سرمربی سایپا می گوید:« به هرتیمی که قید جوانگرایی را بزند و حتی تیم‌های پایه‌اش را منحل کند، حق می‌دهم.»

نسیم آنلاین نوشت:مجید جلالی از روندی که تیم‌های نظامی در جذب بازیکنان جوان سایر باشگاه، از جمله سایپا برای گذراندن خدمت سربازی‌شان در این باشگاه‌ها در پیش گرفته‌اند، به شدت عصبانی است و این اتفاق را یک سد بزرگ در مسیر پیشرفت فوتبال می‌داند. سرمربی سایپا معتقد است آقایان مسئول باید برای حل این بحران فکری بکنند و از اتاق‌هایشان بیرون بیایند. این گفتگوی مفصل را در ادامه بخوانید:


- سایپا زودتر از تمام تیم‌های لیگ تمرینات خود را آغاز کرد. با توجه به اینکه تا امروز حتی تکلیف مدیریت و کادرفنی برخی از تیم‌ها مشخص نشده، این شرایط می‌تواند در طول فصل به نفع تیمی مثل سایپا باشد؟
ببینید ما در حال حاضر هفته چهارم تمرینات‌مان را پشت سر می‌گذاریم. کارهای فنی و تمرینات خوب پیش می‌رود. هرچه جلوتر می‌رویم، کارها بهتر می‌شود. خوشبختانه بازیکن‌هایی هم که جذب کرده‌ایم، بسیار خوب کار و تمرین می‌کنند.


- برسیم به نقل و انتقالات. شما تا بحال بازیکنانی را جذب کرده‌اید که برخلاف آن‌ چیزی که معمولا از تیم‌های شما سراغ داریم، در سن و سال نسبتا بالایی قرار دارند که این با شعار جوانگرایی شما در تضاد است. دلیل این موضوع چیست؟
ببینید این اتفاق به دو دلیل افتاده. اول اینکه تیم ما هنوز هم جوان است و ما قصد داریم با جذب بازیکنانی مثل نوروزی و رضایی، کمی بار تجربه تیم را بالا ببریم. مساله دوم هم این است که ما از جوانانی که وارد کارمان می‌کنیم، هیچ اطمینانی نداریم؛ چون هر لحظه و روز امکان دارد آنها دیگر مال ما نباشند. متاسفانه تیم‌های نظامی هم خیلی خوب و براحتی آنها را برای دور زدن باشگاه راهنمایی می‌کنند و به آنها می‌گویند از دانشگاه انصراف بدهند و دفترچه‌ خدمت‌شان را بگیرند و بروند پیش آنها! این موضوعی است که ما با آن مواجه هستیم و به همین دلیل من به هرتیمی که در کشور دست به جوانگرایی نزند، کاملا حق می‌دهم. حتی به کسی که هر تیم پایه‌ای را منحل کند هم حق می‌دهم چون شرایطی ایجاد شده که عملا هرکاری در فوتبال پایه انجام بدهید، ثمره‌اش برای شما نیست.


- پس به همین دلیل سیاست نقل و انتقالات امسال سایپا با فصل قبل عوض شده.
ببینید من فصل قبل، 14 بازیکن جوان را وارد سایپا کردم که 10 تای آنها وارد سیکل ملی شدند اما همان بازیکنان وضعیت‌شان معلوم نیست و مدام از طرف باشگاه‌های نظامی مورد تهدید هستیم.
- لیگ چهاردهم، یکی از سال‌هایی بود که بازیکنان جوان زیادی را به فوتبال ایران معرفی کرد. چرا شما سراغ جذب آن بازیکنان جوان نرفتید؟
چون نمی‌توانیم. هر بازیکن جوانی که به تیم اضافه شود، به سرعت مورد هجوم واقع می‌شود و باید برای گذراندن دوران خدمت خود به یک تیم نظامی برود. شما ببینید سیستم اداری خیلی از باشگاه‌ها به دلیل همین اتفاق دچار مشکل شد و خیلی‌ها برای اینکه بتوانند از بازیکنان جوانی که خودشان برای پرورش آنها زحمت کشیده‌اند و سرمایه‌گذاری کرده‌اند استفاده کنند، گرفتار معضل‌های دیگری شدند.


