۰ نفر
۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
8 نکته کاربردی درباره اخلاق امام رضا(ع)

دو کتاب ارزشمند آیت الله کریمی جهرمی با نام‌های «بانوی کرامت» زندگی و زمانه حضرت معصومه(س) و «مهر ولایت» نگاهی به ابعاد وجودی شخصیت حضرت رضا علیه السلام تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرآنلاین، در آستانه دهه کرامت و همزمان با میلاد خجسته حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و حضرت امام رضا علیه السلام، چاپ دوم کتابهای بانوی ملکوت، نگرشی بر زندگانی کریمه آل محمد، حضرت فاطمه معصومه (س) و مهر ولایت، نگرشی بر ابعاد وجودی حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، از مجموعه آثار آیت الله کریمی جهرمی، توسط موسسه بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر و به بازار کتاب عرضه شد.

در بخشی از پیشگفتار کتاب «بانوی ملکوت» که در 4 بخش «اخبار و روايات مربوطه، قم، حرم اهلبيت صلوات اللَّه عليهم اجمعين، چراغ حرم اهلبيت، فاطمه معصومه، سلام اللَّه عليها و بحثى از افتخارات و گروهى از مفاخر قم» تدوین شده، می خوانیم: «ده‏ها سال است كه در مركز امن و امان و در زير سايه رحمت و احسان دختر گرامى حضرت موسى بن جعفر عليه‏السّلام جاگرفته و به آن ملجأ مطمئن و ملاذ نوازشگر، ملتجى و پناهنده شده‏ ام.

و با وجود آنكه پناه‏خواهنده ‏اى درست‏كار و شايسته نبوده، شرايط و تعدّدات پناهندگان را رعايت نكرده، درست بدان پایبند نبوده و انجام نداده‏ ام ولى آن مظهر لطف و رحمت خدا مرا طرد نكرده، از در خانه خود نرانده و به دست ديگران نداده و قرين غم دورى و اندوده جدايى و محروميت نساخته، خلافكاري ها و نادرستي ها را ناديده گرفته و از كجي ها و كاستي ها، كه حقيقتاً كم نيز بوده، چشم‏ پوشى كرده، مرا از باب رحمت خود پرت ننموده و دورم نساخته است، بلكه هر روزى كه فرا رسيده لطف تازه ‏ترى كرده و به جاى قهر و خشم بر انعام و احسان خود افزوده است.

در اين تفكر و انديشه، وجدان شرمسارم الهام می‏كرد كه اين همه بزرگوارى و كرامت نفس را از ولىّ نعمت خود و كريمه اهلبيت، از ياد نبرم و گامى - هر چند ناچيز - در مسير سپاسگزارى از آن مظهر لطف و رحمت بى‏كران خدا، يعنى فاطمه بنت موسى، عليهماالسّلام بردارم.

از اين رو بر آن شدم كه يادداشت‏ هايى را كه از ساليان سال راجع به آن مكرمه بى بديل داشتم، تنظيم نموده تقديم آستان مباركش سازم، باشد كه در جهان ابدى نيز همچون اين جهان جزء پناه يافتگان حضرتش باشم.»

بنابراین گزارش، همچنین کتاب «مهر ولایت» در 10فصل با عناوین «جنبه‌های شخصیتی حضرت رضا (علیه السلام)،  عرفان و عبادت، اخلاق کریمه، میراث جاودان، توسل به حضرت رضا (علیه السلام) و کرامات ایشان، خطوط انحرافی عقیدتی در عصر امام رضا (علیه السلام)،  سفر حضرت به ایران، جریان ولایت‌عهدی، شهادت حضرت و زیارت حضرت» تدوین شده است.

مؤلف در فصل سوم کتاب به نقل از کتاب عیون اخبار الرضا به هشت نکته از اخلاق و سیره حضرت رضا (علیه السلام) اشاره کرده است:

ابراهیم بن عباس اخلاق والای آن امام بزرگوار را به صورت اجمال، اما بسیار عالی و دل‌پسند بیان کرده و ستوده است:

1. هرگز ندیدم کسی را با سخن خود آزرده کند و برنجاند.

2. هرگز ندیدم حرف کسی را قطع کند؛ بلکه صبر می‌کرد تا آن شخص از سخن گفتن فراغت پیدا کرده و کلامش پایان یابد.

3. هرگز کسی را برای حاجتی که داشت و برای آن حضرت مقدور بود رد نمی‌کرد.

4. هرگز پای خود را در جلوی کسی که با وی نشسته بود دراز نمی‌کرد.

5. در برابر کسی که با وی نشسته بود هرگز تکیه نمی‌داد.

6. هرگز ندیدم صدایش را به قهقهه بلند کند. خنده آن حضرت به صورت تبسم بود.

7. هنگامی که خلوت می‌فرمود و سفره غذا برایشان انداخته می‌شد، غلامان و آزادشدگان خود را بر سر سفره می‌نشانید و حتی دربان خانه و ... را نیز فرا می‌خواند و کنار سفره خود جای می‌داد.

8. آن حضرت بسیار احسان می‌کرد و پنهانی صدقه می‌داد.

 

آیت الله کریمی جهرمی، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه و از اساتید مبرز اخلاق، از شاگردان امام خمینی(ره)، و حضرات آیات گلپایگانی و اراکی است. وی دارای بیش از ۸۰ اثر منتشره در زمینه های فقه، اصول، اخلاق، تفسیر و سیره است که موسسه بوستان کتاب در نظر دارد تمامی آثار را به شیوه ای نوین منتشر کند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    18 1
    اگه همین رو دهه هفتادی ها و هشتادی ها و یه عده ای آقایون یاد بگیرن . نصف مشکلات مملکت حل می شه
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    12 2
    خدا حفظشون کنه.از علمای واقعی در حوزه های علمیه هستند.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    18 1
    کاش برخی مسئولان، کتاب مهر ولایت رو بخوانند و از اخلاق حضرت رضا و سیره اخلاقی ایشان،کمی درس بگیرند .باشد که به صراط مستقیم هدایت شوند.
  • نرجس A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    2 11
    کاش "من" هم یاد بگیرم...