هفت دلیل کارشناسی بر درستی پیشنهاد رییس‌جمهور

سیاست‌های غیرکارشناسی دولت قبل در حوزه فضایی، دانشگاه‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داد اما رییس‌جمهور راه‌حل مدبرانه‌ای برای رشته‌های فضایی دانشگاه‌ها ارائه داده است.

عباس خاراباف: هفته گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهور، در مراسمی که به مناسبت روز فناوری فضایی برگزار شد، با بیان اینکه در زمینه علوم فضایی باید یک تقسیم کاری میان دانشگاه‌ها صورت گیرد، گفت: «دانشگاه‌های ما نباید کار موازی کنند، بلکه باید یک کنسرسیوم از دانشگاه‌های مختلف ایجاد کنیم و هرکدام یک تحقیقی انجام دهند».

پیشنهاد مدبرانه رییس‌جمهور درباره ایجاد کنسرسیوم فضایی در دانشگاه‌ها مورد استقبال بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه فضایی کشور قرار گرفته و بحث‌های متعددی را در فضای کارشناسی این حوزه به دنبال داشته که حول هفت محور زیر در جریان است.

۱- ماهواره‌هایی با مأموریت مشابه
موازی‌کاری و حتی رقابت بین بعضی از نهادهای علمی و دانشگاهی کشور یکی از بدترین عادت‌های رایج در کشور به حساب می‌آید. در حوزه فضایی هم این اتفاق در ساخت ماهواره به بدترین شکل ممکن رخ داده است. سیاست‌های فضایی غلط دولت قبل باعث شد تا دانشگاه‌های علم‌وصنعت، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و صنعتی مالک‌اشتر همگی به طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک سنجش‌ازدور بپردازند. از طرفی همه ماهواره‌های ساخته‌شده در دانشگاه‌ها هم در یک سطح فناوری هستند. البته در این میان دانشگاهیان اعتقاد دارند مشکل از آن‌ها نبوده و آن‌ها کاری را کرده‌اند که برایشان منافعی به دنبال داشته یا از ایشان درخواست شده است.

۲- توسعه فناوری به جای ساخت ماهواره
بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که وظیفه اصلی دانشگاه‌ها، تربیت نیروی انسانی و پس از آن توسعه فناوری است. در حوزه فناوری فضایی هم خیلی‌ها اعتقاد دارند اصلاً نیازی نبود آن‌طور که در دولت قبل رخ داد، از دانشگاه‌ها خواسته شود تا به حوزه طراحی و ساخت فضاپیما یا ماهواره وارد شوند. حتی نتایج چندین نظرسنجی نیز نشان می‌دهد که خبرگان فضایی اولویت دوم دانشگاه‌ها را بعد از آموزش و توسعه منابع انسانی (که همواره به عنوان اصلی‌ترین هدف دانشگاه‌ها یاد می‌شود)، توسعه فناوری فضایی (طراحی و ساخت زیرسیستم‌ها) مدنظر دارند. کارشناسان بر بهره‌برداری از علم و دانش جهت توسعه فناوری و تمرکز بر تحقیقات غیر بنیادی این حوزه بدون ورود به حوزه ساخت تاکید دارند.

۳- خروجی دانشگاه‌ها از دست رفت
بعضی از فعالان دانشگاهی و مسئولان فضایی دولت قبل، اتفاقات رخ‌داده در حوزه طراحی و ساخت فضاپیما و ماهواره را این‌گونه توجیه می‌کنند که هدف اصلی، ساخت یک محصول تجاری و صنعتی نبوده است بلکه چنین پروژه‌هایی در دانشگاه‌ها تعریف شده‌اند تا نیروی انسانی آموزش دیده و ساختارهای پژوهشی قدرتمند ایجاد شوند. در پاسخ باید گفت تربیت نیروی ورزیده برای بخش فضایی کشور در حالی هدف اصلی نامیده می‌شود که متاسفانه بخش اعظمی از نیروهای زبده حاصل این پروژه‌ها بعد از پایان دوره‌های تحصیلی و پژوهشی از کشور خارج شده یا در صنایع غیرفضایی مشغول به کار هستند. دلیل این اتفاق این است که متاسفانه دانشگاه‌های کشور توانایی حفظ و هدایت خروجی‌های انسانی خود را به بخش فضایی ندارند.

۴- دانشگاه رقیب صنعت شد
یکی از دلایل انتقاد کارشناسان به پروژه‌های طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجش از دور در دانشگاه‌ها این بود که این پروژه‌ها که در دولت قبل به شدت حمایت شدند، رقابت شدیدی بین دانشگاه‌های کشور ایجاد کرد؛ به گونه‌ای که مسوولان هر دانشگاه به‌اصطلاح برای «چشم‌وهم‌چشمی» هم که شده وارد عرصه ساخت و تولید فضاپیما شدند و خواستند نام و نشان دانشگاهشان را به فضا بفرستد؛ اما مساله فقط یک رقابت بین دانشگاهی نبود بلکه شرایط به نحوی پیش رفت که به جای ارتباط مناسب صنعت و دانشگاه، دانشگاه به رقیب اصلی صنعت تبدیل شد. در حالی که توانمندی‌ها و زیرساخت‌خای بسیار مناسبی در تولید ماهواره‌ها در بخش خصوصی و دولتی کشور وجود داشت، بعضی از دانشگاه‌ها به دلیل ارتباطات خاص توانستند بودجه‌های فضایی را در این حوزه به طرف خود جذب کنند.

۵- فضا آلوده به سیاست شد
فضا عرصه پهناوری است که برای هر گروهی منافعی دارد. این عرصه برای کشور، قدرت ملی و افتخار می‌آورد. برای مردم زندگی راحت‌تر و با رفاه بیشتر فراهم می‌کند. برای دانشگاهیان، اندیشمندان و مهندسان هم بهترین مکان برای ارتقای علمی است. در این میان اما فضا به دلیل برد بالایی که در نمایش و تبلیغات دارد گاه مورد سو استفاده نیز قرار می‌گیرد. به‌نحوی‌که گاه از دستاوردهای فناوری فضایی برداشت‌های سیاسی شد و نگاه ابزاری آفتی بود که به جان پروژه‌های فضایی افتاد. وجود ماهواره‌های متعدد دانشجویی آماده پرتاب نیز ناخواسته به این بازی‌های سیاسی دامن زد و به بهانه‌ای برای انتقاد از دولت یازدهم برای پرتاب نکردن آن‌ها تبدیل شد. درحالی‌که مسلماً در کشور برای پرتاب این همه ماهواره محدودیت‌های فنی و مالی وجود دارد.

۶- ماهواره داشتن به اشتباه نشانه توسعه علمی شد
کسب و توسعه فناوری فضایی فقط به داشتن و ساختن ماهواره نیست. هنر این است که فضا وسیله‌ای باشد برای توسعه فناوری جهت ایجاد امنیت، رفاه و افزایش کیفیت زندگی مردم و از طرف دیگر ابزاری برای حل مشکلات و چالش‌های متعدد کشور. دانشگاه‌های کشور که از مهم‌ترین مراکزی هستند که می‌توانند به‌طور مستقیم بر صنعت تأثیر بگذارند و حوزه فضایی کشور را به استفاده کاربردی ماهواره‌ها هدایت کنند، به‌جای این‌که کشور را به پیشرفت و رشد اقتصادی و علمی هدایت کنند به تعریف پروژه‌های نادرست «داشتن ماهواره به هر شکل ممکن» فکر کردند و نتیجه آن چیزی شد که اکنون مورد انتقاد کارشناسان است.

۷- ثروت بر علم چیره شد
عده‌ای از کارشناسان اعتقاد دارند بعضی از دانشگاهیان سعی می‌کنند به‌جایی که بودجه اختصاص داده شده وارد شوند تا بتوانند سهمی از این امکانات به دست آورند. درحالی‌که در هیچ جای دنیا هیچ موسسه آموزشی یا تحقیقاتی به‌طور مستقیم وارد عرصه تجارت نمی‌شود. این کارشناسان می‌گویند در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته و حتی کشورهای درحال‌توسعه این شرکت‌های خصوصی هستند که فعالیت‌های تجاری انجام می‌دهند. آن‌ها اعتقاد دارند ورود دانشگاه‌ها به چنین عرصه‌هایی اگر منجر به تولید آزمایشگاه‌ها، زیرساخت‌ها و تربیت نیروی انسانی شود خوب و مفید خواهد بود؛ اما اینکه دانشگاه‌ها وارد بحث ساخت ماهواره به عنوان یک محصول شوند، درست نیست؛ زیرا دیگر بحث‌های اقتصادی و مالی به وجود می‌آیند و این مساله ممکن است که مشکلات و مفاسدی را نیز در پی داشته باشد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    59 6
    پروردگارا، هيچوقت هيچوقت هيچوقت هيچوقت هيچوقت سايه سياستمدار عاقل را از سر اين مردم كوتاه مفرماااااااا الهي امين
  • بی نام A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    45 7
    شاهکاری دیگر از 8 سال دولت مهرورزی...
  • طباطبایی A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    19 23
    علم و دانش بالا.باوجدان بودن.تفکر حرفه ای و همه وهمه ویژگی هایی است که درمورد آقای روحانی صدق میکنه و مردم هم بر طبق همین ویژگی ها به ایشون رای دادن.اما متاسفانه خیلی از وعده های ایشون در مناظره ها عملی نشد.ایشان فرمودند خوب است سانتریفیوژ ها بچرخد بشرط اینکه چرخ زندگی مردم هم بچرخد.سانتریفیوژهای ما از کار افتاد ولی نان سنگک400تومانی از زمان آمدن ایشان سه برابر شد.مرغ 4000تومانی 2برابر شد و شرایط زندگی مردم هرروز سخت تر از گذشته میشه.چرا؟چند بار اعلام شد مذاکرات با موفقیت به اتمام رسید و آقای ظریف محبوب دل مردم شد ولی به واقع شرایط چه فرقی کرد؟به اعتقاد بنده حقیر واقعا توقعات برآورده نشد.والسلام
    • دردآشنا IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
      8 0
      آقای طباطبایی، متأسفانه مفهوم کار دولتی در فرهنگ ما کار لخت و شل و ول و بدون برنامه ریزی تعریف شده که در دولت گذشته هم به اوج خودش رسیده بود، این فرهنگ چندین ساله به این راحتی ها اصلاح نخواهد شد و تا این اصلاح اتفاق نیافتد شاهد تحولی شبیه آنچه در مالزی رخ داد نخواهیم بود. مطمئناً با تغییر دولت و طبیعتاً رویکرد سیاسی کشور دفعتاً چنین تحولی رخ نخواهد داد، ایجاد رفاه و ثبات اقتصادی در کشور نیازمند تغییر تدریجی ساختار است.
  • اسی IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    19 2
    متاسفانه موازی کاری در همه جا هست نه فقط در صنایع فضایی
  • شناس A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    24 19
    تا کی میخواید از اشتباهات دولت قبل استفاده ابزاری کنید. خودتون چه کردید؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    5 0
    ما نیازمند برنامه ریزی بزای توسعه همه جانبه هستیم. توسعه همه جانبه حاصل نمیگردد مگر با تحکیم و استوار نمودن بنیانهای علمی قوی در حوزه های علوم پایه و سرمیه گذاری وسیع و همه جانبه برای توسعه علوم نوین تز سالهای ابتدایی تا دانشگاهها. ... توسعه همه جانبه باید مد نظر قرار گیرد . وضعیت دانشگاهها افتضاح است خرید و فروش مقالات علمی و مشابه آن مد شده است
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    13 34