متاسفانه باید بگویم خدمت مقدس سربازی که همه باید با افتخار و علاقه آن را پشت سر بگذارند، به خاطر قوانین غلط تبدیل شده به یک معضل و سد، در مسیر پیشرفت فوتبال. مگر خود ما سربازی نرفتیم؟ چرا آن زمان از این قانون‌ها نبود؟ چه دلیلی دارد بازیکن سرباز حتما در یک تیم نظامی دوران خدمتش را پشت سر بگذارد؟ من نمی‌دانم متولیان فوتبال دارند چکار می‌کنند. چرا کسی نیست که از تیم‌های سازنده دفاع کند؟ به نظر شما در این شرایط آقایان نباید از اتاق‌هایشان بیرون بیایند و فقط تماشاگر نباشند؟


- راهکار شما برای حل این مشکل چیست؟
شما نگاه کنید به دلیل روندی که ایجاد شده، الان بیشتر از 20 سال از در فوتبال این مملکت بازیکنی ساخته نشده است. الان هر بازیکن جوانی که شما قصد به خدمت گرفتنش را دارید، یا مشکل سربازی دارد، یا با باشگاهش قرارداد دارد. در این شرایط فقط می‌شود سراغ جذب باتجربه‌ترها رفت که مشکل سربازی ندارند و قراردادهایشان با باشگاه‌ها هم معمولا یک ساله است. من امسال نتوانستم حتی همان 14 بازیکن جوانی که سال قبل خودم به تیم اصلی آوردم را در اختیار داشته باشم. نه اینکه دیدگاهم نسبت به این کار عوض شده باشد؛ مشکل این است که دست من و امثال من را با این قانون بسته‌اند. کسی حق ندارد فکر کند مجید جلالی دیدگاهش تغییر کرده و دیگر دنبال جوانگرایی و بازیکن‌سازی نیست. ما این کار را دوست داریم؛ چون فلسفه‌مان کار با این روش است اما با شرایط موجود واقعا نمی‌شود این کار را به درستی انجام داد. اینکه چه کسی باید به این موضوع رسیدگی کند را هم نمی‌دانیم.
- چه کاری باید کرد که انجام نشده؟
من نمی‌دانم؛ این‌هایی که مسئول هستند بالاخره باید یک فکری بکنند. شما نگاه کنید در فوتبال ما نه تنها برای باشگاه‌های بازیکن‌ساز هیچ تشویقی در کار نیست، که با غارت بازیکنان جوانی که برای ساختن‌شان زحمت کشیده شده، تنبیه هم می‌شوید. هیات فوتبال تهران که اعلام کرده بازیکنان تیم‌های پایه نیاز به رضایتنامه ندارند. بازیکنان 20 ساله هم که باید به سربازی و تیم‌های نظامی بروند. خب پس ما داریم برای چه کار می‌کنیم؟
اصلا مگر ما خدمت نرفتیم؟ صبح تا ظهر می‌رفتیم پادگان محل خدمت‌مان و بعد از ظهر هم در تمرین تیم‌مان شرکت می‌کردیم. از زمان جنگ بود که این قانون آمد و همه‌چیز را در فوتبال خراب کرد. یادم می‌آید زمانی که امثال حسن روشن و آندرانیک اسکندریان در تاج سابق بازی می‌کردند، سرباز بودند اما برای تیم‌شان بدون هیچ مشکلی بازی می‌کردند و خدمت‌شان را هم انجام می‌دادند. قانون فعلی از هر طرف که بررسی‌اش کنید، با روح فوتبال حرفه‌ای منافات دارد.


- بگذریم؛ ماجرای جذب جواد نکونام به کجا رسید؟ روز گذشته سخنگوی باشگاه‌تان اعلام کرد با او قرارداد یک ساله بسته‌اید اما انگار نکونام در قطر است و این خبر صحت نداشته.
من از این ماجرا هیچ اطلاعی ندارم. جواد در لیست من بود و باشگاه کارهای حضورش در تیم را انجام می‌دهد. درباره این موضوع هم می‌توانید از باشگاه سوال کنید.
- با جدایی اخباری، هنوز تکلیف دروازه‌بان فصل بعدتان هم مشخص نشده.
ما حامد فلاح‌زاده را نگه داشتیم و به دنبال جذب یک دروازه‌بان داخلی یا خارجی دیگر هم هستیم. تکلیف این موضوع هم تا یک هفته دیگر مشخص خواهد شد.

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =