۳۰ سال تولید اثر هنری برای کودکان در قاب یک نمایشگاه / بختیاری: ۲ هزار اثر به نمایش گذاشته می‌شود

نمایشگاه کارنامه نمونه ای از کار پژوهشی است که به معرفی آثار کودک در بازه زمانی سال های 1330 تا 1360 می پردازد. این نمایشگاه فردا پنجم خرداد ساعت 18 افتتاح می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احسان آقایی مشاورهنری و مسئول نمایشگاهای موزه هنرهای معاصر در نشست رسانه‌ای این نمایشگاه گفت: موزه‌ها در دهه‌های اخیر، رویکرد خود را تغییر داده و بیشتر به سمت فعالیت‌های آرشیوی رو آورده‌اند. نمایشگاهایی که در موزه‌ها برگزار می‌شوند باید مانیفست، مبانی نظری مشخص و رویکرد مشخص داشته باشند.

او اظهار کرد: نمایشگاه «کارنامه» نمونه‌ی خوبی از کار پژوهشی و آرشیوی است. نمایشگاه گردان این نمایشگاه حدود هفت - هشت سال برای جمع‌آوری این اسناد زحمت کشیده‌اند و فرهنگ بصری کودکان را به‌طور عمده طی 60 سال و به‌طور خاص طی 30 سال به‌نمایش گذاشته‌اند.

به گفته آقایی، اهمیت آموزش و تربیت کودکان برای ما به‌صورت شخصی و برای جامعه به‌صورت کلی، اهمیت بسیار زیادی دارد. این نمایشگاه با رویکردی انتقادی به این می‌پردازد که در دوره‌هایی به جای این‌که با تکیه بر هویت ملی و بومی تربیت فرزندان صورت بگیرد، زیر سایه‌ی تفکرات غربی و شرقی (کمونیستی) بوده است. همچنین نشان می‌دهد سیستم‌های پرورشی کودکان در دوره‌هایی نتوانستند الگویی مبتنی بر فرهنگ غنی کشورمان ارائه دهند.

او همچنین گفت: مخاطب این نمایشگاه کودکان نیستند، اما چهار نسل می‌تواند با آن نوستالژی داشته باشد. ما با توجه به ویژگی‌های فرهنگی‌مان خیلی سیاه و سفید به مسائل نگاه می‌کنیم. امیدوارم کسانی که به دیدن این نمایشگاه می‌آیند از هرگونه جانبداری و حب و بغض خودداری کنند، چون فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های گذشته مورد تقدیس یا تکفیر قرار گرفته است. این نمایشگاه سعی می‌کند آنچه را که واقعی است نشان دهد. موزه هرگز در جهت رد یا تأیید جریان خاصی نبوده، چون شأن موزه‌ای این است که به آنچه اتفاق افتاده است، بپردازد.

در ادامه علی بختیاری یکی از نمایشگاه گردانان کارنامه درباره رویکرد این نمایشگاه گفت: ما دو رویکرد داریم، نخست آنکه به معرفی و بیان اهمیت نمایشگاه‎های آرشیوی می‏‌پردازیم و از سوی دیگر رویکردی انتقادی داریم که بر پایه مبانی تئوریک است. این نمایشگاه به فاصله تاریخی دهه 30 تا 50 می‏‌پردازد دهه‌ای که در پی جایگزینی سیستم آمریکایی در طی سه دهه، یک هجمه فرهنگی بزرگ و برنامه‎ریزی شده در کشور به وجد آمد. در واقع تلاش ما این بوده است که تجربه تاریخی این دوران را بر اساس آثار آرشیوی و اسناد به جا مانده نشان دهیم و به این موضوع بپردازیم که نیروهای غربی پس از کودتای 28 مرداد و نیروهای شرقی از سوی مسکو چگونه فرهنگ دیداری کودکان ایرانی را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

او ادامه داد: در این نمایشگاه رسانه‌هایی از جمله مجله، کتاب، تصویرسازی، پوستر، فیلم، انیمیشن و گستره وسیعی از محصولاتی که کارکرد آموزشی و تفریحی برای کودکان دارند، به‌نمایش گذاشته می‌شود که بیش از دو هزار قطعه است. برای جمع آوری این آرشیو از همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک، موزه سینما، موزه گرافیک و فیلمخانه ملی بهره بردیم.

نمایشگاه گردان کارنامه همچنین درباره بخش نمایش فیلم این نمایشگاه نیز اظهار کرد: از 6 خرداد ماه به مدت هفت روز بخش فیلم این نمایشگاه فعالیت خواهد کرد و براساس برنامه ریزی انجام شده هر شب فیلم‏‌هایی به نمایش گذاشته خواهد شد که در ایران برای کودکان یا درباره کودکان ساخته شده‏‎اند. بیشتر این فیلم‏‌ها نادیده یا کمتر دیده شده‎اند. البته این لطف فیلم‎خانه ملی بود که این آثار را در اختیار ما قرار داد تا ما بتوانیم آنها را در معرض دید عموم قرار دهیم. به علاوه این آثار با نسخه 35 میلی متری نمایش داده می‏‌شود که می‎تواند برای علاقه‎مندان به سینما جذاب باشد.

بختیاری درباره این بخش همچنین گفت: از میان آثار جالب این بخش می‏‌توان به "یک قطره خون، یک قطره نفت" ساخته فرشید مثقالی، "آزادی آمریکایی" ساخته پرویز کلانتری، "راه حل" ساخته عباس کیارستمی و اولین انیمیشن رسمی ایران به نام "موش و گربه" اثر اسفندیار احمدیه اشاره کرد.

یاشار صمیمی مفخم دیگر نمایشگاه گردان این نمایشگاه هم در ادامه گفت: جمع‌آوری این مجموعه حدود 10 سال طول کشید و دو سال هم جمع‌بندی آن زمان برد. برای این نمایشگاه سه‌هزار نسخه سند بررسی شد که چکیده‌ای از آن‌ها را خواهیم دید. این نمایشگاه نخستین رویداد از این دست نمایشگاه‌هاست که به جای نمایش آثار موزه‌ای و فاخر، قطعاتی از آرشیوها از جمله بریده روزنامه‌ها و جراید، عکس‌های خانوادگی، کارنامه‌های مدارس و ... را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد.

او افزود: در این رویکرد نمایشگاهی، آثاری به‌نمایش درمی‌آیند که به اندازه‌ی آثاری که در حراجی‌ها به قیمت‌های سرسام‌آور به فروش می‌رسند ارزش هنری، معنوی و فرهنگی دارند.

پیمان پورحسین دیگر نمایشگاه‌گردان این نمایشگاه هم در سخنانی اظهار کرد: تلاش کردیم این نمایشگاه در حد بضاعتی که داریم، متفاوت باشد و اهمیتی را که برای تصویر قائل هستیم، در آن به‌نمایش بگذاریم. معمولا کتاب‌هایی که برای کودکان تولید می‌شوند در جشنواره‌هایی عموما درجه دو و سخیف ارائه می‌شوند و این مورد که چنین نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود، نشان از روشن‌بینی مسؤولان موزه دارد. سعی کردیم در این نمایشگاه آنچه را که برای ساخت کودکان به‌عنوان خوراک و مردان و زنان آینده استفاده می‌شد، از لحاظ تاریخی و زیبایی‌شناسی بررسی کنیم.

نمایشگاه «کارنامه» پنجم خردادماه ساعت 18 در گالری‌های موزه هنرهای معاصر افتتاح می‌شود و تا 25 مرداد ادامه خواهد داشت.

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =