دستاورد ورزشی سفر شیخ ثروتمند کویتی به تهران چه بود؟

سفر شیخ احمد کویتی و بیش از 100 چهره اثرگذار ورزش ایران چه دستاوردی برای ورزش مان داشت؟

 

مهدیه جباری-خبرگزاری خبرآنلاین: سفر پر هزینه اعضای شورای المپیک آسیا در تهران چه آورده ای داشت. یک هفته پس از برگزاری اجلاس مهم تهران ، بهرام افشارزاده تنها عضو ایرانی هیات اجرایی شورای المپیک آسیا از دستاوردهای این سفر می گوید.

این اجلاس بزرگترین میزبانی چند سال اخیر ورزش ایران در این سطح بوده، به هر صورت رئیس شورای المپیک آسیا، برادر پادشاه بوده و چند مقام ارشد به خاطر این اجلاس وارد ایران شدند، اجلاس چطور بود؟

معمولا شورای المپیک آسیا یک هیئت اجرایی دارد و یک مجمع عمومی دارد که هیئت اجرایی هر 6ماه یک بار تشکیل می شود و مجمع هر یک سال یک بار برگزار می شود که از 45 کشور در مجمع عمومی از هر کشوری 3 نفر دعوت می کنند. ولی در اینجا 15 کمیته و هفت نفر هم نایب رئیس دارد و مسئولان برگزاری بازی های داخل سالن و بازی های زمستانی و بازی های ایندورگیم و رشته هایی که در سال آینده برگزار می شود به عنوان معاون شورای المپیک آسیا در این اجلاس شرکت کردند. در حقیقت ما یک 15 نفر عضو کمیته ها داریم که حضور پیدا کردند و نواب روسای شورای المپیک آسیا که از اینها سه نفر ...

این روسای کمیته ها عضو هیئت اجرایی هستند؟

بله.

یعنی شما هم تنها عضو ایرانی هیئت اجرایی هستید؟

بله. در این جلسه آقای تیموتی فورک نایب رئیس ایس ایشیا (East Asia)، ژنرال چوگوگ از ساوت ایشیا (South Asia)، سیدعارف حسن ساوت ایشیا (South Asia)، دموستیک کاواتو سنترال ایشیا (central Asia) و آقای شیخ عیسی که حضور پیدا نکرد از وست ایشیا (West Asia) بود و آقای جاکارتا که معاون شورای المپیک آسیا هست، حاضر شدند و اینها گزارشات لازم را به هیئت اجرایی دادند. گزارش هایی راجع به جاکارتا و بازی های ساحلی 2016 و ویتنام بازی های جوانان و بازی های زمستانی ساپارو در ژاپن  و مارشال آرت که در عشق آباد بوده و سومین دوره بازی های آسیایی جوانان هم در سریلانکا 2017  ارائه شد و تک تک اینها گزارشات ویژه ای که تهیه کرده بودند را  در یک جلسه چهار ساعته دادند.

حاصل این جلسه چه بود؟

برای خود شورای المپیک آسیا بسیار خوب بود. برای این که تمام اینها بعد از مدت ها که فکر می کنم شش ماه قبل بود که آخرین جلسه هیئت اجرایی تشکیل شد، از آن به بعد همه فعالیت هایی که در این مدت این 15کمیته و روسای معاونین شورای المپیک و مسئولان برگزاری ایندورگیم و آوت دور گیم و ساحلی و جوانان و نوجوانان داشتند، با پاور پوینت های مختلف به جلسه ارائه دادند. به خصوص جاکارتا که گزارش جامع و کاملی از خود بازی ها داد. جاکارتا رئیس کمیته المپیک می شود که رئیس برگزاری بازی ها هم بود.

جاکارتا در چهار سال گذشته یک دوره بازی های کشورهای اسلامی برگزار کرده که در حقیقت ما نتوانستیم آن را برگزار کنیم. الان هم به سمت بازی های آسیایی می رود و با این که همه می گویند اندونزی کشوری است که ساختار ندارد، ولی این اتفاق برایش می افتد. ولی ما ...

بله آنها بازی های اسلامی را برگزار کردند که خوب هم نبود، ولی به هر صورت بازی ها برگزار شد. حالا

 

بالاخره الان به نظر می رسد از کشورهای اسلامی درس گرفتند...

هر کشوری هر دوره ای از بازی ها را که برگزار می کند، به هر صورت یک امکاناتی از دولتش می گیرد، مردم و دولت با رشته های مختلف آشنا می شوند، خود آن کشور فعالیت بیشتری خواهد داشت ،استادیوم ها و زیر ساخت های دیگر و جدید ساخته می شود، ورزش آنجا جهش پیدا می کند، به این دلیل که در کشور خودشان برگزار می شود و حداقل این که 45-46کشور می آیند و آداب و رسوم و فرهنگ آن کشور را می بینند و با آن آشنایی پیدا می کنند. حالا بازی های آسیایی و بازی های المپیک یک نقطه عطفی هم برای ورزشکار و هم برای کشور برگزار کننده است.

ما  می توانیم در یک سری از رشته ها را می توانیم میزبانی بگیریم، حتی اگر بازی های آسیایی را بگوییم به خاطر مشکلات بانوان نمی توانیم ...

به صورت انفرادی بله می توانیم.

ولی ما همچنان پسرفت می کنیم.

ما باید یک بودجه ویژه را برای برگزاری اجلاس ها و مسابقات مختلف چه رشته های انفرادی، چه رشته های گروهی در نظر داشته باشیم. به هر صورت نیاز است که ما حتما این برنامه را داشته باشیم که بتوانیم از ظرفیت هایی که فدراسیون ها دارند، خوب استفاده کنیم. ما هر چه این ارتباطات را با دنیا برقرار کنیم، نام کشورمان و مسئولین مان شناخته تر می شوند و یک تجربه کافی پیدا می کنند که بدانند در مجامع چگونه برخورد کنند و چگونه برگزار کنند. چون نحوه برخورد با کشورها به نظر من بسیار می تواند در پیشرفت ورزش کشور مفید باشد.

یک مسئله ای که وجود دارد این است که ما این اجلاس بزرگ را برگزار کردیم، آورده مان از این جلسه چه بود؟ فکر می کنم چیزی که به درد ما می خورد رایزنی های بعد و قبل از نشست ها و جلسات، نشان دادن تجهیزات و نشان دادن همدلی ما بود. این اتفاق ها افتاده؟

معمولا برگزاری هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا چیزی نیست که به عنوان امتیاز در نظر گرفته شود. اینها به اینجا می آیند که از موقعیت ما و برگزاری ما و ملاقات هایی که انجام می شود، استفاده کنند. مثلا در مورد بازی های غرب آسیا، هفتم و هشتم اردیبهشت ماه در کویت من و آقای شهنازی گزارشی ارائه کردیم که قرار شد نتایج صحبت هایمان در تهران و با حضور آقای هاشمی، آقای جمعه از سوریه، حیدر فرمان از شورای المپیک آسیا و مسئول برنامه های اجرایی شورای المپیک آسیا، مطرح شود که در کنار این اجلاس با حضور این افراد، این جلسه در دفتر آقای هاشمی برگزار شد و مجدد بنا شد که در دو ماه آینده بعد از ماه مبارک، ما مطالبی اینجا آماده کنیم و یا کیش و یا یکی دیگر از شهرهای ایران را برای برگزاری بازی ها آماده کنیم و مجدد اجلاسی در کویت با حضور شیخ طلال داشته باشیم. چون ایشان با توجه به گرفتاری که داشت نتوانست اینجا و در این اجلاس حضور پیدا کند و خود به خود خود کمیته آقای هاشمی هم با 6-7 نفر از روسای کمیته های مختلف صحبت کردند و این قدم اولیه ارتباطات بسیار سلامت اینها بود، چون وقتی به ایران می آیند، اجلاس و برگزاری آن را می بینند، خیلی می تواند در ارتباطات آینده موفق باشد. مثلا می توانند تلفن را بردارند و با توجه به جلسه ای که داشتیم فلان مطلب را بگویند یا نامه بنویسند. در حقیقت الان صورت به صورت یکدیگر را می شناسند و خود این می تواند به ارتباطات آینده بسیار کمک کند. به نظر من تمام این فعالیت ها می تواند در نتیجه حضور ما در مجامع بین المللی و مسابقات مختلفی که ما می توانیم میزبان باشیم، این ثمربخش باشد.

