از تشکر ارامنه تهران از صدر اعظم تا پناه دادن شیعیان به مسیحیان در نجف

با حمله داعش به مناطق مختلف در شمال عراق، شمار زیادی از مسیحیان و سنیان از کرد و عرب آواره شدند. شماری به کوه ها پناه بردند و برخی به سمت جنوب آمدند. شیعیان از اینان استقبال کرده آنان را در مهمانسراهای حسینی که حد فاصل نجف و کربلا بود اسکان دادند. در گذشته، مسلمانان عموم و شیعیان به طور خاص، مراودات دوستانه با اهل کتاب داشته اند...

 1. بنده از پیش از عصر صفویه که شیعیان حکومت قابل توجهی نداشتند حرفی نمی زنم، اما می دانم در دوره صفوی، منهای برخی از تصوراتی که در میان شاهان اول صفوی بود و به نظرم متاثر از رفتارهای عثمانی ها، از زمان شاه عباس به بعد، برخورد ایرانی ها با مسیحیان عالی بود. شاه عباس پس از نبردهایی که در ارمنستان و گرجستان داشت، شمار زیادی مسیحی از هر دو گروه ارمنی و گرجی را به اصفهان و اطراف آن کوچاند. او در اصفهان محله ویژه ارامنه ساخت و از آنان در گسترش تجارت در این دوره استفاده کرد. فرامین شاهان صفوی تا آخرین روزها، حتی آنچه توسط شاه سلطان حسین نوشته شده (و بسیاری را در کتاب اسناد و مکاتبات سیاسی ایران کار مرحوم نوایی می توان یافت) نشان از برخوردهای دوستانه و مرافقانه با مسیحیان است. این در حالی است که اصفهان همیشه عالمان پرنفوذی داشت که می توانستند رفتار شاهان را عوض کنند.

 2. این گذشت، و صد البته، تاریخ مسیحیان در اصفهان و شهرهای دیگر، گواه است که ایرانیان، برخوردهای دوستانه با آنان داشته اند. من از تاریخ مسیحیان آذربایجان خبر ندارم، اما آنچه در اصفهان بوده، همین امر را نشان می دهد. امروزه، ارمنیان ایران، در امنیت کامل زندگی می کنند، خود را ایرانی می دانند و به هیچ روی هوس مهاجرت به این طرف و آن طرف ندارند، مگر به اندازه ای که شاید دیگران داشته بانشد. این یعنی استمرار همان سیاست شاه عباس که به هر حال، فردی بود از لحاظ مذهبی متعصب، روی تشیع بسیار جدی و تحت تاثیر کسانی چون شیخ بهایی، میرداماد، شیخ لطف الله و بسیاری از علمای وقت دیگر. بدانیم که همان موقع هم کسانی از علمای تند بودند که طالب سختگیری بودند، اما هم علمای دیگر با آنان موافقت نداشتند و هم حکومت.

3. آنچه گذشت یعنی این که مسیحیان، به عدد تمام قرون اسلامی، به راحتی همراه مسلمانان و زندگی آرامی داشته اند. برای یهودی ها گاه گاه مشکلاتی بوده، هر چند آنان نیز غالبا زندگی خوبی در ایران داشته اند و به جز اخبار نادر که آن هم مربوط به زمان های بحرانی است، خبری از سختگیری علیه آنها نیست. دوره های بحران هم، دورانی است که عده ای در شهری شورش کرده اند و به غارت محلات آنان پرداخته اند نه آن که حکومت و دولت و علما که سررشته دار بوده اند، در این باره برنامه ریزی شده به آزار و اذیت پرداخته باشند. انکار نمی کنم که گاه روحانیون محلی در این امور دست داشتند، اما قاعده همان است که عرض کردم.

4. حالا بحث نجف و مسیحیان موصل پیش آمده، و این که مسیحیان موصل که زیر فشار افراطی ها هستند، آواره شدند. در دوره ای که داعش و گروه های افراطی بر اساس باورهای سلفی و وهابی همه را جز خود کافر می دانند، مسیحیان منطقه موصل آواره شده و جمع زیادی از آنان به سمت جنوب آمده در حسینیه ها و مراکز مذهبی دیگر حد فاصل کربلا و نجف اسکان یافته اند. این اقدام حتی پیش از آن بدو که امریکایی ها وارد عمل شوند که حالا هم معلوم نیست چه غلطی می کنند. این که مسیحیان به شیعیان پناه آورند، و آنان نیز به ایشان پناه دهند، باز هم نشان از روحیه تسامح شیعیان دارد. جز این چه معنایی می تواند داشته باشد؟
رسول جعفریان

