کشف سکه های مسی دوران اسلامی در محوطه باستانی رباط بیانگر تداوم استفاده این بنا از دوران سلجوقی و ایلخانی به این سو است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری میترا شاطری سرپرست گروه فصل دوم کاوش باستان شناختی محوطه باستانی رباط با اعلام این خبر افزود: فصل دوم کاوش باستان شناختی در این محوطه در مهرماه سالجاری و به مدت یک ماه در یکی دیگر از پشته های محوطه باستانی رباط و به منظور شناخت ماهیت بقایای ساختمانی این بخش از محوطه انجام شد.

او افزود :در این فصل و در محدوه ای به وسعت 400 متر مربع بخش دیگری از بقایای ساختمانی محوطه متشکل از اتاق ها و راهروهایی متعلق به سازه بزرگی که حدود 1600 مترمربع وسعت داشته است کشف شد.

شاطری گفت: متاسفانه حدود نیمی از این بقایا در سالیان گذشته و به منظور لایروبی و تغییر مسیر قنات رباط تخریب شده است.

به گفته این باستان شناس در کاوش اخیر بخشی ازیک بنای عمومی با کاربرد کاروانسرا یا رباط با پلان خاص و متشکل از پی و دیوارهای سنگی، بقایای آجری دیوارها، اجاق ها و تنورها و انبارکهای سنگی واقع در میان فضاهای معماری کشف شد.

وی گفت: سکه های مسی دوران اسلامی، قطعات سفال ساده و لعابدار مکشوفه حاکی از تداوم استفاده از این بنا از دوران سلجوقی و ایلخانی به این سو است. ضمن این که از بخش هایی از محوطه نیز در قرون متاخر تر بعنوان قبرستان استفاده شده است.

این باستان شناس تاکید کرد: تداوم کاوش ها در این محوطه ضمن ارایه گونه های خاصی از پلان کاروان سراهای کوهستانی قرون آغازین ومیانه اسلامی گام مهمی در کشف ومستند سازی بقایای کاروانسراها و بازیابی مسیرهای کاروانرو و موصلاتی دروان اسلامی و پیش از اسلام در منطقه چهار محال و بختیاری است .

او گفت: این محوطه با توجه به موقعیت جغرافیایی و توانمندیهای طبیعی می تواند بعنوان یک مجموعه فرهنگی گردشگری متشکل از سایت موزه و فضای سبز و کمپینگ مورد استفاده قرار گیرد.

محوطه باستانی رباط در 15 کیلومتری شرق شهرکرد و بر سر راه قدیمی کاروان رو اصفهان به خوزستان و در حاشیه جاده امروزی شهرکرد به اصفهان واقع شده است. این محوطه یک مجموعه کاروانسرایی است که به استناد متون جغرافیایی دوره اسلامی و مطالعات باستان شناسی حدود هزار سال قدمت دارد.

مطالعات باستان شناسی این محوطه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان چهار محال و بختیاری و گروه باستان شناسی دانشگاه شهر کرد از سال 1386 آغاز شد.

در فصل نخست کاوش این محوطه به سرپرستی علی اصغر نوروزی که سال 1386 آغاز شد بخشی از پلان و بقایایی ساختمانی قرون میانه اسلامی دریکی از پشته های این محوطه کاوش شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    2 0
    چرا وقتی هیچ ارزشی برای تاریخ قائل نیستین کاوش میکنین ؟اشیائ باستانی کاوشهای قبلی تو سوله ها دارن ازبین میرن.نه سایت موزهای .نه هیچی...