۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۳
 چرا اکثریت مردم طالب یارانه شدند؟

موضوع ثبت نام یارانه ها با عنایت به حجم تبلیغات رسانه ها و نحوه درخواست دولت و چگونگی برخورد مردم به لحاظ جامعه شناختی بسیار حائز اهمیت است و شاید بتوان آنرا در عداد انتخابات چند دهه اخیر قرار داد.

در اینجا صرفا اشاراتی به برخی موارد که بیشتر در حوزه جامعه شناسی فرهنگی مطرح است می رود. صرف نظر از پیشینه و نحوه اقدام دولت قبل، چگونگی تبلیغ و توضیح دولت مردان جدید شایسته تامل است. بطور کلی خواسته های دولت در دو بستر درخواست و التماس، وعده و وعید و گاه تهدید جلوه گر شد. حجم وسیع و پردامنه تبلیغ بخصوص از رسانه ملی و انتظارات دولت از میزان انصراف دهندگان که حداقل حدود 30% را شامل می شد و نتیجه کمتر از 8% افرادی که ثبت نام نکردند تحلیل و تفسیر های متفاوتی می طلبد تا در آینده برنامه ریزی و ساماندهی مناسب تری صورت پذیرد. در تبلیغات تلویزیونی و در گفتگو با مصاحبه شوندگان بسیاری از عدم دریافت یارانه خبر می دادند. مراجع تقلید، نمایندگان، هنرمندان، دولتمردان و بسیاری از افراد مشهور و صاحب نفوذ نیز بعنوان الگو های جامعه مردم را به انصراف دعوت می کردند پس چه اتفاقی افتاد که باز هم خلاف عادت آمد و بیش از 70 میلیون نفر خواهان 45500 تومان یارانه شدند آیا حقیقتا تمام آنها نیازمندند؟ مسئولین دولتی علاوه بر درخواست مکرر از مردم به انصراف اعلام کردند 10 میلیون ثروتمند شناسایی شدند که دولت می تواند آنها را حذف کند. همچنین در سایت رفاهی از ثبت نام ایرانیان خارج از کشور جلوگیری شد. از طرفی در حوزه های مختلف از طبقات درآمدی پرسش به عمل آمد ضمن اینکه امکان اضافه شدن فردی که در دوره قبل یارانه نگرفته، نبود وامکان ویرایش و پیرایش برای خانواده ها وجود نداشت. پس از اتمام مهلت ثبت نام در نهایت اعلام شد هر کس ثبت نام کرده یارانه می گیرد! در رفتار شناسی به عامل اعتماد که بر گرفته از پنج ساحت صداقت، ثبات، مهارت و شایستگی، صراحت و وفاداری اشاره می کنند تا "اعتماد" زمینه "اعتبار" شود و افراد و نهادها به قول و فعل رفتار مورد نظر پاسخ مثبت دهند. آیا این موارد لحاظ شد؟ تعامل با ایرانی ها که رندی در بستر اجتماعی با آن توام است بسیار پیچیده است. به پاسخ برخی افراد که ثروتمندند و ثبت نام کرده اند توجه کنید:
- ثبت نام کردم تا اینگونه القاء کنم که وضع ام خوب نیست!
- ثبت نام کردم تا بدانم چگونه می خواهند دارایی و حسابم را کنترل کنند!
- برای اینکه مطمئن نیستم مدیریت مالی مناسبی اعمال شود!
- اگر ثبت نام نمی کردم ممکن بود به عنوان پولدار قلمداد شوم!
- در سایت رفاهی به کرامت انسان ها توجه نشده بود منم جبران کردم!
- ثبت نام کردم چون اساسا با این اقدام مخالفم!
پیچیدگی روابط انسانی در موضوع یارانه بار دیگر رخ نمود صرف نظر از آثار اقتصادی، تبعات اجتماعی و فرهنگی این اقدام بایستی از منظر صاحب نظران مختلف حلاجی و ارزیابی شود تا انشالله تعامل دولت و مردم در بستر اعتماد متقابل انجام شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    14 0
    باید این سوالو تغییر داد. چرا طالب یارنه نشن. من دیگه حرفی ندارم...
  • بی نام RO ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    10 1
    حالا كسا ني كه اسم ننوشتند احساس بدي دارند دولت بايد اعتماد مردم را جلب كند
  • masiha IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    11 0
    پیش بینی دولت مردان از ابتدا غیر واقع بینانه بود چرا که پایه "این کار" اشتباه گذاشته شده بود و به همین خاطر قابل پیش بینی بود که محاسبه ها درست از آب در نیاید. به قول معروف " خشت اول چون نهد معمار کج / تا ثریا می رود دیوار کج"
  • درگز IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    10 0
    ترس ازشب گرسنه خوابیدن ترس ازنداشتن شغل ترس ازامنیت مالی
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    12 1
    یکی ار دلایل مهم تبدیل شدن عقل جمعی به عقل فردی در طی 30 سال گذشته است. یعنی برای مردم منافع شخص خودشون بیشتر اهمیت داره تا منافع اجتماعی، که این خودش میتونه نتیجه عملکرد حکومت و سیاست های اقتصادی بازار آزاد باشه.