5. اما همه این ها برای معرفی یک سند است، سند تشکر ارامنه تهران از همراهی های دولت قاجار که اجازه تحصیل و علم آموزی و ورود در عرصه مدنیت را به ارمنیان تهران داده است. بماند که همین رفتار با زرتشتیان هم بوده و آنان همیشه محترم بوده اند. پیش از گزارش سند، عرض کنم که سند یاد شده مربوط به تشکر ارامنه از میرزاعلی اصغر خان اتابک است که از صدراعظم های بزرگ دوره قاجاری است. این شخص که بعد از پیروزی مشروطه و در 21 رجب سال 1325 دوباره صدر اعظم و توسط افراطی ها و تروریست های متمایل به چپ های تفلیسی ترور شد، از چهره هایی بود که خود و پدرش در دربار قاجاری از آشپزخانه شروع به کار کردند و به صدر اعظمی رسید. نام این رجل سیاسی در قم، به صحن اتابکی، بزرگترین صحن حرم حضرت معصومه شناخته شده است که پدرش بنای آن را شروع کرد و پسرش در سال 1303 ق آن را به اتمام رسانید. مدتها قبل، از تولیت خواستم به یاد خدمات او به حرم، و نیز به خاطر کاروانسراهای فراوانی که در طول راه برای زائران فراوان تهران به قم ساخت، یک دو سه ساعتی، مجلسی برپا کنند و البته اگر بدی هم دارد بگویند. اما پذیرفته نشد.

6. به هر حال، میرزا علی اصغر خان، به عنوان صدراعظم ایران و مستقر در تهران، آن هم شهری که علما در آن بسیار نیرومند بودند، رفتارش با ارامنه چندان بوده که سندی در ستایش از او تنظیم کرده اند. از دید بنده، این سند به معنای آن است که ارامنه در تهران، زندگی آرامی داشته اند و بین آنان و دیگران تفاوتی گذاشته نمی شده است. (بماند که بعدها ارامنه به دلیل ارتباطی که با تبریز و تفلیس و ایروان داشتند و آن زمان، گروه های چپ در آنجا فراوان بود، متمایل به گرایشات چپ شده و سابقه ای نچندان خوب در قضایای مشروطه از خود باقی گذاشتند). اما به هر حال، دولت قاجاری که یک دولت نیم بند اسلامی بود، رفتارش با آنان خوب بوده است. (و صد البته مسلمانان سنی هم در بسیاری از نقاط رفتار درستی با اهل کتاب داشته اند که خود سوریه یکی از بهترین نمونه هاست، و نیز مصر. بماند که الان جریان افراطی غلبه کرده و مشکلاتی پدید آورده است).

رسول جعفریان

7. سند حاضر ده صفحه است که دو صفحه فارسی و بقیه ارمنی است که متن همان تشکر نامه است. متاسفانه در بخش فارسی که بی تاریخ است نمی دانم در متن تاریخی آمده است یا خیر، ولی به هر حال میرزا علی اصغر خان حتی تا دوره مظفرالدین شاه هم صدراعظم بود و نمی توان تاریخ قطعی این را معین کرد.

آنچه در متن فارسی نوشته این است:

هو الله تعالی شانه

چون بندگان حضرت مستطاب اجل اشرف اکرم افخم اعظم ـ مد ظله المتعالی - محض بروز مرحمت معلم خانه ارامنه را در تحت حمایت و رعایت خود قرار داده اند و در تشویق علم و مراعات مدنیت آن سبقت فرموده اند، لهذا ملت ارامنه که تابع دولت قوی شوکت اعلی حضرت قدر قدرت شاهنشاهی هستند، در نهایت تشکر و افتخار فریضه ذمه خود می دانند که این موهبت عظمی را غنیمت شمرده و مراتب امتنان خود را به آن آستان مبارکه عرضه دارند و در حقیقت این رعایت کریمانه نه تنها موجب امتنان ارامنه ساکن مملکت ایران خواهد گردید بلکه در هر اقلیمی از اقالیم که ابنای این ملت متوقف باشند آحاد و افراد آن ها از این تلطف و مرحمت دولت علیه نسبت به اطفال آنها و بخصوص تفقدات مخصوصه بندگان حضرت مستطاب اجل اشرف منتهای درجه امتنان و شکرگذاری را خواهند داشت و قلبا طول عمر آن وجود مقدس را که آستانش ملجأ و مأمن عالمی است آنا فآنا از خداوند تعالی درخواست خواهند نمود.

 رسول جعفریان
رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

 رسول جعفریان

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روزبه خراسانی IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    48 10
    حاج آقا شما اصفهان رو به کل ایران تعمیم دادی. مسیحیان زیادی در مشهد بودند که در سال های اخیر به کوچ خانه های خودشون شدند.
  • بی نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    27 11
    آقای رسول جفریان : در مورد رفتار بد صفویه با زرتشتی هاکه نوشته اند مجبور به مهاجرت به هند شدند ویهودی ها و سنی ها چیزهایی خواندم نظر شما دز این خصوص چیست ؟آیا این مسائل اتفاق افتاده یا جعل تاریخ است؟
    • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
      36 2
      تا اونجا که میدونم خیلی قبل تر، زرتشتیان پارسی از ترس خلفای عباسی مهاجرت کردن. ضمنا زمان رو هم در نظیر بگیر. ایران در اون زمان تنها سرزمینی در دنیا بود که مسیحی و یهودی و مسلمان شیعه و سنی و زرتشتی همزیستی مسالمت آمیز داستن و حکومت برای همه "حق حیات" قائل بود. در صورتی که مسلمانان در قلب اروپا چنین حقی نداشتند و یهودیان به سختی. بنظرم صحبت از "بد رفتاری" در زمانه ایکه حق حیات هم زیر سوال بوده موضوعیت نداره.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      2 3
      البته که اتفاق افتاده مخصوصا در اواخر دوره صفویه سختگیری بسیار بیشتر بوده انها رو مجبور به ترک دینشون کردند. می تونید برای اطلاعات بیشتر کتاب ایران در دوره صفویه راجر سیوری رو مطالعه کنید.استاد چه نسخه خوش خطی پیدا کردید و تشکر از اطلاعات خوبتون مخصوصا در پاراگراف نهایی.
    • س. مقدم A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      2 6
      البته که اتفاق افتاده مخصوصا در اواخر دوره صفویه سختگیری بسیار بیشتر بوده انها رو مجبور به ترک دینشون کردند. می تونید برای اطلاعات بیشتر کتاب ایران در دوره صفویه راجر سیوری رو مطالعه کنید.استاد چه نسخه خوش خطی پیدا کردید و تشکر از اطلاعات خوبتون مخصوصا در پاراگراف نهایی.
    • sara IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
      0 0
      زمان صفویه تمام ادیان در کنار هم به خوبی ومصالمت زندگی میکردند صفویان تنها با گروه نقشبندیه که قصد براندازی حکومت رو داشتندجنگ کرد ثانیا شما یک کتاب از نویسندگان داخلی نام ببرید نه از اجنبی های که به هر طریق سعی در شکاف مذهب بین ادیان دارندسوما ابتکار صفویان این بود که ائمه ومراجعی به اقصی نقاط کشور میفرستاد تابابحث های علمی ومدارک از خود کتاب ان مذاهب دیگر مذاهب انها دعوت به تشیع کند
  • بی نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    25 8
    یادمان نرود که زرتشتی ها اولین صاحبان کتاب در ایران بوده اند.
  • بی نام US ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    15 7
    البته اسلام ما اپ تودیت است اما کیفش را ترکیه بجا مانده از عثمانیها می کنه نه نفت داره نه گاز جزئ 20 کشور جهان است ما فقط تو عقب افتادن رکورد زدیدیم
  • سعید از تبریز A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    10 25
    البته شما قدردانی ارامنه از رفتار خوب با قتل عام مردم مظلوم آدربایجان در ارومیه خوی سلماس و..،،در زمان جنگ جهانی اول که به فاجعه جیلولوق معروف است را هم یادآوری کنید بد نیست.جناب جعفریان توصیه می کنم کتابقتل عام مسلمانان در دو سوی ارس صمد سرداری نیا را یک بار مطالعه کنید.
  • اهوازیم DK ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    3 2
    جناب جعفری؛چند سال پیش که در اطراف اصفهان در حد فاصل اصفهان وشهر کردکار میکردم نام دو شهر کوچک متعجبم کر یکی مدیسه ودیگری کله مسیح از همکاران اهل همان مناطق پرسیدم وگفتند که شاه عباس ابتدا این دو محل را در اختیار ارامنه قرار داد وپس از چند سال که آبادی باغ و.....به اوج خود رسید مردم با حمایت جمعی از روحانیان ......آنهارارانده وشاه عباس منطقه ی جلفا رادر اختیار آنها قرار داد.ضمنا خانه ی در کله مسیح دیدم که اهالی میگفتند برای ارامنه بسیار مقدس است وارامنه حاضرند چندین برابر قیمت بخرند و ظاهرا مالک؟حاضر به فروش نیست
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    2 3
    به نظر من الان در مورد ایزدیهای عراق اگر تحقیق شود خوب است تا داعش کاملا منقرضشون نکرده
    • مه سیپ US ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
      4 0
      مفصل تحقیق شده نگاهی به اینترنت کن با توجه به منابع.
  • شهاب IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    بنا بر نظر آقای وحیدنیا، مُهر این متن، تاریخ 1309ق دارد.