سود ساخت هرمتر خانه چقدر است؟ / متوسط سود60هزارمیلیارد تومانی بازار مسکن پایتخت

طی سالهای 89 تا 92 بازار مسکن در پایتخت ابعادی معادل 377هزار میلیارد تومان داشته است و سود انتظاری معادل 63 درصدی برای سرمایه گذارانش.

سقف بالای سر از نیازهای اولیه است که همه انسانها به آن محتاجند، نیازی که در دنیای جدید دولت ها هم با آن در گیرند به خصوص در ایران که با توجه به تاکید داشتن مسکن مناسب به عنوان یکی از حقوق شهروندی لحاظ شده تمامی دولت ها برنامه ای در زمینه مسکن به اجرا گذشته اند اما به رغم تمامی برنامه های اجراء شده، رشد روز افزون جمعیت در کنار عرضه بی تناسب مسکن در طول چند دهه گذشته مسکن را ازکالایی مصرفی به کالایی سرمایه تبدیل کرده است.

تبدیل مسکن به کالایی سرمایه ای به معنی جایگزینی مسکن با تمامی فعالیت های مولد اقتصادی است که در جوامع پیشرفته فرد برای تضمین آتیه خود به آنا روی می آورد مانند بیمه عمر، بازنشستگی، سرمایه گذاریهای بلند مدت، خرید سهام و اوراق قرضه تمامی انواع دیگر پس انداز.

همین نکته بازار مسکن را با تقاضایی فراتر از نیاز جمعیتی تبدیل کرده است، کسی که در ایران به بازار مسکن مراجعه می کند در واقع تنها یک سقف بالای سر خریداری نمی کند بلکه یک قلک پس انداز خریدای می کند و هرچه توان مالی بیشتر تعداد این قلک ها بیشتر.

روندی که در سالهای اجرای قانون هدفمندی تشدید شد، رشد روز افزون تورم و کاهش ارزش پول ملی به دلیل سیاستهای غلط و شتابزده پول مسکن را به تنها بازار مطمئن سرمایه پذیر تبدیل کرد.

 

برآورد میزان سود انتظاری سازندگان واحدهای مسکونی در شهر تهران

 

آمارها نشان می دهد طی سالهای 89 تا 92 رشد ساخت و سازدر کشوربه شدت افزایش یافته، بررسی تهران به عنوان بزرگترین و جذاب ترین بازار مسکن کشور گویای ساخت بالغ بر 130 میلیون متر مربع واحد مسکونی دارد.

حجم بازار دست اول مسکن تهران در سالهای فوق به رغمی معادل 377 هزار میلیارد تومان رسید که سهم زمین در این بازار 87 هزار میلیارد تومان بوده است و میزان سرمایه گذاری صورت گرفته برای ساخت و ساز از 49هزارمیلیارد تومان عبور کرد.

سود ساخت وساز هز متر مربع در این سالها بین 1 تا 1.7 میلیون تومان بوده که در مقایسه با سرجمع هزینه ساخت و قیمت مسکن بیش 63 درصد سود انتظاری برای سازندگانمسکن به دنبال داشته است، رقمی که به راحتی از مرز تورمی که بهمرز 40 درصد رسید هم عبور می کرد و همیننکته طلایی باعث شد بازار مسکن دراین سالها به جذاب ترین بازار سرمایه پذیر کشور تبدیل شود و تمامی نقدینگی که باید به گردش بخشهای مختلف اقتصاد کمک کنند را به تنهایی بلعید.

سیاه چاله مسکن تعادل نقدینگی را در فضای اقتصادایران بر هم زد و یکی از دلایل آنچه به عنوان رکود اقتصادی و رشد منفی اقتصادی شاهدش هستیم همین نکته بود زیرا بازار مسکن به رغم جذابیتش درنهایت مانند یک بن بست سرمایه عمل کرد و به رغم ورود بالای سرمایه به دلیل عدم توان تقاضای مسکن برای همراهی با قیمت های فزاینده سرمایه های وارد شده به بازار مسکن در این بازار قفل شدند.

آمارهای مرکز آمار نشان می دهد متوسط قیمت هر متر فضای مسکونی در سالهای 89 تا 92 از 1.7 میلیون تومان تا 3.6 میلیون تومان رشد پیدا کرده است و در همین زمان قیمت هر متر مربع زمین نیز از 1.2 میلیون تومان تا 4.2میلیون تومان رشدکرده است.

در همین دوره هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی از 200 هزار تومان به 560 هزار تومان جهش پیدا کرده است.

به رغم این شرایط نکته جالب سود احتمالی در بازار مسکن است در بازار ساخت و ساز مسکن پایتخت با توجه به ساخت 130 میلیون متر مربعی واحدهای مسکونی در این دوره زمانی هزینه صورت گرفته برای این ساخت وساز به اضافه میزان هزینه خرید زمین رقمی معادل 137 هزار میلیارد تومان بوده است ولی با احتساب متوسط قیمت فروش فروش سالانه این واحدهای مسکونیارشکل ایجاد شده دراین بازار رقمی معادل 377 هزارمیلیارد تومان است ومابه التفاوت این دو رقم در واقع سود ساخت وساز مسکن است که رقمی معادل 240 هزار میلیارد تومان است البته این رقم از این جهت سود انتظاری است که با توجه به رکود بازار زمان عرضه مسکن با فروش آن فاصله داشته و احتمال تحقق این سود صددرصد نیست ولی به خودی خود گویای دلیل جذابیت این بازار برای سرمایه گذاران است.

در بازاری که با متوسط هزینه ای معادل 34 هزار میلیارد تومان می توان انتظار سودی معادل 60 هزار میلیارد تومان داشت، چرا نباید سرمایه گذاری کرد؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    26 14
    هر متر 2 و نیم میلیون سود واسه همه سازندگان صدق نمیکنه ضمن اینکه تورم هم باید در نظر گرفته بشه چون از شروع ساخت تا اتمام دست کم یکسال و تا فروش قطعی ممکنه چند سال زمان ببره
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    20 13
    بسیار اشتباه است که میزان تراکم را 5 برابر فرض کردی. چون تراکم در بیشتر نقاط تهران تا 3 برابر بیشتر نیست. و این محاسبات جنابعالی بسیار نادرست است. ضمنا هزینه ساخت را نصف مقدار واقعی گرفتی در حالیکه قیمت فروش آپارتمان را واقعی در نظر گرفتی. ..
    • محاسب US ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      8 7
      کاملا درست میفرمایید. تراکم 5 برابر یعنی تراکم 500 درصد .یعنی 10 طبقه که معلومه غلطه.اگر تراکم واقعی 250تا 280 درصد محاسبه بشود سود 25 درصد هم نمیشود. که برای 2 سال مدت پروژه از سود بانک کمتره
  • حسین EU ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    19 19
    سود 63 درصدی مصداق بارز یک فعالیت اقتصادی فوق العاده جنایتکارانه ملت بدبخت از حلقوم خودشان توی جیب اینها ریختند از مرز اسثمار نیز گذشته است
    • بی نام A1 ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
      7 2
      این امار کاملا اشتباه ویک طرفه وسفارشی است
    • فرهاد IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      7 8
      سود ساختمان حدود صددرصد هست که با کم کردن تورم سالیانه و خواب سرمایه و پول زمین الآن حدود ۳۵درصد سود داره،بانک هم الان راحت تا ۲۸درصد سود میده،برای همین هیچ انبوه سازی برای حداکثر ده درصد سود بیشتر ریسک ساختمان رو به جون نمیخره دوست عزیز،قیمت ملک درسته،خدمات دولتی و قوانین برای خانه دار شدن کمبود و ضعف شدید داره،همه ی دنیا مسکن کالای بسیار گرانی هست،مردم با خدمات دولتی مطلوب یا مسکن میخرند و یا به راحتی اجاره چندین ساله میکنن،جالبه بدونید ۶۰درصد جمعیت اروپا مستاجر هستند
    • بی نام US ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
      1 1
      از دید اقتصاد و جمعیت شناسی به معنی یک بازار تشنه به مسکن و ساختمان هست. چون جمعیت کشور به یک باره از 30 میلیون به 80 میلیون رسید، در کمتر از 30 سال.
    • بی نام US ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
      4 3
      شما وارد کار ساختمانی شو و وقت و سرمایه و امضا و پارتی بازی و سر و کله زدن با کارگر بی سواد و جواب دادن به عالم و آدم و شب نخوابیدن و وام با بهره بالا. همه را به جان بخر و بعد بیا با 63 درصد نه، با 50 درصد به ملت عرضه کن. خدا خیرت بده. ملت هم میخرند.
  • ramin IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    21 14
    بهترین راهکاری که میشه جلوی تورم مسکن گرفت و جونهایی مثل خودم را صاحب خانه کرد همان اجرای قانون مالیات بر مسکن و املاک است که در کل دنیا اعمال میشه یعنی هرکی یک خونه یا آپارتمام یا یک زمین بیشتر داشته باشه مالیات 10 20 برابر وضع کنند به خدا در عرض یک ماه قیمت مسکن 10 برابر کمتر میشه من کسی و میشناسم 15 تا یا بیشتر آپارتمان دارد و منتظر است که بازار تکون بخوره و ایشون پول مفت بزنه جیبش البته من به ایشون حق می دم به این خاطر که اقتصاد که بیمار باشه و سرمایه دار نتونه در این اقتصاد سرمایه اش رو درست و حسابی سرمایه گذاری کنه این راه بهترین و مطمئن ترین راهست. مالیات کارمند قبل پرداختن حقوقش رو میگیره اما از سرمایه دار ها نمی تونه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    14 5
    مسکن باید در ایران از شکل کالای سرمایه ای خارج بشه و هر کس یک مسکن داشته باشه برای سکونت خودش. و پولها وارد سرمایه گذاری های مفید مثل بورس و تولید و صنعت بشه . الان هر پزشک پولداری رو می بینی بساز بفروشه یا در بهترین حالت 5 تا خونه داره که تو یکی اش می شینه بقیه رو هم گذاشته واسه روز مبادا... همینه که قشر متوسط زیر بار اجاره خونه له می شن و هیچوقت صاحب خونه نمی شن.
    • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      0 1
      ملك به عنوان سرمايه تنها در ايران نيست همه جا براى سرمايه گذارى خريد ارى مى شه.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    7 9
    اگه واقعا اراده و خواست كنترل افزايش سرسام اور قيمت مسكن از سوي نظام وجود مي داشت، اين كار انجام مي شد
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    16 26
    پست فطرت ها حتي به سود دوبرابري هم قانع نيستند
  • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    13 5
    بدبخت و بیچاره ما قشر متوسط و ضعیف جامعه که باید آرزوی خونه دار شدن رو به گور ببریم، ای لعنت به تو ای زندگی
  • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    9 11
    ...وقتي تورم ٤٠ درصده و طرف يك سال سرمايش ميخوابه بايد يه سودي كسب كنه علاوه بر افت ارزش پول يادتون نره تهران روي گسل اگر قرار بر مقاوم سازي باشه قيمت تمام شده بيش از فرض شما ميشه . ...
  • ایرانی A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    15 5
    مطابق این خبر متوسط سود ساخت هر متر مربع مسکن معادل 000 800 1 تومان است که این رقم اصلا و اصلا کارشناسی نیست ...
  • بی نام CA ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    19 8
    محاسبات شما غلط هست و بنده به عنوان يك سازنده خواهشمندم دقت لازم و كارشناسي را در كارتان بيشتر كنيد. قيمت ساخت بر اساس غير مفيد ميباشد و همچنين متوسط تراكم تهران ٥ برابر نيست بلكه ٢.٥ تا ٣ برابر هست. با تشكر
  • محمد A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    7 2
    سلام این ارقام شمار درست نیست چرا جای دوری میروده اگر سود داشته چرا مسکن در حال رکود هست تمامی ساخت وسازهای فعلا خوابید وکسی حاضر نیست ادامه بده
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    1 2
    باسمه تعالی این بنده خدا افزایش قیمت زمین را هم در محایبات خود منظور کرده است.قیمت ساخت بدون محسبه قیمت زمین و قیمت فروش هر متر مربع ساختمان با محاسبه قیمت زمین .والسلام
  • امیراسد IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    2 5
    اولا خدا رو شکر که بالاخره صرفه نظر از دقت اطلاعات بالا، صدایی علیه این فعالیت مخرب بلند شد. که باعث مصائب زیادی برای اقتصاد کشور شده است. و حتی به جرات میشود گفت برای فرهنگ هم. ثانیا زیاد محاسبات نمی خواهد شما با چند سازنده آشنا که صحبت کنید و صادق باشند به شما خواهند گفت که هزینه ساخت که شامل همه چیز می شود در تهران و برای زیر بنای مفید، و در محله های متوسط شهر در حال حاضر حدود 1.200 تا 1.600 برای هر متر مربع است. سود معمولا در این قسمت نیست، بلکه سود در سر شکن کردن قیمت کلنگی ای است که چند سال است کسی چنین پولیهایی بابت آن نداده است چون بالای 90 درصد ساخت ها مشارکتی است. مالک ملکش را 15 یا 20 سال پیش به قبل خریده و قیمت چنین نبوده. حالا هرچه به سمت شمال شهر حرکت کنیم سود بیشتر می شود.
    • بی نام A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
      1 0
      مهم نيست قبلا چند خريده زمين رو وقتى الان مى تونه زمين رو n تومن بفروشه، بايد همين n رو در محاسبات داخل كرد
  • محمدامین IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    5 5
    آقا محاسبه نمی خواد که ، همین که میبینید در حالی که بانکها و موسسات مالی 22 درصد سود میدن، ولی همچنان ساخت سازها تقریبا با شدت سابق انجام میشه، نشون میده که طرف خواب پول و سرمایه و ریسک و همه رو در نظر گرفته و هنوز صرف رو در ساخت ساز در تهران میبینه ، یعنی به زبان ساده حداقل باید سود ساخت و ساز بیشتر از دو برابر سود بانکی باشه تا این کارو بکنه دیگه، بد می گم؟ اما خوب طبیعیه که باید توی جامعه جار بزنه که ، بد بخت شدم، چون مثلا سود 80 درصدیش حالا شده 50 درصد.
  • حسین کارتن خواب IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 8
    جالبه که از زمانی که رکود تو بازار پیدا شده، حضرات بساز و بفروش یا همون سازنده ها به این بهانه ، در مشارکت هاشون همه این کمبود سود رو از مالک محترم کم میکنند. تا از سهم خودشون چیزی کم نشه. مثلا اگه قبل از رکود به مالک یا مالکین بعلاوه یک آپارتمان نوساز ، مبلغی بابت اجاره و مبلغی هم بلاعوض می دادند ، حالا تقریبا همه اون رو حذف کردند، درباره نوع ساختشون هم که چیزی کم نذارن، واگذارشون می کنیم به خدا. در واقع برای بساز بفروشا ، رکود بازار نفع داشته ، نه ضرر . دلالا و بساز بفروشای محترم ، منفی یادتون نره.
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 7
    بی خود نیست اینهمه خونه نوساز در تهران هست که خالی هستند. نگو همه اومدند سمت خونه سازی. الان هم دستشون باد کرده
  • بی نام RU ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    7 0
    عزیزان چرا راه دور میروید تمام بانکها و بیمه ها وتمام نهادهای به اصطلاح غیر دولتی ولی در حقیقت دولتی وخود دولت وتامین اجتماعی ونهادهای انقلابی وشهردای واکثر قریب به اتفاق شخصیتهای مملکتی وصندوقهای سرمایه گذاری وصندوقهای بازنشستگی و...همه دارند ساخت وساز میکنند چرا که ما تولید دیگری غیر از مسکن نداریم تازه در قرمه سبزی وآبگوشت بزباش نیز صحنه را به رقبای ترک وآذری وروس وچینی باخته ایم واینها هستند که با سرمایه های بسیار سنگین که تازه دیون بسیار سنگینی هم به بانکها دارند وحتی اسمشان هم بعنوان بدهکاران بزرگ بیرون درز نمی کند اینها در واقع تاثیر گذاران بر بازار مسکن هستند ببینید چه جو سانسور وفضای امنیتی در ست شده حاشا به اوائل پیروزی انقلاب که کارکنان آن زمان بانک مرکزی لیست خارج کنندگا