دولت یازدهم در عرصه بین المللی برای شکل دادن و اجرای سیاست خارجی، استفاده مطلوب از ابزار نوین دیپلماسی عمومی یا همان دیپلماسی مردم محور را در دستور کار خویش قرار داده است .

 با توجه به تبليغات و پروپاگاندایي كه عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران در جريان است و نيز تلاشهاي سازمان يافته اي كه لابي اسراييل معروف به آپيك در كنگره و كاخ سفيد و برخي كشورهاي همسو با غرب در خاورميانه براي ممانعت از پيشرفت مذاكرات ايران و1+5 انجام مي دهند، بحث بكار گيري ديپلماسي عمومي براي ارايه دقيق منافع ملي و بيان ديدگاههاي ايران در مورد مسايل بين المللي اهميت دوچنداني مي يابد. از ديگر سو، همزماني گفتگوهاي هسته اي ايران 1+5 براي نيل به توافق جامع و گشايش مذاكرات مجمع عمومي سازمان ملل متحد و حضور دوباره دكتر روحاني براي تبيين رويكرد ايران در مسايل جهاني و ارايه پيشنهادات جامع براي برقراري صلح و ثبات در منطقه و همچنين ايجاد جو اطمينان نسبت به رهبران ديگر كشورها نگاه بيشتر رسانه هاي جهاني به خود مبذول داشته است .
با توجه به تداوم جو بدبيني ميان تهران واشنگتن به رغم برخي ديدارها مقامات دوكشور براي كاستن از تنشها و ايجاد فضاي اطمينان بخش براي پيگيري مسير مذاكرات پيچيده در حصول به توافق مي توان گفت: ايده ارتباط با گروههاي مختلف سياسي مردم آمريكا از طريق گفتگوهاي رسانه اي و حضور در مجامع دانشگاهي براي پاسخگويي به برخي شبهات در مورد سياست خارجي ايران و ارايه واقعيت هاي ملموس داخلي، نبايد از فرصت پيش آمده غفلت نمود . در اهميت موضوع دو مسله محوري بايد يادآور شويم .
اولين بعد مسئله ادامه فضاي ناامني هاي گسترده در خاورميانه به ويژه در عراق و سوريه پس از شكل گيري گروه تروريستي - تكفيري داعش است. اين گروه تروريستي كه با حمايت سازمان هاي امنيتي اطلاعاتي عربستان وقطر وهمسويي اسراييل براي ايجاد درگير بيشتر در منطقه و جلوگيري از رشد حركت هاي مردمي شكل گرفت . و در بي تفاوتي غرب به جنايت هاي ضدبشري در عراق و سوريه توانسته دامنه تجاوزات خويش وراي مرزهاي عراق و سوريه به لبنان واردن گسترش دهد و حتي در تهديد آشكار در صدد ورود به قلمرو عربستان باني اصلي خود برآمده است .
در چنين شرايط دشواري كه كنترل آن از دست حاميانش هم خارج شده، بار ديگر آمريكا براي فريب افكار عمومي و ارتقاي منافع متحدان منطقه اي خويش با تشكيل ائتلاف گسترده جهاني درصدد مهار داعش برآمده است. اين در حالي است كه در عمليات رواني سفيد عليه ايران واشنگتن كوشيده كه ضمن متهم ساختن ايران به تداوم بحران در سوريه بدليل حمايت از بشاراسد در مقابل معارضين سوري هرگونه همكاري با ايران را منوط به گسست پيوندهاي استراتژيك تهران- دمشق نمايد .
و از ديگر سو بقاي رژيم بشار اسد در سوريه را عامل اصلي شكل گيري گروه تندرو داعش نمايد و با ادعاي مضحك در صد تفكيك داعش عراق و سوريه تحت عنوان تروريسيم بد و تروريسيم خوب باشد . حمايت از گروههاي تندرو و تجهيز آنها به سلاح هاي پيشرفته از سوي آمريكا همچنان در دستور كار قرار دارد و بر خلاف ادعاي اوباما علاوه بر گروه داعش گروههاي متعدد تروريستي با القاب مختلف از جمله جبهه النصره و جنده الاسلام.... دستشان به خون هزاران شهروند سوري و عراقي آغشته است .
سابقه بهره گيري غرب از گروههاي خشونت طلب تكفيري به دوران جنگ سرد به ويژه در مسئله افغانستان برمي گردد كه با اشغال اين كشور از سوي سربازان سرخ مجاهدين افغاني- عربي به نوعي با مديريت و حمايت آمريكا و عربستان و پاكستان شكل گرفت . به محض خروج شوروي از افغانستان اين گروههاي تكفيري با عناصر بومي و خارجي نقش مهمي در شكل گيري شبكه تروريستي القاعده ايفا كرد و بعدها فرماندهان تعليم يافته در مراكز امنيتي و اطلاعاتي غرب دست به عمليات انتحاري يازده سپتامبر و تخريب برجهاي دوقلو زدند و اين رويداد تاريخي در بحث خاورميانه به ويژه سوريه تكرار شد. آمريكايي ها بدون تجربه اندوزي ازگذشته براي رويكرد كلان نگر براي مبارزه با تروريسيم و ائتلاف سازي واقعي با عناصر اصلي و اثرگذار در مبارزه تمام عيار چون ايران وسوريه..... بار ديگر براي ايجاد توازن قدرت در منطقه و بدليل ترس از ارتقاي بيشتر جايگاه ايران در معادلات منطقه اي به موازات تضعيف موقعيت عربستان تلاش كرد كه ايران وارد هرگونه ائتلاف بين المللي در مذاكرات اجلاسيه پاريس عليه داعش تشكيل يافته بود ننمايد.
بنايراين موضع اصولي براي افشاي واقعيت اصلي بحران منطقه از زبان دولتمردان درابعاد جهاني به ويژه در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد از طريق ريئس جمهور ايران مي تواند معادلات قدرت به نفع ايران تغيير دهد. درست است كه بحث اصلي حضور هيات ايراني در نيويورك مذاكرات هسته اي با گروه 1+5 بوده ولي وزير امور خارجه ايران در حاشيه مذاكرات و نيز گفتگو با رسانه هاي آمريكايي ديدگاههاي اصولي كشورمان را براي مبارزه با گروههاي تروريستي تبيين كرده است وبا اشاره روشن به روند تحركات پر سروصداي آمريكا براي مبارزه با داعش هرگونه اقدام عليه تروريسيم بدون هماهنگي ايران را بي اثر دانست.
همچنين انتظار مي رود به رغم انكار ابتدایي براي درخواست از ايران براي پيوستن به ائتلاف ضد داعش، تلاش ها براي جلب ايران در اين مسير بيشتر خواهد شد. بطوريكه وزير امور خارجه آمريكا در مصاحبه اخير رسانه اي خويش ضمن اشاره به جايگاه منطقه اي ايران از آمادگي كشورش براي ايجاد سازوكار جديد براي هماهنگي و همكاري براي مبارزه با داعش خبر داد .
در هر صورت نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در موقعيت حساس منطقه اي و حضور مقامات عضو در تبيين ديدگاهها و تسريع در روند حل و فصل اختلاف مي تواند امسال اثرگذارتر از گذشته قلمداد گردد . ريئس جمهور ايران نيز با مشي اعتدالي و دفاع اصولي از مواضع كشورمان به مسايل امنيتي و منطقه اي خواهد پرداخت و از شرايط موجود براي شكل گيري گفتگوهاي اساسي بامردم دنيا براي پي ريزي روابط دوستانه وجهان عاري از ترور و خشونت استفاده خواهد كرد .
در مسير ديگر گفتگوهاي حساس ايران و گروه1+5 در موضوع هسته اي به پيچ تاريخي خود رسيده است تلاش هاي جدي دولت يازدهم براي احقاق حقوق واقعي مردم ايران و رفع بر خي از دغدغه هاي جهاني نسبت به ادامه فعاليت ها در قالب تبيين درست مواضع هم از طريق گفتگوهاي فشرده رسمي وهم ديپلماسي رسانه اي نمود بيشتري هم پيدا خواهد كرد. در هر صورت اسراييل و برخي از كشورهاي عربي از گشايش در روابط ايران و غرب ناراضي اند و لذا با ابزار ممكن به دنبال مانع تراشي در فرايند مذاكرات هستند. تسلط صهيونسيم جهاني بر ابزار رسانه و نقش مهم آن درشكل دهي افكار عمومي دنيا آشكار است. لذا ديپلماسي رسانه اي ايران در مسير مشخص در نيويورك مي تواند ديالوگ واقعي در نزديكي مواضع ايران و غرب درمسايل اختلاف زا و حصول به بازي برد - برد قلمداد گردد.
داوداحمدزاده كارشناس خاورميانه

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =