۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴

کاخ مرمر (قدس) بر اساس تفاهم نامه ای که امروز ۲۴ آبان ۹۳ بین مجمع تشخیص مصلحت نظام و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسید، ساماندهی می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ این تفاهم نامه به منظور استفاده از تجربه ،تخصص و توان کارشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای رفع نیازهای علمی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی و تزئینات وابسته به معماری، بین دو طرف امضا شد.

هدف از این تفاهم نامه استفاده از ظرفیت های طرفین در یک همکاری نظام یافته برای تهیه و تدوین طرح جامع ساماندهی، مستند نگاری و آسیب شناسی کاخ مرمر (قدس) با هدف حصول اطمینان از رعایت استانداردها و مبانی علمی در انجام اقدامات حفاظتی و مرمتی در این بنا است.

همکاری در تعیین، تدوین و توافق بر ارایه خدمات مربوط به سیاست گذاری، اولویت بندی و تعریف پروژه های کوتاه مدت و میان مدت برای رسیدن به اهداف استراتژیک حفاظتی بلند مدت یکی از مفاد این تفاهم نامه است:

بند دیگر این تفاهم نامه 5 ساله را اعمال مدیریت جامع توسط پژوهشگاه به منظور امکان سنجی، تعریف و تدوین راهکارهای استراتژیک برای عملیاتی کردن اقدامهای حفاظتی و مرمتی در زمینه های حفاظت و مرمت نقاشی های رنگ و روغن، درب و پنجره هاونظارت بر اقدام های لازم برای پاک سازی تزئینات و نقاشی های زیر گنبد مرکزی ساختمان قدس تشکیل می دهد.

کاخ مرمر به دستور رضا شاه و به دست معماران معروف آن زمان ساخته شده است. گنبد زیبای این بنا برگرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است که به وسیله استاد حسین لرزاده کاشی کاری شده است.

این مکان که عملیات ساختمانی آن 1316 پایان یافت، محل زندگی و کار رضا شاه بود،در دوره محمدرضا به موزه تبدیل شد و در دهه 1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن نقل مکان کردو نام قدس بر آن نهاده شد.

این تفاهم نامه را داود خداوردی مدیر کل حوزه ریاست و نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام و عبدالکریم شادمهر معاون اداری مالی و توسعه مدیریت و نماینده پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در محل پژوهشگاه امضا کردند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =