ایسنا نوشت:

جان کری و فرانک اشتاین مایر، وزیران امور خارجه آمریکا و آلمان در نشست مطبوعاتی بر دستیابی به توافق جامع میان ایران و گروه ۱+۵ ابراز امیدواری کردند.

فرانک اشتاین مایر و جان کری، وزیران خارجه آلمان و آمریکا پس از دیدار دوجانبه در نشست مطبوعاتی در برلین درباره ایران و برخی مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

اشتاین مایر درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: من در مذاکرات ایران بیش از 10 سال است که در سمت‌های مختلف درگیر بودم. در طول سال‌های 2005 تا 2009 در هر یک از گفت‌وگوها شرکت کردم و پس از آن نیز به عنوان وزیر امور خارجه درگیر مذاکرات بوده‌ام. ما می‌توانستیم توافق با ایران را زودتر از این زمان داشته باشیم. اما ما درباره هر گونه توافقی گفت‌وگو نمی‌کنیم. آن‌چه که ما به دنبالش هستیم یک توافق سیاسی است که به ما این ضمانت را بدهد که ایران قابلیت دستیابی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد. این تنها معیار مهم در مذاکرات هست. زیرا مسوولیت ما این است که در خاورمیانه بتوانیم صلح و امنیت را ایجاد کنیم.

هم‌چنین جان کری در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5، گفت: من درباره مذاکرات ابراز امیدواری می‌کنم نه خوش‌بینی. ما امیدوار هستیم که بتوانیم پلی میان فاصله‌هایی که هنوز وجود دارد میان دوطرف برقرار کنیم. هر دو طرف جدی و فشرده گفت‌وگو می‌کنند. من فکر می‌کنم آن‌ها درک کرده‌اند که در مذاکرات چه چیزی نیاز است. بگذارید در این باره به صراحت صحبت کنم که چه چیزی نیاز است و به این سوال اصلی پاسخ دهم که چرا ما این مذاکرات را داریم. شورای امنیت سازمان ملل محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای ایران به دلیل برخی سوالات پاسخ داده نشده درباره روند این برنامه اعمال کرده است. بنابراین ایران وظیفه بسیار ساده‌ای دارد. تمام کاری که باید انجام بدهد این است که به جهان ثابت کند که با شفافیت و تعهد اعلام کند که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است. چهار راه برای بمب هسته‌ای ایران وجود دارد که باید هر یک از این چهار راه غیرقابل دسترسی باشد. بر همین اساس ما به دنبال دستیابی به این اتفاق هستیم که ضرب‌الأجل اعلام شده در این باره کافی است.

وی ادامه داد: من دراین‌جا به جزییات مذاکرات اشاره‌ای نمی‌کنم چون ما عمومی مذاکره نمی‌کنیم. من فکر می‌کنم این اشتباه است اما به شما اعلام می‌کنم که ما امیدواریم و بسیار سخت کار می‌کنیم. تیم ایران در مذاکرات سرسخت و آگاه هستند و دشوار مذاکره می‌کنند اما آن‌ها نیز به طور جدی در مذاکرات حضور دارند و گفت‌وگو می‌کنند. ما مذاکرات را در هفته‌های آینده با امیدواری به این‌که می‌توانیم (به توافق هسته‌ای) دست یابیم ادامه می‌دهیم. من فکر می‌کنم جهان نیز خواهان دستیابی به چنین توافقی است. توافقی که می‌تواند احتمال وقوع درگیری دیگری را کاهش دهد.

جان کری در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به حمایت آمریکا از حضور آلمان در مذاکرات با ایران، گفت: ما به صورت مشترک با همتای آلمانی خود درباره مذاکرات مشورت می‌کنیم. آلمان عضور حیاتی گروه 1+5 است.

هم‌چنین اشتاین مایر افزود: زمانی که صحبت از دلایل لزوم گفت‌وگو با ایران را می‌کنیم در واقع درباره اسراییل نیز گفت‌وگو می‌کنیم. ما نیاز به امنیت و نیز صلح در جهان داریم. همه ما می‌دانیم که منافع حیاتی اسراییل تضمین این مسأله است که هیچ مسأله‌ای امنیت اسراییل را تهدید نمی‌کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    9 53
    مرگ بر امریکا
  • بى نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    16 3
    مرگ بر روسيه و چين
  • عباس A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    9 1
    خدا مرگ بر را از ما بگير و به جايش منطق و عقل بگذار....