  • فرهاد IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    9 0
    اشتباه دولت ها اعتماد به نظرسنجی های منابع رسمی و روایط عمومی ها است.در حالی که خیلی ساده می شود از طریق پژوهش گران دانشگاهی به درون نظرات و خواسته های عموم مردم راه یافت.حتی اگر کسی چند ساعت در فضای حرف های عمومی مردم در این رابطه قرار می گرفت هیچ گاه بی گدار به آب نمی زد.و پیش بینی های ذهن گرایانه نمی کرد.با گزارش های القایی نمی توان بهواقعیت ها راه یافت.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      1 1
      ملت ایران بر خلاف سایر ملت ها غیر قابل پیش بنی هستند همانند سایر مولفه های اقتصادی و فرهنگی و لذا نظر سنجی ها چه رسمی و غیر رسمی کارایی چندانی نخواهد داشت.
  • سارا A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    3 0
    تبلیغات غلط بود اگر دولت کاملا محل هزینه را مشخص میکرد و یا با اظهار کم کردن مالیا ت و در نتیجه دریافت همان مبلغ و حتی بیشتر از طریق قانون جدید مالیات که جدیدا هم اعلام شد مردم به دولت اعتماد بیشتری پیدا میکردند و تشویق به این امر میکردند . به نظر میرسد با توجه به مسائل پیش آمده از قبیل سبد کالا و انصراف یارانه ، مشاوران اقتصادی دولت از درایت لازم برخوردار نیستند .
  • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    4 0
    من فکر کردم اگر ثبت نام نکنم کم کم از خیلی امتیازها حذف شوم مثل سبد کالا بنزین یارانه ای آب یارنه ای برق یارانه ای و خیلی چیزهای دیگر.
  • نادم A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    3 1
    چرا ثبت نام نکنم در حالیکه دولت با بستن چاه ما که راه ارتزاق ماست آن هم در زمین ملکیوباز گذاشتن 40 حلقه چاه آب همسایه ها برخی در زمین ملی در حق ما بی عدالتی روا می دارد؟
  • فرهاد A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 0
    وقتی که برای مدت سی و پنج سال ثروتمند وسرمایه دار رو یک انسان کلاه بردار محتکر قانون گریز و ادم بد در نظر مردم جلوه دادند و در فرهنگ ما این رسم شده که در کل ادم ثروتمند شخص قابل اعتماد و خوبی نیست , چه انتظاری باید داشت یه سرمایه دار وقتی خودشو پولدار و سروتمند به دولت معرفی میکنه اولین چیزی که توی ذهنش میاد اینه که دیگه وضعیت من روشن شده و دولت هر کاری بخواد با من میکنه . این رو باید در نظر داشته باشیم که ما مردم ایران کلا دوست نداریم دولت بدونه ما ثروتمندیم . ودلیلشم عدم اطمینان به دولت وسیاستهای اقتصادی اونه اعتماد باید دوطرفه باشه .حالا شما بفرمایید کی به سیاستها ی اقتصادی دولت اعتماد داره ؟ بخصوص توی این چند سال اخیرکه سرمایه دار و ثروتمند هم به آن اعتماد کنن
  • بي نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    3 0
    باسلام مقررگرديده بود هزينه هاي حامل انرژي بالابرود و ازطريق عموم پرداخت شود و يارانه بدين جهت پايه ريزي و موردموافقت مردم قرارگرفت،وحالا اتفاق جديدي رخ نداده است كه مردم متقبل تمام هزينه ها شوند.
  • بی نام NL ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    1 1
    پرداخت یارانه باعث کوچکتر شدن دولت و نیرومندترشدن بخش خصوصی میشه. تازه بقیه پول نفت هم باید بین مردم تقسیم بشه و دولت فقط از مالیات هزینه هاش رو تامین کنه. اصلا دولت اینهمه پول میخاد چه کار؟
  • sam A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 0
    باسلام مامردم ایران متاسفانه مسولیت اجتماعی نداریم منافع شخصی رابرمنافع ملی ترجیح میدهیم متاسفانه دراین ازمون بزرگ مااخلاق راباختیم واقعا توایران این همه نیازمندداریم وقتی مقامات کشوردرخواست همکاری کردند اکثریت نه گفتند واقعا متاسفم چطورانتظار دارید پیشرفت کنیم