۷ قانون طلایی برای زنده ماندن در سوانح هوایی

طبیعت پرواز با هواپیما خطرساز است و هرگز نمی‌توان احتمال خطر را به صفر رساند، اما با رعایت ۷ قانون ساده می‌توان احتمال نجات از سانحه‌ای هوایی را به‌شدت افزایش داد.

عباس خاراباف:‌ پرواز با هواپیما به شرطی که تمام پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی رعایت شده باشد، پروازی امن محسوب می‌شود. البته این نکته را هم نباید از ذهن برد که شرایط پرواز در هوا، شرایط کنترل‌شده‌ای نیست و همیشه احتمال خطر وجود دارد. در هنگام خطر و بدتر از آن در شرایط اضطراری، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، حفظ آرامش و رعایت دستورالعمل‌های ایمنی است که توسط خدمه پرواز اعلام می‌شود. بخشی از این دستورالعمل‌ها روی کارت دستورالعمل‌های ایمنی که در مقابل هر صندلی هواپیما قرار دارد، درج شده و هر مسافری باید قبل از پرواز آن را مطالعه کند.

اما اگر خدای ناکرده هواپیما دچار مشکلی جدی شد و سقوط کرد، چه باید کرد؟ در این مطلب قصد داریم بر اساس تجربیاتی از سوانح هوایی مختلف بدست آمده، چند راه‌کار کلی ارائه دهیم تا احتمال نجات از سانحه هوایی را به بیشترین مقدار ممکن افزایش دهیم.

۹۰ ثانیه طلایی
طبق آمار ۶۸درصد افرادی که در سوانح هوایی کشته می‌شوند در مرحله آتش‌سوزی پس از سقوط می‌میرند. بعد از برخورد هواپیما به زمین اگر هنوز به‌هوش هستید، حدود ۹۰ ثانیه وقت دارید که آتش‌سوزی تمام هواپیما را فرا بگیرد. حدود ۹۰درصد مسافران هواپیما در چنین مواقعی هیچ کاری نمی‌کنند و شوک زده در صندلی خود نشسته‌اند. برای نجات خود باید به سرعت به سمت خروجی‌ها بروید. درضمن وسایل خود را هم رها کنید وبه دنبال کسانی باشید که هرچه سریع‌تر می‌توانید آنها را خارج کنید، مانند کودکان.

کجای هواپیما بنشینیم؟
بررسی‌های کارشناسان نشان داده است مسافرانی که در قسمت‌های انتهایی هواپیما یعنی از پشت بال تا انتهای راهرو می‌نشینند، درمقایسه با مسافرانی که در ردیف‌های جلویی نشسته‌اند تا ۴۰ درصد شانس بیشتری برای نجات یافتن در یک سانحه هوایی دارند. به همین دلیل است که جعبه سیاه هواپیما را در دم هواپیما نصب می‌کنند (که طبق آمار کمترین آسیب را در سوانح هوایی می‌بیند). با این حال باید دقت کرد که پس از تعلق گرفتن شماره صندلی و نشستن، دیگر حق ندارید جای خود را عوض کنید.

همیشه برای خروج برنامه داشته باشید!
برای زمانی که هواپیما دچار سانحه می‌شود، برنامه داشته باشید. مثلا هنگام نشستن حتما بدانید تا هر خروجی چقدر فاصله دارید. دیگر اینکه در نظر داشته باشید اگر خروجی مد نظر شما دچار ازدحام بیش از حد شد، گزینه دومی نیز داشته باشید.

لباس مناسب بپوشید
قبل از سوار شدن به هواپیما حواستان باشد که از لباس‌های با اشتعال‌پذیری بالا استفاده نکنید که خطر را چند برابر می‌کنند. قبل از حرکت از درستی عملکرد تجهیزات ایمنی خود در صندلی هواپیما مطمئن شوید و باز وبسته کردن کمربند ایمنی را خوب یاد بگیرید. طبق آمار افراد بسیاری هستند که موقع سانحه به همین دلیل جان خود را از دست داده اند.

قانون نجات از سانحه
قانونی وجود دارد به نام مثبت ۳ و منفی ۸. به این معنا که سه دقیقه اول بعد از بلند شدن هواپیما و هم‌چنین هشت دقیقه قبل از فرود هواپیما بیشترین احتمال سانحه وجود دارد (طبق آمار تاریخ سوانح هوایی، ۵۵ درصد سوانح هوایی در این بازه زمانی اتفاق افتاده‌اند). بنابراین در این مدت حواستان کاملا جمع باشد.

ماسک بزنید
درموقع سانحه اگر حالت ایزوله بودن هواپیما به‌هم خورد و شرایطی مثل تغییر فشار پیش آمد که نیازمند استفاده از ماسک اکسیژن است، بلافاصله ماسک بزنید. عده‌ای فکر می‌کنند می‌توانند حتی تا یک ساعت در همان شرایط دوام آورند. حال آنکه بعد از چندین ثانیه عملکرد مغز پایین می‌‌آید و نمی‌تواند برای خارج شدن از هواپیما به درستی فکر کنید. در موقعی که احساس کردید اتفاقی می‌خواهد بیفتد، طبق دستورالعمل شرایط اضطراری، به جلو خم شوید و سر خود را به صندلی روبرو بچسبانید و یا در بین پاهایتان قرار دهید که سرتان کمترین تکان را بخورد.

تمرکز در خروج
زمانی‌ که همه مسافران به سمت خروجی ها هجوم می‌آورند، تمرکز خود را از دست ندهید. این را هم بدانید جوان‌ترها در مقایسه با افراد سالمند یا چاق حدود ۳۰ درصد از لحاظ زمانی زودتر بیرون می‌پرند. بعد از خارج شدن هم به اندازه کافی از لاشه هواپیما دور شوید تا در صورت آتش‌سوزی آسیبی نبینید. البته خیلی هم دور نشوید که نیروهای امداد راحت‌تر وسریع‌تر به کمک شما بیایند.

۵۳۵۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 104
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    این نکات فقط تو مملکت ما کاربرد داره ...
    • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      این آموزشها به درد رنجرها و کماندوها میخوره نه مردم عادی
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      خیلی غیر کارشناسی بود. مثلا در مورد بیرون بردن دیگران، همیشه افراد متخصص توصیه میکنند که آن ها را رها کنید چون اولا ممکن است به آنها صدماتی مثل قطع نخاع وارد شود و دوما ممکن است خودتان هم قربانی شوید. پس سوپر من نباشید
    • تات A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      با این تفاسیر همه باید دوره کوماندویی رو بگذرون به نظرم بهتره به جای این حرفا امنیت پروازو بالا ببریم و خودمونو با استانداردهای بین المللی هوانوردی تطبیق بدیم
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      119 4
      بيرون بردن كودكان رو گفته و درست گفته.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      97 2
      بي نام دوم نگفته ديگران رو بيرون ببريد گفته كودكان رو كمك كنيد. من اين رو خيلي شنيده بودم.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      64 5
      خيلي خوب بود. عاليييييي
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      به نظر همه مطالب گفته شده درست و كارشناسيه. همين اخلاق ايرانياست كه باعث ميشه تلفاتشون تو سوانح بيشتر از همه جاي دنيا باشه. كسي كه اين مطلب رو نوشته خوب يه كارشناسه ولي بقيه اومدن يا مسخره بازي درميارن يا كارشناس ميشن. من خودم تو كارت هاي هواپيماها ديدم زده موقع خروج به كودكان كمك كنيد. حتي نحوه كمك به ديگران موقع خروج رو هم كشيده. من متاسفم براي ايرانيا كه همه شون كارشناس هستن تو هر بحثي. قبول كنيد همه چيز رو بلد نيستيد.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      79 15
      كامنت هاي مردم رو ميخونم خيلي افسوس ميخورم. يا دارن شوخي ميكنن يا بدون مطالعه همه چيز رو باهم قاطي ميكنن . خيلي خوب و كارشناسي نوشتي خبر. مممنون
    • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      153 3
      برعکس اگر از ایرلاینهای ایرانی استفاده میکنید برای خودتان استغفار کنید شاید تو این 90 ثانیه توبه قبول شد.
    • امير مالوف تباه A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      64 0
      با 3 دقيقه و 8 دقيقه موافقم ، اگر بعد از 3 دقيقه ، هر هواپيماي مسافربري در مسير پرواز باشد و در حال سير مسير اگر حتي كليه موتورهايش از كار بيفتد تا 15 دقيقه و به صورت كايت ميتونه طي مسير كنه تا جاي مناسب براي نشستن پيدا بكنه
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      46 1
      ممنون بابت اطلاع رسانیتون کار ما به کجا کشییده من واقعن خجالت میکشم اما بلاز هم تشکر میکنم من زیاد با این ارابه های مرگ مسافرت میکنم
    • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      32 3
      اون جايي كه گفته رها كنيد يه جاي ديگه است آي كيووووو. بي نام دوم تو خودت برو بيرون و بزار زن وبچه ات اونجا بمونن. تو متن دقيق سازمان جهاني كاهش تلفات سوانح جهاني اومده موقع خروج كمك كردن به ديگران بستگي به خودتون داره ولي توصيه ميشه به كودكان كمك كنيد زودتر برن بيرون. آي كيو وقتي يكي مصدوم افتاده يه جايي كه ميتونن نيروهاي امدادي نجاتش بدن رو نبايد تكون بديد نه تو اين شرايط كه قراره هواپيما بسوزه و همه چيز نابود شن. واي همه حالا كارشناس شدن.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      33 0
      والااا باید به همه مسافرا چتر نجاتم بدین
    • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      19 22
      خبرآنلاین به من توهین شد. باید نظرمو بذاری دوستانی که اظهار فضل کرده و نسبت به کامنت من واکنش نشان دادند همان سوپرمن هایی هستند که وضع مملکت را به این جایی که میبینید کشاندند...
    • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      12 33
      آقاي ضد سوپر من. هواپيمات سقوط كرد بمون اون تو و بعدش ذغال شو. فقط كارشناسي الكي نكن. برو يكم مطالعه كن. سقوط هواپيما رو با زلزله اشتباه نگير باهوش.
    • میلاد اریا EU ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      15 1
      دوستان عزیز تا انجایی که براتون میسر هست از ایر باس های 310 که در خطوط ماهان و ایران ایر موجود هست استفاده کنید و در هنگام سفر روی نوع هواپیما حساسیت نشون بدین با یه جستجوی ساده تو اینترنت برنامه پروازی این نوع هواپیما ها قابل دسترسه ....به این دلیل که فضای داخلی این نوع هواپیما دوبرابر هواپیمای دیگر است ودر هنگام خروج به دلیل فضای بیشتر از ازدحام جمعیت جلوگیری خواهدشد و راه هایی خروج دو برابر هواپیماهای دیگر است با یک سفر تفاوت رو خودتون احساس میکنید ...
    • سما IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      5 1
      کل نظرات روخوندم.... و ترکیدم از خنده.... ملت بانمکی داریم... همه استاد طنز،فقط دنبال یه سوژه اند.... جدا از مطلب کارشناسی مفیدتان که انشا... هیچ موقع آدم دچار همچین بحرانی نشه که بخواد از اون استفاده کنه کلی از نظرات دوستان لذت بردم
  • کاظم IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    استاد خوندن اشهد رو یادتون رفته بنویسید
  • بی نام US ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    برو بابا
    • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      خودت برو بابا. بي تربيت.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
      1 5
      به طور کل انگار بی خیال نوسازی هواپیما و خروج از بن بست سیاسی اقتصادی کشور شده اند، به مردم دستور کار بعد از سقوط میدهند. خوب هواپیمای نو بخرید، احتمال سقوطش 1 در 2 میلییون محاسبه شده. مثل ایران 140 نیست که از 5 تاش تا حالا 3 تاش سقوط کرده.
  • بی نام NL ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    391 2
    خوب من برم يه بليط پرواز داخلي بگيرم تمرين كنم
    • ایرانی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      88 1
      پیشاپیش خدا رحمتت کنه
  • بیکاررررررر IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    278 2
    اون لحظه فقط یک انسان با ویژگی های خاص از نظر تمرکز و روحیه میتونه با توجه به این نکات تصمیم بگیره.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      75 3
      تمرين ذهني قبل از پرواز ميخواد. كافيه بدوني هميشه احتمال سقوط هست.
    • لیلا US ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      6 2
      چون گاهی با پسرم در سفرها تنهاییم در اتوبوس همیشه حواسم به نکات اضطراری هست. دنبال پنجره ای می گردم که چکش داشته باشه. باکسی که با شکستنش می شه در رو باز کرد پیدا می کنم و بارها تو دهنم تمرین می کنم وقتی اتفاقی افتاد چه کارهایی باید انجام بدم . تمام اینها باعث میشه ذهن با حرکت هایی که موقع اضطرار باید انجام بشه آشنا باشه و در موقع لزوم سریع تر تصمیم بگیره. اما در مورد هواپیما نکات ایمنی خاصی نمی دونستم. ممنون از مطلب . و مطمئنم تمرین ذهنی تو بالا بردن سرعت زمان اضطرار مفیده.
  • علی ق A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    341 2
    قبل از تهیه بلیط از نوع هواپیما مطلع شوید.
    • شادی IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      45 57
      والله دیگه با این اتفاقات اخیر مالزی، به بوئینگش هم نمیشه مطمئن بود که :
    • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      35 4
      از همه مهمتر
    • مسافر IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      31 20
      تا جایی که من اطلاع دارم نوع هواپیما در بیشتر موارد مشخص نیست مگر پروازهای خارجی یا چارتر
    • ننه جون A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      25 1
      من پرسیدم نوع هواپیما رو نمی گن
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      30 3
      گل گفتی
  • درسا IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    27 4
    کاملا درست و عملی بود
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    124 2
    قانون 50 کیلومتر اگر ایران 140 هواپیمای شماست از لحظه ی ورود به شعاع 50 کیلومتری فرودگاه تا از لحظه ی خروج از شعاع 50 کیلومتری فرودگاه نیز منتظر حادثه باشد
    • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      26 0
      عالی بود مرسی
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    42 9
    به این میگن: کنار گود نشسته میگه لنگش کن
    • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      34 3
      بده بدونی موقع سقوط چیکار کنی؟؟؟ از کوچکترین فرصت استفاده کردن مخصوص آدمای موفقه. البته برای همینه ایرانیا موفق نمیشن اغلب.
  • عليرضا IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    150 6
    موقع عبور از خيابان اول به چپ نگاه كن بعد به راست نظر كن بعد اسمون رو ببين كه هواپيما نيوفته رو سرت
  • مهدی A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    همه اینها بخاطر تحریم های مدعیان انسان دوستی و موسسان حقوق بشر کذائی، دیده بان حقوق و ... است
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      43 14
      چه ربطي به تحريم داره آخه؟؟؟
    • حسام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      56 2
      باهوش ایران 141 ایرانی بود چه ربطی به تحریم داشت؟ البته روسی بود اینجا مونتاژ شد به اسم ایران اومد بیرون
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    64 3
    نوع هواپيما مهمه. عمدتا در هواپيماهاي بزرگ و پهن پيكر شانس زنده ماندن بيشتر است. هواپيماهاي كوچك بسيار خطرناك تر هستند.
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    24 95
    مرگ حقه پس تلاش بیش از حد نکنید.
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    18 69
    عجل بياد تمومه كار عمرت به دنيا باشه زنده ميموني
    • بی نام EU ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      31 5
      اجل حرفت زیاد هم منطقی نبود
  • انتظار FI ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    44 9
    تو همین عکسی که گذاشتید عقب هواپیما آتیش گرفته اونوقت میگید انتهای هواپیما خوبه واسه نشستن
    • مهدی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      26 0
      دم هواپیما نیست بلکه بال هواپیما کنده شده و بنزین اتش گرفته
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    17 4
    توهم امنیت تو ارتفاع 60هزار پاییمیدونین چرا اکسیژن میزارن؟چون اکسیژن باعث سرخوشی می شهتو مواقع اضطراری هم ما شروع میکنیم به نفس کشیدن های وحشتناک.خیلی سریع مطیع میشیم و سرنوشت خومونو میپذیریم تایلر دردنفایت کلاب
  • مهدی A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    66 1
    البته قانون اول و از همه مهم تر این است: با خطوط هوایی ایران پرواز نکنید
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    25 2
    بهتره تو خونه اول شبیه سازی کنید
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    11 4
    تاگه رو هوا منفجر شد چی؟ .اینکه از ایران سقوط میکنه تا هواپیما کامل باسته بیش از 110 ثانیه طول میکشه
  • عموکاوه IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    69 2
    قانون هشتم : حتی الامکان با هواپیمای ساخت روسیه سفر نکنید مگر اینکه نرفتن به سفر به قیمت جان شما تمام شود :
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    67 1
    اگر این هواپیمایی ماست که قائدتا باید درهای خروج اضطراری باز نشن، ماسک ها اون بالا گیر کنن و اصلا پایین نیان و اگر هم پایین اومدن، مخزن اکسیژن خالی باشه بابا جون ما دوستمون دچار ایست قلبیتنفسی شد، زنگ زدیم به اورژانس که با تاخیر باورنکردنی اومدن و وقتی هم که رسیدن دستگاه شوک آمبولانس، شارژ نداشت که بهش شوک بدن اون وقت از هواپیما چه توقعی دارید شما برای نجات فردی با مشکل مشابه دوست ما، 6 دقیقه زمان طلایی وجود داره و اینجوری عمل میشه دیگه 90 ثانیه رو کلا فراموش کنید که کاری بشه انجام داد
    • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      17 1
      توی هواپیما اکسیژن ماسک تنفسی از مخزن نمیاد بلکه بر اثر فعل و انفعال شیمیایی آزاد میشه
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    59 2
    یه قانون طلایی بیشتر نیس اونم اینه که از هواپیمایی ایران استفاده نکنیم
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    52 3
    یه قانون دیگه اینکه تو ایران فایده نداه اینا ... آروم سرجاتون بشینید و اشهتون و بخونید...
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    54 3
    قانون اول و آخر. هواپيماي خطوط هوايي ايران رو سوار نشيد. والسلام.
  • نه چیروان A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    61 2
    اینا که گفتید اموزش مبارزه با داعش بود.....یا مسافرت با هواپیما
  • حسین A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    41 2
    وای بر ما که جای حل مسئله به سراغ صورت آن رفته ایم خدا مسببین این فجایع را ...
  • مصلحی A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    37 6
    چون قضا آید، طبیب ابله شود.
  • کم حرف IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    26 3
    عزیزم دانستن این نکاتی که گفتی مراحل گزینش یک خلبان ه نه نکاتی که باید مسافر رعایت کنه
  • سمیه رضایی A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    3 9
    خیلی کارا و قابل تامل بود ممنون
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    35 0
    پیشنهاد می شود لباس های ضد اشتعال مانند لباس آتش نشانان تهیه شود .یا دوره ی پریدن با چتر نجات دیده شود تا در زمان باز نشدن چرخ بپریم بیرون.
