز 82 این خاطرات به چاپ رسید.

محمد مهدی بهداروند که از دوستان شهید است در مقدمه‌ این کتاب چنین می‌گوید: «جاده‌های سربی» خاطرات مردی است که به قول هایش وفا کرده است. او دوست قدیمی من است اما مردی است که هر کجا باشد، آنجا چراغی تازه روشن است.


گفتنی است شهید سوداگر؛ از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس است در سال 90 بر اثر عوارض ناشی از جنگ تحمیلی به یاران شهیدش پیوست. وی در اواخر عمرش رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بوده است.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =