مدیرکل محیط زیست استان مرکزی، مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند اراک را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ چند روز پیش تصاویری از نیروگاه حرارتی شازند اراک منتشر شد که حکایت از مازوت سوزی در این نیروگاه داشت (اینجا). اکنون اما مدیرکل محیط زیست استان مرکزی، تایید کرده که از اواخر مهرماه، مازوت به سوخت این نیروگاه اضافه شده است.

امیر انصاری، در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک گفت: نیروگاه حرارتی شازند از 29 مهر امسال مصرف مازوت خود را آغاز کرده به نحوی که از چهار واحد موجود یک واحد در حال تعمیرات است، یک واحد گاز و دو واحد باقی مانده مازوت و گاز (هر واحد 24 مشعل دارد که 10 مشعل از مازوت و 14 مشعل از گاز) استفاده می کند. در گزارش ششم آبان جاری نیروگاه شازند چهار میلیون متر مکعب گاز و یک میلیون و 500 لیتر مازوت مصرف می کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با این روند میزان دی اکسید گوگرد در حال افزایش است.

اما در همین نشست استاندار مرکزی در پی تصویب کارگروه کاهش آلودگی هوا، دستور مهر و موم شیرمازوت نیروگاه حرارتی شازند به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی را صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ محمدحسین مقیمی گفت: اراک تحمل مازوت را ندارد و نیروگاه اگر مشکل مصرف گاز دارد، خاموش و تعطیل شود. محیط زیست استان مسوول مهر و موم شیر مازوت نیروگاه است و برای ادامه فعالیت به هیچ عنوان نباید مصرفی به جز گاز داشته باشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک گفت: استفاده نیروگاه از مازوت خلاف قانون و مصوبه کمیسیون انرژی است.

محمدحسن آصفری گفت: نیروگاه شازند به هیچ عنوان نباید از مازوت استفاده کند و این مهم مصوب شده است. نیروگاه شازند حتی اگر با مشکل مصرف گاز هم مواجه شود نباید روشن شود و این قابل قبول نیست.

او گفت: آلودگی هوای اراک به دلیل فعالیت کارخانه املاح معدنی، نیروگاه شازند، کارخانه آلومینیوم و بخشی نیز از تردد خودروها است.

آصفری گفت: نیازی به ارائه گزارش از وضعیت این کارخانه ها در نشست کارگروه آلودگی هوای اراک نیست، زیرا وضعیت کاملا مشخص است و اگر قرار باشد مطالعه ای در این زمینه صورت گیرد باید ناظر آن از بدنه دولت و در حد امکان از محیط زیست باشد.

 

تعداد روزهای ناسالم اراک 46 درصد کاهش یافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه نشست گفت: تعداد روزهای ناسالم در شهر اراک از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد کاهش یافته است.

امیر انصاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون شهر اراک 179 روز سالم و 45 روز ناسالم داشته و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل 138 روز سالم و 86 روز ناسالم داشت. بیشترین روزهای آلاینده سال گذشته شهر اراک در ماه های خرداد و تیر و در سال جاری در ماه خرداد بوده است.

نیروگاه حرارتی شازند در زمینی به مساحت 240 هکتار در کیلومتر 15جاده اراک - بروجرد ، جاده فرعی ازنا و در شرق پالایشگاه شازند در مجاورت راه آهن سراسری تهران- جنوب واقع شده است.

نیروگاه حرارتی شازند امکان استفاده از سوخت گاز و مازوت را دارد و به گفته مسوولان محیط زیست، استفاده از مازوت نقش موثری در ایجاد آلودگی شهرستانهای اراک و شازند دارد.

۴۷۴۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محبوبه A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    21 0
    دستتون درد نکنه... این نتیجه پیگیری های رسانه هایی مثل شماست. امیدوارم که آقایون حداقل به مصوبات خودشون احترام بگذارند .
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    12 0
    نیروگاه بندرعباس واقع در غرب شهر، سالهاست که از مازوت استفاده میکنه و فجایع زیست محیطی بسیاری رو موجب شده
  • معین A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    3 1
    ای بابا اخه کی به فکر مردم اراکه؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    1 0
    الان که تائید شد چه شد که نمیشد نمیشد؟؟؟
  • محمد رضا عطیفه A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    8 2
    آلودگی هوای ناشی از مجموعه نیروگاه حرارتی، پتروشیمی و پالایشگاه در اراک کمترین تاثیر را داراست. اگر گزارش کاملی از آلودگی این شهر ناشی از سایر صنایع بسیار بزرگ متصل به شهر مانند کارخانجات آلومینیم، هرکس، ماشین سازی، الومرول و... تهیه نمایید تا عمق این فاجعه شاید کمی آشکارتر شود.
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    2 0
    با سلام ای کاش مسئولین محترم فکری به حال نیروگاه بندرعباس می کردند
  • امیر A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    4 1
    ممنون که مشکلات زیست محیطی شهرستانها رو هم پوشش میدین، در اراک رسانه های جمعی همه گیر و موثر نیستند، فشار رسانه هایی مثل شما واقعا موثر هست، یادمان باشد ایران فقط تهران نیست
  • بابا برقي IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    2 1
    با سلام دوستان فكر قطع شدن برقتون هم باشيد . بدبختي كشور اينه كه هر سازماني ساز خودش رو ميزنه اين محيط زيست اگه راست ميگه بره يقه شركت گاز رو بگيره كه گاز بدن نيروگاه كه آلودگي توليد نكنه بايد در نظر داشته باشين كلا سه تا راه بيشتر براي نيروگاه هاي فسيلي وجود نداره 1 گازشون تامين بشه اگر دولت نمي تونه بي خود مي كنه نيروگاه فسيلي ميزنه 2 مردم دود رو تحمل كنن يعني نيروگاه ها مازوت و گازوئيل بسوزونن ولي چراغ خونشون روشن باشه 3 نيروگاه هاي فسيلي رو تعطيل كنن، برن برق از جاي ديگه وارد كنند يا محيط زيست خودش برق توليد كنه اما راه حل: كلا مديراي شركت نفت و گاز و برق و محيط زيست رو بريزن تو دريا كه نمي تونن مشكل مملكت رو حل كنن فقط بلدن جلو پاشون رو ببينن