زهر زنبور، عقرب و مار را می‌توان برای درمان سرطان و از بین بردن تومورهای سرطانی به کار برد. آزمایش‌های انسانی برای این شیوه درمانی از سه سال دیگر آغاز می‌شود.

نسیبه خانلرزاده: بعد از انتشار نتایج برخی از مبنی بر این‌که زهر زنبور، مار و عقرب توان کشتن تومورهای سرطانی را دارد، حال محققان پیشنهاد استفاده از آنها را در جنگ علیه سرطان مطرح کرده‌اند.

به گزارش دیلی تلگراف، محققان دریافته‌اند سمی که در نیش زنبور یا خزندگان وجود دارد می‌تواند در محیط آزمایشگاهی، سلول‌های سرطانی پستان و پوست را از بین ببرد.

این گروه از پژوهشگران همچنین در نظر دارند این سموم را به صورت ذرات کوچک به بیمار بدهند تا با مانع شدن از نشت آن به خون، اثرات زیانبار آن روی انسان به حداقل برسد.

دکتر دیپانجان پن از دانشگاه ایلی‌نویز می‌گوید: «ما به روشی کاملا ایمن، سموم نیش زنبور را به صورت ذراتی در مقیاس نانو درآوردیم و از آنها برای از بین بردن سرطان پستان و پوست در آزمایشگاه استفاده کردیم. این ذرات که از سیستم ایمنی پنهان شده‌اند، سموم را مستقیما به سلول‌های سرطانی می‌برند و آسیبی به سلول‌های سالم نمی‌رسانند. این سموم پپتیدی که ما ساخته‌ایم، سفت و سخت در یک نانو ذره بسته بندی شده‌اند که وقتی در معرض جریان خون قرار می‌گیرد، از آن نشت نکند و در نتیجه اثر جانبی نداشته باشد».

زهر مار، زنبور و عقرب حاوی پروتئین‌ها و پپتیدهایی است که می‌توانند به دیواره‌های سلول‌های سرطانی بچسبند. اما این سموم می‌تواند سلول‌های قلب و اعصاب را هم تحت تاثیر قرار داده و منجر به خونریزی‌های داخلی زیر پوست بدن شوند.

دکتر پن می افزاید: «نکته مهمی که درباره این سموم وجود دارد این است که توان آنها را کنترل کنیم. آنها بسیار توانمند هستند و همین دلیل مرگبار بودن آنها است. و اگر ما این توان را در راستایی که خود می‌خواهیم به کار بگیریم، نتیجه آن بسیار خوب خواهد بود».

محققان ماده ای به نام ملیتین را در زهر زنبور شناسایی کرده‌اند که مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود. میزان این ماده در سم زنبور به حدی کم است که نمی‌توان آن را در آزمایشگاه از سم استخراج و جدا کرد و برای کاربردهای بالینی بعدی آن را در آزمایشگاه سنتز کرد.

به نظر اعضای این گروه سم مارها و عقرب‌ها هم توان بسته بندی شدن داخل نانو ذرات را دارد و می‌توان از آنها به عنوان یک درمان احتمالی سرطان استفاده کرد. آنها امیدوارند که آزمایش‌های انسانی را در سه تا پنج سال آینده آغاز کنند.

این تحقیق در گردهمایی ملی انجمن شیمی آمریکا در سن‌فرانسیسکو ارائه شده است.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجی A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    98 2
    کلمه ی مار عجین شده با دارو، هر کسی بی مار است یعنی مریض است، هر کسی مار داشته باشد سالم است، ب خواص دارویی زهر مار بیش از 1000 سال پیش حکیم رازی پی برده بود، و آن زمان از زهر مار ب عنوان دارو استغاده میشد، امروزه هم از زهر مار در کشور های سرقی در نوشیدنی ها استفاده میشود.دقت کرده باشید هم نماد دارو عصایی است که یک مار ب آن پیچیده است.
    • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      35 0
      به اینها اضافه کنید نماد بسیاری از دانشکده های پزشکی جهان رو که مار در آنها هست.
    • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      5 14
      کلمه ی مار در بیمار از مردن می آید نه مار
  • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    30 2
    کلا زهر مار کلمه معروفی شده
  • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    22 7
    اینها دارند کشف بزرگی انجام میدن ما داریم مسخره می کنیم خانم میرزاخانی هم از دست ما فرار کرد همین الان معادلاتی که کشف کرده بود رو خوندم درباره حجم سطوح ریمانی هست خیلی هم مشکل هست با نمادهای عجیب
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    17 3
    یعنی دیگه «زهر مار» فحش و ناسزا نیست به جایش بگویید «مرض قند»
  • بی نام EU ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    23 3
    همیشه می گفتم این مار به چه درد می خوره تو خلقت. بفرما اینم کاربرد مار
    • مجید EU ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      14 3
      در خلقت خدا هیچ چیز بی حکمت نیست و حتی اونچه که ما بظاهر مضر و بی خاصیت میدونیم بعدها متوجه میشیم چه فواید و سودهایی برای انسان داره .
  • محمد DK ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 1
    بیمار یعنی بیمار..یعنی هرآنچه بیم آور است بیماری زاست ..واین هیچ ارتباطی با مار ندارد
  • مريم GB ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 0
    سلام شايد رنگ مارر وپوست مار در نوع درمان کمک کند