  • یاسر A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    61 0
    دوست عزیز یک آموزش هم برای پراید اسکانیا لب دریا قطار و....... بده
    • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      36 3
      لب دریا رو هیچکس جز خود طرف مقصر نیست من غریق نجات بودم یک سال یه هم وطن ترک اومد گفت من کارت شنا درجه یک دارم میخوام برم جلو گفتیم همه اینها که غرق میشن شنا بلدن آدمهای عادی که جلو نمیرن امسال شما میرید و غرق میشید حرف گوش نداد رفت و داشت غرق میشد دوستانم نجاتش دادن حیف که دیگه ندیدمش
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    31 0
    رانندگی رو درست کنید حوادث هوایی پیشکش، کدومشون بیشتر کشته میدن و کدومشون ضروری ترن؟
  • هسته دوست A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    13 2
    فقط کنکورد
    • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      4 0
      19هزار کشته در طول سال برای حوادث رانندگی
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    19 2
    جای اینکارا به همه کوله چتر نجات ببندید و از در بپرن پایین با چتر فرود بیان والسلام
    • من IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      6 1
      شما از هواپيما جت بپر بيرون يا كشيده ميشي تو موتور يا اگر هم نشي تو سرما و كمبود اكسيژن و اينا ميميري يا اصلن اينقدر دم در هاي هواپيما شلوغ ميشه كه هم اونجا مردم همديگرو مي كشن.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    35 1
    تو ایران امنترین وسیله چهارپاست.......
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    11 0
    عزیز نکات مطرح شده خوبه ولی خیلی از مردم در موقع بروز حادثه شوکه میشن و قدرت تصمیم گیری رو از دست میدن
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    19 1
    یه قانون هم هست که میگه با خر برویم دیر میرسیم ولی بالاخره میرسیم با هواپیما برویم ممکنه زود برسیم ولی احتمالش هم هست که اصلا نرسیم
  • همایون A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    14 0
    لطفا پیشنهاد کنید این راهکارها در بلیط هواپیما نوشته شوند و هم به صورت دفترچه در پرواز توزیع شوند در ایران کاربردشان بسیار زیاد است خواهشا راهکارهای کلیدی در مورد مسافرت با پراید و اسکانیا و قطارهای محور خوزستان را هم ارائه کنید
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    13 3
    مثلا" از ایرباس آ 300 ماهان که ارتفاعش از پنجره تا کف زمین 7 متر هست بپرم زنده می مانم ؟؟؟
    • بی نام EU ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      13 2
      کی گفته از پنجره بپری؟ تازه اگه قراره دست یا پات بشکنه بهتر از اینه که کلا ذغال شی
  • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    15 0
    فکر کنم شما در جريان نيستي که اين قوانين براص هواپيماهايي با راهرو و فضاي جلوي پاي استاندارد هست...در ايران همه ايراينها بباي پول بيشتر فاصله صندليها را کم کرده تا مسافر بيتري حمل کنند و....متاسفانه در مواقع حادثه شانس خروج بسيار ضعيف ميشود....
  • حبیب A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    9 2
    عالی بود. تمام کسانی که این متن را مطالعه کرده اند اگر اتفاق اینچنینی براشون بیفته احتمالا استفاده خواهند کرد. اکثر مرگ و میرها در سقوطهای اینچنینی چند دقیقه بعد از سقوط اتفاق میفته و در لحظات اولیه بیشتر مسافرها زنده اند.
  • شهرام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    9 1
    ممنون بابت اطلاع رسانی
  • بی نام US ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    19 2
    تنها یک قانون طلایی وجود دارد و آن اعتماد نکردن به خطوط هوایی کشور و عدم استفاده از هواپیماست با تشکر
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    21 1
    بهتر بود مطلبی در مورد ۷ قانون طلایی برای سریع و راحت مردن در سوانح هوایی می نوشتید.
  • پویا IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    35 1
    جمع کنید آقا یعنی چی؟ لباس مناسب بپوشیم آتش نگیریم؟ زنده موندن به چه قیمتی؟ به فکر ناوگان حمل و نقل باشید جای این تز دادنا
  • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    14 0
    قانون اول سوار هواپیما نشید
  • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    8 0
    به کودکان بگید برید تو حیاط بازی کنید , اینجا شلوغ نکنید.
