۰ نفر
۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

ایسنا نوشت:

مدیرکل دفترحیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین راه جلوگیری از افزایش تلفات حیوانات وحشی هفتادقله را جلوگیری ‌از ورود دام به این منطقه، واکسیناسیون دام‌ها و دفن بهداشتی لاشه‌ها و ضدعفونی کردن آبشخورها عنوان کرد.

مجید مقدم خرازیان  با بیان اینکه تا این لحظه 174 رأس از حیوانات این منطقه قربانی این بیماری شده‌اند، گفت: سه اقدام اصلی برای جلوگیری از تکثیر این بیماری،( جلوگیری از ورود دام به منطقه حفاظت‌شده توسط اداره کل منابع طبیعی استان، واکسیناسیون دام‌ها توسط سازمان دامپزشکی و دفن بهداشتی لاشه‌های پیداشده و ضدعفونی کردن صحیح آبشخورها) توسط محیط‌بانان است.

خرازیان با بیان توضیحاتی درباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان افزود: این بیماری یک ویروس و بیماری بومی و قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در بروز طاعون نشخوارکنندگان گفت: واکسیناسیون هرساله توسط سازمان دامپزشکی انجام می‌شود، اما با توجه به کمبود تعداد واکسن، واکسیناسیون برای همه دام‌های اهلی انجام نشده است. بنابراین سازمان دامپزشکی باید واکسیناسیون را برای کلیه دام‌های اهلی که در مجاورت حیوانات وحشی هستند انجام دهد.

خرازیان نقش واکسیناسیون را در جلوگیری بیشتر طاعون نشخوارکنندگان موثر دانست و افزود: وقتی واکسن بیماری طاعون نشخوارکنندگان یک بار به دام اهلی زده می‌شود، دام تا آخر عمر در برابر بیماری واکسینه می‌شود. بنابراین باید اقداماتی صورت بگیرد که این واکسن به تعداد کافی در کشور تولید یا وارد شود تا از بروز این بیماری در آینده جلوگیری شود.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با اشاره به اهمیت حیات وحش کشور بیان کرد: متاسفانه در دو سه سال اخیر 1000 راس از حیوانات وحشی مانند کل و بز وحشی در مناطق کویری تلف شده‌اند. حیات وحش گنجینه‌های ارزشمندی از نظر ذخایر ژنی هستند و نمی‌توانیم آنها را از نظر ریالی ارزش‌گذاری کنیم، زیرا حاصل دو دهه تلاش محیط‌بانان منطقه است، بنابراین اداره کل منابع طبیعی استان و سازمان دامپزشکی که تا کنون اقدامات موثری انجام داده‌اند باید برای جلوگیری از تلفات بیشتر کمک کنند.

 طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که گوسفند و بز به آن مبتلا شده و از حیوانات اهلی به حیوانات وحشی منتقل می‌شود. از علایم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی و... و در نهایت مرگ حیوان است که در منطقه هفتادقله نیز اولین مورد تلفات این بیماری در 14 خردادماه مشاهده شده است.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =