روزنامه جوان نوشت:

مقايسه آمار فروش دو فيلم ‌«شيار143‌» و ‌«ميهمان داريم‌» كه به اعتقاد سازندگان‌شان هر دو به دنبال تبيين ارزش‌هاي والاي انقلاب و دفاع مقدس در سينما هستند، گواهي است بر نقش ارزنده فضاهاي مجازي در سمت و سو دادن به رونق اكران. هر دو فيلم چيزي حدوداً يك ماه و چند روز روي پرده بوده‌اند اما يكي يعني ‌«شيار143‌» رقم فروش 2 ميليارد را رد كرده است و ديگري يعني ‌«مهمان داريم‌» تازه به مرز 500 ميليون تومان رسيده است!

اين در حالي است كه كارگردان ‌«ميهمان داريم‌» هم به واسطه فعاليت‌هاي مديريتي و هم به واسطه سوابق سينمايي خويش به شدت مشهورتر از كارگردان جوان ‌«شيار143‌» است. از آن سو بازيگر اصلي ‌«ميهمان داريم‌» يعني پرويز پرستويي هم به لحاظ پيشينه كاري بسيار جلوتر از بازيگر اصلي ‌«شيار143‌» است. سوابق تهيه‌كنندگان دو اثر را هم كه بررسي كنيم در مورد ‌«ميهمان داريم‌» به تهيه‌كننده‌اي باتجربه به نام منوچهر محمدي برمي‌خوريم كه تهيه‌كنندگان ‌«شيار143‌» يعني محمدحسين قاسمي، ابوذر پورمحمدي روي هم حتي يك پنجم وي نيز اثر در كارنامه خود ندارند. ماجرا هر چه است بر سر سهم بالاي فضاي مجازي در سوق دادن مخاطبان به تماشاي فيلم‌هاست. اگر مي‌بينيم اثري به شدت تراژيك نظير ‌«شيار143‌» كه به لحاظ تصويري زرق و برق چنداني هم ندارد، خوب مي‌فروشد فقط و فقط به واسطه ارتباط مستقيمي است كه فضاي داستاني اثر با مخاطب برقرار كرده است. درام داستان آنقدر گيراست كه تك‌تك مخاطباني كه آن را مي‌بينند، چنان درگير آن شده و از تماشاي آن به لحاظ روحي دگرگون مي‌شوند كه بلافاصله بعد از خروج از سالن‌هاي سينما، صفحات شخصي خويش در فضاي مجازي را از تحسين درباره فيلم پر مي‌كنند.

از آن طرف لحن روايي ‌«ميهمان داريم‌» آن قدر كند پيش مي‌رود و آدم‌هاي داستان آن‌قدر كليشه و تكراري هستند كه مخاطب ممكن است حتي در نيمه‌هاي فيلم نيز تماشاي اثر را رها كرده و سرخوردگي پيش آمده به واسطه تماشاي اثري از پرستويي را خيلي زود در رسانه شخصي‌اش(!) بازتاب دهد. همين مي‌شود كه آرام آرام فروش يك فيلم بالا رفته و فيلمي ديگر درجا مي‌زند و اين ماجرا در نهايت سودش به نفع سينما رقم خواهد خورد؛ چراكه سينماگران ما نيز با اندكي تيزهوشي خواهند توانست از پتانسيل ارتباط رودررو با مخاطبان در فضاهاي مجازي براي موفقيت يا عدم موفقيت آثارشان بهره گرفته و بر اين اساس براي ادامه مسير كاري خويش برنامه بريزند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    42 10
    تبلیغاتی که برای شیار۱۴۳ شد برای تایتانیک نشد
  • رضا IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    23 5
    خوب کاملا مشخصه بخاطر تبلیغات خیلی گسترده صدا و سیما حتی در اخبار سراسری و اینکه فروختن بلیط این فیلم از طرف انجمن اسلامی ادارات به نصف قیمت که این هم بخاطر وجود بودجه ای که واسه این فیلم در نظر گرفته شده بود هست
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    17 10
    چون کلی بلیط مجانی فیلم شیار 143 بین برخی از افراد خاص پخش شده بود و مورد حمایت برخی ارگانهای خاص بود
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    35 4
    نزدیک یکساله تمام دستگاههای تبلیغاتی مملکت دارند فیلم شیار 143 رو به اشکال مختلف تبلیغ میکنند خب معلومه فیلم فروشش خوب میشه.برای نمونه تبلیغات تلویزیونی این دو تا فیلم رو باهم مقایسه کنید
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    19 4
    نقش حاتمی کیا رو هم در نظر داشته باشید...
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    8 4
    تبلیغات هم نمیشد باز میفروخت.فیلم به شدت اشک اور و با مخاطب ارتباط عمیق برقرارمیکند. مهمان داریم خیلی خسته کننده بود
  • عليرضا RU ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    4 7
    نويسنده روزنامه جوان رسما خودش را به غفلت زده با اين تحليل ناشيانه اش. تبليغات شيار از صدا و سيما و در و ديوار دارد به سونامي تبديل مي شود. تازه گروه گروه را برمي دارند مي برند كه اين فيلم را ببينند. ضمن اين كه تعداد سينماهاي نمايش دهنده اش خيلي بيشتر از فيلم مهمان داريم هست. اگر اين ها نبود شيار نصف مهمان داريم هم فروش نمي كرد.
  • مجيد IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    6 5
    شيار فيلم خوبى بود ولى مهمان داريم يه سر و گردن بالاتر شياره. شيار به شدت داره تبليغ ميشه,حتى از تلويزيون براش مستند پخش شد در صورتى که فيلم مهمان رو اصلا تبليغ نکردن.
  • کیان A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    7 5
    فیلم شیار 143 فیلم قشنگیه و بسیار ارزشمند...خود کارگردان و بازیگران بارها گفتن که شیار 143 فیلم سفارشی نبوده و دغدغه سال های پیش کارگردان اثر بوده و تونست بعد از سالها اون رو بسازه...همین که ادای دینی هر چند ناچیز به مادران شهید شد،از همه چیز مهمتره...
  • آرش IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    3 0
    شیار143 بهترین فیلمیه که تو عمرم دیدم، از این همه جشنواره خارجی ام که داره میره و جایزه می گیره معلومه که کاملا انسانیه.
  • کامران A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    5 0
    من خودم شاهد بودم توجشنواره فجر بعد از نمایش فیلمزمانی که هیچ تبلیغی هم برای فیلم نشده بود ،حاتمی کیا هم فیلم رو ندیده بود که بخواد چیزی بگهبی نهایت فیلم مورد استقبال قرار گرفت سالن برج میلاد فیلم رو تشویق می کردند اونم دوبار
  • علی A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    5 0
    هر چقدر که فیلم مهمان داریم شعاری و ضعیف بود بالعکس شیار143 فیلم انسانی و قویی بود
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    5 0
    دوستان که از تاثیر تبلیغات گفتند، درست است ولی دقت کنند فیلمهایی مثل خانوم و یا مستانه هم از مهمان داریم بیشتر فروخته اند.، پس شیار 143 یک خاصیت بالقوه دارد و آن ارتباط با مخاطب است