آیا حق با احمدی‌نژاد بود؟ آمریکایی‌ها هم بر سر اعمال ساعت تابستانی نظر واحدی ندارند

در حالی‌که ساعت تابستانی در ایالات متحده فردا به پایان می‌رسد، ادعاهایی در مورد عدم تاثیر اعمال ساعت تابستانی در کاهش مصرف انرژی مطرح شده است.

مجید جویا: برای ما ایرانی‌ها و اغلب ساکنان عرض‌های جغرافیایی میانی، یک ماه از وقت تنظیم مجدد ساعت گذشته، ولی برای آمریکایی‌ها وقت پایین آوردن ساعت دیواری‌ها و عقب کشیدن آن‌ها رسیده است؛ برای آن‌ها بامداد فردا یکشنبه 2 نوامبر، ساعت تابستانی به پایان می‌رسد و آنها باید راس ساعت 2 صبح، ساعت‌هایشان را به ساعت استاندارد برگردانند. اما این تغییر فقط 5 ماه طول خواهد کشید و بیشتر ساعت‌های امریکا در بامداد روز یک‌شنبه 8 مارس 2015، دو ساعت به جلو کشیده خواهند شد.

چند سالی است که با رسیدن زمان تغییر ساعت، تصمیم عجیب رییس‌جمهور سابق (محمود احمدی‌نژاد) در لغو تغییر ساعت تابستانی نقل محافل دوستانه و خانودگی می‌شود (درنهایت با ورود مجلس هشتم به ماجرا و تصویب قانون تغییر ساعت تابستانی، راه بر اعمال سلیقه او بسته شد) و این بحث‌ها معمولاً با مخالفت و طنزپردازی تحصیل‌کرده‌ها و جوان‌ترها با تصمیم احمدی‎نژاد و دفاع سالخورده‌ترها از او همراه است. در ایالات‌متحده هم با رسیدن زمان تغییر ساعت، بحثی داغ در مورد لزوم و فایده این کار مطرح می‌شود، با این تفاوت که تعداد قابل توجهی از شهروندان ایالات متحده هم‌نظر با رئیس‌جمهور سابق ما هستند و جالب‌تر این‌که در بین این افراد مهندس و اقتصاددان هم کم نیست.

برای مثال، ایالت یوتا را در نظر بگیرید که اکثر آن‌ها به استناد نظرسنجی آنلاینی که تابستان امسال و توسط اداره توسعه اقتصادی فرمانداری یوتا (GOED) انجام شده بود، علاقه‌ای به این تغییر ساعت ندارند. 67 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به حذف ساعت تابستانی و یکسان نگه‌داشتن ساعت در کل سال رأی دادند، یعنی همان کاری که ایالت آریزونا در همسایگی آن‌ها انجام می‌دهد.

مایکل اومالی از این اداره می‌گوید:‌ «در هر دو سوی این مناقشه، صداهای قدرتمندی وجود دارند. ما 14هزار نظر کتبی پای مطلب خود دریافت کرده‌ایم که اگر همه آن‌ها را چاپ کرده و کنار هم قرار دهیم، هم‌اندازه کتاب جنگ و صلح خواهد شد. حرف اصلی بیشتر آن‌ها راحتی کار بود. خیلی از مردم دوست ندارند ساعت‌هایشان را دوباره تنظیم کنند، حال چه به جلو، چه به عقب و چه به پهلو. آن‌ها فقط می‌خواهند یک ساعت را بگیرند و به همان بچسبند».

ابتکارهایی برای قبول، تغییر یا حذف ساعت تابستانی، قطعاً چیز جدیدی نیست. در حقیقت به گفته مایکل داونینگ، استاد دانشگاه تافت، هرساله ده‌ها مورد از این اقدامات در دستگاه‌های قانون‌گذار ایالت‌های مختلف امریکا انجام می‌شوند.

وقت بیشتری برای بازی
ولی داونینگ اشاره می‌کند که به‌تازگی، بحث در مورد ساعت تابستانی با تغییری چشمگیر مواجه شده است. وی می‌گوید:‌ «تا جایی که من می‌دانم، دیگر هیچ مرجع رسمی اشاره‌ای به صرفه‌جویی انرژی نمی‌کند. به نظر می‌رسد که این مسئله کاملاً حذف شده باشد و مردم هم فهمیده‌اند که تغییر ساعت کمکی به کاهش مصرف انرژی نمی‌کند».

برای مثال، در پاسخ شرکت تولید برق راکی مانتین به ایالت یوتا، این شرکت برق اشاره کرد که این دما و نه ساعت روشنایی روز است که مصرف برق مشترکان را تغییر می‌دهد.

به گفته داونینگ، دلیل اصلی طرفداران ساعت تابستانی در مسائل اقتصادی است؛ یعنی مزایای اقتصادی یک ساعت بیشتر از نور روز در ساعات بعدازظهر. او توضیح می‌دهد: «عامل اقتصادی وابسته به این حقیقت است که ما تغییر می‌کنیم؛ و نه این‌که در زمان غروب می‌توانیم از یک ساعت روشنایی طبیعی بیشتر بهره‌مند شویم. به نظر می‌رسد که تغییر ناگهانی به مردم در مورد امکان بیرون ماندن، انجام کارهای مختلف و البته خرج پول، آگاهی می‌دهد. عامل اصلی همیشه همین بوده است».

برای مثال، بازهم در ایالت یوتا، اکثر نهادهای دولتی و اتحادیه‌های نماینده گروه‌های مختلف مثل گلف بازها از ساعت تابستانی حمایت کرده‌اند.

اومالی می‌گوید: «ما دریافتیم که اگر به توریسم و تولید علاقه‌مند باشید، احتمال خیلی بیشتری وجود دارد که از سیستم کنونی حمایت کنید. برای مثال، انجمن گلف یوتا برآورد کرده که حذف ساعت تابستانی، موجب کاهش بازی‌ها به میزان 6 درصد در فصل اوج بازی‌ها می‌شود و ضرری 24 میلیون دلاری را در هرسال به اقتصاد این ایالت وارد می‌کند و تازه به گفته آن‌ها این برآوردی محافظه‌کارانه است و شاید ضرر از این هم بیشتر شود».

دوره طولانی‌تر ساعت تابستانی?
در دیگر نقاط ایالات متحده، گروه‌های دیگر هم همین هشدارهای اقتصادی را مطرح می‌کنند.

داونینگ می‌گوید: «این‌ها لابی‌هایی هستند که فعالانه به دنبال افزایش طول دوره ساعت تابستانی هستند. بزرگ‌ترین آن‌ها در چند سال گذشته، اتحادیه سوپرمارکت‌های پمپ‌بنزینی بود، چراکه 80 درصد بنزین کل کشور در این فروشگاه‌ها فروخته می‌شود و اگر ساعات روشنایی بیشتری در پایان روز کاری خود داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که مردم سوار خودروهایشان شوند و بخواهند بیرون بروند».

تنی چند از قانون‌گذاران ایالت یوتا به دنبال وضع قانون جدیدی برای ساعت تابستانی در دی‌ماه پیش رو هستند. هنوز معلوم نیست قانون پیشنهادی آنها چیست، ولی اومالی می‌گوید دو گزینه‌ای که بیشتر احتمالشان می‌رود، یکی حذف کامل ساعت تابستانی و دیگری برگزاری همه‌پرسی عمومی با تعدادی گزینه برای انتخاب مردم است.

درحالی‌که هنوز معلوم نیست ایالت یوتا چه برنامه‌ای برای آینده خود در پیش گرفته، برخی دیگر از ایالت‌های امریکا از پذیرش ساعت تابستانی (که قانون فدرالی برای مجبور کردن کلیه ایالت‌ها به پذیرشان وجود ندارد) خودداری کرده‌اند.برای مثال، ساکنان ایالت آریزونا (به‌استثنای کسانی که در ناحیه ناواجو زندگی می‌کنند)، هاوایی، پورتوریکو، جزایر ویرجین، ساموای امریکا، گوام و جزایر ماریانای شمالی، در هفته جاری نیازی به تغییر ساعت‌های خود نخواهند داشت.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    احمدي نژاد فقط قصد مخالفت با همه چيز را داشت
    • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      99 13
      منم با همه چیز مخالفم
    • بی نام EU ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      20 10
      آمریکا الان هم بخاطر بزگی خاکش این مشکلات رو داره اما کشور ما نه
  • بهزاد A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    هیجوقت حق با او نبود
    • بی نام EU ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      16 11
      وقتی بعضی ها از احمدی نژآد دفاع میکنند یاد این ضرب المثل زیبای ایرانی میوفتم " خلایق هر چه لایق"
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    مشخص است حق با احمدی نژاد بود زیرا حتی در کشورهایی که این تغییر ساعت انجام می گیرد لزوم بسته شدن فروشگاه ها با ساعت شش ضروریست یعنی قسمتی از مصرف کنندن برق مجبور به کاهش مصرف از طریق لزوم بسته شدن فروشگاه ها هستند اما در ایران فقط ساعت تغییر می کند بدون اینکه لازمه آن یعنی کاهش ساعات کاری موسسات تجاری انجام گیرد این یعنی یک کار نمایشی صرف و دلیل موافق جوانان به قول تحصیل کرده با تغییر ساعت نشان از بی سوادی آنان دارد که اطلاعات خویش را از سایت های و رسانه هایی می گیرند که تنها منافع باندی و سیاسی برای آنان اهیت دارد نه واقعیت و منافع مردم
    • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      6 10
      نخیر اصلا هم چین چیزی که شما ما می گید نیست و هیچ ضرورتی برای ساعات کاری نیست
    • بی نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      17 6
      شما مثل اينكه اون سالي كه ساعتها تغيير نكرد رو يادت نمياد تو اون سال اذان صبح در تابستان درشهرهاي شرقي كشور به ساعت 2.5 صبح حتي زودتر هم رسيد و در ساعت 4.5 صبح هوا كاملا روشن بود اگه حتي ساعت بيدارشدن مردم را 6.5 هم فرض كنيم مي بينيم يك ساعت در مصرف برق اسراف صورت گرفته است اگر ساعتها جلو كشيده شود مثل الان چون بعد ازظهر يك ساعت طول روز بيشتر است يك ساعت در مصرف برق صرفه جويي مي شود حالا بقول شما کاهش ساعات کاری موسسات تجاری و ... چه ربطي دارد به جلوگيري از مصرف بيش از اندازه برق؟؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    همیشه حقبااحمدی نژادبودوهست وهمیشه دوستدارش هستیم
    • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      6 8
      فکر کنم ۸ سال زندان بودی تازه ازاد شدی
  • هادی A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    83 18
    اختلاف ساعت بین دوطرف شرق وغرب امریکا نزدیک سه ساعته وکشور پهناوریه ولی ایران نزدیک یک ساعته به نظرمن این مقایسه نابجاییه
    • بی نام A1 ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      14 44
      ربطی به پهناور بودن نداره هادی جان. اصلا تو بگو یه کشور کوچولو تو اروپا
    • بی نام IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      1 1
      تغییر ساعت در ایالت های مختلف متفاوت است. هر ایالت به صورت مستقل عمل می کند. اختلاف ساعت ۳ ساعته که شما می گویید مربوط به کل کشور آمریکاست.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    108 9
    ساعت را ما اول فروردین برای صرفه جویی می کشیم عقب اما از ان طرف تا ساعت 1 صبح پای سریالهای تلویزیون می نشینیم.....
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      23 33
      چه ربطی داره؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    69 10
    تغییر ساعت تابستانی موجب میشود ساعت رسمی با ساعت زیستی و در واقع ساعت طبیعت هماهنگ شود میلیونها سال است که اجداد ما و همه طبیعت در تابستان زودتر از زمستان از خواب بیدار میشوند چراکه خورشید زودتر طلوع میکند ربطی هم به بحثهای اقتصادی و مصرف برق ندارد. این فطرت انسانها و طبیعت است. و قوانین هر چه هماهنگ تر با زندگی و فطرت انسان باشد بهتر است...
    • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
      27 6
      احسنت به این پاسخ فکورانه. خبر آن لاین این رو باید پررنگ کنی.
    • رضا RO ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
      2 0
      لابد اون ها یه دفعه یک ساعت زودتر از خواب بیدار می شدن
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    23 7
    1در آمریکا از برق برای گرمایش استفاده میشود در ایران از گاز 2در آمریکا اگر فاصله شرق تا غربش 10 ساعت باشد، این مقدار ساعت ندارد. یعنی برخی ایالتها بر روی ساعت جغرافیایی خود قرار ندارند. این مطلب با تغییر ساعت تابستانی جمع کنید نتیجه اش این میشود که برخی ایالتها 34 ساعت متفاوت با ساعت طبیعی خود شوند. این با مسئله کشور ما فرق دارد.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    17 1
    1.در امریکا بازرهی انرژی اونقد بالاست که این مقدار صرفه جویی مهم نباشه براشون 2.کل کشور ساعت یکسان ندارند 3.برای ما دما اونقدر مهم نیست چون گرمایشمون با برق نیست 4.از نظر روحی به شخصه نیمه اول سال رو ترجیح میدم.نه اینکه نصف زمان بیداریم هوا تاریک باشه.برا همین موضوع اونجا بحث تغییر دایمی ساعت هم مطرح میشه
  • محسن GB ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    57 29
    آقا جون اصلن میدونین چیه؟ تو همه چیز و همه جا حق با احمدی نژاد بود میشه لطف کنین و دیگه اسم این اقا رو نیارین؟
  • علی IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    43 53
    کاش ایرانم دست از این کار بر میداشت. ساعت بدن آدما رو بدجور جابجا میکنه این کار.
  • مهرداد A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    48 34
    سر صبحی برای چی اسمش رومیارین؟؟؟خودمون به اندازه ی کافی غصه داریم..
  • جاوید IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    بعدها بیشتر قدر احمدی نژاد رو میفهمید.
    • محسن رضائی A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
      36 13
      من که همین الانم قدرش رو میدونم. ما به جای نون سر سفره پول نفت میگذاریم میخوریم. خدا خودش جوابش رو میده...
  • وحید IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    22 24
    بعضی از کارهای مثبت انگشت شمار در زمان احمدی نژاد و از روی لجبازی وی نه از روی کارشناسی اتفاق افتاد که ای کاش نمی افتاد چون به دلیل انجام آن توسط احمدی نژاد اکثریت مردم مفید بودن آن را زیر سوال بردند و مانند سایر کارهای احمدی نژاد آن را هم مضر قلمداد کردند. نمونه اش تغییر ساعت در انتهای تابستان و ابتدای سال است که یک ساعت عقب کشیدن آن در آخر تابستان باعث زودتر تاریک شدن هوا و در پی آن افسردگی و ترافیک بیشتر خیابان ها می گردد،حال اگر این اقدام در زمان روحانی یا خاتمی صورت می پذیرفت هم با اقبال مردم روبرو می شد و هم فواید آن تا همیشه ماندگار می گشت.
  • علی A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    20 9
    اصلا حق با او نیست وقتی ما از روی ساعت می خوابیم مثلا ساعت 12 شب پس هر چه زودتر به این ساعت برسیم بهتر است با جا به جایی ساعت می توانیم یک ساعت زودتر بخواب برویم چون صبح باید مثلا ساعت هفت سرکار باشیم و این فقط در مصارف خانگی است
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    23 16
    از احمدی نژاد بگم متنفرم زیاد نگفتم.ولی لزوما تمام حرفهای یک آدم نمیتونه غلط باشه.من همیشه به دوستام در مورد این تغییر ساعت گفتم.اگه حتی سود اقتصادی داره سود روحی چی؟ما عملا از وسط بهار تا آخر شهریور عملا چیزی به اسم شب نشینی با خانواده نداریم.تا شام میخوری نگاه میکنی میبینی شده ساعت 11 باید بخوابی که فردا بری محل کار.به هر حال وضعیت روحی وشادی و گرم بودن ودور هم بودن خانواده هم جزیی از اقتصاد هستش.مگه غیر اینه که آدم سالم بهره وری بیشتری داره...
