خبرگزاری فارس نوشت:

انتخابات ریاست جمهوری سوریه با نام نویسی یک معارض سوری در آن به عنوان اولین نامزد انتخابات ریاست جمهوری یک گام به جلو برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، پس از اعلام نام نویسی «ماهر عبد الحفیظ حجار»، نماینده معارض پارلمان سوریه در انتخابات ریاست جمهوری سوریه، این انتخابات یک گام دیگر به جلو برمی‌دارد.

پس از نام نویسی حجار در انتخابات برای اینکه نامزدی وی رسمیت یابد، باید دست‌کم موافقت 35 نماینده مجلس را به همراه داشته باشد، در حالی که انتظار می‌رود، طی روزهای آینده بر تعداد نامزدها باز هم افزوده شود.

از اینجاست که می‌توان گفت مرحله رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سوریه حتی به صورت غیر رسمی هم شده در این کشور آغاز شده، به گونه‌ای که تلویزیون رسمی سوریه تصاویری از حجار پخش کرد و توضیحاتی درباره فعالیت‌های سیاسی وی ارائه کرد تا مردم سوریه را بیش از پیش با وی آشنا کند و در صورتی‌که وی بتواند بر دست‌کم 35 رای مثبت نمایندگان پارلمان سوریه دست یابد، در آن صورت مرحله دوم تبلیغات انتخاباتی وی در رسانه‌های رسمی سوریه با حفظ عامل بی‌طرفی در کنار پوشش تبلیغات انتخاباتی دیگر نامزدهای انتخاباتی آغاز خواهد شد.

در این چارچوب «عمر اوسی»، نماینده پارلمان سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید می‌کند که رقابت انتخاباتی که طی روزهای آینده در سوریه شاهد آن خواهیم بود، مرحله‌ای مهم از تاریخ این کشور را تشکیل می‌دهد، به ویژه آنکه یکی از مهمترین وجه تمایز این دور از انتخابات ریاست جمهوری سوریه وجود کثرت گرایی سیاسی و فراهم بودن فرصت برابر برای همه نامزدها جهت حضور در این عرصه است.

اوسی می‌افزاید: نکته مهمی که در این دور از انتخابات سوریه به چشم می‌خورد، پیشگام شدن معارضان سوری در نام نویسی در انتخابات است که نشان دهنده تحرک سیاسی حاکم بر کشور و توجه افکار عمومی رسمی و خصوص به آن است.

این نماینده پارلمان سوریه گفت: انتخابات ریاست جمهوری که قرار است، ظرف روزهای آینده شاهد برگزاری آن در سوریه باشیم، بیانگر حرکت سوریه به سمت دموکراسی است و قائل شدن این شرط که هر نامزد دست‌کم باید 35 رای مثبت نمایندگان پارلمان سوریه را کسب کند، بدون تردید معارضان خارج نشین را خشمگین خواهد کرد، معارضی که پشت آنها به دوایر اطلاعاتی و امنیتی کشورهای دیگر از جمله آمریکا و انگلیس و ترکیه و قطر گرم است و تنها هم و غم آنها تامین منافع اسرائیل و تعامل با این رژیم است.

اوسی تاکید کرد: انتخابات در سوریه به شکل درست آن و هم زمان با ادامه عملیات‌های ارتش سوریه برای مقابله با گروه‌های تروریستی مسلح و آزادی سازی مناطق بیشتری از سوریه در تمام محورها ادامه خواهد یافت، به همین دلیل ظرف روزهای آینده باید شاهد تشدید در تمام عرصه‌های سیاسی یا نظامی یا رسانه‌ای در سوریه باشیم و نشانه‌های این امر هم اکنون در حلب قابل مشاهده است، چراکه دیدیم، گروه‌های مسلح چگونه از صدای مردم که از نظام و ارتش سوریه حمایت می‌کند، به وحشت افتادند و شاهد تشدید اوضاع در مناطق مختلف آن بودیم، به همین دلیل تلاش می‌کنند، به هر طریق ممکن از جمله اموال سعوذی و قطری بر روند انتخابات تاثیر بگذارند، در حالی‌که توجه ندارند، آنچه با تروریسم وقتل و کشتار به دست نیامده با پول هم به دست نخواهد آمد.

در خصوص «ماهر بن عبد الحفیظ حجار»، اولین نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه باید گفت که ماهر عبد الحفیظ حجار دارای مدرک کارشناسی پژوهش زبان‌ها از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حلب است که در کوی «البیاضه» یکی از کوی قدیمی شهر حلب به دنیا آمده است. وی تا جوانی زندگی خود را در شهر حلب سپری کرد و پس از آن در سال 1984 به حزب کمونیست سوریه ملحق شد و فعالیت‌های سیاسیش در دانشگاه حلب به اوج رسید و علنی شد. در سال 2000 از حزب کمونیست سوریه جدا شد و تشکلی از کمونیست‌های حلب را تشکیل داد و خود رهبری آنها را به دست گرفت. در سال 2003 میلادی به همراه برخی از رهبران حزب کمونیست کمیته ملی وحدت کمونیست‌های سوری را پایه‌گذاری کرد. ماهر عبد الحفیظ حجار یکی از رهبراان کمیته ملی وحدت کمونیست‌های سوریه بود که در سال 2011 نام خود را به حزب «اراده مردمی» تغییر داد و به سمت دبیرکلی حزب منصوب شد. در سال 2007 اینحزب در انتخابات مجلس نمایندگان از شهر حلب مشارکت داشت که در آن به پیروزی نرسید و به طور رسمی به نتایج آن اعتراض کرد. در سال 2012 و در اوج بحران سوریه در انتخابات مجلس نمایندگان در قالب لیست «جبهه مردمی برای تغییر و آزادی» از شهر حلب مشارکت کرد و از حیث کسب آرا در شهر حلب جایگاه دوم را احراز کرد و به پارلمان راه یافت. ماهر عبد الحفیظ حجار متاهل و دارای یک فرزند دختر است که در 23 آوریل 2014 نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری سوریه را اعلام کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =