جلسه علنی امروز مجلس؛ درگیری لفظی هیئت رئیسه، اختلاف برسر نوبت نطق و استغفار برای رفع بحران آب

صبح امروز علی لاریجانی رئیس مجلس برای بازدید از نمایشگاه ملی دفاع مقدس رفت و اداره جلسه را به باهنر واگذار کرد.

به گزارش خبرآنلاين قرائت گزارش نحوه اجرايي شدن قانون هدفمندي يارانه ها مهمترين دستور کار مجلس بود. حسين آذين سخنگوي کميسيون اصل نود مجلس اين گزارش را قرائت کرد و طي آن گفت: بخش عمده اهداف قانونگذار از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها مبنی بر تامین اجتماعی و حمایت از گروه های آسیب پذیر، کاهش قاچاق، افزایش کارایی انرژی، بهبود عدالت توزیعی، کمک به حل مشکلات حوزه سلامت، کمک به تامین مسکن، کمک به ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت های دولت الکترونیک، حمایت از صنایع و خدمات خاص، اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف، افزایش بهره وری در اقتصاد ملی، مخصوصا توزیع عادلانه یارانه میان دهک های درآمدی جامعه و توانمندسازی دهک های پایین و... عملا نادیده گرفته شده و پرداخت یارانه مساوی به تمامی گروه های درآمدی بیش از سقف مصوب در قانون و بدون شناسایی و تعیین گروه های هدف، موجب شده است اهداف توزیع عادلانه حمایت های دولت، تامین نشود، چراکه علاوه بر افراد نیازمند، افراد با درآمدهای بالا به یک اندازه از دریافت کمک دولت بهره مند شدند و آنچه مورد غفلت قرار گرفت هدف گیری صحیح سیاست های حمایتی قانون مذکور بوده است. توزیع یکسان یارانه ها به صورت همگانی و عمومی و بیش از میزان معین شده برخلاف صراحت قانون بوده و به ناحق به طور یکسان به تمامی اقشار پرداخت شده است.

انصراف از سوال از وزير کار

اعلام وصول سوال از وزرا نيز مسئله مهم ديگري بود که در جلسه امروز مطرح شد. در پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، سوال ملی نمایندگان از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور خارجه اعلام وصول شد و نماینده سمنان نیز سوال خود از وزیر تعاون را پس گرفت. ضرغام صادقی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی اظهار کرد: علیرضا خسروی، نماینده سمنان از سوال خود از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره عدم اجرای بند 100 قانون بودجه 90 و همچنین عدم حق بیمه کارگران ساختمانی انصراف داد.

اعتراض به رئيس جمهور براي ديدار با کامرون

مسئله ديدار رئيس جمهور با نخست وزير انگليس هم که طي روزهاي گذشته خبرساز شده بود، يک بار ديگر در صحن علني مجلس مطرح شد. علي محمد بزرگواري نماينده کهگيلويه در نطق ميان دستور خود گفت: : با توجه به شیطنت‌ها و خباثت‌های آمریکا و انگلیس جا داشت رئیس جمهور بعد از مکالمه سال قبل و تبعات آن دیدار امسال با نخست وزیر انگلیس را انجام نمی‌داد.

استغفار کنيد تا بحران آب رفع بشود

غلامرضا مصباحی مقدم نيز طی نطقی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به بحران کم‌آبی و رابطه استغفار و توبه با نزول باران، انتقاد از نرخ رشد اعلام شده، بررسی بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود پرداخت و همچنین از طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرد. این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس گزارش وزارت نیرو با کمبود آب شرب در تهران و چند شهر دیگر و کمبود آب کشاورزی در مناطق زیادی از کشور و خشک شدن دریاچه‌های ارومیه، هامون و زاینده رود و کاهش آب پشت سدهای کشور مواجه هستیم. حتی سخن از بحران آب و افت آب‌های زیرزمینی مطرح است. او برای رفع این مشکل پیشنهاد داد: هم باید آب کشور را مدیریت کرد و از مردم نیز به طور جدی خواست که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، هم روش‌های بهره‌برداری از آب را اصلاح کرد که موجب برکت و افزونی نعمت‌های الهی است هم باید برای نزول رحمت الهی استغفار و توبه کرد و دست به دعا برداشت و نماز باران خواند زیرا استغفار و توبه بر اساس آیات قرآن کریم رابطه تنگاتنگی با نزول باران دارد.

درگيري دو نماينده بر سر نوبت ناطقين

دو نماینده مجلس بر سر نوبت نطق میان دستور در جلسه علنی امروز درگیر شدند. پس از پایان نطق کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل ، آقامحمدی نماینده خرم‌آباد،به سمت وی رفت و نسبت به ایراد نطق توسط این نماینده به شدت اعتراض کرد. به گفته‌ی پیرموذن، در لیست نطق‌های میان دستور آقامحمدی نماینده‌ی خرم آباد در نوبت نطق بود که به دلیل غیبت در جلسه من به عنوان نماینده رزرو به ایراد نطق پرداختم که این موضوع از سوی آقای آقامحمدی مورد اعتراض قرار گرفت. آقا محمدی به شدت ازاین اتفاق گله‌مند بود به طوری که پیرموذن را به جعل سند متهم کرد و سرآخر این وعده با حسن خلق پیرموذن و دخالت نمایندگان وبذرپاش از سوی هیات رئیسه خاتمه یافت.

رئیس جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز تذکرات شفاهی نمایندگان با اشاره به درگیری پیش آمده بر سر نطق میان دستور نماینده اردبیل، گفت: آقای آقامحمدی وقت نطق 5 دقیقده‌ای داشتند که اشتباهی صورت گرفته و نوبت ایشان لحاظ نشد، بنده از ایشان عذرخواهی می‌کنم و در اسرع وقت نوبتی برای ایشان از سوی هیأت رئیسه در نظر گرفته خواهد شد.

درگيري لفظي اعضاي هيئت رئيسه

امروز همچنين دو عضو هيئت رئيسه مجلس نيز با هم به درگيري لفظي پرداختند.  بهروز نعمتی پیش از آغاز نطق‌های میان دستور درخواست تذکر داشت که تا پایان جلسه موفق به بیان تذکر خود نشد. همین مسئله موجب عصبانیت شدید وی شد تا جایی که به جایگاه هیات رئیسه رفت و خطاب به باهنر گفت: شما توهین کردید و باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت این موضوع را رد کرد و از نعمتی پرسید: مگر من پشت تریبون بحثی را مطرح کردم؟ می‌توانیم با هم حرف بزنیم.

اما این مسئله مانع عصبانیت نعمتی نشد و وی همچنان با صدای بلند اعتراض خود را مطرح می‌کرد که همین امر تا حدودی موجب عصبانیت باهنر نیز شد. نایب رییس‌مجلس در نهایت خطاب به نعمتی گفت: رسما به شما تذکر می‌دهم جلسه را به هم نزنید!

محمدرضا باهنر که مدیریت جلسه علنی امروز را بر عهده داشت ضمن اعلام جلسه بعدی مجلس که 15 مهرماه خواهد بود، عید قربان را به نمایندگان و مردم تبریک گفت.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    16 1
    کاش این نمایندگان به تعطیلات یک ساله بروند باحقوف سه برابرتادولت بتونه باارامش به کارخودش که خدمت رسانی به ملت مستضعف است برسه
    • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
      2 1
      گل گفتی
  • ناشناس A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    6 0
    وقتی نمایندگان با هم کنار نمیییان وای بحال مردم
  • ایرانی RO ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    4 0
    استغفار کنید مگر کسی جلوی شماها را گرفته ؟ استغفار از شهر سازی بدون کار شناسی که در اطراف تهران انجام گرفت این شهر ها آب می خواهند ولوله کشی مضاعف یعنی نیاز به آب زیاد ومصرف بیشتر ونتیجه حدر رفتن آب وکمبود آب در پایتخت انوقت نماز ودعای جنابعالی تعدا شهر نشینان را کم می کنه یا یا مقدار آب موجود را افزایش می دهد.