صادق زیباکلام در روزنامه اعتماد در باره رای مجلس به دکتر فرهادی نوشت:

از نظر سوابق اجرايي  او دست كمي از قبلي‌ها ندارد. وزير علوم در دولت آقاي ميرحسين موسوي، رييس دانشگاه تهران به درخواست آقاي هاشمي‌فسنجاني و وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي در دولت اصلاحات. بنابراين گفتن اينكه وي با آن چهار نفر قبلي فرق دارد، بيشتر يك طنز سياسي است.

بنابراين اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا تندروها به او راي موافق دادند و به آن چهار نفر قبلي نه؟ بخشي از پاسخ بازمي‌گردد به شرايط امروزي و وضعيتي كه دولت حسن روحاني پيدا كرده است. يقينا اگر روحاني، دكتر فرهادي را همان ابتدا معرفي كرده بود، تندروها به او راي نمي‌دادند. بنابراين روحاني جبهه پايداري را عملا دور زد.

دليل دوم كه شايد از جهاتي مهم‌تر از دليل اول هم است، حكم حكومتي مقام معظم رهبري در مورد تداوم سرپرستي نامحدود آقاي دكتر نجفي بر وزارت علوم بود. حكم رهبري به معناي آن است كه دكتر نجفي عملا مي‌تواند تا آخر دولت يازدهم به عنوان سرپرست وزارتخانه عمل كند. ميزان عدم محبوبيت دكتر نجفي براي تندروها به مراتب بيش از فرهادي است.

به عبارتي ديگر در مواجهه با سرپرستي دكتر نجفي از يك سو و از سوي ديگر وزارت دكتر فرهادي، تندروها از ميان بد و بدتر - به نظر خودشان- يقينا بد را انتخاب كردند.

دليل سوم تن ندادن حسن روحاني به عقب‌نشيني در برابر تندروها بود. مي‌دانيم كه اصل دعوا نه بر سر فتنه بود نه بر سر امضاي نامه بود و نه بر سر حوادث بعد از انتخابات رياست‌جمهوري سال ٨٨. مشكل اساسي و بنيادي اصولگرايان تندرو در رابطه با دانشگاه‌ها آن است كه آنان مي‌خواهند شرايط و وضعيت بعد از ٢٢ خرداد ٨٨، مجددا بر دانشگاه‌هاي كشور حاكم شود. يعني باز مجددا كميته‌هاي انضباطي فعال شوند و با احضار دانشجوياني كه فعاليت سياسي مي‌كنند و «ستاره‌دار» كردن‌شان و محروم كردن‌شان از تحصيل، باز همان فضاي بين سال‌هاي ٩٢-٨٨ را به دانشگاه‌ها بازگردانند و چون نه نامزدهايي كه معرفي شدند و نه دكتر فرجي دانا حاضر نبودند آن شرايط را مجددا بر دانشگاه‌ها حاكم كنند لذا تندروها به آنان راي مخالف مي‌دادند.

هدف آنها اين بود كه روحاني عقب‌نشيني كرده و وزيري بر راس وزارت علوم بگمارد كه او بتواند فضاي به وجود آمده در دانشگاه‌ها بعد از ٢٤ خرداد ٩٢ را تعديل كند و همان‌گونه كه گفتيم، فضاي ٩٢-٨٨ را مجددا به دانشگاه‌ها بازگرداند. اما آنچه تندروها متوجه نمي‌شوند، آن است كه اين نيلي منفرد، جعفر توفيقي يا فرجي دانا نيستند كه باعث به وجود آمدن فضاي جديد در دانشگاه‌ها شدند. فضاي به وجود آمده در دانشگاه‌ها در اصل، مولود انتخابات ٢٤ خرداد ٩٢ است و بعيد به نظر مي‌رسد كه وزير علوم حتي اگر بخواهد هم بتواند فضاي٩٢-٨٨ را مجددا بر دانشگاه‌هاي كشور حاكم كند.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشگاهی IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    درسته و ایشون درست میگن .
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    85 10
    واقعاً زیبا گفتی
  • محمد RO ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    57 10
    این نظر کاملا صحیح است.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    62 8
    هزار آفرین استاد .جانا سخن از زبان ما می گویی: فضاي به وجود آمده در دانشگاه‌ها در اصل، مولود انتخابات ٢٤ خرداد ٩٢ » و خواست مردم و رییس جمهور است نه فقط شخص وزیر.
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    139 8
    به نظرم وقتی کفه ترازو کاملا به نفع آقای روحانی و دولتش بوده، واقعا بزرگترین اشتباه رو کردن اگر دست به معامله زده باشند، در مورد این موضوع تا چند روز دیگه میشه قضاوت کرد که معامله شده یا نه؟ اگر شده باشه بدا به حال روحانی
  • سینا IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    10 71
    جناب دکتر ظاهرا حضرتعالی برای اینکه عریضه خالی نباشه همه جا افاضاتی دارین این هم روی بقیه افاضات؟؟/
  • محسن A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    2 35
    دقیقا همین طور است منم قبلا به این تحلیل رسیدم
  • hosein IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    14 75
    این اقا خودشو زیادی دانا می دونه . فکر نمیکنم تو جامعه از این خبرا باشه
    • دختر ایرونی A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      2 22
      آره فک میکنه همه غلط میگن به جز خودش
  • حق شناس A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    2 25
    صلاح مملکت خویش خسروان دانند تو چی میگی عمو ؟؟؟؟
  • شعبون بی مخ IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    7 16
    آقا زیبا کلوم عرض به خدمت نازنینتون برسونم که فقط لب بجنبون تا به همه لوتی موتیام پیغوم پسغوم بدیم نفری یه خط خیط بندازند تو صورت هرچی وکیل مکیله. خرابتم
  • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    10 41
    استاد معزز، جناب زیبا کلام، عزیز برادر، اخه اگر اینطور بود که جناب زنگنه هم نباید رای میاورد. چون ایشان وزیر هاشمی و هم خاتمی بوده، من موندم شما چرا اینقدر خودتو با یک چنین نظراتی ضایع میکنی، شما با به کار بردن کلمه بد و بدتر حتی به دوستان و هم مرام های خودت توهین میکنی، استاد محترم مگر در مجلس چند نفر از نمایندگان جزو پایداری ها هستند، که رییس‌جمهور بخواهد آنها را دور بزند. آیا 197 نفری که به جناب فرهادی رای دادند همه پایداری بودند؟ واقعا جای تاسف داره که یک استاد دانشگاه یک چنین تجزیه و تحلیلی از مسایل مملکت داشته باشد.
  • اهل ایران A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    3 32
    آقای مش صادق زیبا کلام . رای بدهند گله میکنی رای ندهند گله میکنی لطفا بفرما مشگلت کجاست ؟؟ با کی مشگل داری ؟؟ با چی مشگل داری ؟؟؟در پاسخ به حضرتعالی : اولا" حساب دولت اصلاحات از فتنه جداست . اگه قبول نداری . خوب دقت کن ؛ فتنه یعنی مقابله با نظام ؛ یعنی هم پیاله شدن با دشمن ، یعنی توهین به حضرت امام و به مسجد و به عزداران حسینی و .... . آقا جان اینها فرق میکنه با وزیر دولت اصلاحات بودن . اگه به نظر شما فرقی نداره ، با قول و نظر خودت اهالی اصلاحات را دقیق و بی خدشه معارض با نظام معرفی کرده ای و این این یعنی انتصاب برچسب « کشک » بر بسیاری از استدلالهای گذشته ی حضرتعالی لطفا با خود نجنگ
    • بي نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      19 1
      از لحن بيانت و به كار بردن كلمه مش ........معلومه كه از اون عقده اي هاي قرون وسطائي هستي وادبت دقيقا مثل شخص مورد علاقه تانه كه هر جا رفتار مردم موافق نظر ايشون نبود مردم شدند خس و خاشاك يا بنا بگفته آقاي احمد خاتمي مردم شدندگوساله.برادر من اندكي فقط اندكي بخودبيائيد چرا هركسي ازهر قشري نظرش موافق نظر شماها نباشه با توهين مواجه ميشه آيا امام علي وقتي مالك اشتر را به حكومت مصر روانه مي كرد اين چنين سفارشاتي به او كرده بود كه مخالفانش را بكوبه ويا توصيه كرده بود با مردم با رافت رفتار كندحتي با اون هائي كه هم دين وهم كيش اونبودندچرا فقط در حرف استادين ودر عمل رفتاري غير از گفتارتان داريد
  • دختر ایران زمین A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    2 26
    آقای زیبا کلام خدارو شکر نسل امروز همه فهمیده اند و با این حرفا از راه به در نمیشن، زیادی به خودتون زحمت ندین چرا فکر می کنید همه خراب هستن وفقط خودتون سالمید؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    10 2
    شما هم سانسور؟
    • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      9 0
      1 ساله این خبرآنلاین به جرگه شوم سانسوری ها پیوسته شدیدددد..... ما که میریم میشینیم با 6 تا ابر قدرت دنیا سر یک میز مذاکره می کنیم میگیم میخندیم "دست میدیم".....تاسف باره که قدرت و تحمل شنیدن حرف های همدیگه رو نداریم....... تازه حرف هایی که خودمون هم یه بار سانسور میکنیم بعد میگیم و می نویسیم
  • saeedi A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    1 13
    خوبه آقاي زيبا كلام مثل اسمش باشه و پالس منفي در اين دوران نده . اين نظر ايشون چه مشكلي رو حل ميكنه .
  • محیا A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    1 17
    آقای زیبا کلام در هر زمینه ای اظهار نظر میکنن.واقعا خسته هم نمیشنا یکم بشینین سر جاتون
  • محمد A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    1 8
    من می دانم شکست می خوریم . بیاد کارتن گالیور