ایسنا نوشت:

پرطرفدارترین ماهی‌های وارداتی در ایران ماهی لیستائو و تیلاپیا است که به طور متوسط به ترتیب با قیمت کیلویی 6000 و حدود 14 هزار تومان جمهوری کره و چین به کشور وارد می‌شود.

در سه ماهه اول سال جاری کمتر از 10 هزار تن ماهی لیستائو و دو هزار تن ماهی تیلاپیلا وارد کشور شده‌است و علاوه بر آن لیست اقلام وارداتی گمرک نشان می‌دهد که انواع دیگر ماهی از جمله سالمو ،هیک، قزل‌آلا، تن و کاد نیز از کشور هشت کشور وارد شده است.

آمارهای گمرک حاکی از آن است که طی دوماهه نخست سال جاری کمتر از 10 هزار تن ماهی لیستائو یا بونیت با ارزش حدود 20 میلیون دلار به کشور وارد شده‌ است. بزرگترین وارد کننده این ماهی به ایران نیز جمهوری کره است که در این مدت نزدیک به 5 هزار تن ماهی لیستائو را به ایران صادر کرده‌ است.

پس از آن به ترتیب هند و چین بیشترین صادرات لیستائو به ایران را دارند. قیمت گمرکی هر کیلو ماهی لیستائوی وارداتی حدود دو دلار یعنی تقریبا معادل 6000 تومان است. البته لیستائو به جز این سه کشور از امارات، اندونزی، ترکیه، نیوزلند و هند نیز به کشور وارد می‌شود.

دومین ماهی پرطرفدار وارداتی در بازار ایران تیلاپیا است که در فصل اول سال جاری حدود دو هزار تن از آن با ارزش بیش از 8.5 میلیون دلار به کشور وارد شده‌است.

فهرست واردات گمرک در فصل بهار نشان می‌دهد که بزرگترین فروشنده تیلاپیا به ایران چین است که بیش از هزار تن یعنی حدود نیمی از تیلاپیاهای وارداتی از این کشور خریداری شده‌است.

علاوه بر چین، ایران از امارات نیز حدود 500 تن تیلاپیا را در سه ماهه اول سال جاری خریداری کرده‌ است. قیمت هر کیلو از این ماهی در گمرک حدود 4.5 دلار یعنی نزدیک به 13 هزار تومان است.

اما آمارهای گمرکی نشان می‌دهدد که تیلاپیا گران‌ترین ماهی وارداتی ایران نیست بلکه ماهی قزل‌آلای اقیانوس اطلس و دانوب گران‌ترین ماهی‌هایی هستند که به کشور وارد می‌شوند. قیمت هر کیلو از این ماهی که از کشور نروژ در این سه ماهه وارد ایران شده‌است حدود 10 دلار یعنی نزدیک به 28 هزار تومان است و در این مدت دو تن از آن با ارزش مجموعا 23 هزار دلار به کشور وارد شد.

پس از آن ماهی آزاد اطلس و دانوب با قیمت بیش از 6 دلار، نزدیک به 18 هزار تومان از کشورهای امارات، نروژ، نیوزلند و هند به عنوان گران‌ترین ماهی وارداتی به کشور وارد می‌شود.

علاوه بر این‌ها ایران در سه ماهه اول سال جاری ماهی‌های هیک و کاد را نیز از هند، نیوزلند و امارات خریداری و وارد کرده‌ است.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =