۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۵

تسنیم 20سریال تلویزیونی را که با دلایل مختلف مورد اعتراض بخشهایی از جامعه قرار گرفته است، به شرح زیر منتشر کرد:

 

باغ مظفر

«مهران مديري» در «باغ مظفر» از کنار يک جمله به شدت توهين آميز گذشت و اعتراض هاي وسيعي از سوي جامعه پرستاري شکل گرفت. وي مجبور به عذرخواهي ازجامعه پرستاري شد. در سکانسي از اين سريال، «حيف نون» مي گويد: «به من مي گويد پرستار، من چنين ننگي را نمي پذيرم».

حلقه سبز

هنگام پخش اين سريال حاتمي کيا جامعه متخصصان پيوند عضو، اعتراض همه جانبه اي نسبت به اين سريال کردند. سازمان اهداي عضو نيزاعلام کردپس از پخش سريال، شمار افرادي که براي اهداي عضو ثبت نام مي کردند بسيار کمتر شده و حتي برخي انصراف داده اند. برخي نمايندگان مجلس نيز خواستار توقيف اين سريال شدند که اين اتفاق هيچ گاه عملي نشد.

بزنگاه

برخي نهادها وشوراي نظارت بر صدا و سيما، طي نامه اي از ضرغامي خواستند جلوي پخش اين سريال را بگيرد. سبب چنين تقاضايي برخي هتک حرمت ها در مراسم تشييع جنازه و به ويژه رواج فحاشي در سريال بود. اما ضرغامي پشت کار ايستاد و اجازه نداد پخش آن متوقف شود. البته تيغ سانسور به جان سريال افتاد و پس از آن رضاعطاران، ديگر هيچ گاه به رسانه ملي بازنگشت.

شهريار

دختر اين شاعر، اعتراض کرد که بيش از80 درصد سريال « شهريار»ساختگي است و با واقعيت همخواني ندارد. سازمان در اين کشمکش، طرف دختر شهريار را گرفت و سريال را با سانسور شديد روي آنتن فرستاد. به گونه اي که طبق گفته تبريزي، از 60 دقيقه يک قسمت اين سريال، تنها 7 دقيقه پخش شد و اين روند تا قسمت هاي پاياني نيز ادامه يافت.

مرد هزار چهره

کارمندان بخش بايگاني اداره ثبت احوال شهرستان فسا نسبت به نشان دادن شخصيت «مسعود شصت چي» مرد هزار چهره و الصاق آن به اداره خودشان، طرح شکايت کردند و حتي درخواست غرامت 2 ميليارد توماني دادند. در نتيجه اين اعتراض ها سريال 15 قسمتي در 13 قسمت خلاصه شد.

مرد دو هزار چهره

«لوريس چکناواريان» اعلام کرد يکي از قسمت هاي سريال را ديده و متوجه شده موسيقي تيتراژ پاياني، يکي از کارهاي اوست بدون آن که با وي هماهنگ شده باشديا نامي از وي در تيتراژ برده شود.وي پس از اين اتفاق با سازمان تماس گرفته و از آن ها خواسته است در قبال اين اقدام، پاسخي بدهند که گويا آن ها نيز پاسخ قانع کننده اي به وي نداده اند.

تا ثريا

اين سريال به شکل وحشتناکي سانسور شد آن هم نه از نوع چند دقيقه اي بلکه از نوع 12 قسمتي اش! اعتراض نخست به اين سريال به صنف پزشکي کشور مربوط مي شد که اعلام کردند اطلاعاتي که سريال از درآمدهاي بسيار گزاف پزشکان مي دهد غيرواقعي است.اعتراض اصلي به درونمايه کار برمي گشت و حساسيت هايي که در مورد چادر شخصيت ثريا به وجود آمده بود .آن هم درست زماني که رئيس صداوسيما اعلام کرد کارگردانان و نويسندگان از ساخت فضاهاي غمبار در کار هايشان پرهيز کنند.

چارخونه

افغاني هاي مقيم ايران و رايزن فرهنگي افغانستان در ايران معتقد بودند نام ها و گويش ها و رفتارهاي نشان داده شده در اين سريال، افغانستاني هاي مقيم ايران را به شدت آزار مي دهد. وزير جهاد کشاورزى وقت نيزبا اشاره به اين که ماجرا ها و داستان اين سريال طنز در حوزه مشاغل مرغ و مرغدارى مى گذشت، ضمن اعتراض کتبي و شفاهي به رئيس سازمان و جرايد، اعلام کرد اين فعاليت، مورد تمسخر و تحقير قرار گرفته است.

پايتخت

مازني ها به اين سريال اعتراض کردند و معتقد بودند لهجه مازندراني در «پايتخت» غلو شده ادا وفرهنگ مردم اين استان به سخره گرفته شده است.

مسئولان استاني از جمله نمايندگان مجلس خبرگان و نماينده ولي فقيه در استان و نمايندگان مجلس نيز به اين اتفاق نارضايتي داشتند .

رسانه ملي پشت سريال ايستاد و از توقف آن ممانعت کرد.

محيط بانان نيزدر مورد شخصيت «بهبود فريبا» معترض شدند. البته اين دو اعتراض، تاثيري بر روند پخش سريال نگذاشت .

ساختمان 85

اين سريال تنها مورد اعتراض سازمان پزشکي قانوني واقع شد آن هم طي يک نامه که يک قسمت از سريال را به توهين مستقيم به پزشکي قانوني و بي مبالاتي اين نهاد متهم کرد.

سرزمين کهن

يک ديالوگ «امير آقايي» در نقش اردکاني، به «بيتا فرهي» توهيني بسيار بد تعبير و سبب موج عظيمي از اعتراض هاي مردمي در شهرهاي مختلف ايران شکل گيرد و پيرو آن، نمايندگان مجلس و حتي برخي مسئولان نظير «محسن رضايي»، نيز خواستار توقف سريع اين سريال شدند. نامه سرگشاده «کمال تبريزي» هم که در آن اسامي و نام خانوادگي آدم هاي سريال را کاملا تصادفي و بدون قصد و نيتي عنوان کرده بود نتوانست از آتش خشم معترضان بکاهد. در نتيجه، سازمان صداوسيما نيز طبق آنچه بازبيني مجدد سريال خوانده، هم اکنون 15ماه است که اجازه پخش ادامه اين سريال الف ويژه را نداده است.

ستايش

نخستين اعتراض، به سريال مربوط به کانون سردفتران و دفترياران مي شد.اعتراض دوم، از سوي برخي از روحانيون حوزه علميه قم صورت گرفت که از سياه نمايي اين سريال انتقاد کردند ودر مورد حضانت پدربزرگ، معتقد بودند .اين حجم از سياه نمايي عليه يکي از دستورات فقهي، در رسانه ملي، جاي تامل و بررسي دارد.اعتراض سوم از سوي دبير اتحاديه بارفروشان مطرح شد. اعتراضي که مانند اعتراض اول، پس از پخش شدن سکانس عنوان شد و ديگر نمي شد در مورد اصلاح آن اقدام کرد.

او يک فرشته بود

زماني که سريال روي آنتن رفت کانون وکلا از اين سريال شکايت کرد. شيطان به جسم آقاي سرابي ظهور مي کند و از قضا کار وي که بدمن سريال است، وکالت است . اين شکايت البته پس از پايان سريال مطرح شد و در پخش آن اثر نگذاشت.

اغما

بيشتر اعتراض ها به اين سريال ازجانب سازمان نظام پرستاري وپزشکان بدون مرز بود. اعتراضات اين دو گروه به ندانستن اختيارات و وظايف پرستاري از سوي سازند گان بود.کميسيون بهداشت مجلس نيز به شخصيت پردازي پزشک و پرستار سريال، اعتراض کرد . از سوي سازمان و سازند گان نيزپاسخي به اين اعتراض داده نشد.

در مسير زاينده رود

مردم و مسئولان اصفهان به لهجه «بهنوش طباطبايي» در اين فيلم اعتراض شديدي کردند و معتقد بودندفرهنگ اصفهان در اين سريال به تمسخر گرفته شده است. اعتراض ها کار را به مجلس و نمازجمعه و تذکر به رئيس صداوسيما کشاند. خواسته معترضان قطع پخش سريال بود که هيچ گاه محقق نشد. برخي فوتباليست ها نيز معترض بودند. سازندگان در نامه اي از فوتباليست ها و مردم اصفهان عذرخواهي کردند.

ساختمان پزشکان

روان شناسان اعلام کردند صنف آن ها در اين سريال به سخره گرفته شده است.اعتراض دوم به حوزه علميه قم و جمعي از طلاب اين شهر برمي گشت که معتقد بودند سريال، مروج برخي اصول غيراخلاقي است.اعتراض سوم هم اين بود که چرا نامي از «زانيار خسروي» به عنوان شاعر ترانه اي که سيروان خسروي مي خواند، در تيتراژ نيامده است وبه بحث ممنوع الکاري و زيرزميني بودن او اشاره شد.

راستش را بگو

مهم ترين اعتراض به اين سريال دروغگو جلوه دادن نظام وهمچنين ترغيب جوانان به تشکيل گروه هاي بدون مجوز بود. هجمه بزرگي عليه سريال شکل گرفت و در نهايت به سانسور 164 دقيقه اي سريال منجر شد. حتي مراسم تقدير از اين سريال نيز در يک پارکينگ برگزار شد.

بچه هاي نسبتا بد

اين سريال با اعتراض صنف پرستاران مواجه شد. در يکي از سکانس هاي اين سريال، پرستاري با دوربين از اتاق زايمان بيرون مي آيد و حاضر نيست فيلم نوزاد را به پدر نشان دهد اما همين که پدر، پولي به پرستار مي دهد، فيلم را در اختيارش قرار مي دهد. اين سکانس به همراه رنگ سفيد لباس پرستار که مي بايست سورمه اي مي بود، زمينه هاي اعتراض اين صنف را به همراه داشت که البته تاثيري بر روند پخش سريال نداشت.

پژمان

هنگام پخش سريال جمعي از فوتباليست ها از طريق گفت و گو ها و انتشار نامه هايي، اعتراض خود را نسبت به اين شکل نشان دادن فوتباليست هاي بازنشسته ابراز کردند.آن چه بيش از همه در اين اعتراض ها ديده مي شد، تو سري خور بودن پژمان و خنگي او و تاکيد بر اين مقوله بود، کسي که فوتباليست شد، تحصيلکرده نمي شود . البته اين اعتراض ها هيچ گاه جنبه حقوقي به خود نگرفت.

در حاشيه

اعتراض هادر مورد جديد ترين ساخته «مهران مديري» باز هم از سوي سازمان نظام پزشکي چند ماه پيش از به روي آنتن رفتن اين سريال آغاز شد تا جايي که حتي وزير بهداشت نيز طي نامه اي، اجازه پخش ندادن به اين سريال را از رياست سازمان درخواست کرد. نظام پزشکي در نامه اي، از آمادگي تحصن 7 هزار پزشک سخن به ميان آورد. کانون وکلا نيز طي نامه اي به رياست صداوسيما از لودگي و اتهام زني به جامعه وکالت توسط اين سريال، اظهار نگراني کرد. با اين حال تلويزيون پشت کار ايستاد گرچه برخي ها معتقدند اين سريال به پايان زودهنگام رسيد و برخي قسمت هاي آن اصلا پخش نشد.

 

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    58 2
    جنبه با افتخار تقدیم میکند.... اینجا ایران است
  • عرشیا A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    61 4
    جالبه تقریبا در تمام اعتراضهای بی منطق نام پزشکان امده است .این حضرات چرا و چطور خود را تافته جدا بافته میدانند که هرگاه اراده کنند و هرگونه که میلشان بکشد باید در اموری هر چند بیربط دخالت کنند ؟؟؟ خلاصه اینکه عجب مملکت گل و بلبلی داشتیم و خبر نداشتیم .
    • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
      15 0
      بهتره به جای اعتراض کارشون با دقت انجام بدن که هر روز یک خبر جدید از از بین رفتن مردم گوشه بیمارستانها نشنویم
  • رضا A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    33 1
    کلا اگر کسی تو ایران میخواد سریاب بسازه باید مردم از مریخ باشند ، شغل هم نداشته باشند ، اسامی شون هم یا تخیلی باشه یا خارجی ، چهره و رنگ پوست هم نداشته باشند ، لباس ها شون هم مربوط به قرون وسطی باشه ، صحبت هاشون هم زیر نویس شه که لحجه نداشته باشه و برای اینکه در و دیوار و درخت ها هم اعتراض نکنند از نشون دادن اون ها هم صرف نظر شه ، اصلا چرا تلویزیون می بینید برین کتاب مصور بخونین
  • بی نام A1 ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    25 0
    بله اینجا همه فرشته هستند. همه چی آرومه و ما خیلی خوشحال هستیم هر کس هم انتقاد کنه، شوخی کنه و یا بگه بالا چشم شما ابرو هست باید جلوش رو بگیریم ای کاش ظرفیت بیشتری داشتیم و نیمه پر لیوان رو می دیدیم.
  • مجید EU ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    20 3
    بیشتر پزشکها خودشونو تافته ی جدا بافته میدونن
  • بی نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    19 0
    کلا ایرانی جماعت بی ظرفیت هستیم
  • بی نام A1 ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    18 0
    یادمون باشه شوخی رو جدی نگیریم مشکل ما ایرانی ها اینه که هرکسی هرچی میگه به خودمون میگیریم خب تو هر قشری خوب و بد هست بدجنس و دلسوز هست باید یادمون باشه سرمون رو بندازیم پایین و کارمون رو بکنیم. از قدیم گفتن فحش که بیافته زمین صاحبش برش میداره :l
  • سام A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    12 0
    واقعا تو چه مملکتی زندگی میکنیم...
  • حمید A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    12 0
    ای کاش فقط یک کم جنبه انتقاد و شوخی و ... داشتیم
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    6 3
    کاری نداریم که اعتراضها بر حق بوده یا نبوده ولی در مورد اکثر اصناف سریالهای انتقادی ساخته شده بجز بساز بفروشها زمین خوارها و اصناف مشابه سوژه ای که ظاهراً صدا و سیما میترسد دنبال آنرا بگیرد
  • ناشناس IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    8 0
    باسلام.واقعا که کشورتوسعه نیافته یاهمان به قول قدیمی ها جهان سوم هستیم.پس این بازیگران وکارگردان ها چی بسازن که به مزاق همه خوش بیاد.یه کم جنبه داشته باشید.واقعا متاسفم
  • علي خواجه فرد GB ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    17 3
    به نظر ميرسد جامعه پزشكي بزرگترين معترضان سريالهاي تلويزيوني هستند.براستي چرا اين جامعه كه از فرهيختگان كشور و داراي تحصيلات بالايي هم هستند اينقدر كم تحمل و انتقاد ناپذير هستند؟؟
  • سينا A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    16 2
    در آمريکا يک سريال فوق العاده جذاب به نام خانه پوشالي house of cards ساخته ميشه که زندگي سياستمداران آمريکايي و نيرنگهايي که براي رسيدن به قدرت ميزنند رو با صراحت هرچه تمام تر به تصوير ميکشه و هيچکسي هم معترض اين سريال نميشه اما در کشور ما يک سريال آبکي و ضعيف به نام در حاشيه ساخته ميشه کل جامعه پزشکي که مثلا اقشار تحصيلکرده کشورمون هستن و بايد ظرفيت نقد پذيري بيشتري از بقيه داشته باشن معترض ميشن خب با اين حساب در کشور ما چه کسي رو ميشه نقد کرد همه که معترضن خب با اين حساب نبايد از سياستمدارن هم توقع نقد پذيري رو داشت اميدوارم جامعه ما آستانه تحمل نقدپذيريش رو بالا ببره لطفا نظرمو ثبت کنيد
  • بی نام IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    14 2
    یعنی یکی در میون پزشکان معترض بودند
  • محمد IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    6 1
    نمیدونم بخندم یا گریه کنم.......
  • محمد IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    14 2
    قصه اعتراض جامعه پزشکی و پرستاری سر دراز داره....
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    13 1
    اکثر اعتراض ها از سوی وکلا و جامعه پزشکی صورت گرفته
  • علی A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    12 3
    پزشکان پرستاران من دیگه حرفی ندارم.
  • شانلی A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    8 0
    کلا هممون یکی از یکی انتقادپذیرتریم
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    8 0
    البته در بعضی جاها اعتراضات به جا بود مثل اعتراض افاغنه محترم به لهجه ها و لودگی های توهین آمیز سریال چارخونه .ولی دیگه بعضی اعتراضات خداوکیلی نوبر بود مثل اعتراض صنف مرغ و تخم مرغ یا صنف بار فروشان یا شکایت وکلا برای فیلم او یک فرشته بود یا اداره ثبت احوال فسا و ... . دیگه خدایی هر کاراکتر طنز یا بد من یک سریال یا فیلم عضوی از جامعه است و به طبع شغلی باید داشته باشه. این جور که پیش بره احتمالا اگر فردا یکی کاراکتری طنز یا منفی از مثلا یک گدا رو هم بازی کنه مورد اعتراض صنف متکدیان قرار میگیره.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    13 2
    بیشترین درصد اعتراض مربوط به جامعه پزشکی و درمانیه... آماده اعتراض هستن کلن...
  • حسین A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    7 0
    واقعا برای خودمون متاسفم. اینه فرهنگ ایرانی......؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    25 2
    تلویزیون به هیچ عنوان پشت کار نایستاد و جلوی دکترا کوتاه اومد. این تافته های جدا بافته و اون نظام پزشکی که کارش شده درخواست توقف سریالها بره پرونده زن مرده ای که بعد از مرگ از یک بیمارستان به بیمارستان دیگری می فرستند و 9 نوزاد مرده در بیمارستان و هزاران پرونده رودست مانده نگاه کنه. تحصن کردن و نکردنتون فرقی نمی کنه شما از پول نمی گذرید فقط در صد کمی از شما هستند که شرافت مندانه و بر اساس انسانیت کار می کنند. از آنها سپاسگزاریم ولی اون متحصنین که تاب خنده مردم را ندارند و تا چوب را بر می دارند گربه.... خودش در میره برن هرکاری می خوان بکنن. شما که آنچه در دل مردم هست و اون احساس تنفر را که نمیتوانید پاک کنید. سری به بیمارستانها بزنید ادامه سریال حاشیه رو در آنجا ببینید
  • خدیج A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    7 0
    کل ایرانیا غیر از خودم باید یه دوره آموزشی جنبه دار بودن پیش عادل فردوسی پور برن.به جان خودم.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    9 0
    هر جا اعتراض بود، پزشکان هم چون ستاره ای می درخشیدند.