گرد و خاک عربی در آسمان ایران؛ از اردبیل و ایلام تا تهران

با ورود ریزگردها از عراق، کویت و عربستان به سمت غرب و شمال غرب ایران، مناطق مختلف ایران پر از غبار و خاک شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ گرد و خاک آسمان استان های تهران، اردبیل، زنجان، همدان را فرا گرفت. آلودگی هوا نیز در استان های آذربایجان شرقی و غربی، مرکزی، ایلام، کردستان و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارد.

آسمان تهران هم از صبح غبارآلود بود و در ساعات عصر باد شدیدی وزید و هوا را زیر و رو کرد. ضمن اینکه اندک رطوبت موجود در جو هم موجب رگبار کوتاهی شد؛ به اندازه گل آلود شدن آسمان. خاک هنوز هم در هوای تهران وجود دارد. 

البته سازمان هواشناسی، برای اغلب مناطق کشور در دو روز آینده آسمان ابری همراه با رگبار و رعد و برق پیش بینی کرده است.

بر اساس تحلیل نقشه های پیش یابی هواشناسی، طی دو روز آینده در مناطقی از شمال غرب، غرب، دامنه های جنوبی البرز، شمال شرق و نواحی مرکزی کشور در ساعات بعد از ظهر ابرناکی، رگبار باران گاهی با رعد وبرق و وزش باد پیش بینی می شود.

بر همین اساس، برای روز جمعه رگبار و رعد و برق و وزش باد در استان های آذربایجان شرقی، زنجان و دامنه های البرز در استان های قزوین، البرز، تهران، مرکزی، مازندران، جنوب گلستان وشمال سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، پیش بینی می شود.

همچنین برای روز شنبه، رگبار و رعد و برق و وزش باد در استان های کردستان، کرمانشاه، شمال لرستان، شمال زنجان، قزوین، شمال سمنان و شمال خراسان رضوی پیش بینی می شده است.

اما خبرگزاری مهر درباره گرد و خاک در آسمان برخی استان‌ها چنین گزارش داده است؛ با ورود ریزگردهای عراق، کویت و عربستان به سمت غرب و شمال غرب ایران، مناطق مختلف استان اردبیل شاهد هوایی غبار آلود همراه با ریزگرد است.

این ریزگردها موجب کاهش دید در برخی شهرستان ها از جمله اردبیل نسبت به روزهای گذشته شده است. بر اساس اعلام کارشناسان هواشناسی میزان دید افقی در شهرستان های جنوبی و مرکزی استان به ۲۵۰۰ متر رسیده است.

در اردبیل ۳۰ درجه سانتیگراد بالای صفر بوده و باد با سرعت ۲۹ کیلومتر در ساعت در حال وزیدن است.

ریزگردها در آسمان استان همدان ۲ برابر حدمجاز

خدابخشی کارشناس کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از وجود ۲ برابری حد مجاز ریزگردها در آسمان این استان خبر داد و گفت: گرد و غبار در آسمان استان ۳۰۰ میکروگرم بر متر مکعب یعنی دو برابر حد مجاز است.

وی افزود: منشاء این ریزگردها کشورهای عراق ، کویت و عربستان است.

کارشناس هواشناسی همدان هم دید افقی را ۲ کیلومتر عنوان کرد و آسمان استان را تا ۲۴ ساعت آینده نیمه ابری همراه با بارش پراکنده باران رعد و برق و وزش باد و غبار آلود پیش بینی کرد.

گرد و غبار آسمان زنجان را فرا گرفت

خانم ملایی کارشناس هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: هم اکنون درهوای زنجان ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون وجود دارد که عامل اصلی ناسالم شدن هوا است.

وی افزود: هم اکنون شاخص کیفیت هوای زنجان ۱۸۸ میکروگرم بر متر مکعب است.

ملایی گفت: ورود گرد و غبار از سمت مرزهای غربی کشور در بیش از پنج سال گذشته مردم کشور و به تبع آن استان زنجان را نیز درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه این شرایط هوایی برای همه گروه ها مضر است گفت : در این شرایط حتی افراد سالم باید از خروج از خانه خودداری و در صورت لزوم برای خروج از انجام فعالیت های طولانی مدت به شدت پرهیز کنند.

هوای کردستان در وضعیت هشدار

هوای استان کردستان که از چهار شنبه تحت تاثیر پدیده گرد وخاک قرار دارد ، امروز به وضعیت هشدار و ناسالم رسید.

رحیمی رئیس امور آزمایشگاه های محیط زیست کردستان با بیان اینکه اینکه گرد و خاک حداکثر دید را به ۳۰۰۰ متر کاهش داده است گفت : غلظت هوای استان ۳۷۶میکروگرم بر مترمکعب است و ضروری است مردم بویژه کودکان و نوجوانان در معرض هوای باز قرار نگیرند.

سرعت وزش باد هم در شهر سنندج ۲۱ کیلومتر برساعت گزارش شده اما در مناطقی همچون هزار کانیان وزرینه اباتو تا ۴۷ و۵۲ کیلومتر هم گزارش شده است.

