۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۴

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری توضیحاتی را در مورد اتفاق‌های عصر دیروز، گزارش‌های رویت هلال، چگونگی بررسی آن‌ها و نظر فقهی رهبر معظم انقلاب ارائه کرده است.

علیرضا بوژمهرانی*: از آنجا که تنی چند از کارشناسان زبده و رصدگران باتجربه در بعدازظهر روز چهارشنبه 16 مرداد مقارن با 29 رمضان‌المبارک 1434 رویت هلال شوال در روشنایی روز را اعلام نموده بودند و علی‌رغم وجود این گزارش‌ها، حجت شرعی لازم برای اعلام اول ماه و عید فطر فراهم نگردید و این موضوع پرسش‌هایی را در ذهن مردم شریف و نیز رصدگران محترم به وجود آورده است، توضیحات مختصری جهت استحضار به عرض می‌رسد.

همان‌گونه که بارها عرض شده، موضوع رویت هلال دارای دو وجه نجومی و شرعی است که هر یک از این دو، حوزه تخصصی خاص خود را دارد. معمولا در امر رویت هلال، ابتدا کار در بخش نجومی آن و توسط کارشناسان، منجمان و رصدگران آغاز می‌شود. با خاتمه یافتن رصد و بدست آمدن نتایج و تحلیل‌ها، وظیفه و ماموریت این بخش از رویت هلال به پایان می‌رسد و پس از آن نوبت به بخش فقهی و شرعی خواهد رسید تا با مقایسه نتایج حاصل از رصد با ضوابط شرعی، بتوان در مورد ورود و یا عدم ورود به ماه قمری جدید اظهارنظر نمود. توجه به این نکته لازم است که حرف آخر را در این زمینه، احکام شرعی می‌زند و نه قواعد نجومی. دلیل هم آن است که اصولا ما رویت هلال را انجام می‌دهیم تا بتوانیم برخی فرائض دینی نظیر روزه ماه رمضان، عید فطر، حج و دیگر فرائض و شعائر دینی را در زمان خود به انجام برسانیم. بنابراین لازم است که برای انجام این اعمال مذهبی، ببینیم شرع مقدس چه حکمی و چه روشی را برای اثبات اول ماه و واجب شدن زمان تکالیف مقرر داشته است.

نکته مهم دیگری که در این رابطه وجود دارد، این است که ممکن است در برخی موارد، نتیجه کار رصدگران منجر به رویت هلال بشود لیکن نحوه و چگونگی رویت به‌گونه‌ای باشد که رویت انجام شده، حجت شرعی لازم برای ورود به ماه قمری جدید را فراهم نکند. به عنوان مثال فرض کنید گروهی از رصدگران موفق شوند هلال ماه را فقط با استفاده از ابزار (دوربین دوچشمی و یا تلسکوپ) رویت نمایند. این رصد از نظر نجومی کاملا صحیح بوده و خدشه‌ای بر آن وارد نیست اما چنانچه بر اساس نظر فقهی مراجع عظام، اثبات اول ماه تنها در صورت رویت شدن هلال با چشم عادی صورت پذیرد، آنگاه آن رویت با ابزار نمیتواند حجت شرعی لازم برای آغاز ماه قمری را فراهم آورد. و یا در مثالی دیگر، چنانچه رصدگران موفق شوند با استفاده از دوربینهای پیشرفته امروزی و نرمافزارهای پردازش تصویر از آسمان عکس بگیرند و هلال ماه را در عکس آشکار کنند اما موفق نشوند با چشم عادی و یا ابزار رصدی هلال را رویت نمایند؛ این فعالیت هرچند از نظر نجومی و فنی قابل قبول و صحیح است اما از نظر شرعی، دیدن هلال یک حکم دارد و دیدن عکس هلال حکمی جداگانه.

موضوع و پرسش دیگری که برای رصدگران محترم پیش آمده، آن است که گویا کارشناسان حاضر در ستاد استهلال، گزارش‌های رصدی رصدگران محترم و بخصوص گزارش دیگر کارشناسان محترم ستاد استهلال را که در بعدازظهر چهارشنبه 29 رمضان زحمت فراوانی برای رویت هلال در روز کشیده و دشواری‌های این رصد پیچیده را متحمل شده‌اند، نپذیرفته و آن را رد کرده‌اند. صادقانه و خالصانه باید عرض کنم که این برداشت به هیچ عنوان صحت نداشته و چنین موضوعی رخ نداده است. با این‌که تا پیش از فرا رسیدن روز رویت هلال شوال، نظر بنده و جناب موحد نژاد بر این استوار بود که هلال شوال در بعدازظهر 29 رمضان در ایران رویت نخواهد شد، لیکن در بررسی گزارش‌های دریافت شده، به دلیل حضور تنی چند از زبده‌ترین رصدگران هلال در جمع کسانی که اعلام رویت نموده‌اند، نظر شخصی خود را کنار گذاشته و در گزارشی نیز که به محضر مقام معظم رهبری تقدیم داشتیم، مقدمه‌ای را ذکر کردیم که توجه به آن نشان می‌دهد به هیچ عنوان نظر منفی به این گزارش‌ها نداشتیم، بلکه حتی این مقدمه را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که جنبه‌های مثبت این گزارش‌ها بیشتر به چشم آید. عین متن مقدمه مذکور به شرح زیر است :

«بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض ادب به استحضار می‌رساند:
معیارهای رویت‌پذیری هلال بر اساس مطالعه نتیجه رصدهای گذشته بدست آمده است. بدیهی است هر چه تعداد داده‌های رصدی بیشتر باشد، دقت پیش‌بینی معیارها نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد. رویت هلال در روز، موضوع نسبتا جدیدی است که داده‌های رصدی مهم و ارزشمند آن بسیار اندک است. بنابراین میتوان انتظار داشت که رصد جدیدی انجام شود که در آن، هلال ماه با مختصات ضعیفتر نسبت به داده‌های رصدی قبلی، در روشنایی روز رویت شود.
تا پیش از این، بهترین رکورد رویت در روز متعلق به آقای محسن شریفی بوده است که در اردیبهشت ماه سال 1385 بدست آمده است. ایشان موفق به رویت هلالی در روشنایی روز شده‌اند که دارای فاز 0.60% و جدائی زاویه‌ای حدود 8.5 درجه بوده است. همچنین در زمان رویت شدن هلال، ارتفاع هلال از افق بیش از 66 درجه بوده و فاصله ماه تا زمین نیز نزدیک به 370 هزار کیلومتر بوده است.
در بررسی اولیه رویت هلال شوال در روشنایی روز، چاره‌ای جز این نبوده است که مختصات این هلال با رکورد آقای شریفی مقایسه شود و بر این اساس به نظر میرسید احتمال بسیار اندکی برای رویت شدن هلال شوال در بعدازظهر چهارشنبه 29 رمضان وجود داشته باشد.»

هر کسی که این مقدمه را بخواند چنین برداشت می‌کند که بنا است یک موضوعی که قبلا غیرممکن به نظر می‌رسیده حالا ممکن اعلام شود. پس از این مقدمه مشروح گزارش‌ها به پیوست تقدیم شد. از آنجا که مقادیر حدی بدست آمده در این رصدها، با داده‌های رصدی قبلی قابل مقایسه نبود، در واقع خط‌کشی در اختیار نداشتیم تا بتوانیم از مقایسه مقادیر بدست آمده با نتایج قبلی، به دستاوردی برسیم. از سوی دیگر، افرادی که اعلام رویت کرده بودند اکثرا شناخته‌شده و از زبده‌ترین رصدگران هلال کشور بودند. در نتیجه، پس از یک بحث و گفتگوی طولانی و چند ساعته با رصدگران، کارشناسان و مسئولین محترم ستاد، در نهایت بنده و جناب موحد نژاد بر آن شدیم که هیچ تحلیل و نظری در مورد سه گزارش از چهار گزارش دریافت شده ارائه نکنیم ( گزارش کاشان با سه گزارش دیگر تفاوت داشت ) و در گزارش تقدیمی تنها همان چیزی را بنویسیم که خود رصدگران در تماس‌های تلفنی بیان کرده بودند. در اینجا هم برای اینکه حق مطلب ادا شده باشد، یک توضیح اضافه‌تر در تایید رصدگران نوشتیم که متن آن چنین بود :

«اکثر افرادی که گزارش رویت داده‌اند، بخصوص آقایان ...... از نظر تخصص در رویت هلال، دقت عمل و صدق گفتار مورد تایید هستند.»

در گزارش تقدیمی ما به چند اسم توجه ویژه داشتیم که در اینجا برای اینکه سوء تفاهمی برای دیگر عزیزان پیش نیاید از ذکر آن خودداری می‌کنم. ملاحظه می‌شود که کارشناسان حاضر در ستاد استهلال نه تنها گزارش‌های اصلی سه گانه را رد نکردند بلکه به نوعی بر آن صحه گذاشتند. تنها نکته‌ای که ما در مورد رصدگاه دربندسر اضافه کردیم، این بود که محاسبات حکایت از آن داشت که در این رصدگاه، غروب هلال حدود 1 دقیقه زودتر از غروب خورشید روی می‌داد.

سایر مطالبی که در گزارش تقدیمی نوشته شد عینا و دقیقا همان چیزی بود که خود رصدگران گفته بودند. البته نکات ظریفی نیز وجود داشت که بیشتر به جنبه‌های شرعی مربوط می‌شد. در این باره نیز گفتگوی مفصلی با مسئولین ستاد داشتیم اما در نهایت مقرر شد در گزارش به‌این نکات اشاره‌ای نداشته باشیم تا مقام معظم رهبری هر آنچه را صلاح دانستند و امر فرمودند، به مورد اجراء گذارده شود. گزارش که آماده و ارسال شد، ذهنیت اکثر کسانی که در ستاد بودند چنین بود که تا دقایقی دیگر عید اعلام خواهد شد. حتی خود بنده با مسئولین شهرداری اصفهان تماس گرفتم و چون می‌دانستم افتتاح یکی از پروژه‌های مهم و تاریخی اصفهان در روز عید فطر انجام می‌پذیرد به مقامات محترم شهرداری گفتم که احتمال دارد عید فطر یک روز زودتر اعلام شود و آمادگی این موضوع را داشته باشند.

وقتی مسئولین محترم ستاد از ملاقات با مقام معظم رهبری برگشتند، متوجه شدیم حضرت آقا دقیقا در مورد همان ظرایف شرعی که ما در مورد آن صحبت کرده بودیم، نکاتی را بیان فرموده بودند که خلاصه و نتیجه آن بر این استوار شده بود که از این گزارش‌ها حجت شرعی برای اثبات حلول ماه تامین نمی‌شود. همان‌گونه که عرض شد، این موضوع به معنای رد گزارش‌ها نیست. بنده و دیگر کارشناسان رویت هلال، از رکوردهای حدی بدست آمده توسط جناب مهندس رستمی، جناب مهندس میر سعید و آقای عباس احمدیان که در رصد هلال شوال 1434 حاصل شده است، در بررسی‌های آتی رویت هلال در روز استفاده خواهیم کرد و آن را محترم و معتبر می‌دانیم. اما بین اعتبار نجومی این رصدها با اعتبار شرعی آن تفاوت‌هایی وجود دارد که عرض شد. در هفته‌های آتی برخی از موضوعات ویژه در این باب را عرض خواهم نمود.

به هر حال آن‌چه مسلم است، اجر و پاداش معنوی تمامی بزرگوارانی که در این راه زحمت کشیدند و تلاش کردند در این امر مهم مذهبی یاری‌رسان مقام معظم رهبری باشند نزد خداوند متعال محفوظ است. امیدوارم در این آخرین ساعات باقی مانده از ماه مبارک رمضان همه ما مشمول لطف و رحمت و مغفرت واسعه خداوند قرار بگیریم و درک ماه رمضانی دیگر در تقدیر ما نوشته شده باشد.

* رصدگر باتجربه هلال و عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری

منبع: وبلاگ علیرضا بوژمهرانی

5353

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 178
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کردستان IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    75 6
    با عرض سلام در تمام استانهای سنی نشین امروز عید اعلام شده و در مساجد نماز عید بر پا شده است.
    • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      42 9
      جالبه ! مگه ما یک ملت واحد نیستیم.
    • شیعه IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      55 6
      عرض تبریک داریم به هموطنان عزیز اهل سنت
    • i A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 2
      منظور ایشون احتمالا جوامع اهل سنت هستش، نه استان سنی نشین.
    • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      کلا هم وطنان اهل سنت می خوان متفاوت باشند بهتر ایونو بدونید ایشان همه روزه 5 دقیقهی زود تر از فقه جعفری اذان می دن کسی می تونه توضیح بده چرا
    • بهزاد IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      امروز در ایران فطر اعلام نشد به این دلیل که هنوز تکنولوژی رصد ماه و ستارگان وارد ایران نشده!!!!!!! و باید برخی افراد خاص همچنان از پشت بام ها ماهو رصد بفرمایند تا فطر اعلام شود!
    • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      نیس توی خیلی چیزا یه ملتیم.!!!!!!!!!!! همه امکانات .... نمیدونم. اگه اینطوره مبارک باشه.
    • 112233 A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      با عرض تبریک عید به همه برادران اهل سنت. اما یک نکته : بنظر من این که عید برای ما یک رو دیرتر از سایر کشورهاست علتش ضعف وزیر امور خارجه است!!! چه میشد ما با آنها تعامل میکردیم و امروز عید میشد؟ البته شاید بخاطر تحریم ها !!! بوده .
    • علی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      تبریک به شما و تمام اهل سنت
    • بهزاد IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 1
      دانشمندان ناسا موقع رصد هلال ماه در ایران دچار هنگ و ارور مغزی میشن!!!
    • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      جناب "112233" خيلي جوك خوبي گفتي دمت گرم.
    • جوانی ازپارسیان هرمزگان IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      دقیقا استان های سنی نشین صحیح ودرست است. چه ازنظرادبی و چه جغرافیایی، استان های هرمزگان،بوشهر،سیستان و بلوچستان،کردستان،فارس،اذربایجان غربی،کرمانشاه،گلستان،گیلان،خراسان وخوزستان، بدلیل سکونت اهل سنت سنی نشین هستن ولی این گفته به معنی اینکه کل جمعیت این استان هاسنی هستند نیست. این که ما استان سنی نشین داریم نبایدمحل جدل یک عده تندرو که نگاه زورمدارانه به همه جوانب زندگی انسان دارن بشه. موضوع بعداینکه من به عنوان یک جوان سنی امروز هم روزه ام و همین جادرشهرپارسیان و روستاهای اطراف تعدادزیادی سنی روزه هستن وجالبه که خیلی از دوستان و برادران شیعه ما روزه نیستن و معتقدندچون قطر وعربستان ماه رودیدن پس امروزعیدفطره.بنده چون دیروزماه رو ندیدم وگزارش معتبری ازدیده شدن ماه نشنیدم امروزهم روزه ام.
    • اهل سنت A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      تعریفی که اهل سنت برای زمان اذان مغرب داره با اهل شیعه فرق داره.همین.
    • محمد A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 1
      چرا دروغ میگید من خودم اهل سنت هستم و روزه ام ..اتفاقا علمای اهل سنت جنوب گفتن امروز رو باید روزه بگیریم
    • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      آقای محمد ،قطعا شما شیعه هستی .چون اهل سنت امروز عید گرفته.دروغ شما میگی.
    • آشنا IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      بله در کردستان نماز خوانده شده اما جاهای دیگر عید اعلام شده ولی نماز را فردا میخوانن و فقط متاسفانه جنوب عده ای خود رای پیدا شدن و مخالفت میکنن با احادیث پیامبر
    • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      1 0
      بی نام پنجشنبه 17 مرداد 1392 - 13:09:10 کلا هم وطنان اهل سنت می خوان متفاوت باشند بهتر ایونو بدونید ایشان همه روزه 5 دقیقهی زود تر از فقه جعفری اذان می دن کسی می تونه توضیح بده چرا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کسی چه میدونه شاید کشور ماست که میخاد متفاوت باشه، با توجه به کثرت کشورهایی که امروز رو عید اعلام کردند.
    • نيما A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      ...2ساله پيش عربستان يک روز زودتر اعلام کرد پادشاه فطريه همه مرد م بعهده گرفت
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    9 37
    وای. خسته شدیم از این همه خبر تکراری. عید فطر باشه یا نباشه. مهم که نیست
    • مجید A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      31 7
      متاسفم که نمیدونی روزه گرفتن در عید فطر حرامه !!
    • م A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 1
      متاسفم که فکر می کنی نمیدونه روزه در عید فطر حرامه!
    • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      3 0
      برای ما هم مهم نیست، مملکت هم که همیشه تعطیله
    • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      مگه بي بي سي نگفت تو ايران ماه ديدند پس چرا امروز عيد نشد؟
    • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 1
      آخه هنوز در عصر حجر زندگي ميكنيم
    • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      +
  • حسین IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    44 4
    البته اینطوری صرفه جویی هم شد ... دیگه لازم نیست نماز عید فطر رو 5شنبه برگزار کنن و نماز جمعه رو هم فردا!!!!
  • بانوى ايرانى IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    32 6
    يناير اين مسائل شرعى در تضاد با علم هم قرار دارند؟!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      واي چرا شماها نميفهمين؟!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      با سلام و احترام. این یک تضاد علمی نیست بلکه تفاوت بین قراردادها است. مثالی بزنم تا مطلب روشن بشه. آیا شما میتونید بطور مستدل و علمی بفرمایید یک متر چه اندازه است؟ این مساله علمی نیست بلکه قراردادی است. سالها قبل برای اینکه واحد طول برای همه یکسان تعریف بشه ، میله ای رو بعنوان معیار اندازه گیری طول در نظر گرفتند و قرارداد کردند که طول این میله رو 1 متر بدانیم. رویت هلال هم چنین وضعیتی داره. اینکه هلال فقط با چشم باید دیده بشه یا با ابزار هم قبوله ، یه موضع قراردادی است و نه علمی.
    • امید IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      هر هلالی، هلال اول ماه نیست.دیدن هلال با رصدگرانه. اما اینکه این هلال یعنی ماه جدید شروع شه یا نه با شرایط فقهی است. نه رصد. اینجا علم و شرع دو مقوله مرتبط هستند. اما تضادی نیست.
    • علیرضا IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      عزیز .در تضاد نیست بلکه معیار اعلام ماه قمری جدید چیز دیگری است لطفا دقت کنید
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    33 1
    خوب ممکنه بیشتر مناطق کشور به خاطر ابری بودن و یا وجود گرد و غبار و ذرات معلق قادر به دیدن هلال ماه با چشم غیر مسلح نباشن!! اون وقت نظر فردی که به قول خودتون بیشترین رکورد رویت ماه را داره را نادیده میگیرید!!
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    44 3
    حجت شرعی؟ اگر ملاک محاسبات علم نجوم باشد که طبق محاسبات علم نجوم امروز عید فطر است. حتی اگرملاک مشاهده حلال ماه توسط رصدگران باشد که آن هم رویت شده است. اگر هیچ کدام را قبول نداریم پس چرا نزدیک به 1000 نفر رو برای رصد کردن حلال ماه فرستادیم وقتشون رو تلف کنند این هم جای سوال دارد!
    • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      سلام. شما میفرمایید اگر ملاک محاسبات نجومی باشه امروز عید فطر است. این رو طبق چه استدلال و یا قراردادی اعلام میکنید؟ برای اینکه متوجه بشید که نظر شما صحیح نیست کاملتر شرح میدم : زمان مقارنه هلال شوال در ساعت 02:25 بامداد چهارشنبه بوده. اگر مثل روش قراردادی تقویم شمسی برای تحویل سال استفاده کنیم همون روز چهارشنبه عید فطر میشه. اگر مثل لیبی بگیم هر روز مقارنه باشه روز بعد اول ماه است پنج شنبه عید میشه. اگر مثل عربستان بگیم علاوه بر مقارنه ، هلال موقع غروب خورشید باید بالای افق باشه ، جمعه عید فطر میشه. میبینید؟ مساله اونقدر ساده نیست که شما تصور کردین با احترام
    • علی A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      این هم خیلی پیچیده نیست! فقط مبنا ها در کشورهای مختلفی که گفتین فرق داره! ما هم چندین و چند ساله داریم بر اساس یک مبنایی عید اعلام میکنیم! این مبنا هم قرار نیست برای ما هر دفعه تغییر کنه همانطور که برای عربستان و لیبی مبنا بدون تغییر است
    • ح A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      دمت گرم دمت گرم!
    • عادل A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      آفرین جناب بی نام میگویند گرفتن روزه در عید فطر حرام است پس تمام گناهان به گردن آنهایی که دیدند و نگفتند البته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!این تصمیمات متعلق به دوران پارینه سنگی است .مثل این است که بگویند رفتن حج زمانی قبول است که مثل زمان پیغمبر اکرم (ص)پیاده بروی و پیاده برگردی یا همان امکانات رفاهی که برای زائران حج در نظر گرفته اند پس چرا باز هم این همه وسایل پیشرفته را قبول ندارند اصلاً چرا تمام کشورهای شمالی وجنوبی شرق و غرب کشور همه عید را اعلام کردند ولی ما فقط در این وسط تافته جدا بافته شدیم .
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    یه بوم و دو هوا خیلی جالبه!!!!
  • ناشناتس IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    جالبه تو ترکیه عیده تو اذربایجان عیده تو افغانستان عیده تو کشورهای حوزه خلیج فارس عیده و ماه دیده شده پس چرا تو ایران ماه دیده نشده و عید نیست
    • صابر IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      ناراحت نشو ! شماره همراه ماه چند بود؟؟!! میخوام زنگ بزنم ببینم کی میاد بهتون خبر بدم
    • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      سلام. علاوه بر ایران در کشورهایی نظیر استرالیا ، هند ، پاکستان ، عمان ، مراکش ، اهل تشیع عراق ، انگلستان ، سوئیس ، افریقای جنوبی و تعداد زیادی از کشورهای افریقایی هم روز جمعه عید فطر است.
    • امیر IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      هفت باور اشتباه در مورد رویت هلال ماه http://khabaronline.ir/detail/307323/science/astronomy
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      منظور از اهل تشیع عراق چیست؟ یعنی نصف مردم ماه را دیدند نصف دیگرشون ندیدند!
  • مهدی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    2 0
    خدا پدر مادر تقویم جلالی بیامورزد....
  • اسلام راستین A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 0
    قبله مون یکیه،قرآن مون یکیه،پیامبرمون هم یکیه. حالا چرا باید عیدمون باید یکی نباشه؟
    • صابر IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      قبله مون یکیه،قرآن مون یکیه،پیامبرمون هم یکیه. ولی انسان بودنمون هم یکیه شما شیعه رو با وهابیت یکی میدونی؟؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      خدا کنه جایگاهمون تو اون دنیا هم یکی باشه فعلا که تو این دنبا همه چیز ما با اونا فرق داره
    • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      سلام. موضوع فقط زمان عید نیست. احکام شرعی فرق مسلمین تفاوتهای زیادی با هم داره. البته من هم هم عقیده با شما هستم و میگم ای کاش همه عین هم بودیم
  • مهدی IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    2 1
    من فکر نمی کنم که مسئله رویت هلال ماه ، سیاسی باشه لابد دلایل محکمه پسندی وجو دارد که امروز را عید اعلام نکرده اند به هر حال اگه خدای نکرده گناه داشته باشه گناهش گردن آنهایی است که عید اعلام نکرده اند .
    • صابر IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      به این میگن حرف حساب
    • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      سلام. سیاست به هیچ عنوان دخالتی در این رابطه نداره. اگر بنا بود سیاسی باشه ، یا باید اول ماه رمضان رو هم در روزی غیر از کشورهای عربی منطقه آغاز میکردیم و یا روز عید فطر رو هم با هم میگرفتیم. در هر دو مورد اول ماه رمضان و عید فطر در ایران ، مستند به گزارشهای رویت هلال بود.
    • محسن A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      چرا نمیگی گناه روزی خوری تو ماه رمضان گردن اونایی باشه که امروز رو عید کردن برادر من این مسائل فقهیه وقتی ما داریم درباره دین و مذهب صحبت میکنیم باید به متخصصش رجوع کرد به قول دوستان باید دید مترو اندازه دین و مذهب چی میگه شاید دین بگه اگه هلال رو با پردازش تصویر بشه دید قبوله ، این میشه سند شاید هم دین بگه نباید پردازشی در کار باشه و باید به وضوح باید دیده بشه باید دید دین و مذهب چی میگه و بر همون اساس عمل کرد .
  • صابر IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 3
    تمومش کنید زمانی که حضرت اقا میفرمایند امروز عید نیست چرا شبهه میارید زورتون که نکردن شما امروز رو عید کنید ما فردا ببینیم مال کی درسته؟؟!!
    • پای ثابت خبر انلاین IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      اقا صابر با جمله "تمامش کنید "قشنگ زورگویی و قلدری خودشون رو نشون دادن .یعنی شما تحمل شنیدن نظرات دیگران رو در مورد یه مساله عمومی هم ندارید؟چماق بدم خدمتتون ؟برادر من مردم دارن در مورد مساله شرعی خودشون نظر میدن دعوا که نداریم!
    • بی نام EU ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      اگر میگید مسئله ی شرعی، پس چیزی نیست که بشه از گپ و گفت دوستانه دنبال جوابش بود، این دوستمون هم که گفت بس کنید منظورش زور نبود بلکه حرفهای بی فایده ای بود که هم وقت دیگران رو می گیره و هم صبر و حوصله شونو. اگه گفتن هر چی رهبری گفتند چون در چنین مسائلی که جنبه عمومی داره و نظر مراجع مختلف باشه ملاک نظر ولی فقیه است؛ پس بهتره در مورد مسائل علمی بد اخلاقی های سیاسی نداشته باشیم.
    • علی A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      مال کسی درسته که یکم تو دلیل وجود اختلاف فکر کنه! مال کسی درسته که برای کاری که میکنه دلیل داشته باشه
    • پای ثابت خبر انلاین IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      بی نام عزیز حرف شما کاملا متین!بنده به واسطه خانواده ای که در ان بزرگ شدم(نسل در نسل روحانی)وهم به واسطه 4 کلاس سوادی که دارم میدانم جواب مساله شرعی از تو گپ و گفت دوستانه در نمیاید که اگر این جوری بود فقه پویا و زنده شیعه میشد چیزی در حد کشک!میدونم که مساله علمی نباید تحت الشعاع به قول شما بد اخلاقی سیاسی قرار بگیره اما موضوع اینه که اصلا اینجا کسی دنبال جواب برای مساله شرعی اش نیست عزیزم مگه اینجا سایت شخصی مراجع تقلیده یا سر کلاس خارج فقه و مباحثه ......؟اینجا مکانی برای اظهار نظر فقط همین .بعدهم دوست خوبم من فقط از لحن بد اقا صابر ازرده شدم و به ایشون یاداوری کردم کمی ارامتر !
  • تقی A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ما...............عیدموووووووووووووون..بود.................... عربستان ..عیدهههه...یعنی دنیای اسلام..عیدههههههههههههههههههههههههههههه
    • بی نام EU ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      میتونم بپرسم چرا عربستان یعنی دنیای اسلام؟
    • بی نام EU ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      عراق یه کشور شیعه است و جمعه عید اعلام شده ، چرا همسایه ی شیعه ی خودمون رو نمی بینیم و عربستان وهابی رو دنیای اسلام می دونیم.
    • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      uعربستان دنیای اسلام؟ این همون کشوری نیست که مفتی هایی داره که به راحتی فرمان قتل و تجاوز را صادر میکنند ولله به اینا نمیشه اعتماد کرد ! پریا سال هم اشتباه عید و اعلام کرده بود!
    • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      ما رو قاطی عربستان نکن
  • mehdi IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    واقعا" خودتون با این همه صحبتهای سفسطه و مغلطه برای مردم خسته نشدید همه چیز رو چه با ربط چه بی ربط با هم قاطی میکنید و تحویل ملت میدن؟؟!!! خوب اگه رصد ارجحیت و اعتبار نداره چرا این همه منجم را با این همه هزینه برای استهصال به نقاط مختلف میفرستید.در یک روز برای اهل تسنن عید فطر برای اهل شیعه ماه رمضان؟؟؟؟!!!!نعوذوبالله دیگه خدا بایستی برای نشانه هایش بایستی برای زمینیان نامه نگاری کنه؟؟؟
    • محمد A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      استهلال نه ..استصهال!!
    • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      سفسطه ای در کار نیست. همین گزارشها اگه یه قدری متفاوت تر بود ، ما هم امروز نماز عید فطر میخوندیم. ولی در یه نکته با شما هم عقیده هستم و اون اینکه ، دقت و موشکافی در این زمینه هم شاید حد و اندازه ای داشته باشه. شاید به همین دلیل باشه که عرفی بودن اینکار خیلی مورد تاکید مراجع است
  • بی نام JP ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    حالا انشالله امروز دیده میشه دیگه؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      سلام. بله امروز در تمام کشور در صورت وجود شرایط مناسب جوی هلال با چشم دیده میشه. البته چون ماه قمری بیشتر از 30 روز نیست ، خود بخود فردا عید فطر است.
    • بی نام EU ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      بهتر نیست در مورد چیزی که اطلاع نداریم این قدر محکم اظهار نظر نکنیم! تفاوت عید در کشورهای اسلامی با ما و یا استان های سنی نشین و یا حتی بعضی از شیعه ها در تفاوت فتواهای مراجع است بعضی معتقدند که ماه باید با چشم غیر مسلح دیده شود تا عید محقق شود بعضی نیز غیر مسلح بودن را شرط نمی دانند. کشورهایی مثل عربستان هم که ملاکشان برای اعلام عید فطر رویت هلال ماه نیست. فکر نمی کنم وحدت مسلمان ها تناقضی با اختلاف در احکام و فتواهای عبادی آن ها داشته باشه؛ چرا که اگر در احکام و فتواها و عقاید مثل هم بودیم دیگر شیعه و سنی معنا پیدا نمی کرد.
    • مسعود IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      ببخشیدپس شما معتقد هستید که حتما باید بین امت واحده اختلاف وجود داشته باشه؟؟؟/
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    اگر بر طبق نقشه ی رویت هلال ماه شوال 1434 که رویت در مناطق جنوبی ایران را ساده تر از مناطق شمالی ایران میداند، ماه در مناطق جنوبی دیده شود اما در شمال ایران دیده نشد، آنگاه فردای آن روز را عید اعلام می کنند یا خیر؟ از خبرآنلاین می خواهم که این موضوع را از متخصصان سوال کند.ممنون
    • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      در این مورد مراجع عظام نظرات مختلفی دارن. برخی حضرات میفرمایند رویت در هر منطقه فقط برای همون منطقه معتبر است. برخی میفرمایند رویت در مناطق دیگه تحت شرایطی برای مناطق دیگه هم میتونه حجت باشه. مقام معظم رهبری هم در حکمی حکومتی در باب تنظیم تقویم فرموده اند اگر احتمال رویت هلال در تهران و شهرهای بزرگ وجود داشته باشد برای کل کشور ملاک تنظیم تقویم گردد
    • نرگس IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      خوب این که معلومه دیگه پرسیدن نداره که ! امروز جنوب ایران عیده فردا شمال عیده
  • میثم A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    نمیدونم چرا هردفعه سر هلال عید اینهمه جنجال می کنن. از ماه ها قبل می شه با محاسبه گفت که میشه هلال رو بعد از غروب دید یا نه. حتی چند روز قبل از چهارشنبه هم مشخص بود که هلال توو تهران و شهرهای نزدیکش فقط قبل از غروب میشه دید. لطف کنید حجت شرعی رو بنویسید، اونوقت منجم ها خودشون میگن هست یا نیست. استهلال هم مستحبه نه واجب!
  • امیر IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    همه کار های ما سیاسی شده.برا اینکه ما با سنی ها اینجا هم باید فرق داشته باشیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    سر واسه حاج سیدعلی خامنه ای میدیم؛عیدفطر که نخود کیشمیششه...
    • محمدی IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      یعنی روز عید که روزه حرومه هم روزه میگیری؟ نخودکشمشی
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    تورا خدا یکی به من بگه این مسئول استهلال ماه بقیه 364 روز سال رو چه کار می کنه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علم یاور دین IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    من که فکر میکنم در این مسئله هم داریم لجبازی و یکدندگی به خرج میدیم... برای من قابل درک نیست که همه کشورهای دنیا چه کشورهای اسلامی و چه کشورهایی که مسلمان زیادی دارد،امروز را روز عید فطر اعلام کنند و فقط کشور ما در دنیا تنها کشوری باشد که فردا رو عید اعلام کنه به هرحال ما که امروز را هم روزه میگیریم ولی حرمت احتمالی آن بر ذمه ی ما نیست گفته باشم...
  • محسن A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    متاسفانه استدلال ضعیفی است. جالبه که یکی از منابع اصلی فقه شیعه عقل است و عقل هم علم را به رسمیت می شناسد. اگر جایی در فقه عقل به کار آید درست همین جاهاست. من فکر می کنم فقها در این مورد اقتضاء زمان را نادیده می گیرند. در هر حال به فقیه شجاعی نظیر امام خمینی (ره) نیاز داریم تا یکبار برای همیشه در این زمینه (مانند شطرنج و موسیقی ) فتوای بروز دهد. انشاء الله
    • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      ستاد استهلال رهبری ، قویترین ستاد استهلال در تمام کشورهای اسلامی است هم از باب تجهیزات و هم از نظر تعداد گروهها و هم از نظر میزان اهمیتی که رهبری برای این موضوع قائلند. کمی در این زمینه تحقیق کنید براحتی متوجه این موضوع میشید.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    امشب که با چشم غیرمسلح ماه را خواهید دید میفهمید که حق با کی بوده شبهه نیندازید!!!!!!!
  • علي IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    امروز در افغانستان و تر كيه عيد فطر اعلام شده . ودر ايران لابد فردا عيد است .لطفا نگاهي به نقشه جغرافيايي نگاه كنيد . به گمانم ايران بين تركيه و افغانستان واقع شده . نمرديم و اين عجايب را هم ديديم.
    • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      شما خوبي؟!!! الان چه ربطي داشت مثلا؟ ما شيعه هستيم و اگر توجه كرده باشي آيت ا... سيستاني هم تو عراق جمعه را عيد اعلام كرد. تو خيلي از مسائل ما با اهل تسنن متفاوت هستيم.
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    امروز عيد بود. نمي شود تركيه در بالاي سرم و عربستان در پايين ما ، عيد اعلام كنند اما ايران نباشد. فكر نمي كنيد كار يكجاش كاملا مي لنگه.
    • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      چه قدر شماها باحال هستيد. آخه اگر در يك زمينه اي علم نداريد يا فرابگيريد يا اين كه در مورد اون حرف الكي نزنيد.
    • بی نام 2 A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      جناب بی نام سالهاست که کار ما یکجاش میلنگه آخه ما همیشه باید خودمان را مطرح کنیم این هم یک جورش است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! به دل نگیر.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ما كه رفتيم سفر خورديم
  • ابراهیم A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    اگر ملاک آغاز ماه قمری این است که حلال ماه دیده شود، حالا چه فرقی داره با چشم مسلح یا غیرمسلح یا نرم افزار پیشرفته؟ اون مال 1400 سال پیش بود که این امکانات وجود نداشت. امروز عیده و ما داریم روزه میگریم!!!
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    خب اگه عید میشد که تهرانیای عزیز سه روز تعطیل نمیشدن
  • بی نام DE ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    زمان پیامبر (ص) کارخانه ای وجود نداشت تا هوا اینقدر غبار آلود و کثیف باشد در ضمن الکتریسیته اختراع نشده بود تا انرژی روشنایی وسایل برقی هم مزید بر علت شود و دیدن ماه را دشوار نماید. در اون زمان منطقی به نظر میرسید که با چشم دیده شود اما حالا با وجود این همه آلودگی بازهم منطقی است؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      داداش آلمان هوا خوبه؟ اونجا ماه خوب دیده میشه؟!
    • ناشناس IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      تا حالا خدا وکیلی فکر اینجا رو نکرده بودیم این هم یه حرف منطقی
