۰ نفر
۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
کشف ماهی‌هایی که نامرئی می‌شوند

مهر نوشت: محققان موفق به کشف گونه های نادری از ماهی ها شده اند که ساختار میکروسکوپی پوستشان به آنها کمک می کند تا از دید شکارچیان مخفی بمانند.

گونه های بسیار متنوعی از ماهی ها در آبهای سراسر جهان زندگی می کنند اما اندک شماری از آنها از قابلیتهای خاص برخوردارند، قابلیتهایی که به آنها اجاز دهد تا دیده نشوند یا حداقل به سختی رؤیت شوند.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه تگزاس موفق به شناسایی گونه هایی از ماهی ها شده اند که ساختار سلولهای پوستی آنها به طرز شگفت انگیزی موجب می شود تا شکارچیان نتوانند آنها را دیده و شکار کنند. ساختار میکروسکوپی پوست این ماهی ها نور پلاریزه شده را منتشر کرده و بدین ترتیب جزئی از محیط اطراف به نظر می رسند.

محققان دانشگاه تگزاس دریافته اند این ماهی ها با برخورداری از چنین قابلیتی خود را نامرئی نشان داده و به راحتی از شکار شدن توسط شکارچیان زیرآبی نجات پیدا می کنند.

این محققان طی ۵ سال گذشته در حال بررسی این نکته بوده اند که ماهی ها چگونه می توانند پوست خود را با نور پلاریزه شدن زیر آب تطبیق داده و به نوعی خود را تنظیم کنند.

در این بررسی ۵ گونه از ماهی هایی که چنین قابلیتی دارند مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده که برخی از آنها در مواقعی که به شکل نامرئی در می آیند عملکرد بهتری در حرکت و پیدا کردن غذا دارند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمیدرضا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    10 9
    بسم الله الرحمن الرحیم أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ سلام خیلی ممنون انشاءالله سربلند باشید واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم