تسنیم نوشت:

رئیس شورای سیاستگذای ائمه جمعه کشور گفت: چندماه در مورد یک منشور اصولگرایی برای انتخابات مجلس پیش رو در کمیته مشترک جامعه روحانیت و مدرسین, بحث کردیم که براساس آن اصولگرایی ۱۲ باید و ۱۲ نباید دارد.

حجت الاسلام سید رضا تقوی در همایش همگرایی اصولگرایان در یزد، با تبریک دهه کرامت، در ارتباط با علت نام‌گذاری این دهه، گفت: این نامگذاری‌ها برای این است که در ذیل آن بتوانیم فرهنگ سازی کنیم و جامعه را به سمت آرمان‌هایی که در مکتب ائمه اطهار علیهم السلام وجود دارد، بکشانیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های مختلف و متنوعی وجود دارد، طبعا در استان یزد که مردمی مومن و با صفا و علاقه‌مند به خاندان عصمت و طهارت در این استان هستند، حتما با گرفتن مجالس و محافل، تجلیل لازم را به عمل می‌آورند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ارتباط با اصولگرایی، گفت: لازم است که یک بار دیگر به مسئله اصولگرایی مراجعه کنیم و این موضوع را با یکدیگر مرور کنیم.

تقوی افزود: یکی از واژه‌هایی که توسط مقام معظم رهبری خلق شد، یا به تعبیر فنی‌تر آن، وضع و وارد حوزه ادبیات سیاسی ما گشت و بعد از آن یک موج عظیمی به وجود آورد و بر محور این اصطلاح و واژه یک جریان شکل گرفت و هشت سال سکان اجرایی کشور را در اختیار داشت، این اصطلاح از طرف رهبر معظم انقلاب این اثر را داشت که بتواند کشور را در جهت خاصی قرار دهد.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران عنوان کرد: اصطلاح اصولگرایی مفهوم جدیدی بود در حوزه سیاست که مقابله می‌کرد با اصطلاحاتی که آلوده بود به تفکرات غربی و آن اصطلاحاتی، مفاهیم فرهنگ غرب را در خودش داشت و خیلی شفاف نبود فلذا از آن امکان سوء استفاده وجود داشت.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: بنابراین یکی از کارهای رهبر معظم انقلاب، این است که این آلودگی‌ها را بزداید و نگذارد با اصطلاحاتی با شعارهایی، با حرکت‌هایی این انقلاب ناب و تفکر زلال را به تفکرات شیطانی و غربی و یا بیگانه آلوده کند.

تقوی عنوان کرد: اصولگرایی در حقیقت، وقتی که از طرف مقام معظم رهبری مثل اصطلاح مردم سالاری دینی، مثل مهندسی فرهنگی، مثل ناتوی فرهنگی و اصطلاحاتی که ایشان در طول رهبریشان وارد حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کردند یا تاکید بر سبک زندگی اسلامی، در این اواخر هم اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی، اینها همه اصطلاحات بسیار مهم و تعیین کننده ای در سطح جامعه است.

وی افزود: متاسفانه ما نمی‌توانیم همراه رهبری حرکت کنیم، باید این ضعف را اقرار کنیم، فرمایشات مقام معظم رهبری برای همه اصحاب فرهنگ، سیاست و کیاست، خود یک سرمایه بسیار گرانب‌هایی است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: این که این مجموعه چقدر از این سرمایه استفاده می‌کند، آن یک بحث دیگری دارد، از این سرمایه نتوانستیم به شایستگی استفاده کنیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران افزود: گاهی بستر و راه را فراهم می‌کند که ما در این راه به سرعت حرکت کنیم، متاسفانه آن انتظاری که وجود دارد خب ما شاهدش نیستیم.

وی تصریح کرد: اصولگرایی به سرعت به صورت یک جریان سیاسی گسترده جای خودش را باز کرد و مجموعه عظیمی از نیروهای مومن را بر محور همین اصطلاح جمع و یک جریان عظیمی را خلق کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: این چیزی بود که اکثرا شاهد آن هستید و همه در متن کار قرار داشتید و مردم هم در انتخابات ریاست جمهوری نهم و دهم، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهرها، توانستند نشان دهند و قدرت اصولگرایی را به ظهور و بروز برسانند.

تقوی افزود: این مسئله‌ای است که قابل توجه است، چگونه یک مرتبه این اصطلاح در ذهن و ضمیر انسان‌ها نشست، جذب شدند و این جریان هم به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد: اصولگرایان یعنی همه کسانی که معتقدند کشور باید بر محور ارزش‌ها و اندیشه‌های الهی و دینی اداره شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: هر کس که این اعتقاد را دارد، به صورت خلاصه او اصولگرا است، البته با محوریت ولایت و ولی فقیه، این مطلبی است که ما از اصولگرایی داریم.

اصولگرایی بر مبنای ارزش‌های دینی شکل می‌گیرد

تقوی خاطرنشان کرد: پس اصولگرایی در نظام اسلامی بر مبنای دین و ارزش‌های دینی شکل می‌گیرد، مردم ما هم متدین هستند و این اصطلاح هم پیام خاصی داشت.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران بیان کرد: اگر دین را بخواهیم به صورت یک مجموعه ببینیم، اعتقادات، اخلاق و احکام است، مردمی که علاقه به این موضوع داشتند، جمع شدند و اینها را ایجاد کردند، ما به اینها اصولگرا می‌گوییم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: نکته دیگر این است که ما این هشت سال دوره اصولگرایی را یک مرور بکنیم، چه عاملی این جریان را بوجود آورد و آن موفقیت‌ها را کسب کرد و چه عواملی سبب شد که اصولگرایان، کنار زده شوند.

تقوی افزود: ما در تهران روی این مسئله در جلسات متعدد تحت عنوان آسیب‌های حوزه اصولگرایی و اینکه بحث کردیم.

نباید تقصیرها را به گردن یکدیگر بیاندازیم

وی بیان کرد: البته اگر بخواهیم آسیب شناسی کنیم، خیلی لطیف و ضعیف است باید خیلی ظریف حرکت کنیم که همین اقدام سبب ایجاد تفرقه نشود، نباید تقصیرها را گردن هم دیگر بیاندازیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: جریان اصولگرایی، یک امیدی را در حوزه کارآمدی نظام برای مردم مومن و متدین به وجود آورد، این را ما شک نداریم والا رای نمی‌دادند و مقدرات این کشور را به دست این مجموعه نمی‌سپردند.

مردم بدنه اصولگرایی را قابل اعتماد دیدند

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران اضافه کرد: خب مردم اعتماد کردند که کشتی این انقلاب و نظام که در راس آن رهبر معظم انقلاب و در ذیل دستگاه‌هایی هستند که باید عملیات انجام دهند، بتوانند خودشان را با معیارهایی که رهبر معظم انقلاب مشخص می‌کنند، این مجموعه را به ساحل نجات برسانند.

وی گفت: سوالی مطرح است که آیا اصولگرایان با مدیریت خوب خود، کارآمدی نظام اسلامی را به نمایش گذاشتند، در چه بخش‌هایی موفق بودند و در چه بخش‌هایی نبودند و عوامل آن چه بودند؟

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: به لحاظ فلسفی، کارآمدی مقتضیاتی دارد، مقتضیات باید موجود باشد و موانع مفقود تا کارآمدی شکل بگیرد.

تقوی اضافه کرد: ممکن است بعضی بگویند مقتضیات کارآمدی، یک مورد اخلاق است، درست است که اخلاق‌گرایی یکی از مهمترین ارکان اصولگرایی است، مسائل دیگری هم در این زمینه وجود دارد.

از کارهای ارزشمند اصولگرایی در هشت سال گذشته دفاع می‌کنیم

وی افزود: ما از اصولگرایی و کارهای بسیار ارزشمندی که در طول این هشت سال شد، با آمار و ارقام دفاع می‌کنیم به علاوه اینکه ضعف‌های مهمی هم داشتیم و این را هم قبول داریم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تاکید کرد: اما این شیوه‌ای که یک سری الان در پیش گرفته‌اند، برنامه‌ریزی شده است، اینها را از سر خود بیان نمی کنم، پشت سر این حرفها، اطلاعاتش وجود دارد.

تقوی خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای که خود را رقیب اصولگرایی می‌دانند، روی این برنامه‌ریزی کرده‌اند که تا بتوانند، سیاه نمایی کنند و اصولگرایی را سکه یک پول کنند و چنان جلو بروند که دیگر در آینده این جریان اصولگرا نتواند کمر راست کند.

عده‌ای هر مشکلی در کشور باشد را به دوران اصولگرایی نسبت می‌دهند

وی افزود: این در جلسات تشکیلاتی، این خطوط رسانه ای را که ترسیم می‌کند را دنبال کنید، هر جایی و هر نقطه‌ای که حادثه‌ای اتفاق بیفتد، اگر یک سنگی هم از شهاب‌های آسمانی و از فضای زمین عبور کند و ساختمانی را خراب کند، به دوره اصولگرایی نسبتش می‌دهند و می‌گویند این ربطی به آنجا دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: البته در یک فرصتی باید نقاط قوت اصولگرایی را بیان و کارهایی که در طول این هشت سال انجام شده را بگوییم.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران افزود: این کارها مربوط به نظام است و حق بیشتر این صحنه‌ها از برای شهداست، شهیدان بودند که این بستر را فراهم کردند و ما هر چه داریم از شهدا داریم و این کارهای مربوط به نظام است.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی اقدامات انجام شده، عنوان کرد: نقطه ضعف‌هایمان را هم باید بررسی کنیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که نیروهای مومن باید در صحنه باشند، نباید افسرده و گوشه‌گیر باشند، این روحیه با اصولگرایی سازش ندارد که اگر در یک حرکتی به صورت لازم شکست خوردند، خیال کنند همه چیز عالم به هم خورد.

وی افزود: ابدا به این صورت نیست، محکم و قوی باید ایستاد و برای آینده برنامه‌ریزی کرد، از تجربیات قبل هم چه مثبت و چه منفی باید بهره بگیریم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: آیا اصولگرایی می‌خواهد یک مجموعه افسرده، یخ زده بی خاصیت در جامعه باشد یا یک مجموعه اثر‌گذار، مطمنا ما می‌خواهیم یک مجموعه اثرگذار باشیم، بد است که بگویند اینها یک سری آدم‌های بی اثر و بی خاصیت هستند.

تقوی افزود: یکی از شاخصه‌های اصولگرایی که قرآن به آن اشاره کرده، این است که در آیه آخر سوره فتح آمده است، اگر شما بر مواضعتان که حق است پافشاری کنید، شما پیروزید.

وی افزود: در این حوزه سستی و اندوه و فسردگی راه نباید داشته باشد، قوی و محکم باید به جلو رفت، اصولگرایی به معنای واقعی کلمه، پیرو همان انسان بزرگی است که در روز دهم محرم سال 61 هجری از دین اسلام با خون خود دفاع کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: این شعارها و مطالبی که در این رابطه هست به ما راه را نشان می‌دهد، بنابراین دغدغه ما همین مسائل است که آقایان را جمع و گرم کنیم تا در جامعه و صحنه حاضر بمانند و اندیشه‌های رهبری را ترویج و تبلیغ کنیم.

اصولگرایی تنها به جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین قم متصل است

تقوی افزود: ما به این دو جریان جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که از قبل پیروزی انقلاب مورد تایید امام خمینی(ره) و رهبری بودند و هستند متصل هستیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: همه شفاف بدانند که با هیچ جای دیگر نبستیم، این راه ماست، یک عده‌ای می‌گویند آقای تقوی چرا شما این قدر روی اصولگرایی تاکید می‌کنید؟ اصولگرایی یک دوره آمد و تاریخ مصرفش تمام شد، یک عنوان دیگر را انتخاب کنید.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: بنده استدلال کردم که اصولگرایی هیچ گاه کارمایه‌اش تمام نشده است.
با اتحاد شرایط در انتخابات یازدهم به گونه دیگری بود

تقوی اضافه کرد: آنها دلیل می‌آوردند که در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اصولگرایان موفق نبودند اما من به آنها عرض کردم که اگر مجموع آرای اصولگرایان را کنار هم بگذارید، با مجموعه آرای رقبا خیلی با هم فاصله ندارد و این هم که به اینجا رسید، به خاطر لجبازی و خود شیفتگی و گرفتار مسائل نفسانی شدن بود.

وی گفت: اگر یک مقدار حضرات همراهی می‌کردند و در سطح بالا وحدتی ایجاد می‌شد، شرائط به گونه دیگری بود، حالا ما دست از اصولگرایی برداریم؟ مثل این می‌ماند که بگوییم در جامعه اسلامی مسلمانان گناه هم می‌کنند، حالا به خاطر این گناه آیا باید دست از اسلام برداشت؟

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: اصولگرایی هم به همین صورت است، اگر کسی اشتباهی کرد که مشکل از اصولگرایی نیست، علاوه بر اینکه این واژه هم از طرف مقام معظم رهبری عنوان شده و برای یک مقطع خاصی نیست.
تقوی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که این اصولگرایی یعنی پایبندی به ارزش‌ها، مگر می‌شود به این پایبندی پایان داد و از آن دست کشید؟

وی افزود: گروهی از بزرگان اصولگرایی با عنوان همگرایی اصولگرایی تشکیل دادیم، ما نیامدیم که احزاب اصولگرا را تعطیل کنیم بلکه آنها با شدت کار خود را انجام دهند اما بیایند در جلسات شرکت کنند تا نظرات به هم نزدیک شوند و جلوی اختلافات گرفته شود.

اصولگرایان نیامده‌اند با دولت مخالفت کنند

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: برخی هم فکر می‌کردند که ما آمدیم که با دولت مخالفت کنیم، اما ما گفتیم که مقلد رهبری هستیم، رهبری فرمودند که دولت را حمایت کنید، ما هم گفتیم چشم از دولت حمایت می‌کنیم، این حرکت ما نشاط جامعه و کمک به دولت است.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران اضافه کرد: بنابراین ما نیامدیم که با دولت و دستگاه‌های دولتی و مدیران مخالفت کنیم، اینطور نیست، اولین شرط ما برای کسانی که در اینجا حاضر می‌شوند این است که باید توصیه‌ها، رهنمودها و سفارشات رهبری را با تمام وجود بپذیرند و به آن ایمان داشته باشند.

وی افزود: فلذا، حمایت از اصولگرایی هیچ محدودیتی ندارد، این که پست و مقام داشته باشیم هم مانع نمی‌شود، این حرکت در قالب حزب و گروه نیست، این حرکت در راستای اندیشه مقام معظم رهبری و تبیین یکی از مقولات سازنده برای رسیدن به والایی‌هایی است که مد نظر نظام است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: همیشه از اصولگرایی حمایت کرده و می‌کنیم، اصولگرایی یعنی حمایت از امام و مقام معظم رهبری و فرمایشاتشان، این حرکت را ما آغاز کردیم و خوب هم جواب گرفتیم.

برگزاری همایش اصولگرایی در 10 استان کشور

تقوی گفت: تا امروز 10 استان را رفتیم و این جلسات را داشتیم، در کرمان با حضور 600 نفر، در شیراز با حدود 800 نفر، همدان، بوشهر، البرز، سیستان و بلوچستان، اصفهان و چند روز پیش هم تبریز بودم که حدود یک هزار نفر در آن مراسم بودند.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران اضافه کرد: بنابراین این حرکت؛ حرکت حزبی نیست، حرکتی است در راستای برطرف کردن دغدغه های مقام معظم رهبری که نیروهای مومن نباید کنار باشند و افسردگی داشته باشند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: در همین جلسه‌ای که حضرت آقا با کارگزاران نظام داشتند، فرمودند که زیر چتر اعتدال نباید نیروهای مخلص طرد شوند.

تقوی افزود: ما نسبت به فتنه و فتنه‌گران حساسیم، آقا هم اینجا را خط قرمز می‌دانند، مجلس و اصولگرای ما هم برای وزارت علوم خوب عمل کرد.

وی گفت: برای اینکه اطلاعاتی که اگر پشت تریبون می‌خواندند، خدا را شاهد که کشور زیر و رو می‌شد، و نمایندگان به عنوان چشم بیدار ملت، خوب تصمیم گرفتند.

مجلس در مورد وزیر علوم خوب عمل کرد

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: استادی که معلق شده بود و پرونده وی باید به دادگاه برود و به بیش از 12 دختر دانشجو تجاوز کرده بود، این را سر کار برگردانده بود و بعد بگویند دانشجویان ستاره دار و اساتید کذا و کذا و مواردی که از گفتن آن شرم دارم را انجام دادند، مجلس هم خوب تشخیص داد.

تقوی افزود: برخی فتنه گرانی که از زندان هم آزاد شده بودند رفته بودند پست گرفته بودند، ما اعتقاد داریم موفقیت دولت، موفقیت نظام است، هر کس در این صحنه مخلصانه تلاش کند و موفق شود، آن را موفقیت نظام می‌دانیم و از وی حمایت می‌کنیم اما خط قرمز ما فتنه است.

وی افزود: در دولت نهم و دهم هم اگر یک اشتباهی از طرف دولت می‌شد، اولی کسی که اعتراض می‌کرد همین اصولگراها بودند.

فتنه خط قرمز اصولگرایان است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: اما فتنه سال 88 نباید به عنوان یک مسئله جزئی که اختلاف بین دو نفر باشد معرفی شود، امیدواریم اسناد این فتنه منتشر شود و مردم ببینند که فتنه آمد که بساط انقلاب را جمع کند.

تقوی گفت: دو کار را انجام دادیم، اول اینکه بدنه اصولگرایی را باید هماهنگ می‌کردیم، و کارمان هم با بدنه است، یکی از کارهای ما این است که به سراغ مردم برویم و این بدنه را به صحنه بیاوریم.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران اضافه کرد: در مناسبت‌ها ما جلسات عمومی می‌گیریم، در 22 بهمن با سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی، در سوم شعبان با سخنرانی آیت الله موحدی کرمانی، در روز زن با سخنرانی آیت الله جنتی برنامه‌هایی داشتیم و از آیت الله مصباح هم دو سه هفته قبل خواهش کردیم که ایشان هم در هفته آینده در این جمع‌ها سخنرانی کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: دومین کارمان هم این بود که به سراغ شخصیت‌ها رفتیم و بالا را هم سعی کردیم که متحد کنیم، همه بزرگان هم از این کار که بسیار ارزشمند است، حمایت می‌کنند.

تقوی گفت: یک شورای مرکزی برای استان یزد تشکیل شود، احزاب و سلایق در آن شرکت داشته باشند، ما می‌خواهیم ذهن‌ها را به هم نزدیک کنیم.

وی گفت: غیر از وحدت و یکپارچگی، هیچ راهی برای موفقیت در آینده نداریم، نفسانیت‌ها، منیت‌ها را باید کنار گذاشت، کنار هم باید نشست و با صفا و صمیمیت کار کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: ما همگرایی را دنبال می‌کنیم، برخی می‌گویند شما در آینده نگاه سیاسی ندارید؟ این حرف اشتباه است، ما یک کار بیهوده انجام نمی‌دهیم.

بدون اتحاد و همگرایی موفق نمی‌شویم

تقوی خاطرنشان کرد: حتما این همگرایی آثار سیاسی هم دارد ولی الان ما وجهی نمی‌بینیم برای این که کار کنیم، برخی می‌گویند برای انتخابات مجلس لیستتان چیست؟ ما گفتیم جمع کنید این حرف‌ها را، ما تا همگرایی نداشته باشیم، این حرف‌ها را نداریم.

وی اضافه کرد: ما تا زمانی که به اینجا نرسیم که هر اصولگرایی که در مجلس بود را از خودمان بدانیم ولو اینکه مستقل و یا از حزب‌های مختلف باشند، نمی‌توانیم موفق شویم.

باید هر اصولگرایی که به مجلس می‌رود را از خود بدانیم

تقوی اضافه کرد: چندماه در مورد یک منشور اصولگرایی برای انتخابات مجلس پیش رو در کمیته مشترک جامعه روحانیت و مدرسین, بحث کردیم که براساس آن اصولگرایی 12 باید و 12 نباید دارد.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران افزود: هر کسی این موارد را داشته باشد و در عمل هم به آن مقید باشد، در فهرست اصولگرایی جا می‌گیرد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: این منشور اصولگرایی یک مبانی دارد، اسلام، جمهوری اسلامی، خط و سیره امام، ولایت مطلقه فقیه چهار مورد این مبانی هستند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    13 0
    تنها اصلی که اکثر اصولگرایان در این چند ساله دیده ام به آن واقعا عمل کردند کسب قدرت و حفظ قدرت به هر طریقی بوده است