معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده امروز در سفری به قم با آیت الله جوادی آملی و آیت الله امینی، از مراجع تقلید شیعه و همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب و حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی در ایران، دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شهیندخت مولاوردی در دیدار با آیت الله جوادی آملی از وجود دو میلیون و 500 هزار نفر زن سرپرست خانوار در کشور خبر داد و گفت: زنان خودسرپرست و مجرد در حال تحصیل، نیز جزء این آمار هستند که کار کارشناسی و تحلیلی بر روی آنان صورت گرفته است.

به گفته او 9 درصد از معتادین کشور را زنان تشکیل داده اند که از روش سنتی مصرف مواد مخدر به سمت روش صنعتی رفته اند: با تعامل ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر برنامه هایی برای بهبود معتادین زن صورت گرفته است و برای توانمند سازی آنان برنامه هایی اجرا می شود.

مولاوردی با اشاره به آسیب شناسی در عرصه های مختلف زنان گفت: در خصوص سکونت زنان در سکونت گاه های غیر رسمی و وضعیت سلامت و بهداشت زنان نیز با تعامل نهادهای مربوطه اقداماتی صورت گرفته است که در حال اجرا است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده به تدوین برنامه ششم توسعه کشور، اشاره کرد و گفت: در این برنامه به دنبال مساله محوری و اثربخشی برنامه ها هستیم تا بتوانیم مسائل مربوط به زنان را شناسایی و مورد بررسی و آسیب شناسی قرار دهیم.

مولاوردی در ادامه گفت: امیدواریم در عرصه عفاف و حجاب، تحکیم بنیان های خانواده و تحقق حقوق زنان، با هم افزایی و تعامل با مراجع تقلید بتوانیم گام های بلندی برداریم.

در این دیدار آیت الله جوادی آملی با تاکید براینکه تا شخصیت زنان جامعه به خوبی ساخته نشوند جامعه سالم نخواهیم داشت، گفت: نقش زنان در اسلام، مدیریت خانواده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه عظمت زن به علم و تقوای اوست گفت: مرد در اسلام وظیفه تامین زندگی و مسکن را دارد و زن آرامش را به خانه می آورد.

آیت الله جوادی آملی گفت: زنان مجرای فیض الهی بوده و این فیض را به فرزندان در رحم هم منتقل می‌کنند ولی این مقام و جایگاه رفیعی که زنان از آن برخوردارند در دنیای غرب به صنعت و فناوری تقدیم شده است.

این مرجع تقلید گفت: اینکه زنی برود و در میدان ورزشی خود را نشان دهد افتخاری برای ما نیست و ما باید سعی کنیم که زن را در مدار حقیقی آن بررسی کنیم نه اینکه غربی ها چه می کنند و ما هم همان کار را بکنیم.

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: مودت و محبت به عنوان اصول محوری تشکیل خانواده سالم در اسلام است؛ زن و مرد باید با محبت با هم برخورد کنند و این محبت باعث رفع همه مشکلات آنها خواهد شد.

وی گفت: اگر ملت ما امروز آقاست به مدد فرهنگ اهل بیت(ع) بوده است و باید این آقایی را به جهانیان و امثال جان کری که با ما مذاکره می‌کنند نشان دهیم. ملت ایران نه به بیراهه رفته‌است و نه کسی را به بیراهه برده است؛ ملاک عمل ما اسلام است نه فرهنگ وارداتی؛ دلبستگی به مال دنیا عامل بسیاری از مشکلات است که برگرفته از فرهنگ غربی است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه دستاورد دنیای غرب برای بشریت، کشتار 70میلیون نفر در دو جنگ جهانی بودن است، افزود: اسلام است که در اربعین 20میلیون جمعیت را در حول محور امامت جمع می می کند این میدان میدان الهی بود زیرا این کار با نیت خدایی انجام شد.

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: نکته خنده دار عالم این است که مدعیان دموکراسی دست‌هایشان را بر روی ماشه بمب اتم گذاشته‌اند و حاضرند دنیا را به خاطر منافعشان به آتش بکشند. اسلام جایگاه بسیار والایی برای زنان در نظر گرفته است؛ ما باید با معیار دینی، جایگاه زنان را ترسیم کنیم نه اینکه ببینیم غربی چه می پسندند و بعد از آن همان کار را انجام دهیم.

وی با ذکر این مطلب که امروز در کشوری که دانش هسته‌ای دارد موش و سایر موجودات را هم می‌پرستند، اظهارکرد: به همین دلیل است که بیان می کنیم سپردن اختیار جهان به این جریان های بین المللی سودی ندارد.

 

دیدار با آیت الله امینی

به گزارش ایرنا؛ مولاوردی همچنین در دیدار با آیت الله ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اساتید برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به برنامه های اجرایی حوزه زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: اجرای برنامه ها و سند چشم انداز 20 ساله نظام در این حوزه با ارتباط با مراجع و راهکارهای آنها عملیاتی می شود.

به گفته او طی 15 ماه گذشته اقداماتی در عرصه های مختلف از جمله تقویت خانواده، وضعیت زنان خانوار، زنان بهبود یافته اعتیاد و وضعیت زنان در سکونت گاههای غیررسمی و حاشیه نشین صورت گرفته است.

مولاوردی گفت: همچنین در زمینه افزایش نرخ طلاق، کاهش ازدواج، بالارفتن سن ازدواج، گرایش به مصرف مواد مخدر از سنتی به محرک و صنعتی و ایدز که مبتلابه جامعه می باشد نیز آسیب شناسی انجام شده است.

معاون رییس جمهوری، اجرای برنامه ها در حوزه زنان و خانواده ریاست جمهوری را نیازمند عزم ملی دانست و ابراز امیدواری کرد: با منابعی که در اختیار داریم و همکاری سایر افراد و دستگاهها بتوانیم برنامه ها در این حوزه را تحقق بخشیم.

او همچنین گفت: افزایش فرزندآوری در خانواده ها به جد در دولت یازدهم دنبال می شود.

وی با اشاره به جنایت های اخیر صورت گرفته با نام دین در منطقه، گفت: برخی با نام دین جنایت هایی را انجام می دهند و این افراد زنان را هدف قرار گرفته اند و باعث سلب حیات از آنها شده اند. باید چهره رحمانی دین را به جهان نشان دهیم و مطابق آموزه های دینی حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا؛ در این دیدار آیت الله ابراهیم امینی گفت: باید گروهی از متخصصان و دانشمندان مباحث فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی گرد هم آیند تا تمام این مشکلات را رصد کرده و راه های برون رفت از بحران ها را نیز ارائه کنند. در این زمینه می توان از مشاوره علما حوزوی که تخصصی در این زمینه دارند بهره گرفت.

وی با تاکید بر حل مشکلات جوانان برای تشکیل زندگی مشترک و خانواده، اظهارکرد: مشکلات خانواده ها باید ریشه یابی شود آیا امروز برنامه ای برای ریشه کردن مشکلات داریم، آیا صرف وام ازدواج می توان مشکلات جوانان را حل کرد؟

آیت الله امینی با طرح این سوال که چرا برنامه ای برای ازدواج سربازان نداریم و آنها در تامین زندگی خود دچار مشکل می شوند مقصر کیست؟، گفت: باید به این مشکلات باید پاسخ داد و به صورت ریشه ای و عمقی درصدد حل انها اقدام کرد.

وی گفت قانون اساسی ما براساس شرع مقدس، بنیان اساسی جامعه را خانواده معرفی می کند، گفت: بسیاری از برنامه های اسلام در راستای حفظ کیان خانواده و رشد و سعادت جامعه تنها با تشکیل خانواده اجرا می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه اینکه امروز دختران ما در رشته ای تحصیل می کنند که به هیچ وجه مناسب زن نیست، مقصر کیست؟، اظهار کرد: کسی مخالف تحصیل بانوان نیست اما با برنامه ریزی درست در نظام تحصیلی بانوان می توان نقش پررنگی در کاهش سن ازدواج، عدم هدررفت منابع و حفظ نظام و کانون خانواده ایفاءکرد.

آیت الله امینی بیان کرد: اینکه امروز فرزندان ما یا از ازدواج طفره می روند در حالی که نیاز به ازدواج دارند و یا از به دنیا آمدن فرزند بیشتر خودداری می کنند در حالی که تبلیغات کشور بر این مهم متمرکز شده، نیازمند آسیب شناسی است .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید براینکه امروز بانوان باید در دنیا تاثیرگذار باشند، گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد تا بتوان این مهم را در جامعه محقق کرد.

امینی در پایان، لزوم ارایه آموزش های خانواده برای دانش آموزان و دانشجویان را مورد توجه قرار داد و گفت: بسیاری از مشکلات در خانواده ها و افزایش طلاق و آسیب های اجتماعی، به دلیل عدم آشنایی جوانان با اصول همسرداری است، از این رو باید در سال های آخر دبیرستان و در دانشگاه آموزش های لازم به جوانان دختر و پسر ارایه شود

 

دیدار با نماینده آیت الله سیستانی

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی درایران روز سه شنبه در دیدار با معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده درقم گفت: باید از ظرفیت رسانه های جمعی در تبیین دیدگاه اسلام نسبت به زن به جهانیان استفاده شود.

وی درادامه با اشاره به برگزاری کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری در قم، گفت: این کنگره در انزوای گروه های تکفیری بسیار مثال زدنی بوده است.

شهیندخت مولاوردی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رییس جمهوری، با بیان اینکه باید الگوی عملی از زن از دیدگاه اسلام تهیه شود گفت: در راستای تهیه و عملیاتی نمودن این مهم نیازمند کمک همگان هستیم.

وی با اشاره به ایفای نقش های چندگانه بانوان در جامعه گفت: با مهیا شدن شرایط، بانوان در جامعه اسلامی می توانند با حفظ توازن و تعادل که شعار دولت تدبیر و امید نیز می باشد در زندگی و کار به توسعه و اعتلای کشور بپردازد.

گفتنی است حضور در دانشگاه مفید و سخنرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم نیز از دیگر برنامه های معاون رییس جمهوری در سفر یکروزه به قم بود.

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بانوی ایرانی... IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    49 3
    "این مرجع تقلید گفت: اینکه زنی برود و در میدان ورزشی خود را نشان دهد افتخاری برای ما نیست و ما باید سعی کنیم که زن را در مدار حقیقی آن بررسی کنیم نه اینکه غربی ها چه می کنند و ما هم همان کار را بکنیم."...با احترام به حضرات آیات باید عرض کنم این جملات یعنی چی؟مدار حقیقی رو شما تعیین میکنید؟میدان ورزشی اینقد واسه شما بی اهمیته؟مدیریت خانواده یعنی بشور،بساب،بروب ،سرویس بده،بچه بزا،تر و خشک کن؟