 

همین حضور شیخ احمد خوب بود و دیدارهای فشرده زیادی هم داشتند. فکر می کنید آیا کلامی گفته شد که به درد ورزش مان بخورد؟

خود شیخ حمد با ورزش ایران و آدم هایش آشنایی کامل دارد و مطمئن باشید همین حضور ایشان در آینده می تواند خیلی موثر باشد. مثلا در برگزاری مسابقاتی که ایشان مستقیم می تواند دخالت کند مثل مسابقات هندبال یا برگزاری مسابقات فوتبال که ایشان الان در فیفا هم حضور دارد و در کنفدراسیون فوتبال آسیا هم فعالیت دارد و رئیس کنفدراسیون هندبال آسیاست و ضمن این که ایشان رئیس انجمن کمیته های ملی المپیک (آنوک) و فرد دوم ورزش دنیاست. یعنی در کمیته بین المللی المپیک دنیا هم می تواند از مطالبی که ما در آینده خواهیم داشت دفاع کند. همین حضور خود ایشان با توجه به این که 9صبح آمد و 7-8بعدازظهر رفت، ولی تماما وقتشان در اختیار کمیته المپیک بود و در اختیار روسای فدراسیون ها و ورزش ایران قرار گرفت.

بیشترین برد را هم فدراسیون فوتبال داشت؟

البته خود ایشان هم علاقمندی زیادی به فوتبال دارد و 15-16نفر از روسای فدراسیون هایی که آقای کفاشیان مسئولیتش را دارد دعوت کرده بود و این به نظر من برای فوتبال کشور ما بسیار مفید بود. اصلا همین که فوتبال ما و آکادمی ما  را ببینند، خود اینها قدم های بسیار ارزشمندی برای فوتبال ما بود.

می توان به این وعده ای که برای برگزاری مسابقات فوتبال جام ساحلی دادند، امیدوار بود؟

وقتی که بیایند و این همبستگی و امکانات را ببینند، طبیعتا آنها به دنبال این هستند که یک کشور برگزار کننده فعالیت های خودشان باشد و یک کشوری باشد که توانایی لازم را از نظر میهمانانی که می آیند داشته باشد. خود این پذیرایی ها، رفت و آمدها و هتل ها می تواند بسیار مثمر ثمر باشد. به خصوص آن که ما الان بازی های غرب آسیا را بعد از المپیک 2016 در نوامبر سه ماه بعد از المپیک خواهیم داشت؛

در ایران؟

 همان بازی ها در کیش برگزار نشد، خودمان پیشنهاد دادیم که همان چهارمین دوره که نتوانستیم برگزار کنیم را دوباره خودمان برگزار کنیم و آنها هم استقبال کردند. دقیقا روز چهارشنبه بعد از ظهر گذشته جلسه یک ساعت و نیمه در دفتر آقای هاشمی داشتیم و خود آقای حیدر فرمان که مسئولیت داشت و آقای شهنازی، خود من و آقای جمعه از سوریه که جز هیئت اجرایی برگزاری بازی های غرب آسیا حضور داشتند و طی صورت جلسه ای بنا شد که مطالبی که داشتیم را آماده کنیم و خود من پیگیری کنم.

یعنی این مسئله قطعی شده؟

بله. بنا شد که ما فعالیتمان را آماده کنیم و بنا شد که بازی ها را برگزار کنیم و در جلسه ای هم که آقای شیخ حمد با دکتر گودرزی داشتند، ایشان تاکید کردند که حتما بازی های غرب آسیا برگزار شود و آقای دکتر گودرزی هم قول دادند که همکاری های مساعد را انجام دهند. ما نیاز داریم به این که این برنامه ها به خصوص غرب آسیا را برگزار کنیم. البته ممکن است که در آینده زون ما در آینده تغییر کند، این 13کشوری که الان عقب هستند...