براساس پیش بینی هواشناسی استان کردستان، کیفیت نامطلوب هوا تا یکشنبه در این استان ادامه دارد.

کیفیت هوای آذربایجان غربی در وضع خطرناک

با ورود توده گرد و غبار به آذربایجان غربی، کیفیت هوا در بیشتر شهرهای استان به وضع خطرناک رسید.

موسوی سرپرست معاونت پایش و نظارت حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت:توده گرد و غبار از دیروز وارد استان شده و درحال حاضر میزان گرد و غبار در شهرهای جنوبی آذربایجان غربی حدود ۶ برابر حد مجاز و در ارومیه به ۴.۵ برابر حد مجاز رسیده است.

وی افزود: میزان گرد و غبار در بیشتر شهرهای جنوبی استان بیش از ۸۰۰ میکرو گرم بر متر مکعب و در ارومیه نزدیک به ۷۰۰ میکرو گرم بر مترمکعب است.

موسوی ادامه داد: صبح امروز میزان گرد و غبار در سردشت به ۱۲۷۰ میکرو گرم بر متر مکعب هم رسید که حدود ۱۰ برابر حد مجاز بود.

سرپرست معاونت پایش و نظارت حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه منشاء اصلی گرد و غبار عراق است گفت: مردم بویژه بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از تردد در سطح شهرها خودداری کنند.

ضیائیان مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی هم اعلام کرد: سامانه گرد و خاک تا فردا در بیشتر نواحی جنوبی و مرکز استان ادامه خواهد داشت.

هوای تبریز در وضع ناسالم قرار گرفت

قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اعلام اینکه هوای کلانشهر تبریز در وضع هشدار و ناسالم قرار دارد، افزود: با توجه به آخرین آمار دریافتی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در این شهر، هم اکنون شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق ۲.۵ میکرون به ۱۲۵ پی . اس . آی است.

وی گفت: شاخص آلودگی هوا اگر زیر ۱۰۰ پی. اس. آی باشد، سالم، بین ۱۰۰ و ۲۰۰ ناسالم، بین ۲۰۰ و ۳۰۰ وضع اضطرار و ۳۰۰ به بالا وضع بحرانی محسوب می شود.

قاسمی از مردم خواست برای کاهش بار آلودگی از سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی و تک سرنشین خودداری کنند و کودکان و سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی نیز در منزل بمانند.

همچنین امروز وزش باد شدید همراه با گرد و خاک مشکلات متعددی را برای مردم این استان به ویژه در مناطق غرب و جنوب غرب ایجاد کرده است.

آلودگی هوا در لرستان ۶ برابر حد مجاز استاندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت : در پی ورود ریزگردهای عربی به آسمان لرستان ، هم اکنون میزان آلودگی هوا در لرستان ۶ برابر حد مجاز استاندارد است.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه امروز بر اثر ورود ریزگردها هوای تمام شهرستانهای استان آلوده است افزود : شهرستانهای خرم آباد ، پلدختر و رومشکان بیشترین آلودگی را دارند.

میزان ذرات معلق در هوای لرستان امروز ۲۲۰ میکروگرم در هر متر مکعب رسید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه هوای استان در وضعیت ناسالم قرار دارد گفت : فردا نیز شاهد ورود موج جدید ریزگردها در استان خواهیم بود.

فتحی بیرانوند افزود: از ابتدای امسال تا کنون ۲۸روز هوای لرستان بر اثر ورود ریزگردها آلوده بوده است.

هوای اراک در وضعیت هشدار قرارگرفت

کارشناس اداره کل محیط زیست استان مرکزی میزان ذرات معلق۲ونیم میکرون در هوای اراک را امروز ۸۵ میکروگرم برمترمکعب اعلام کرد که این میزان بیش از دو برابر از استاندارد و نشان دهنده وضعیت هشدار است.

استاندارد ذرات معلق ۲ونیم میکرون در هوای استان ۳۵میکرون است.

محرابیان، میزان ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در هوای اراک را ۲۹۶ میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرد که این ذرات هم تقریبا دو برابر استاندارد و نشان دهنده وضعیت هشدار است .

استاندارد ذرات معلق ۱۰ میکرون هم در هوای استان مرکزی ۱۵۰ میکرون است.

کارشناس اداره کل محیط زیست استان مرکزی گفت: این ریزگردها از سمت غرب می آیند و عمدتا با منشاء خارجی دارند.

گرد و غبار هوای استان ایلام را در شرایط هشدار قرار داد

ایرنا نوشت: کارشناس آزمایشگاه و نظارت و پایش محیط زیست ایلام گفت: ورود توده جدیدی از گرد و غبار آسمان استان ایلام را در بر گرفته و هوای مناطق مختلف این استان را در شرایط هشدار قرار داده است.

عطاالله ویسی اظهار کرد: میزان ذرات معلق در هوای شهر ایلام 230 میکروگرم در هر متر مکعب است که تقریبا یک و نیم برابر حد مجاز (استاندارد 150 میکروگرم) است و موجب آلودگی هوا و قرار گرفتن در وضعیت هشدار با روند افزایشی شده است.

