امروز، برابر با روزی است که مکان کعبه، به عنوان اولین خشکی در کره زمین از زیر آب ها بیرون آمد و پس از آن خشکی در سراسر زمین گسترده شد.

به گزارش خبرآنلاین، بیست و پنجم ذیقعده هم زمان با دحوالارض یعنی روز "گسترش یافتن زمین" است. این روز یکی از پربرکت ترین روزهای ایام سال ذکر شده چرا که طبق برخی روایات زمین کعبه، در این روز ظاهر گشته و گسترش یافته است. روزه داری، دعا و ذکر خواندن از اعمالی است که برای روز دحوالارض توصیه شده است.

از امیرالمومنین (ع) روایت شده که فرمود: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت». همچنین در شب دحوالارض بر اساس روایتی از امام هشتم (ع)، حضرت ابراهیم و حضرت عیسی به دنیا آمده اند.

بیرون آمدن زمین کعبه، اولین معبد روی زمین

آیت الله جوادی آملی در کتاب «صهبای حج»، درباره تاریخ کعبه نوشته است: «کعبه اولين معبد مردمي و عبادتگاه توده انسان ها در روي زمين است: ﴿إنّ أول بيت وضع للناس للذي ببکة... ﴾ که تعيين محل و نقشه ساختن آن به رهنمود و دستور خداي سبحان بود: ﴿وإذ بوّأنا لإبراهيم مکان البيت... ﴾

بنابراين، کعبه اولين معبدي (نه اولين خانه) است که در روي زمين ساخته شد. گرچه بر اساس «دحو الأرض» گفته شده: «مکان کعبه اولين زميني بود که از زير آب بيرون آمد»، ليکن استفاده اين معنا که «اولين خانه ساخته شده کعبه است» از آيه، مشکل به نظر مي ‏رسد؛ زيرا اوليت آن را مقيد کرده که براي عبادت بوده است. البته آيه شريفه ﴿إن أول بيت وضع للناس... ﴾، معناي مزبور را نفي نيز نمي ‏کند، زيرا قيودي همچون وصف، همانطور که اطلاق ندارد مفهوم نيز ندارد، مگر اينکه جمله مشتمل بر وصف، در مقام تحديد باشد. در اين باره و در استفسار از آيه شريفه مزبور، از اميرالمؤمنين (عليه السلام) تصريح به اينکه قبل از بناي کعبه، خانه وجود داشته، نقل شده است.

دحوالارض به چه معناست؟

«دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند.
منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود. این آب ها، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند.

از سوی دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی ها و بلندی ها یا شیب های تند و غیرقابل سکونت بود. بعدها باران های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره ها گستردند. اندک اندک زمین هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع پدید آمد. مجموع این گسترده شدن «دَحو الارض» نام گذاری می شود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    22 15
    والارض بعد ذلک دحاها نازعات
  • بابک A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    62 7
    نظر تاریخ دانان و زمین شناسان چیه؟ کسی میدونه بگه لطفاً
    • بی نام RS ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
      5 5
      از نظر شرعی اسرائیلیات است و از نظر علمی زمین هرگز کاملا زیر آب نبوده بلکه زمانی بوده که هیچ آبی در زمین وجود نداشته. طی چهار میلیارد سال گذشته همواره به مقدار آب موجود در زمین اضافه شده ولی منبع آن کاملا مشخص نیست.
  • سلمان A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    50 16
    اين گفته علمي نيست هيچ در قرآن هم نيامده كه اولين خشكي زمين مكان كعبه بوده است. بعيد ميدونم درست باشه
  • ایرانی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 3
    من که تا از نظر علمی ثابت نشه نمی پذیرم
  • سیا IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    9 5
    گفته اند حضرت نوح تمام موجودات را از تمام زمین سوار کشتی کرده است، میشه بگید ابعاد این کشتی چقدر بوده است و چقدر الوار روغن ضد آب و مواد غذایی نیاز داشته است؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    8 4
    با سلام لطفا اكه ممكنه به سوال من پاسخ بديد : ارتفاع مكه مكرمه ايا نسبت به قله اورست بيشتر است از سطح دريا اگه كمتره پس اولين جايي كه از اب بيرون امده بايد اورست باشه از نظر زمين شناسي چي ؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    8 2
    پیدایش زمین 4/8میلیارد سال پیش بوده ویک کره خشک،حدود 3/5میلیارد سال پیش هم آب تشکیل میشه که نمیتونه تمام.سطح زمین رو در بر بگیره،حالا تکلیف علم چیه؟
  • مریم IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    1 2
    سلام.پاسخ ب اون کسی ک میگه زمین اصلا اب نداشته. باید بگم ک بعد از وارد شدن اکسیزن ب زمین باران های فراوانی شروع ب بازش کردن ک زمین سراسر از اب شد.4.5 میلیارد پیش.و با توجه ب ایه ان اول بیت وضع للناس...یعنی اولین مکانیک برای مردم مبارک قرار دادیم کعبه است.
  • بهار A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    2 2
    درباره چیزی ک نمیدونم و علم نداریم صحبت نکنیم بهتره چ اولین جا بوده چ نه به نظر من مقدس ترین جای دنیاست .حتما حکمتی داره ک خداوند تبارک اونجا رو خونه خودش خطاب کرده و طوافش رو واسه همه واجب کرده .