حاشیه‌های رمان مذهبی، ناشر را به عذرخواهی ویژه واداشت

انتشارات «عصرداستان» در اطلاعیه ای با توجه به برخی حواشی بوجود آمده، نکاتی درباره انتشار کتاب «دوازدهم» نوشته علی موذنی منتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، بعد از آنکه برخی حواشی درباره رمان «دوازدهم» علی موذنی که به زندگی و زمانه آغاز امامت امام عصر(ع) اختصاص دارد، در فضای مجازی منتشر شد، ساعتی پیش انتشارات عصر داستان، وابسته به بنیاد شعر و ادبیات داستانی که در چند ماه گذشته بواسطه جابجایی مدیران درگیر حواشی متعددی بوده، بیانیه ای منتشر کرد.

نکته قابل تامل در این بیانیه، عذرخواهی از ارسال اشتباه نسخه غیر نهایی رمان برای اخذ مجوز است که باید اذعان داشت اگر مجوز این کتاب با در نظر گرفتن اشتباه ناشر، از سوی وزارت ارشاد دولت قبل صادر شده، کارشناسان اداره کتاب مسئول مطالب حاشیه ساز هستند و نه ناشر.چرا که در زمان اعلام وصول رمان می توانستند اشتباهات مورد نظر را رصد و از توزیع رمان جلوگیری کند که این کار انجام نشده است.

همچنین به نظر می رسد در این میان نباید سهم نویسنده اثر را به عنوان صاحب حقوق مادی و معنوی اثر نادیده گرفت و باید دید او درباره این حواشی ایجاد شده بویژه حواشی ایجاد شده برای برخی دیالوگ های رمان در خصوص مادر امام زمان(ع) چه نظری دارد.

متن بیانیه این ناشر بدین شرح است:

1) علی مؤذنی سال‌هاست در حوزه ادبیات داستانی دینی و دفاع مقدس و انقلاب قلم می‌زند و بیشترین آثار مقبول او در این دو حوزه بوده است. «حضور»، «ملاقات در شب آفتابی» و «مأمور» تنها عناوینی از کتاب‌های اوست که مقبولیت مستمر آن طی سال‌ها نشان از رویکرد ریشه‌دوانده‌ و متقن این نویسنده نسبت به ارز‌ش‌های پیدا و پنهان مذهبی و انسانی دارد: آن طور که داستان «قاصدک» راه به کتاب‌های درسی یافته و دیگر آثار هم بارها مورد تمجید و تشویق قرار گرفته است. معرفت و ارادت نویسنده به قداست آن چه می‌نویسد نیز در داستان «دوازدهم» روشن و آشکار است.

2) کتاب «دوازدهم» در فاصله کوتاه رونمایی تاکنون، توفیقات مختلفی را چه در میان اهل فن دین و داستان و چه منتقدان رسانه‌ای از آن خود کرده است: در دهمین همایش دکترین مهدویت که خردادماه با حضور آیت‌ا... آملی لاریجانی، آیت‌ا... ری‌شهری و تعدادی از صاحبنظران دینی و مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد، نویسنده رمان «دوازدهم» لوح تقدیر مهدی‌یاوران در حوزه داستان را دریافت کرد که این خود گواه مقبولیت این اثر از دیدگاه اصحاب دین و فقه است.

3) آن چه در انتشارات «عصرداستان» مبنای خروجی گرفتن از یک کتاب قرار می‌گیرد، دقت شورای آفرینش داستانی این انتشارات و همکارانی است که علاوه بر اصول و فروع داستان، صاحب اطلاع و ذوق‌اند و نسبت به مسائل اخلاقی و دینی حساسیت دارند. در مورد رمان «دوازدهم»پشتوانه‌ی کارشناسی و مشورت حجت‌الاسلام سیدمجید پورطباطبایی (کارشناس مذهبی در حوزه داستان) و همچنین نظرات کارشناسی آقایان جهانگیر خسروشاهی (نویسنده و مشاور فرهنگی) و فیروز زنوزی جلالی (نویسنده و منتقد ادبی)اطمینان‌بخش انتشار این اثر بوده است. و البته ناگفته پیداست که هیچ اثر خلاقه‌ای از امکان اشتباه مبرّا نیست.

4) طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده توسط عصرداستان، نسخه‌ای که از کتاب مذکور منتشر شده با نسخه نهایی که برای اخذ مجوز به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ارائه شده است در مواردی خاص (که البته قابل‌اعتنا بوده) تفاوت دارد و این موضوع تاکنون برای این انتشارات هم مشخص نبود. هرچند این اتفاق توجیه‌ناپذیر است اما همزمانی انتشار «دوازدهم» با ایام پرمشغله نمایشگاه کتاب باعث اشتباه فنی در خروجی گرفتن از فایل نهایی شده است. بدیهی است نسخه‌ای که از این پس در اختیار خوانندگان قرار خواهد گرفت نسخه نهایی و مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. ضمناً عصرداستان از بابت این اشتباه از خوانندگان و همچنین دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی پوزش می‌طلبد.

5) «عصرداستان» منت‌دار توجه فنی با نگاه ارزشی همکاران رسانه‌ای به حوزه ادبیات داستانی است، چرا که بخش اعظم تلاش این انتشارات نوپا، در مرکز توجه قرار دادن اهمیت داستان و اثرگذاری آن در بین عام و خاص بوده و هست.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    1 4
    من از خواندن این کتاب فوق العاده لذت بردم،سبک جدید و خلاقانه ای که آقای موذني به کار برده و شخصیت پردازی و ارتباط میان کاراکترهایی که زمانی زنده بوده اند و حال به شکل داستان درآمده اند بسیارجالب و تکان دهنده بود . به نظر من هیچ هتاکی در این رمان وجود نداشت. به امید موفقیت بیشتر این نویسنده