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    23 20
    این تصمیم احمدی نژاد که یک سال هم بیشتر دوام نیاورد جزء معدود تصمیماتی بود که با منطق و نفع عموم جامعه سازگار بود.
  • هاشم A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    10 3
    طولانی بود نخوندم.
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    9 18
    باید ساعت را در ابتدای فروردین به جای یک ساعت ، فقط نیم ساعت به جلو ببرند و دیگر در طول سال هیچ تغییری در ساعت ایجاد نکنند.
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    24 2
    من ساکن سیستان و بلوچستان هستم ، وقتی صبح ها به سر کار می رویم ، خورشید وسط آسمان است و عصر ها هم ساعت چهار و نیم شب می شود و باید چراغ های خانه مان را روشن کنیم . حالا من نمی دانم چگونه با این وضعیت در مصرف انرژی صرفه جویی می شود؟ و اصلا چرا باید در ابتدای مهر و فروردین که دو رویداد مهم در کشور اتفاق می افتد یعنی بازگشایی مدارس و آغاز تعطیلات سال نو ساعت تغییر کند ؟ حال اگر در ابتدای آبان و اردیبهشت ساعت ها تغییر کند چه اتفاق ناگواری رخ می دهد؟ در هر حال این تغییر ساعت بر روی روان مردم مناطق شرقی و غربی کشور اثر بد می گذارد و روی هم رفته برای پایتخت و مناطق مرکزی کشور خوب است.
    • بی نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      0 1
      اشتباهی منفی دادم.
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    12 3
    لطفا استدلال و مکانیزم علمی صرفه جویی از مصرف انرژی را در تغییر ساعت بفرمایید ؟ چون در این حالت صبح ها می شود لنگ ظهر و در نتیجه روشنایی طبیعی را از دست داده ایم و عصر ها هم حدود ساعت چهار و پنج هم هوار رو به تاریکی است. بنابراین اگر قرار بود بدون تغییر ساعت مثلا از ساعت 6 عصر چراغ های معابر و اماکن روشن شود در این حالت از ساعت 5 عصر روشن می شود. و از لحاظ شرعی هم جالب است در حال حاضر در شهر ما که در یکی از مناطق جنوبی کشور است اذان ظهر ساعت 11 و بیست دقیقه می گویند. یا در شهرهای غربی کشور مثل کرمانشاه و سنندج در تابستان ها ساعت 8 شب خورشید وسط آسمان است. این هم یکی از تقلیدهای کورکورانه از غرب است ، که خودمان هم علت آن را به درستی نمی دانیم . و دلمان خوش است که مدرن شده ایم.
  • احمد A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    14 35
    ازاحمدی نژادفقط همین کارش روقبول داشتم
    • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      2 1
      من هم همیتطور
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    30 52
    درود بر احمدی نژاد ,احمدی نژاد را فقط آمریکایی ها میشناسند و ما قدرش را نداریم:
  • سرباز A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    16 26
    درتنهاچیزیکه با احمدی نژاد موافقم همین کارش بود..آخه چه معنی داره ساعت را عقب و جلو کنیم
  • بی نام TR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    48 61
    فقط بحث لجبازی سیاسی بود چون دولت اصلاحات این کارو کرده بود با اون مخالف بود
    • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      35 5
      عزیزم این موضوع ربطی به دوران اصلاحات نداشت
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    29 86
    همیشه حق با دکتر جونه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    28 6
    نکته اینجا است که در ایران تا یک اروپایی یا آمریکایی طرحی ارائه کند آن طرح را همه علمی و منطقی و قابل تامل می دانند اما اگر همان حرف را یک ایرانی بگوید او را خرد می کنند...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    11 3
    مقاله زیر را در وال استریت ژورنال بخوانید: جلوکشیدن ساعت باعث افزاتیش مصرف انرژی می شود مقاله ای از جاستین لاهارات 10 مارس 2013 در سالهایی که ساعت را جلونکشیدیم مشکل کمبود برق در تابستان نداشتیم
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    1 2
    خبر چرا توضیحات من درباره آمریکا و شیوه مصرف برق و اختلاف ساعتهاشون چاپ نکردی؟ چه توهینی توش بود؟
  • سپهر A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    13 3
    این که ساعت تابستانی باعث صرفه جویی میشه یا نه، کاملا به عرض و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. میبینید که در امریکا هم این موضوع ایالت به ایالت متفاوته. بنابراین نمیشه فرمول کلی براش داد. بنابراین حرف احمدی رو به این مطلب ربط ندین.
  • بی نام GB ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    30 1
    باید تو مناطق گرمسیر زندگی کنی تا زیاد بودن میزان تاثیرش رو حس کنی
  • بی نام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    46 15
    بابا اینا رو نگین ،اگه شنید باز جوگیر میشه، میاد هشت سال بدبختمون میکنه ازما گفتن بود
  • ۱۱۰۰ A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    76 28
    هیچ وقت حق با احمدی نزاد نیست
  • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    62 13
    ای خدا کی باشه که دیگه اسم محمود را هم نشنویم. فعلا ولی لازمه که این مصیبت عظما را یاد آوری کنیم چون حافظه ما خیلی داغونه و زود یادمون میره که چه بلاهایی سر کشور آورد و ممکنه باز از یک سوراخی بپره روی صندلی قدرت.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    23 67
    خیلی از کارهای خوب محمود را بعدها خواهید فهمید
  • محمد A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    12 8
    بنظرم از اردیبهشت تغییر ساعت منطقی تر است که در کل پنج ماه سال باشد بهتر است چرا در فروردین تغییر زمان روشنایی محسوس نیست .البته دگه قانون شده است باید مجلس اصلاح کند
  • بی نام GB ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    5 1
    احتمالا جاهایی که تاثیر نداره مناطق سردسیره و نه کشور گرم ایران
  • بی نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    8 4
    اکثریت نظرات بالا منعکس کننده جامعه امروز ایران است که دنبال حق و حقیقت نیست و به صرف این و آن ، حقیقت را رد و تایید می کند.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    24 12
    احمدی نژادی علمش یه این حرفا نمیرسید.اون زمان گفت واسه راحتی واجبات و مستحبات اعمالمون نباید تن به این غربیا دارد کشیدن ساعت کار غربیاست.تا ما رو از اسلام دور کنند.لطفن با همون حالت حرف زدنش بخونید
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    6 1
    خب ما که دلیلی ندیدیم تو متن، چرا الکی تیتر میزنید
  • ابوالفضل IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    15 0
    عنوان خبر با محتوای خبر سیاست‌زدگی خبرآنلاین را می‌رساند
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    8 14
    پیشنهاد مکنم ساعت رسمی کشور نیم ساعت درطول یکسال جلو کشیده شود
    • بی نام A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
      5 8
      پيشنهادت هيچ دليل علمى ازبابت عرض وطول جغرافيايى نداره
  • مهدي A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    10 7
    چرا ول كن احمدي نژاد نيستيد ؟ مي خواهيد مردم را آزار دهيد يا از احمدي چيزي به شما مي رسد ؟ به هر بهانه اي هم شده بصورت اعصاب خورد كن خبري را به او ربط و به اعصاب ما تحميل مي كنيد
  • عباد A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    4 3
    بنظرم برای راحت تر طی شدن دوران محکومیت معاون اول دولت عدالت... بهتره هر سال یک ماه بکشیم جلو تر که حل بشه...
  • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    15 9
    من به محمود رای ندادم.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    5 3
    محمود..... با همه قهر بود....
  • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 1
    از انگلیسی جماعت، مقتصد تر می شناسید؟ اونا دست به ساعت نمی زنند پس صرف اقتصادی یا نداره یا نمی صرفه. واقعا هم کار خوبی می کنند. تو همین ایران هم تو شهرهای کوچک نصف ملت ساعت رو عقب جلو نمی کنند و هر دفعه که با یکی قرار می گذاری که فلان ساعت بیا باید بهش بفهمونی که ساعت رسمی مملکت مد نظر ما می باشد
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    8 4
    بهتره به جای بد گفتن دلیل بیارید که احمدی نژاد چه چیز بدی داشت مثلا اقتصاد بدی داشت