یعنی مثل فوتبال؟

ممکن است؛ به هر صورت چنین برنامه ای که چه در قسمت بانوان و چه آقایان وقتی برگزار می شود ...

 

این خواست ما است یا عرب ها ترجیح می دهند؟

به هیچ عنوان خیلی هم از این زون ما راضی هستند. ولی ما احساس می کنیم اگر این تغییر کند، می توانیم نایب رئیس اجرایی و همه رشته ها را داشته باشیم.

یعنی همان کلکی که آقای کفاشیان زدند؟

البته به نظر من در پست های اجرایی خوب است که آدم بتواند اثرگذار باشد، یعنی بتواند تصمیم گیری کند. دبیر کل باشد یا نایب رئیسی باشد که فعال باشد، نه این که بلااثر باشد. باید کلا هر سمتی را که هر کسی در مجامع چه کنفدراسیون های آسیایی، چه فدراسیون های بین المللی و ملی بگیرد، حتما باید اکتیو باشد.

این به سود ماست؟ همین جوری هم غرب آسیا خیلی ورزش ندارد، ولی در آنجا در رشته های دیگر با قزاقستان و ازبکستان و ...

به هر صورت قوی تر می شویم. یعنی الان بعضی از کشورهای عربی هم در دو میدانی قوی هستند ولی ما به زونی می رویم که در همه رشته های ورزشی قدرتمند است.

آنها از خودشان نیستند و سطح بازی هایشان هم خیلی بالا نیست. ولی اینها واقعا در دوچرخه سواری، قایقرانی و ...

ما هم باید بهتر استفاده کنیم و یک تدارکاتی برای آینده ما در بازی های آسیایی  و المپیک خواهد بود. همین تکواندو، کشتی، وزنه برداری، دو ومیدانی، بوکس و ... می تواند مثمر ثمر باشد.

یعنی سطح بازی هایی که برگزار می شود بالاتر می رود؟

بله مطمئن باشید که بالا می رود.

حتی در فوتبال؟

اکثر رشته ها حتی کاراته و شمشیربازی، دو ومیدانی قطر، سوارکاری، مارشال آرت، ورزش های رزمی، ساحلی و ... الان خیلی قوی تر هستند.

یعنی قهرمان های المپیک و بازی های آسیایی را خواهیم داشت؟

الان در بوکس 8-9 قهرمان المپیک در آنجا داریم.

خیلی سخت است که در آن زون آسیایی بتوانیم نایب رئیسی بگیریم.

آن زون الان وجود دارد، ولی احتمالا تغییراتی در زون ها خواهد داشت یا در اجلاس آینده شورا که در هفت سپتامبر امسال در عشق آباد برگزار خواهد شد. مجمع عمومی شورای المپیک آسیا در آن زمان است و مقدماتش از الان تهیه می شود و همه کشورها خواهند رساند و خود به خود کمیته های خود ما که مربوط به اطلاعات آمار است، نظر خواهند داد و این 15کمیته شرکت خواهند کرد و به نظر من هم مثمر ثمر برای کشورهای حوزه خلیج فارس، هم کشور ما خواهد شد.

یک سری بحث هایی در حاشیه دیدارهایی که انجام شد مطرح شد و به نظر می رسد استفاده ما بیشتر به نفع فوتبال بود؟

نایب رئیس شورای المپیک هم آمده بود که رئیس فدراسیون جهانی ووشو هم هست، ایشان هم بود. از سایت خود ووشو بازدید کرد و از وزنه برداری هم بازدید کرد. با توجه به محدودیت زمان به نظر من کارهای خوبی انجام شد، ما اگر یک زمان بیشتری داشتیم، ایشان فاصله زمانی زیادتری داشت، می توانست در جمع روسای فدراسیون ها هم شرکت کند.

میزبانی مان چطور بود؟

خوب بود.

بحث این ترافیک و دلخوری ایشان چه بود؟

طبیعی بود. من خودم هم با ایشان بودم، دقیقا مشکلی در برنامه ها ایجاد نکرد. فکر می کنم شیخ از میزبانی ایران رضایت کامل داشت. 

4141

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =