۰ نفر
۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
تغییر تاکتیک ترکیه در سوریه

ایلنا: زمین دست به دست میشود و صحنه میدانی سوریه استقرار ندارد. بازیگران دخیل در این کشور و از جمله آمریکا نیز اراده ائی برای سرو سامان دادن به اوضاع این کشور جنگ زده و کاهش آلام مردم سوریه ندارند. در این اوضاع و احوال بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل، چند روز پیش اسنادی را مبنی بر ساخت انبارهای تسلیحات و مهمات در شمال شرقی حلب در نزدیکی روستای بیکه برای تروریست‌ها توسط ترکیه ارائه داد که در صورت صحت ، این موضوع می‌تواند پافشاری آنکارا بر سیاست قبلی خود را به تصویر بکشد.

ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه و انجام عملیات علیه کردها و داعش در «جرابلس» می‌تواند گویای این باشد که ترکیه همچنان روی خطوط قبلی خود در حال حرکت است. اگرچه دولت سوریه هم نسبت به ورود ترکیه به خاک کشورش اعتراض کرده، اما واقعیت این است که اگر چنین حرکاتی بخواهد ادامه پیدا کند، سوریه به سمت تجزیه شدن پیش خواهد رفت. به بیان دیگر باید بگوییم که بازیگری ترکیه در زمین سوریه چه در حلب و چه در جرابلس و مناطق دیگر به دلیل نبرد آنها با کردها و از سوی دیگر با داعش و کمک به سایر گروههای مسلح مخالف دولت سوریه میتواند خطرات بسیار زیادی داشته باشد و اوضاع را وخیم‌تر کند.
«نصرت‌الله تاجیک» سفیر اسبق ایران در اردن با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی نماینده سوریه در سازمان ملل مبنی بر ساخت انبارهای تسلیحات داعش توسط ترکیه در حلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: نقش ترکیه در بحران سوریه را می‌بایست یک نقش تخریبی ارزیابی کرد. از ابتدای کلید خوردن بحران سوریه تاکنون سه کشور ترکیه، عربستان سعودی و قطر به عنوان بازیگران مهم این پرونده ایفای نقش کردند. قطر در ابتدای پرونده متوجه نقش تخریبی خود در سوریه نبود اما با گذشت چند ماه توانست خود را آرام آرام از این پرونده بیرون بکشد یا حداقل به صورت نامحسوس اقدام به دخالت در اوضاع داخلی سوریه کند.
وی افزود: پس از آن، پرونده سوریه توسط سعودی‌ها خط‌دهی و اداره شد و با توجه به فشارهایی که در زمین بازی یمن در عربستان وارد آمد، یک بلاتکلیفی مشهود را در جناح عربستان شاهد بودیم. اما در این بین دولت ترکیه به خصوص در یک سال گذشته همچنان بر مواضع خود مبنی بر برکناری بشار اسد پافشاری می‌کند. تحولات هفته‌های اخیر علاوه بر این‌که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از عناصر تروریست در حلب شد، توانست فضایی را برای ترکیه خلق کند تا آنها بتوانند سناریوی جدیدی را برای نواحی شمال شرقی حلب کلید بزنند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر این‌که تغییر سیاست ترکیه در قبال سوریه هنوز اتفاق نیافتاده است، گفت: بعد از کودتای ۱۵ جولای ترکیه و سفر اردوغان به روسیه، همگان بر این عقیده بودند که ترکیه راهبرد خود نسبت به سوریه را تغییر خواهد داد. اما باید بدانیم که استراتژی ترکیه در قبال سوریه، تغییر تاکتیک بود و نه تغییر راهبرد. به گونه‌ای دیگر ترکیه به جای حمایت از داعش از گروه‌های دیگر پشتیبانی خواهد کرد که این می‌تواند به معنای تغییر تاکتیک قلمداد شود. اما این‌که بگوییم سیاست‌های دولت اردوغان به صورت کامل تغییر پیدا خواهد کرد، درست نخواهد بود. لذا باید بگوییم که متاسفانه تحرکات ترکیه و لشکرکشی آنها به خاک سوریه و همچنین انبار کردن تسلیحات در شمال شرق حلب برای تروریست‌ها می‌تواند درگیری‌ها را خارج از کنترل جلوه دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کنیم که آمریکایی‌ها اراده دقیق و مشخص برای پایان دادن به پرونده سوریه ندارند. آمریکا به دنبال «سرزمین سوخته» است تا بتواند راهبردهای خود را در منطقه به شکل دیگری سوق دهد. لذا عدم وجود اجماع و پیچیدگی عملکرد دولت‌های حاضر در پرونده سوریه، موجب به هم‌ریختگی در این کشور خواهد شد و باید بگوییم که آینده کوتاه‌مدت سوریه را نمی‌توان مشخص و روشن ارزیابی کرد. چراکه بلاتکلیفی‌ در صحنه میدانی موجب افزایش نابسامانی در این پرونده خواهد شد.
منبع: ایلنا مورخ 8/6/95 تحت عنوان رویکرد آنکارا در قبال دمشق، تنها «تغییر تاکتیک» بود/ سناریوی واشنگتن، تبدیل سوریه به سرزمین سوخته است (یاداشت- مصاحبه).

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573314

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی 1 A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    3 3
    با جناب تاجیک موافقم. ترکیه تغییر راهبرد نداده هر چند که تغییر تاکتیک داده. هدف آمریکا هم که تجزیه است اما فعلا آدمش رو نداره اصلا اردوغان برای چه رفته جرابلس؟ خب به خاطر اینکه اونجا اول اسمش طرابلس بوده و مخالفان کرد آنجا را جر دادند و اسمش شد جرابلس. حالا اردوغان رفته اونجا این جر خوردگی را ترمیم کنه. آقا این حلب در سوریه شده مثل خرمشهر در جنگ عراق. آزاد بشه، پشم سلطان ریخته. آقا من یه سوال طرح میکنم ببینم کسی جوابش رو میدونه یا نه. چرا اینهایی که نقش های کلیدی در ترکیه بازی می کنن پیشینه مسیحی و یهودی دارن؟ قبلا درباره آتاورک گفتم که یهودی بوده و مسلمان شده. حالا خدا را شکر آتاتورک نمی خواست امام جماعت بشه. اما این اردوغان چی؟
  • شمس تبریزی 2 A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    2 3
    خودش در مصاحبه گفته بود که اجدادم گرجی و اهل باتومی بودن. اول دستشان در کلیسا موقع عبادت بالاتر بود و بعد ......تحولات ترکیه و مناطق همجوار را از منظر چنین دگردیسی ای مورد مداقه قرار دهید. بگذریم. اردوغان حتی با حضور بشار در دوره انتقال هم موافقت نکرده. داره دروغ میگه. خب شما قبلا هم دیدین که داعش را محکوم میکرد و می گفت تروریست هستن اما آقازاده اش بلال که برای اینها نفت میفروخت و صبیه اش سمیه خانم هم بیمارستان نزدیک مرز زده بود و مجروحان داعش را درمان میکرد
  • شمس تبریزی 3 A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    2 3
    پدرجان، سرنگونی بشار برای اردوغان یک فریضه دینی است. شما واقعا فکر میکنید طرف به خاطر مطامع سیاسی رفته اونجا و دنبال درگیری با اسد بوده که حالا بگیم طرف حرفش را پس گرفته و متوجه واقعیات میدانی شده؟ حالا ممکنه این فریضه به دلیلی ازش فعلا فوت شده باشه اما بعدا قضایش را به جا می آورد . من فقط از این حرص میخورم که این مقامات جمهوری اسلامی هنوز اصرار دارن یه مشت ... را به اسم برادر به ما قالب کنن. عجب گیری کردیم. آقا اگه جناب رسول الله ص فردای قیامت از اخوت بین ما سوال کرد بنده حاضرم جای همه شما به ایشان پاسخ بدم. شما از این جهت نگران نباشید. من گناه همه شما را در این مورد به گردن میگیرم. خب برای حسن ختام چند کلمه هم درباره ....