ما پناه شماییم.../ خشم و خروش واژه‌ها در حمایت از مظلوم‌ترین مردم جهان

همزمان با نزدیک شدن به جمعه تاریخ ساز رمضان المبارک و راهپیمایی جهانی روز قدس، نویسندگان، شاعران، اهالی نشر و نهادهای متعدد حوزه کتاب با صدور اطلاعیه های جداگانه ضمن تاکید بر حضور پرشور در راهپیمایی امسال، همدردی و همراهی خود را با ملت مظلوم فلسطین و مردم بی پناه غزه اعلام کردند.

به گزارش خبرآنلاین، موج حمایت های معنوی از مقاومت مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایات وحشیانه و غیر انسانی رژیم صهیونیستی همچنان رو به افزایش است.

بر این اساس، خانه کتاب، بنیاد شعر و ادبیات داستانی، اتحادیه ناشران و کتابفروشان، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، اتحادیه چاپخانه داران، نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان و...در اطلاعیه هایی خواستار حضور پررنگ اهالی قلم در بیان مظلومیت مردم غزه و جنایات رژیم غاصب اسرائیل شدند.

موسسه خانه کتاب در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها، از اهل قلم خواست در این لحظه‌های تاریخی و حساس، بر بصیرت اجتماعی، سیاسی، دینی و اخلاقی مردم بیفزایند که‌گاه یک قطعه شعر یا یک داستانک از غزه می‌تواند اثری به مراتب بیشتر از یک موشک داشته باشد: «خانه کتاب ایران از جامعه بیست میلیونی اهل کتاب و قلم می‌خواهد که در این لحظه‌های حساس تاریخی و در زمانی که جوانان مقاومت تمامیت کیان غاصب را متزلزل کرده‌اند و میلیون‌ها اشغالگر را ذلیلانه سرازیر پناهگاه‌های رژیم نموده‌اند و در آستانه پیروزی بزرگ و استراتژیکی قرار گرفته‌اند، برای پاسداشت خون شهدای غزه، گرامی داشت امام خمینی و روز قدس و بزرگداشت سلحشوری‌های جوانان برومند فلسطین به رسالت سنگین و انسانی- الهی خود در پشتیبانی از حق و حقانیت و کوبیدن جبهه باطل و ستم، عمل کنند. »

همچنین مجمع ناشران انقلاب اسلامی، ضمن محکوم کردن کشتار بی‌رحمانه مردم ستمدیده و روزه‌دار فلسطین از آحاد مردم و اقشار مختلف، علی‌الخصوص اهالی فرهنگ و نشر دعوت کرد در راهپیمانی جهانی روز قدس شرکت کرده و یکپارچگی و شور انقلابی خود را به رخ ضحاکان زمان بکشند: «بر این باوریم که به‌لطف خدا و به‌واسطه همه‌گیر شدن نفرت عمومی از این رژیم منحوس، راهپیمایی مردمی روز قدس امسال، جهانی‌تر از هر سال برگزار خواهد شد.»

بنابراین گزارش، برخی نویسندگان و شاعران مطرح کشورمان همراه با تعدادی از داستان‌نویسان جوان، در بیانیه‌ای به کشتار مردم غیر نظامی غزه اعتراض کردند. در متن این بیانیه آمده است: «غزه این روزها شهر ماتم شده است. حالا غسان کنفانی زنده نیست اما شخصیت‌های آثارش زنده‌تر از همیشه‌اند. شاید حالا هر نویسنده و شاعری دوست دارد غسان کنفانی باشد یا قلم نزار قبانی را به دست بگیرد. از آنجا که قداست قلم و ساحت نویسندگی در مبارزه با ظلم و ستم و ناپاکی متبلور می‌شود؛‌ ضمن محکوم کردن ظلمی که این روزها به مردم غزه روا داشته می شود،‌ از اهالی فرهنگ و هنر می‌خواهیم با اعلام انزجار از کشتار مردم غیر نظامی غزه از احساسات آنان برای حفظ سرزمینشان حمایت کنند.»

همچنین گروهی از پژوهشگران، نویسندگان، داستان‌نویسان، شاعران و فعالان حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری نیز با امضای بیانیه‌ای کشتار وحشیانه مردم بی‌دفاع غزه را محکوم کرده و از جهانیان و مجامع بین‌المللی خواسته‌اند با اقدام عاجل، هرچه سریع‌تر جلو این جنایت بی‌رحمانه را بگیرند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «روزهاست که غزه همچنان در آتش و خون غوطه‌ور است و زرمداران دنیا هیمه بر آتش این فاجعه انسانی می‌گذ‌ارند و تزویرسالاران با نگاه تحسین به آن می‌نگرند و عافیت‌جویان چشم بر آن بسته‌اند و راه خود می‌روند. ما ضمن محکوم کردن شدید این فاجعه چندین‌دهه سرزمین فلسطین و درخواست از مردم جهان و مجامع بین‌المللی برای اقدام سریع در جهت توقف این کشتار انسانی، امیدواریم قلم‌هایی توانمند، ماتم فلسطینیان و پایداری غزه قهرمان را به حماسه‌ای ماندگار در تاریخ تبدیل کنند تا اندیشه باطل از نیل تا فرات صهیونیست‌ها همچنان عقیم بماند...»

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز با صدور بیانیه‌ای حملات جنایتکارانه و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محكوم و اعلام کرد: چهره‌های فرهنگ، ادب و نشر برای پایان این فجایع اقدامات ضد جنگ را اشاعۀ دهند. در بخشی از بیانیه این اتحادیه می خوانیم: « از ناشران، کتابفروشان، موزعان، نویسندگان، مؤلفان، مترجمان و چهره‌های سرشناس حوزۀ فرهنگ، ادب و نشر می خواهیم تا با استفاده از امکانات مادی و معنوی خود در محکوم کردن این جنایات بکوشند و بتوانند با اشاعه بیانیه‌ها و اقدامات ضد جنگ، به این فجایع پایان دهند.»


6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    11 4
    مرگ بر اسراییل.