وی افزود: میزان ذرات معلق در هوای شهرستان دهلران نیز هم اکنون 149 میکروگرم در هر متر مکعب در وضعیت هشدار با روند پایدار گزارش شده است. میزان ذرات معلق در هوای شهرستان ایوان نیز همچون شهر ایلام 230 میکروگرم در هر متر مکعب با وضعیت هشدار و روند پایدار است. هوای شهرستان دره شهر و شهر سرابله نیز در وضعیت هشدار قرار داشت.

ویسی با بیان اینکه هفت مرکز سنجش آلاینده های هوا در مناطق مختلف استان ایلام نسبت به پایش هوای مناطق مختلف اقدام می کنند، گفت: بدلیل مشکلات فنی مرکز پایش هوا در مهران، گزارشی از میزان آلاینده های این شهرستان در دست نیست.

وی گفت: این توده گرد و خاک در بیابان های سوریه و شمال عراق تشکیل شده و از اواخر روز گذشته استان های غربی از جمله کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام را در بر گرفته است.

به گزارش ایرنا، در حالیکه ورود پدیده گرد و غبار از ابتدای صبح روز چهارشنبه باعث کاهش دید افقی در استان ایلام شده و هر لحظه بر شدت آن در هوا اضافه شد، اما اداره کل محیط زیست ایلام در این دو روز وضعیت آلودگی هوا در مهران و دهلران را در حالت هشدار اعلام کرده بود.

استان ایلام 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که کارشناسان علت اصلی این پدیده را هجوم ریزگردها از بیابان های عربستان، عراق و کویت اعلام می کنند.

در این میان ساکنان شهرستان های گرمسیری و مرزی ایلام، دهلران و مهران بیش از دیگر مناطق استان با این موضوع مواجه بوده و مشکلات عدیده ای را برای آنان ایجاد کرده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    1 0
    مازندرانو چرا نگفتی،،اینجا طوفان شده که
  • مجتبی A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    1 0
    استان لرستان 6 برابر حد مجاز هست
  • بی نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    1 0
    خیلیا متاسفانه تو شهرهای خووزستان عفونت ریه گرفتند. این پدیده در کل کشور داره غالب میشه. سیاستهای داخلی هم بهش دامن میزنه
  • مجید A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    2 0
    فریدونکنار هم بود خیلی عجیب بود. هوا نارنجی شده بود
  • احسان A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    2 0
    چرا اسمی از کرمانشاه نیس؟ما جزء این آب و خاک نیستیم عایا؟
    • یوسف ملکشاهی A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
      2 0
      هستیم برادر من ولی ما توی ایلام و شما توی کرمانشاه و کلا غرب کشور بنا به فرمایش خانم ابتکار باید با این معضلکنار بیاییم صدبار بگن کرمانشاه چه ارزشی داره تا وقتی که هیچ گام مثبتی برندارن
  • بیکار IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    2 0
    گردو خاک مانندذ بیکاری و فقر مردم ایلام را دوست دارد
  • ناشناس IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    اخرگردوغبار عربی این سرزمین را نابودخواهدکرد...
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    1 0
    با مردم اهواز ابراز همدردی کردیم که یه فکری بشه و از این گردو غبار راحت بشن چقدر براشون ناراحت بودیم حالا خودمون هم گرفتار این بحران گردو خاک شدیم .باورم نمیشد این هوای بهاری تبریز باشه.بسیارگردو خاک داشت .مسولین باید فکری بکنن هوای تمام کشور داره به هم میریزه
  • ناشناس DE ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    داریم خفه میشیم با این گرد و غبار
  • هموطن A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    آقایون مسئولین با این وضع هوا کلاتونو بزارید بالاتر...
  • بی نام A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    1 0
    کار اسراییله این هوا کشنده است
  • بی نام A1 ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    ماکه خفه شدیم از این هوای کثیف مسئولین کاری کنند نصف کشور هواش آلوده شده خیلی
  • بی نام A1 ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    اخه من نمیدونم قبل این پنج سال چرا اینجوری نبود
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    10 2
    آخ جون. به تهران رسید؟؟ بزار برسه به تهران شاید فکری کنند
  • الف A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    1 0
    خيلي وقته به تهران مي رسه ولي كسي كاري انجام نمي ده، مردم لب مرز كه بنده هاي خدا هم سختي جنگ رو تحمل كردند هم جزء مناطق محروم هستند اين مشكل اونجام هم شديدتره، اين ريزگردها تا شمال كشور هم رفته لطفا بخاطر خدا كاري بكنيد محيط زيست داره نابود مي شه اين ريزگردها هزار جور مريضي ميارن همه دارن تو همين كشور زندگي مي كنن ولي هيچ كس كاري نمي كنه خيلي عجيبه
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    1 0
    برا این که گرد وخاک بلند نشه آب نیازه تو این مناطق هم که قحط آبه . بقیه راه حل ها مقطعیه .
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    چقدر نعمت واقعا وفور نعمته از برکات.........؟