چالش های وزارت علوم و آموزش عالی از نظر نجفی

​سرپرست وزارت علوم تأکید کرد: باید یک نظام تضمین کیفیت آموزش عالی طراحی شود و کیفیت، اولویت برنامه‏ ریزی برای گسترش آموزش عالی باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم؛ محمدعلی نجفی‏ در چهل‏ و هفتمین همایش معاونان آموزشی دانشگاه‏ ها و مؤسسات آموزش عالی گفت: قانون وظایف، تشکیلات و مأموریت‏ های وزارت علوم و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری وظایف سنگینی را بر عهده وزارت علوم گذاشته است و جامعه نیز انتظارات زیادی از این وزارت دارد که به برخی از انتظارات جامعه هنوز پاسخ داده نشده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان از جمله مواردی است که آموزش عالی و دانشگاه ها در خصوص تبیین مفهومی و ارائه راهکار اجرایی آن باید تلاش و پیگیری کنند.

نجفی با اشاره به برخی چالش های آموزش عالی و انتظارات جامعه از دانشگاهیان گفت: مسئولان آموزش عالی و مدیران دانشگاه ها باید در این مسیر از خود تلاش و جدیت بیشتری نشان دهند.

وی اظهار داشت: یکی از چالش‏ های موجود آموزش عالی موضوع افزایش کیفیت دانشگاه‏ ها است چرا که در سال‏ های گذشته کمیت بر کیفیت سیطره یافته است که این کمیت‏ گرایی خود را در مواردی از قبیل افزایش شعب دانشگاهی، افزایش رشته‏ های تحصیلی و ظرفیت پذیرش دانشجویان نشان می‏دهد.

وی تمرکزگرایی را دیگر چالش موجود در آموزش عالی برشمرد و با اشاره به این که همواره موضوع استقلال‏ دانشگاه‏ ها مطرح بوده است برضرورت تبیین دقیق اختیارات دانشگاه‏ ها و واگذاری این اختیارات به آنها تأکید کرد.

سرپرست وزارت علوم افزود: در گذشته علاوه بر اینکه شاهد سلب برخی اختیارات از دانشگاه ‏ها بودیم، برخی از اختیارات وزارت علوم نیز سلب گردیده که باید با تعامل و گفت‏ وگو این اختیارات را به ستاد وزارت علوم برگردانیم.

وی مشارکت دانشگاهیان را چالش دیگر آموزش عالی خواند و افزود: ظاهراً نباید کسی با مشارکت دانشگاهیان که نخبگان جامعه هستند در اداره امور دانشگاه مخالف باشد ولی همانگونه که می‏دانید ما در این زمینه با چالش‏ هایی مواجه هستیم.

نجفی پویایی، امید و نشاط دانشگاه‏ ها را نیازمند افزایش نقش دانشگاهیان در تصمیم‏ سازی و تصمیم‏ گیری در آموزش عالی دانست و بر ضرورت طراحی یک مدل اجرایی در این زمینه تأکید کرد.

نجفی از کارآمدسازی و توانمندسازی به عنوان دیگر چالش آموزش عالی نام برد و گفت: باید فرآیند آموزش عالی به گونه ای باشد که دانشجویان در طول تحصیل بتوانند استعدادها و مهارت‏های خود را شکوفا کنند و برای جامعه مفید باشند.

وی افزود: باید توسعه‏ رشته‏ های تحصیلی براساس نیاز جامعه باشد و این‏گونه نباشد که در رشته‏ های مورد نیاز به اندازه کافی دانش‏ آموخته نداشته باشیم ولی در رشته‏ های غیر مورد نیاز با اشباع فارغ ‏التحصیلان دانشگاهی مواجه باشیم.

سرپرست وزارت علوم با تأکید بر این که دانشجویان و دانشگاهیان باید دانش و تحلیل سیاسی داشته باشند گفت: کار اصلی دانشگاه آموزش، تحقیق و پژوهش است.

وی گفت: برای شروع مطلوب سال تحصیلی جدید دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالی برنامه‏ریزی شده است و مسئولان دانشگاه باید با ایجاد امید، نشاط و انگیزه در دانشجویان آنان را برای گام برداشتن در مسیر عزت ایران اسلامی آماده کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پارسا A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    40 2
    مهمترین چالش آموزش عالی نحوه ی تفکر اعضای جبهه پایداری است
  • پیام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    25 0
    مهمترین چالش رو واستون میگم ولی مرد باشین منتشر کنید: یه عده "دلال و سودجو" تو هر روستایی از ایران یه مکان دایر کردن به نام "موسسه اموزش عالی" بهش دانشگاه هم میگن کلی پول میگیرن، افرادی که استعدادش رو ندارن، استعدادشون در زمینه دیگه ای هستش وارد اونجا میشن و "مدرک" میگیرن. حالا: یه بابایی استعداد داره دانشگاه معتبر قبول میشه درس میخونه زحمت میکشه بعد تو جامعه با اون شخص که گفتم یکی میشه و چه بسا اون شخص مدرک گرا یه رابطه هم داشته باشه و هیچی دیگه. بعدش اینکه ارزش دانشگاه رو پایین اوردید، مدرک گرایی راه انداختین تو جامعه به طوری که به ادم زیر فوق لیسانس دیگه به چشم بیسواد نگاه میکنن، ارزش دانشگاه به عنوان مکان تولید علم زیر پا گذاشته. اصلا یعنی چی یه نفر که رتبه اش "منفیه" بره مهندس بشه...