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    13 0
    نوشتن وصیت نامه قبل از مسافرت هوایی در ایران از اوجب واجبات است
    • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      1 10
      مرگ حق است .شعار ندهید
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    7 0
    لطفاً به زلزله تهران هم فکر کنید و راهکارهای قبل و بعد از زلزله رو هم بگید تا بعداً کاسه چه کنیم چه کنیم دست نگیرید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    12 0
    قانون دوم سوار پراید نشید
    • بی نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      2 0
      این که اوله
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    29 0
    ما میمیریم . ما میمیریم از هواپیما نشد . از روغن پالم . از اون نشد از آلودگی هوا . از این نشد از خشکسالی . از این نشد از پارازیت . بازم نشد از پراید اگه باز هم نمردید .دیگه برید با خیال راحت شهربازی
    • لیلی IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
      8 0
      بسیار بامزه و باحال گفتی بینام جان
  • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    4 0
    یادت رفت بگی هواپیمای 300سال پیش سوار نشوید
  • دانش A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    2 0
    من که یکشنبه 26 مرداد ازفرانکفورت با ترکیش ایر لاین به استانبول اومدم و دیگه قسم خوردم هیچوقت سوار هواپیما نشم وحشتناک بود وتازه چمدانهایم را گم کرده اند و هنوز خبری نشده باتوجه به اینکه هواپیمای خیلی نو وجدیدی بود البته چمدانها در مسیر استانبول به تهران مفقود شده و در ضمن حواستون باشه ترکیش هواپیما های قدیمی را توی خط تهران گذاشته چون .
  • ازاد A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    5 1
    من 2 پیشنهاد دارم :اول اینکه اگه بتونن مخزن سوخت هواپیمارو هنگام سقوط از هوا پیما ایجکت کنند جداکنند، حالا به هر صورتی ، احتمال اتش سوزی و تلفات بسیار پایین میاد . دوم اینکه مانند جتها برای هواپیما چند تا چتر بزرگ و مقاوم در نظر بگیرن که هنگام سقوط حداقل جلو برخورد شدید با زمین و انفجار رو بگیره .
    • amin IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      0 0
      شما پیش نهاد نده
  • وحید A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    1 1
    اقایی که میگین «سوپرمن»نباشیدو کمک کسی نکنید اون ماله تصادفات شهری است.در هواپیما وقتی سقوط کند،احتمال آتشسوزی خیلی بالاست. مانند تصادفات شهری نیست که سریع امداد برسد،طبق متن باید در 90 ثانیه از هواپیما خارج شوید. ماندن در هواپیما ریسک کاملا بزرگی است.فکر می کنم قطع نخاع شدن بهتر از مردن است.
  • خوزستان ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    3 0
    خواهشمند است نكات ضروري در مسافرت با ماشين هاي ساخت داخل رو هم بفرماييد خصوصا پرايد....
  • خوزستانی A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    1 0
    ببین تو رو خدا کارمون به کحا کشیده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    1 0
    فررررررررررررررررررررررررررررررررررررار
  • افرین A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    کسی که میخواد از هواپیما استفاده کنه اول باید اشهدش رو بخونه کلا هواپیما وسیله خطرناکی هست و امکان زنده ماندن در سانحه صفره باز ماشین خیلی بهتره چون امکان داره در تصادف لااقل یکی زنده بمونه
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    0 0
    والا من هنوز نشنیدم کسی از سقوط هواپیما جان سالم به اون معنی که شما گفتید بدر ببره مگر خیلی نادر اتفاق بیفتد
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    0 0
    ولی درایران مسافرت باماشین درسال حدود بیست هزار کشته داریم ولی این امار درمقایسه با هواپیما بسیار بالاست شاید یک در صدهزار باشد البته تعداد مسافران ماشین به مراتب بالاتره ولی تناسب بگیری همان یک در هزارهم کمتر هست ویا یا امریکاییها یک مثال دارند اینکه احتمال کشته شدن با هواپیما کمتر از کشته شدن با لگد الاغ هست
  • خوابالو A1 ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    0 0
    اینا که ساده به نظر میان کجاش سخته ؟