    متاسفم که ناجوانمردانه کار های موفق دولت قبل را بنام خود و علیه دولتی که این موارد افتخارآمیز را برنامه ریزی کرد و بخشهای سخت آن رانیز اجرائی کرد و این دولت مدعی کارشناسی هم ادامه همان برنامه ها را با باتاکیدات فکورانه رهبر مدبر انقلاب اسلامی با تاخیر عملیاتی نموده و فریبکارانه قصد ثبت نمودن فتخارات دولت سابق را بنام این دولت مفلوک که جز ادعا و حرف چیزی تاکنون ارائه نکرده وهمه امیدش به اربابان خارجی است که الحمد لله آن هم تاکنون نتیجه ای نداشته ونخواهد داشت زیرا خدا درقرآن فرمود هرگز یهود و نسارا با مسلمین سازش نخواهند کرد این قطعی است شک درآن راه ندارد ، شما ناجوانمردان منافق جز رسوائی در این دنیا و خسران درآخرت بهره ای نخواهید برد این هم از وعده های قطعی الهی در قرآن است
    • حم شادكام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
      0 0
      يهود و نصاری نه نسارا در گفتمان خدا هرگز با مسلمين سازش نخواهند كرد. فی الواقع قرار نيست كه اين دو ملّت دين خود را به گل روی امّت محمّدی ببخشند. وليكن نكته باريكتر از مو اين است كه آمريكا و اعوانش اعتنايی به موسويّت و عيسويت ندارند. يعنی بعيد نيست آنها به خاطر منافع دنيویشان سر بعضی امور با ما كنار بيايند كه لزوماً بزيانمان نيست.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    10 8
    خيلي دقيق و منطقي بود
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    6 11
    همه چی ارومه
  • علی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    11 6
    خبر این چند دفعه است که داری در مورد این موضوع تیتر میزنی . آدم کمکم داره حس می کنه این مطالب مغرضانه نوشته می شه.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    12 1
    اي كاش در كنار كنسرسيوم فعاليت هاي فضايي در دانشگاهها كنسرسيومي هم در باره وضع اصفناك خودرو و حمل و نقل ايجاد ميشد كه ما شاهد كشته شدن سالانه بيست و اندي هزار هموطن در جاده ها نباشيم
  • یادیاران IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    5 1
    هفت دلیل کم است هفتاد دلیل هم,از ابتدای رشد تمدن و فرهنگ مرحله ای انجام شد ه گاهی تند وگاهی کم شتاب, موسس ومبتکر اولیه که بوده است آیا ادیسون وگرا هامبل اختراع خودرا در سطح امروزی ارائه کردند یا به مرور, ازکجا معلوم دولت ومجلس اینده نگوید که دولت 11 کج کارکرده تاز ه دلایل از کسی کی در نظام متنعم ومتمکن است و مدرک حقوق دارد دیر است قطعا از آبخور دیگران مستفید است
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    4 0
    30 سال بعد از انقلاب ......همه چیز موازی کاری بوده.شایسته سالاری رنگ غربت گرفت و صرف تعهد داشتن شد همه چیز......ارزو به دل موندم که یه صبح از خواب بیدار بشم و بگند که فلان چیز ارزون شده یا درست شده...
  • حسام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    17 4
    بدون شک دولت قبلی ، ایران دو 100 سال عقب انداخت . . . حیف
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    8 2
    من واقعا برام سواله اون همه اختلاس ، افزایش قیمت ها ، نه به روز که به ساعت، تورم و باز فساد و فساد و فساد و بسیار فجایع که با مدیریت غلط در دولت قبل کمر صنعت کشور رو شکوند رو با چشم های خودمون رصد کردیم ثروتمندترین دولت و در عین حال خالی ترین خزانه. واقعا اون کسایی که میگن افتخارات مال دولت قبل بوده روشون میشه ... . روحانی بدون شک یکی از بهترین رؤسای جمهور ایران بوده. در مورد گرانی هایی هم که پیش اومده بسی در عجبم چون در دوره قبلی ریاست جمهوری به خدا که قیمت ها به روز افزایش پیدا میکرد . حافظه یاری کند انشاالله