روزنامه شهروند نوشت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می گوید: اهتمام جدی نظام اجرای برجام است

مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص این‌که برجام به تأیید شورایعالی امنیت ملی رسیده یا نرسیده است و اینکه یکی از نمایندگان طیف پایداری مدعی شده که این اتفاق نیفتاده است گفت: آقای رسایی، با شورایعالی امنیت ملی ارتباط ندارند و ایشان عضو کمیسیون اصل نود هستند، ضمن این‌که وی بیشتر تصورات ذهنی خود را طرح می‌کنند اما آنچه آقای بروجردی گفته است مبتنی بر مستندات قانونی و اطلاع است. چون اطلاعاتی را که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌ویژه رئیس این کمیسیون دارد، قطعا آقای رسایی ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که این حاشیه‌سازی‌ها را به نفع مجلس می‌دانید؟ تاکید کرد: من معتقدم که جمعی و برخی از دوستانی که عمدتا هم منتسب به جریان پایداری هستند، اصلا نمی‌خواهند ما یک توافقی را داشته باشیم و سعی می‌کنند به شیوه‌های مختلف از هرگونه توافق جلوگیری بشود. فراموش نکنیم که ما با تحریم‌ها روبه‌رو هستیم و اگر این دوستان به متن جامعه بروند و با مردم ارتباط داشته باشند، مشکلات مردم را از نزدیک لمس کنند، قطعا در رفتارهای خود تجدیدنظر خواهند کرد چون من برخی از این دوستان را می‌بینم که حتی برنامه ملاقات مردمی هم ندارند و حتی شما هم در همین مجلس مراجعه می‌کنید، با مردم ارتباط ندارند و ارتباط آنها تنها با قشر خاصی است و از این جهت به‌هرحال ما نماینده مردم هستیم و باید مشکلات آنها را درک کنیم و آنچه که خواست مردم است را عمل کنیم. مردم امروز خواسته رفع تحریم‌ها را دارند و این انتظار جامعه است و ما اگر نماینده مجلس هستیم باید این انتظار مردم را توجه کنیم.البته نگرانی‌هایی هم از بدقولی‌های طرف مقابل داریم که می‌توانیم در قالب این مصوبه اینها را لحاظ کنیم.

دواتگری در پاسخ به این سئوال که آیا آینده اجرای برجام را روشن می‌بینید؟ گفت: اهتمام جدی نظام بر اجرای برجام است تا جایی که طرف مقابل به تعهداتش عمل کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اینکه ارزیابی‌تان از گزارش کمیسیون برجام چیست؟ گفت: جدا از گرایش‌ها و نگرش‌های سیاسی خاص اما گزارش نکات مثبتی هم دارد ولی در کنار آن، این صرفا یک گزارش است و همان‌طور که بارها مقامات عالیرتبه گفته‌اند، مذاکره یک معامله است یعنی باید یک چیزهایی را بدهیم و یک چیزهایی را بگیریم اما مهم این است که در این بده بستان‌ها، منافع ملی لحاظ شود.

وی درباره اینکه آیا یک فوریت طرح مجلس درباره برجام تصویب خواهد شد؟ تصریح کرد: در بند یک پیشنهادات این گزارش آمده بود که مجلس طرح دوفوریتی بدهد درخصوص برجام که طرح دو فوریتی برای الزامات رقیق برای رفع موانع اجرای برجام که پیش‌بینی شده و پیشنهاد خود کمیسیون بوده است که این کار انجام بشود که خوشبختانه در این راستا از سوی جمعی از نمایندگان تهیه و تقدیم شد که دو فوریت آن نیاز به ١٦٤ رأی داشت چون برای تصویب طرح دو فوریتی به دوسوم آرا نیاز است. متاسفانه ١٥٩ رأی آورد و ٥ رأی کم آورد، بعد یک فوریت آن به رأی گذاشته شد که با ١٦٨ رأی تصویب شد.اگر دو فوریت تصویب می‌شد، بعدازظهر همان روز کمیسیون تشکیل جلسه می‌داد و کلیات و جزییات آن به صحن علنی می‌آمد.اما زمانی که یک فوریت تصویب شد، کمیسیون ابتدا خارج از نوبت رسیدگی کرد  و زمانی که به صحن می‌آید با ٥٠ امضا می‌تواند رسیدگی خارج از نوبت بشود و نهایتا می‌تواند هفته آینده نیز اگر مدیریت خوبی شود، رسیدگی به یک فوریت در مجلس انجام شود، چراکه بیشتر مخالفین این طرح  از جریان جبهه پایداری بودند که با دو فوریتی بودن آن مخالفت کردند.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاظم ازخوزستان IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    4 0
    بله حق هم دارن یه مثله هست میگن نه سوار از پیاده خبر داره نه سیر از گرسنه
  • امید IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    5 0
    اخه افرادی همچون رسایی بذرپاش زاکانی کوچک زاده و دیگر همفکرانشان مگر مشکل بیکاری دارند مگر مشکل اقتصادی دارند مگر حقوقشان در همان هفته اول ته می کشد و باید قرض کنند مگر اصولآ در بین مردم هستند که ببینند مردم برای یک حقوق ناچیز چند ماه یکبار باید از صبح تا شب جان بکنند واقعآ حق دارند این نمایندگان عزیز واقعآ حقشان هست مردم در انتخابات آینده اینگونه افراد را به مجلس بفرستند