ایرنا نوشت:

مسعود کیمیایی با دو فیلم ˈاسبˈ و ˈپسر شرقیˈ به سینماتک خانه هنرمندان ایران می آید.

 شصتمین و دومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه 10 شهریور به نمایش دو فیلم ˈاسبˈ و ˈپسر شرقیˈ ساخته مسعود کیمیایی اختصاص دارد.در این برنامه که با حضور کارگردان این فیلم برگزار می شود، فیلم ها پس از نمایش توسط جواد طوسی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

ˈپسر شرقیˈ که یک فیلم اخلاقی، اجتماعی، تربیتی است توسط مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است.

در خلاصه داستان این فیلم ٣٨ دقیقه ای آمده است: ˈبچه های محله ای به دو گروه تقسیم شده اند. بادبادکی قرار است به آسمان فرستاده شود. یک دسته با شادمانی پرواز بادبادک را تماشا می کنند. گروه دیگر تلاش می کنند که بادبادک را پایین بکشند. بادبادک خودش را از نخی که به آن متصل است می رهاند. اندوه ناشی از فرار بادبادک اولین زمینه با هم بودن دو دسته را فراهم می کند و...ˈ

ˈاسبˈ نیز که فیلمی اجتماعی، تربیتی توسط مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است و روایتگر داستان پسر ترکمنی است که به اسبی که خود پرورش داده خیلی وابسته است.

یک دلال اسب می خواهد که اسب او را بخرد. پسر به این شرط که با اسب بماند و خود از آن مواظبت کند، فروش اسب را می پذیرد. اسب و پسر به پایتخت آورده می شوند و در یک مسابقه بزرگ شرکت کرده و برنده می شوند. پسر تنهاست و برای همه، حتی دختری که سعی می کند با او دوست شود، غریبه است. پسر نمی تواند دوری از خانواده و سرزمین خود را بیش از این تاب بیاورد و تصمیم به بازگشت می گیرد. در راه بازگشت به روستا، اسبش او را همراهی می کند.

فیلم برداری این فیلم را که مدت زمان آن 53 دقیقه است نعمت حقیقی بر عهده دارد و موسیقی آن ساخته فریدون شهبازیان است. کیومرث نوری و گیلدا کیمیایی نیز به عنوان بازیگر در این فیلم حضور دارند.

فیلم ˈاسبˈ موفق شد در جشنواره فیلم مانهایم جایزه پلاک نقره ای را از آن خود کند.هر دو این آثار ساخته مسعود کیمیایی در سال های 1354 و 1355 است و زمان آن در مجموع 90 دقیقه است.

این دو فیلم دوشنبه 10 شهریور ساعت 17 در تالار استاد ناصری و برای اعضای سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آید.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =