۰ نفر
۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲

1- قاتل امیرمؤمنان (علیه السلام) یکی از مشهورترین چهره‌های خوارج «عبدالرحمن بن عمرو بن ملجم مرادی» است. وی از قبیله «حمیر» و از تیره‌های «مراد» است.

2- ابن_ملجم اهل و ساکن کوفه بود که همراه با بازمانده خوارج به مکه رفت.

3- او پس از بیعت مردم با ا میرالمؤمنین (علیه السلام) چندین بار برای بیعت نزد امام آمد، ولی حضرت ایشان را نپذیرفت، برای بار سوم که خدمت امام رسید، حضرت فرمودند: او محاسن مرا با خون پیشانی‌ام خضاب می‌کند.

4- ابن‌ملجم از 9 نفری بود که در جنگ نهروان جان سالم به در برد و به مکه آمد و در جلسه‌ای با حضور گروهی از تروریست‌ها نقشه قتل امیرالمؤمنین (علیه السلام)، معاویه و عمروعاص را کشیدند و در کنار خانه خدا هم‌قسم شدند که به پیمان خود وفادار باشند. او مسئولیت ترور امیرالمؤمنین(علیه السلام) را به عهده گرفت و به کوفه آمد و با همکاری چند تن از خوارج کوفه، چون اشعث بن قیس، وردان بن مجالد و... در سحرگاه نوزدهم رمضان سال چهلم هجری در محراب مسجد کوفه، حضرت را با شمشیری زهرآگین زخمی کرد که بر اثر آن امام به شهادت رسید.

5- بررسی تاریخ نشان می‌دهد که ابن ملجم مرادی در سرپرستی زنی یهودی قرار داشت. روزی امیرالمؤمنین (علیه السلام) از اصل و تبار وی پرسید، ولی او در جواب به ذکر نام پدر کفایت کرد و امام فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه واله) به من خبر داده که قاتل من فردی یهودی است.

منابع:

۱. البلاذری، انساب الاشراف، بیروت، دارالفکر، چاپ اول، ١۴١٧ق، ج٣، ص٢۵٠ و ٢۵١.

۲. رشاد، علی اکبر، دانشنامه امام علی(علیه السلام)، تهران، مرکز نشر فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول، ١٣٨٠ش، ج٩، ص۴٣٢.

۳. شیخ مفید، الارشاد، ترجمه رسولی محلاتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ششم، ١٣٨٣ش، ج١، ص١٣. ابن شهر آشوب، مناقب، بیروت، دارالأضواء، چاپ دوم، ١۴١٢ق، ج٣، ص٣۵۶ و ٣۵٧.

۴. الارشاد، همان، ج١، ص١١ و ١٢. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ترجمه آیتی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نهم، ١٣٨٢ش، ج٢، ص١٣٨.

۵. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ

سوم، ١۴٠٣ق، ج۴٢، ص٢۶٢ و ٢۶٣.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573363

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر تارين A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام عليكم بندرت شخصيتي پزشك داريم كه در علوم قرآني وتاريخ معاصر اسلامي ، قلم وقايع نگاري تحليلي داشته باشد اين نوع شخصيت هاي فرهيخته كم اند وبحمد الله اقاي دكتر هادي انصاري جزو اين بزرگان است