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    اگر واقعا ملاک دیدن ماه باشه و علم این رو ثابت کرده باشه که ماه روئیت شده حجت شرعی یعنی چی؟مگر دیدن ماه حجت شرعی ایجاد که که مسلمانان روزه نگیرن؟ خودتون از این سفسطه چیزی سر در آوردین؟
  • رند تبریزی A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    در مورد رویت هلال در منطقه ای دو نظر وجود داره الف:نظریه تعمیم -ب:نظریه عدم تعمیم اما بنظر میرسه نظریه تعمیم دلایل محکمتری دارد چرا که بین دورترین کشورهای اسلامی از هم فقط 9 ساعت اختلاف داریم یعنی در 3 ساعت از شب مشترکیم پس رویت هلال در منطقه ای کفایت میکند علاوه بر ان در هیچ کتب تاریخی متفاوت بودن عید فطر در زمان حضرات معصومین (ع)گزارش نشده فاعتبروا یا اولوالالباب
  • بی نام GB ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    آفرین به این همه اتحاد بین مسلمانها!!!فکر کنم گناه یک روز روزه نگرفتن در صورت عید نبودن امروز خیلی کمتر ازگناه روزه گرفتن در روز عید فطر باشه!!!
  • قلندر A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    افرادی که مثال از اختلاف ما با عربستان و کشورهای اطراف می آورند دقت کنند که عمان و عربستان دو کشور همسایه اند اما دو روز مختلف را عید اعلام کرده اند، همچنین در مالزی و برونئی و اندونزی که در جوار هم قرار دارند ، دو روز مختلف عید اعلام شده . ضمنا عربستان چند سال پیش در اعلا معید اشتباه کرد که بعد قرار شد یک روز اضافه روزه بگیرند!! شاید سن برخی به آن سال قد ندهد اما یک جست و جو بکنند .
    • صابر IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      مردم دائما به زبان عربی گیر میدن که باید همه چیزمون فارسی باشه بعدشم عرب هارو جاهل و تنبل میدونن ولی در اینجور موارد میگن چون عربستان عیده پس ما هم عید کنیم واقعا واسه خودمون متاسفم حرف مرجع تقلیدمونو قبول ندارن و حرف یه وهابی رو قبول میکنن
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    خبرگزاری جالبی هستید. در برخی خبر ها که کلا بخش نظردهی رو حذف می کنید و در برخی خبرها هم مثبت و منفی رو بر می دارید.
    • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      افرین..دقیقا همینطوره
    • mehdi IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      آفرین دقیقا" زدی تو هدف؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    تمام کشورها ازقبل عیدشون معلومه وما همیشه باید منتظر رویت باشیم،این چه بدعتی است،چرابقیه کشورها این چیزا رونداره!!!!!!!!!!!!!شما را به خدا مردم را گیج نکنید.
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    به قول آقایان کارشناس رصدی که سالهای پیش قبولش داشتن دیروز ماه رو دیده.حالا گفتن امروزعید نیستش.فک کنم چشم آقایان باید واضح به جمال ماه روشن بشه که عید اعلام کنن...
  • احمد A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    من نمیدونم این همه هزینه برای استهلال برای چیست؟ مگر طبق محاسبات معلوم نیست که ماه کجاست؟ مگر اجرام اسمانی همین طور ول می گردن و کسی نمی دونه کجا هستن؟ این همه سایت نجوم در اختیار است که این چیز ها رو نشون میده! حالا همه اینا به کنار اگر حکم فقهی رویت با چشم است چرا از پول ما خرج می کنید برای هزار نفر که استهلال کنن؟ ما راضی نیستیم الان که زورمون نمی رسه ولی روز قیامت حقمون رو خواهیم خواست. اگر پیامبر اسلام الان در مکه بود یا امام مهدی در مکه باشد و از عربستان اعلام عید کند کی جرات دارد روی حرفش حرف بزند؟ امروز مکه عید است. به هر صورت عید همه شما مبارک و طاعاتتان قبول باشد.
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    به نظر من هم امروز عید هست و همیشه شک و شبهات پدر این مملکت و مردم را درآورده است. همانگونه که مامسلمانها ( شیعه و سنی) کتابمون قرآن هست ، کعبه قبله و دین هم اسلام ، بنابراین بهتر است که رهبران دینی و علما شیعه و سنی هم یه کم کوتاه بیان و این موضوع را هم حل کنند و مردم را دچار اختلال فکری نکنند.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    گروه های استهلال اعزام شدن تا ببینن امروز دیده خواهد شد یا نه؟
  • نرگس IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    خوب معلومه دیگه این که پرسیدن نداره ! امروز جنوب ایران عیده فردا شمال ایران
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    چون ما و فقط ما پرچم دار اسلام ناب محمدی هستیم و دیگران پرچم دار اسلام آمریکایی پس مشاهده اونها قبول نیست ومال ما باید با اونها تفاوت داشته باشه وگرنه مگر میشه که در حوزه خلیج فارس ترکیه و همسایگان دیگر ماه را دیده باشند ولی ما نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    بنظرمن باید پیرو ولایت فقیه باشیم عموم که نمیتونن نظر آخر بگن باید انسان آگاه و عالم و کامل باشه ....حتما حکمتی داره .... چرا خیلی ها دوس دارن به همچی گیر بدن...ول کنین بابا خسته نشدین...
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    از نظر علمی نمیتوان ادعا کرد ماهی که در تمام اطراف ایران دیده شده در ایران قابل رویت نبوده است.یقینا تنها به دلایل سیاسی و شیعی بودن حکومت ایران که خواسته از اعراب و سنی ها متمایز شود امروز عید اعلام نشده چرا که دیشب تمام منجمان داخلی به صراحت رویت ماه را اعلام کردند
    • هادی A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      نمیدونم شما از کدوم علم صحبت میکنی.جهت اطلاع دوستان به سایت استهلال رهبری سر بزنید که استهلال همه ماه های قمری با قرائن علمی و تجربی داخلش اومده حتی مال سال های پیش زمان مقارنه سن ماه نو زوایه دید محل های که رویت شده محل های که نشده محل هائی که غبار وجود داشته .وقتی در مورد چیزی تحقیق نکردی الکی دست نزار رو شکمت حرف بزن در ضمن در طول این چند سال گذشته مواقعی پیش اومده تو عربستان که هنوز ماه نو متولد نشده بوده و عربستان اعلام عید کرده بعد گندش در اومد.بیش از 14 بار
    • صابر IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      ببخشید شما از کجا فهمیدین تمام منجمان داخلی رویت ماه رو اعلام کردن لطفا شماره ی یکیشو بهم بده منم زنگ بزنم عجب شایعه ای شده این هلال ماه رمضان
  • امید A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    این حرفهای بیهوده تنها تلاش مذبوحانه شیاطین و روزه خواران است که از روی حسادت به مومنیین زده میشود. اینها دچار عذاب وجدان هستند لذا میخواهند با این حرفها به خیال باطل خود کام روزه داران را تلخ کنند. روزه داران همانطور که با اعلام حاکم شرع اولین روزه خود را شروع میکنند با همان حکم آخرین روز را به پایان میبرند.
    • sinaa IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      با گفتن این حرفها و نسبت دادن شیطان و روزه خوار به کسانی مثل من انتظار دارید که در روز جزا این سی روزی که گشنگی و تشنگی کشیدید به حساب بیاید؟ بعید میدانم.
    • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      بنده خدا نمیدانی امروز اگر فطر باشد و روزه بگیری مثل اینست که نعوذا ب..... شراب و ویسکی خورده باشی و گناهش ده ها برابر اینست.
  • علی A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    "اما از نظر شرعی، دیدن هلال یک حکم دارد و دیدن عکس هلال حکمی جداگانه" مگه تفسیر به روز نباید بشه!؟ در زمانی که ماه باید توسط چشم حتما مشاهده میشد آلودگی هوای ناشی از این همه جمعیت و خودرو و کارخونه نبوده!
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ماه ما با مال بقیه فرق میکنه !!!چرا دعوا میکنید؟
  • من0098 A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    1400 سال پیش اونم تو عربستاننننن که کلا 17 نفر با سواد نداشت،کی میدونست نجوم چیه و تلسکوپ چیه،علم نجوم تاریخ شروع ماه های قمری شمسی و .. 4000 سال قبل و بعد رو مشخص میکنه.چرا با چشم غیر مسلح؟؟؟؟؟؟ اگه ملاک شروع و پایان یک ماه قمری دیدن با چشم مسلح هست چرا برای بقیه ماه ها نیست؟ میدونید با جابجا شدن عید فطر ماه های قمری بعد رمضان پس و پیش میشن و همه چی به هم میریزه!!!!!!!!!!! پس لا اقل شروع ماه رو به جای محرم به رمضان تغییر بدن تا اینقد تقویم ها به هم نریزه. واااااااااااااااااااااااااای والله اعلم.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      همچین میگین 1400 سال پیش توی عربستان انگار دین ما دینیه که یه مشت بیسواد درستش کردن.دین ما همون دینیه که بعد از 1400 سال هنوز دارن از توی قرآن معجزه هایی بر مبنای علمی بیرون میکشن. 1- الان ثابت شده پست ترین نقطه ی زمین جایی هست که قرآن در 1400 سال پیش ازش این تعبیر رو آورده " ادنی الارض" و یکی از معانی " ادنی " پست ترین" هست. این آیه در سوره ی روم و درباره ی مکان جنگ ایران و روم بیان شده و این مکان دقیقا جایی است که الان با استفاده از تکنولوزی و ماهواره ها متوجه شدن پست ترین نقطه ی زمینه 2- حروف مقطعه ی قرآن که در آغاز بعضی از سوره ها است نشان دهنده اینه که این حروف به نسبت دیگر حروف در همان سوره بیشترین کاربرد را داشته و چنین محاسبه ای با فکر بشر غیر ممکنه.البته این مساله نیاز به توضیح داره
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    من شنیدم تو رصدخانه نیاسر کاشان همون دیروز ساعت 5 بعدازظهر رؤیت شده.
    • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      لطفا يه كم سطح سوادتون را تو زمينه هايي كه حرف ميزنيد بالا ببريد. ديدن ماه با تلسكوپ كه هنر نيست. مهم ديدن ماه با چشم غير مسلح است.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      شاید مبنای مرجع شما دیدن با چشم غیر مسلح باشه ولی همه این اعتقاد رو ندارن چون اگه قرار بود اینجور باشه خودمون میدیدیم این همه گروه استهلال اردوی نجومی نمیرن که.
  • مژگان A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    طبق فرمایشات آقایون اگر 4 نفر عادل بگویند ماه رو دیده اندباید عید را اعلام کرد. حالا سوال اینجاست وقتی شما شک دارید بین روزه گرفتن در روز عید به عنوان یکروز حرام . و روزه نگرفتن یک روز روزه واجب کدام را باید انتخاب کرد من شخصا" فکر میکنم بهتره عید بگیریم و بعد یک روز روزه قضا بگیریم.به نظرم اینطور عقلانی تر هست
    • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      کدوم آقایون گفتن ؟ بعدشم دینی که این همه کارشناس داره به نظر غیر کارشناسی شما نیازی نداره. وقتی صریح روایت میفرماید که هروقت هلال ماه دیده شد عید بگیرید ؛ یعنی تا قبل از دیدن هلال ماه حکم ماه مبارک را دارد و حتی اگه به اشتباه هم روزه بگیریم دیگر آن روزه حرام نیست
  • شریعتمداری A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    نظره اقا باید فصل الخطاب قرار بگیره کسانی که شبهه وارد میکنن باید به ولایتمداری شون شک کرد یک ماه نماز روزتون رو با شبهه افکنی باطل نکنید گفتن فردا عیده بگید خب
  • هومن EU ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    از همون اولش هم تو تقویم ماه رمضون 30 روزه بود نمی دونم دیگه این بحثا چیه؟؟؟!!!!
  • حسین IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    علم!!!! علم نجوم کیلویی چند؟؟!! هر موقع یافته های علمی را مبنای رویت ماه یافتید سلام گرم مرا برسانید!!!
    • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      1 0
      لطفا يك نفر به من بگه كه چرا خيلي از ما ايراني ها عادت كرديم تو هر زمينه اي كه تخصص نداريم، نظر ميديم؟!!! تا به حال اين همه اعلام شده كه ابتدا با تلسكوپ محل دقيق ماه را مشخص ميكنند بعد اگر تونستن با چشم غير مسلح ماه را ببينند ماه قمري بعدي آغاز ميشه. شايدم خيلي ها اصلا روزه نيستند و ميان اينجا تا فتنه درست كنند.
  • سید محمد IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    آقا من چند تا لینک می خواهم از شیوه ی رویت هلال در عربستان بذارم خوب نمیشه که! وقتی پینگلیش رو ممنوع میکنید فکر نکردید یکی شاید بخواد لینک بذاره؟ واقعا باهوشید شما.
  • ک-گ-ب A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    گزارش کاشان با سه گزارش دیگر تفاوت داشت؟؟؟؟؟این ینی چی؟بگید خب بدونیم چه خبره.
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    دستتون درد نکنه که نظرات مثبت و منفی رو برداشتید حداقل از جابه جا کردن نظرات مثبت با منفی بهتره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    من تنها به خدا پناه می برم از نادانیم.
  • بی نام US ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    منگه از تشنگی دارم میمیرم...خدا ازتون بگذره اکه امروز عید باشه
  • حميد IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    انشاا... امام زمان ميايند و هم چيز درست ميشه ولي فعلا رهبر ما ايت ا... خامنه ايست و او براي ما ايرانيان حجت شرعيست
  • فرهاد A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    یه عید فطر میخواستم ، اونو بهم نداد !!!!!
  • حسین A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    امروز اگه روز اخر ماه رمضان بود که هیچ ولی اگه امروز عید فطر بود گناه روزه حرام من به گردن باعث و بانیش انشاالله. و انشاالله اون دنیا شخصا تسویه حساب خواهم کرد.
  • حمید RU ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    مسئله خیلی ساده اس اینهمه بساط و مسخره بازی نداره. اگر امروزعربستان عید باشه فردا عید ما و افغانستان و پاکستان و هند باید باشه. ماه به صورت چرخشی از غرب به شرق دیده میشه. همچنین امروز باید در عراق هم عید می بود به شیعه و سنی مربوط نیست. به این علت که خواه ناخواه هلال ماه بالای سرشون بوده چه دیده بشه چه نشه. دوستانی که می گن ترکیه و آذربایجان, ترکیه و آذربایجان در دو منطقه زمانی جدا هستن. ترکیه با عربستان در یک منطقه هستن و امروز عیدشونه ولی مناطق مسلمان شوروی سابق مثل آذربایجان و چچن بر طبق تقویم عربستان اعلام میکنن نه رویت ماه. و در نهایت ماه های قمری بی ربط و غیر علمی هستن و باید یک فکر اساسی در موردشون بکنیم.
  • سید محمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    دکتر علی محمد شکری دکترای اختر فیزیک و استاد دانشگاه ملک فهد ریاض نیز امکان ِ عید بودن قبل از روز جمعه در عربستان را منتفی دانسته و روز جمعه را عقلا عید می داند. درست است که ایشان مجتهد نیستند ولی در مقاله ای اعلام کرده اند که امکان رویت در چهارشنبه منتفی است. در ضمن اینکه امسال در عربستان 28 ماه ِ رمضان عید فطر را پنجشنبه اعلام کرده اند!!! و همه ی اینها در سایتهای عربی و شبکه های اجتماعی اعراب بحث های طولانی به وجود آورده. حیف که در خبرآنلاین نمیشود لینک گذاشت وگرنه حتما لینک هایش را می گذاشتم.
  • علی* IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    آیت الله سیستانی که جمعه رو عید فطر اعلام کردن ، حالا بقیه هر چی میخوان بگن واسه ما عید جمعه است!
    • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      آفرين خوشم اومد ازت.
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    همه شهرهای کردستان و آذربایجان غربی ما عیدیم امروز، تو مهابادم که شش نف رویت کردند مسئله اینه که رویت شده نه تقلید از عراق و عربستان، در ضمن ترکیه و کردستان عراقم عسد فطره، در هر صورت عید و به دوستان شیعمونم که فردا عیدشونه تبریک میگم.
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    چرا خودتون رو اذيت مي كنيد هر كي براش ثابت شد 5شنبه عيده حرامه روزه بگيره ولي حرف اون برا بقيه سند نيست.تمام
    • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      ماه قمری ما با ماه قمری عربستان فرق داره؟ مگه دو تا ماه قمری داریم؟ روزی که ما شب قدر را برگزار می کنیم با روزی که عربستان شب قدر رو برگزار می کنه فرق داره ؟ این جوری که همه چی میریزه بهم!!گناه روزه بودن در این روز بر عهده ی کیست؟
  • محمد IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    قسمتی از حرف های استاد قاضی میرسعید درباره ی رویت هلال در عربستان سعودی: در عربستان برای اثبات رویت هلال ماه نو، دو شاهد عادل كافی است. آنجا اعلام می‌كنند كه مردم بروند برای رویت و هر دو نفری كه به متصدی محلشان بگویند ماه را دیده‌اند و او هم این مسأله را گزارش كند، از نظر عربستان مورد پذیرش است!در سال 76 كه به عربستان سفر كرده بودم، با یكی از شیعیان عربستان كه عضو شورای هلال ماه عربستان بود،صحبت كردم و می‌گفت كه زورش به جایی نمی‌رسد و او هم معتقد بود به اشتباهاتی كه در آنجا دارند.گمان می‌‌كنم سال 73 يا 74 بود، درست در زمانی كه داشتند نماز عيد فطر انجام می‌دادند كسوف شده بود! اصلا نماز برگشت داده شد به نماز آيات. دو سال پيش هم، پس از اینكه در عربستان اعلام شد كه هلال ماه رؤیت شده، مقارنه شد!
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ما كه امروز رو عيد گرفتيم. چون توي عيد روزه گرفتن حرامه و از طرفي خوردن روزه فقط كفاره داره بنابراين كفاره رو به انجام عمل حرام ترجيح مي ديم. بعدشم تمام كشورهاي اطراف ايران امروزو عيد گرفتن و فقط ايران شده تافته جدا بافته
  • صحرا A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ما بهتریم ، ما بیشتر میدونیم و ما .... ؟!!
  • مصطفی A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    خدا وکیلی من موندم چرا تا قبل از انقلاب همچین مشکلی نداشتیم که حتما ماه رو ببینیم و از این بساطا . الان 30 ساله که همه دنبال ماهن.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      سلام تبریک به طایفه ی اهل سنت که امروز عید انها بود ما چرا موندیم نمییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییدووووووووووووووووووووووووووووونننننننننننننمم
    • حمید RU ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      کل کامنتا یه طرف کامنت شما یه طرف. واقعا راست گفتی.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    به امید روزی که هموطنان از خرافات دوری بجویند!
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    جريان اينكه اگه مي گفتن عيده تقويم جا به جا مي شد حس اش نيوده !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سعید EU ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    به نظر من شرع باید در زمینه دیدن ماه به عرف و علم احترام بگذارد.
  • سعید EU ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    به نظر من شرع باید در مورد دیدن ماه به عرف و علم احترام بگذارد.
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    یک سوال ! اگه پنج شنبه هم هوا ابری بود و هیچ کسی نتونست ماه رو ببینه، جمعه میشه 31 ماه رمضان ؟
  • علی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    آقایی که ازپارسیان که گفتی خوزستان سنی نشین بایدبه عرضت برسونم که خوزستان افتخارمیکنه که درطول تاریخ حتی قبل ازوردصفویان اکثرابرمذهب جعفری بودن واکنون هم درخوزستان هیچ سنی وجودنداره مگر اقلیتی ازمهاجران کردکه برای کاربه خوزستان آمدند وعده کمی که باپول عربستاننوهابی شدن
    • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      خیلی قشنگ به صفویان اشاره کردی.میدونی که صفویان علت اصلی تغییر مذهب ایرانی ها بودن دیگه؟
    • عطا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      حالا اگه تو خوزستان سنی میبود چی میشد؟ اصلا مگه یک به یک پرسیدی که شیعه هستن یا سنی؟
  • خلیج فارس IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    بهتره که همه امروز رو کله کنجشکی روزه بگیریم تا نه سیخ بسوزه نه کباب ... با توجه به اینکه کباب بیشتر میسوزه...امروز و فردایتان شاد باشد
  • محمد A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    من از استان گلستانم ما امروز نماز عید فطرباشکوهی خوندیم امیدوارم نمازوروزه تمام هموطنانم چه شیعه وچه سنی قبول باشه
    • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      ترکمنها عید داشتند. برادران شیعه روزه بودند
  • آشنا IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    انصافا شما که اینقدر دعوا کردید سر عید کدومتون روزه بودید....سردرد گرفتم البته به ضرس قاطع گفتما.....
    • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 0
      شما که روزه ای چرا اینقدر راحت قضاوت میکنی.نمیگی شائبه تهمت داشته باشه؟
    • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
      0 0
      آقای بی نام جناب آشنا تهمت نزدن بلکه سوال کردن لطفا اول توجه کن بعد نظر بده.
  • زهرا IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    آقا مصطفي علت اينه الان خيلي رو اين مساله تاكيد ميشه و مهمه . مطمئن باشيد براي گروهي كه مسئول اين امر هستند قضيه خيلي مهم تره كه ميخوان روزه يه ملت رو گردن بگيرن . پس صبور باشيم و اعتماد كنيم همين
  • ابوالفضل IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    سفارشی که به برادران اهل سنت دارم این هست که به این وهابی های سعودی وابسته نشوند. کشورمان رهبری فرزانه دارد. نظر فقط نظر ولایت فقیه مبنا می باشد
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    زمان مقارنه هلال شوال در ساعت 02:25 بامداد چهارشنبه بوده. اگر مثل روش قراردادی تقویم شمسی برای تحویل سال استفاده کنیم همون روز چهارشنبه عید فطر میشه.
  • سهراب IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    نصف اونهایی که دارن نظر میدن اصلا روزه نمیگیرن که حالا بخوان غصه رویت هلال رو ببینن فقط میخوان شلوغ کنن.
  • فرزاد NO ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    به لطف خدا پژوهش ديني هم به اندازه ي تلسكوپ هاي ما پيشرفت كند.
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ماکه نفهمیدیم چی گفتیدخودتون بگید چی گفتیدهرچی خواستید گفتید ولی هرچی گفتید نگفتیدبالاخره گفتیدیانگفتید؟(تشریح شماازاین قضیه یه چیزائیه تومایه های همین جمله عجیب وغریب بالاست )نگیدکه نگفتید
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    کلا مثل همه چی هیچی سر جاش نیست
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    حالا ىک روزبىشتر روزه مىگىرىم اىنم ىک مورد فقهى هست و نظر هم اىنکه جمعه عىده مهم اىنکه با هم باشىم و پشت هم حالا دىگه نظر رهبرى و فقهاست که چشم غىر مسلح را به مسلح تغىىر بدن فکر کنم اگه جزو احکام تانوىه باشه بشه در هر حال عىد تون پىشاپىش مبارک
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    درود بر همه مسلمین.عیدتان مبارک .طاعاتتان مقبول واقع شود .انشاا...
  • امير IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    باسلام دوستان همانطور كه در وضو كرفتن و نحوه نماز خواندن تفاوت در ادايفرايض ميان اهل سنت و مذهب جعفري وجود دارد در زمان انجام نما ز هم تفاوت هست جون در اهل سنت بنج فرض نماز را جداكانه ميخوننونماز صر و عشا با نماز ظهر و غروب جمع نميشود همجنين زمان اذان ها هم متفاوت هستند هر كدام از مذاهب توجيه ودليل خودشان را دارند همينطور در نمازهاي فطر و زمان ان ضمنا در نحوه اداي بركزاري مراسم حج كه در عمره مفرده اهل سنت طواف نسا ندارند وطواف ديكري هست و در حج واجب هم بحث تمتع و ساير مسايل تفاوت در احكام هست و هكذا در خمس و ارث و .....اينا را عرض كردم كه بكويم احكام را با هم مقايسه نكنيم و بدانيم هر كسي از عبادات و قوانين مذهبي بايد از احكام مذهب خودش و يا مقاد خودش تبعيت بكند كما اينكه مجتهدين متعدد در احك
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    هزاران آفرین بر تقویم خورشیدی و جلالی خودمون که اینقدر دقیق و روی حسابه و هیچ وقت چنین مشکلاتی نداشته و نداره... لحظه سال تحویل رو ببینین... هر سال با دقت و بدون مشکل تعیین می شه... آفرین بر این تقویم دقیق و درود بر پدید آورندگانش...
  • شرمند IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    باسلام 1:شرق وغرب ما عیده ولی ما این وسط معطل2:به نظر بنده به جای جنبه شرعی بهتره بگیم سیاسی3: واقعا به مردم حق بدید که به صحبتهای شما اعتماد نمیکنند دیگر کلافه شدهایم از این چند دستگی4:اصلا میدانید اهل سنت ایران امروز را مخفیانه نماز عید خواندهان واگر هم فردا بخوانند سیاسی است وبرای نشان دادن موجودیت خودشان میباشد
  • مهدی گلاب A1 ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    چه بلبشوئیه اینجا!
  • بی نام A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    ماهی اوزون بورون راحرام گوش میدانستیم چون فلس نداشت.ولی وقتی دانشمندان زیست شناسی اعلام کردند که این ماهی دارای فلس است که فلسهای ان به ظاهرمشخص نمیباشدحضرت امام خمینی نظرانان راپذیرفته وخوردن ان راجایزدانستند.
  • بی نام EU ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    0 0
    دیانت ما عین سیاست ما است!
  • بی نام EU ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    این همه اختلافات از اثار وبرکات بعضی از علمای ماست.اگر انشاء لله امام زمان عج ظهور کنند واز کعبه اعلام عید کنند ومرزهای من دراوردی سیاسی را ندیده بگیرند همه دنیا یک روز عید می گیرند.