ایرنا نوشت:

روزنامه روسی 'کامرسانت' به نقل از یک دیپلمات هشدار داد: وابسته شدن توافق جامع هسته ای به نتایج رقابت های سیاسی داخلی در آمریکا، پدیده خطرناکی است.

این روزنامه روسی امروز (دوشنبه) در مقاله ای به قلم 'یلنا جرنینکو' خبرنگار خود در وین نوشت: در جریان مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مورد ساز و کار برای لغو تحریم ها در مورد ایران، توافقی مهم به دست آمده است.

کامرسانت در ادامه مقاله خود نوشت: انتظار می رود وزیران امور خارجه ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 توافق به دست آمده را در مراسمی رسمی اعلام کنند و پس از آن قطعنامه ای در تایید توافق جامع در شورای امنیت به تصویب برسد.

این روزنامه روسی نوشت: توافق جامع که برنامه اقدام مشترک است، باید ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را در عوض لغو تمام تحریم ها اعم از تحریم های بین المللی و یکجانبه غرب در مورد ایران تضمین کند.

کامرسانت افزود: این سند با ضمیمه های آن حدود 80 صفحه را دربرمی گیرد و به گفته یک مقام دیپلماتیک، سندی نیست که امضا شود زیرا سند اصلی در این زمینه قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

بر اساس این گزارش، دیپلمات های ایرانی و شرکای آنها در هیات های 1+5، دیروز ابراز امیدواری کردند مذاکرات با موفقیت به پایان برسد.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران به خبرنگاران گفت که هیچکس خواهان تمدید مذاکرات نیست و ما تلاش می کنیم کار را به پایان برسانیم.

'سرگئی ریابکوف' مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه نیز در مصاحبه با نشریه روسی 'ایندکس بزاپاسنستی' به پایان موفقیت آمیز مذاکرات تا روز هفتم ماه ژوییه (16 تیر) ابراز امیدواری و اطمینان کرد.

وی گفت که مسائل معدودی باقی مانده که می توان در روزهای آینده حل کرد.

ریابکوف با اشاره به تلاش روسیه برای لغو تحریم تسلیحاتی ایران گفت 'روسیه به لغو تحریم تسلیحاتی ایران علاقه مند است تا مسیر برای همکاری های گسترده با این کشور هموار شود.

روزنامه کامرسانت نوشت: یک مقام نزدیک مذاکرات هسته ای به کامرسانت گفت که مساله لغو تحریم تسلیحاتی، هنوز حل نشده اما مسیر برای دستیابی به توافق در این زمینه مشخص شده است.

این رسانه روسی افزود: هنوز مسایل مورد اختلاف بین ایران و گروه 1+5 وجود دارد اما با توجه به وجود اراده سیاسی برای حل این مسایل، حل و فصل آنها کاملا امکانپذیر است.

یک مقام مذاکره کننده دیگر در وین به کامرسانت گفت که طرف های مذاکره کننده در مورد ساز و کار لغو تحریم ها در مورد ایران و امکان اعمال مجدد آن که مساله بسیار دشواری بود به توافق رسیده اند.

این روزنامه روسی نوشت: بر اساس توافق طرفین، در روز دستیابی به توافق جامع، تحریم های بین المللی در مورد ایران که بر اساس قطعنامه های شورای امنیت وضع شده به تعلیق در می آید، اما این تعلیق هر بار باید تمدید شود و اگر یکی از اعضای دائمی شورای امنیت در مورد اجرای توافق ها توسط ایران شک داشته باشد، از حق وتوی خود برای عدم تعلیق تحریم ها استفاده می کند.

روزنامه کامرسانت افزود: این ساز و کار به ایران و آمریکا امکان داد تا وجهه خود را حفظ کنند. مقامهای ایرانی می توانند از لغو تحریم ها ابراز خرسندی کنند و مقامهای آمریکایی نیز امکان تاثیرگذاری بر ایران خواهند داشت و این وضع 10 سال ادامه می یابد.

این رسانه روسی ادامه داد: طرف های مذاکره کننده در مورد اورانیوم غنی شده ایران هم به توافق رسیده اند و بر اساس این توافق، ایران موجودی اورانیوم با غلظت پایین خود را از 10 تن به 300 کیلوگرم کاهش می دهد و ایران بخش عمده اورانیوم خود شامل 7/5 تن را به روسیه منتقل می کند.

روزنامه روسی در پایان مقاله خود با بیان این که سرنوشت توافق جامع حتی در صورت دستیابی به آن و حل مسایل باقی مانده به نظر کنگره آمریکا بستگی دارد، به نقل از عضو یکی از هیات های مذاکره کننده در وین نوشت اینکه توافق هسته ای وابسته به نتایج رقابت های سیاسی داخلی در آمریکا شده، پدیده خطرناکی است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =