پایان یک مناقشه؛ امکان کسر حق بیمه از اضافه کار وجود ندارد

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور طی بخشنامه ای به دستگاه های اجرایی، ممنوعیت کسر حق بیمه از اضافه کار کارمندان مشمول قانون تأمین اجتماعی که در دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مشغول به خدمت هستند را اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور طی بخشنامه ای به دستگاه های اجرایی، ممنوعیت کسر حق بیمه از اضافه کار کارمندان مشمول قانون تأمین اجتماعی که در دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مشغول به خدمت هستند را اعلام کرده است.

به محض ابلاغ این بخشنامه، موجی علیه مفاد آن به راه افتاد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مورد این قضیه ورود پیدا کرد و با استدلالاتی نسبت به تأیید این بخشنامه اقدام کرد.

قسمتی از بخشنامه به کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در ادامه می آید:

1.در ارتباط با استعلام دستگاه‌های اجرایی راجع به امکان کسر حق بیمه از اضافه کار کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری شاغل در دستگاه‌های اجرایی که با توجه به ماده 101 این قانون از لحاظ برخورداری از مزایای تامین اجتماعی نظیر بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت، بیکاری و درمان با رعایت این قانون مشمول قانون تامین اجتماعی می‌باشند، و تاثیر حکم مقرر در ماده 59 قانون برنامه پنجم بر این موضوع، این نتیجه حاصل شد که بنا به دلایل ذیل:

ـ سوابق قبلی قانونگذاری در این باره (ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره الحاقی به آن که مبتنی بر عدم کسر حق بیمه از اضافه کار کارمندان مشمول این قانون وضع شده‌اند).

ـ در ماده 59 قانون برنامه پنجم توسعه در مورد کسر حق بیمه از اضافه کار کارمندان مورد نظر حکم صریحی وجود ندارد و بالعکس مفهوم مخالف حکم مقرر در قسمت دوم این ماده، حکایت از استثناء این موضوع از اطلاق حکم مذکور در صدر ماده دارد.

ـ ملاحظه مفاد نامه شماره 11130/91/م46311 مورخ 14/4/1391 دبیر (وقت) هیات دولت خطاب به این معاونت مبنی بر اینکه این معاونت در اجرای ماده (59) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه طی بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی اعلام نماید کسر کسور بازنشستگی از اضافه کار کارکنان مشمول صندوق تامین اجتماعی مجاز نمی‌باشد.

لذا اطلاق حکم ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری از لحاظ مبنای کسر کسور بازنشستگی از کارمندان مشمول این قانون به قوت خود باقی است و در نتیجه کسر حق بیمه از فوق‌العاده اضافه کار کارمندان مشترک صندوق تامین اجتماعی شاغل در دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مجاز نمی‌باشد.

2- در خصوص پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری و بیماری کارکنان رسمی و ثابت دستگاههای اجرایی که مشترک صندوق تامین اجتماعی می‌باشند با توجه به تبصره 3 ماده 84 قانون مذکور و با ملاحظه مفاد نامه شماره 1120/91/5000 مورخ 3/4/1391 معاونت فنی و درآمد صندوق تامین اجتماعی، پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های ایام بارداری و بیماری کارکنان مذکور با رعایت مقررات مربوط بر عهده دستگاه اجرایی ذیربط می‌باشد.

دیوان محاسبات کشور و چند فرد دیگر به عنوان شاکیان به موجب دادخواست‌های جداگانه، ابطال بخشنامه جانشین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور را خواستار شده‌اند.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت اراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می‌کند.

رای هیات عمومی

الف: با توجه به این‌که مطابق ماده 101 قانون مدیریت خدمات کشوری، کلیه کارمندان پیمانی دستگاه‌های اجرایی از لحاظ برخورداری از مزایای تأمین اجتماعی نظیر بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، بیکاری، درمان با رعایت این قانون [قانون مدیریت خدمات کشوری] مشمول قانون تأمین اجتماعی اعلام شده‌اند و در ماده 106 قانون مذکور در خصوص مبنای محاسبه کسور بازنشستگی و برای محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این قانون، حقوق ثابت به اضافه فوق‌العاده‌های مستمر و فوق‌العاده بند (10) ماده (68) قانون مذکور مبنا قرار گرفته است و اضافه کار جزء هیچ یک از موارد مصرح در این ماده نیست و در تبصره الحاقی به ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1389، تصریح شده است که کارمندان دستگاه های اجرایی مشمول این قانون که از نظر بیمه و بازنشستگی تابع مقررات صندوق تأمین اجتماعی هستند و قبل از تصویب این قانون از مزایای غیرمستمر آنان کسور بازنشستگی برداشت شده است می‌توانند کسور مربوط اعم از سهم کارمند و کارفرما را یکجا از صندوق تأمین اجتماعی دریافت نمایند و یا حسب تقاضا مطابق مقررات مربوط به نسبت سال‌های پرداخت کسور، قابل احتساب در حقوق بازنشستگی آنان خواهد بود، بنابراین تا تاریخ 1/1/1390 و لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری لازم‌الاجراست و امکان کسر حق بیمه از اضافه کار در این ایام وجود ندارد.

هر چند در صدر ماده 59 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مقرر شده است: «آن دسته از کارکنان دستگاه‌ها که مشمول قانون تأمین اجتماعی می‌باشند از هر جهت از جمله شرایط بازنشستگی و سایر مزایا نیز تابع قانون مذکور و اصلاحات آن می‌شوند.» از آن‌جا که،

اولاً، در ذیل این ماده فقط در خصوص کسانی که قبل از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری (1/1/1388) از فوق‌العاده اضافه کار آنان کسور بازنشستگی کسر شده است، مقرر شده متناسب با مبلغ کسر شده در پاداش پایان خدمت و حقوق بازنشستگی آنان محاسبه گردد و تصریحی ندارد که از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون لزوماً باید از اضافه کار کارکنان دستگاه‌های اجرایی که مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند حق بیمه کسر شود، بنابراین امکان کسر حق بیمه از اضافه کار این قبیل افراد وجود ندارد.

ثانیاً، از تاریخ تصویب قانون تمدید قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1392، این قانون آخرین اراده قانونگذار در خصوص موضوع است و بر قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران وارد می‌باشد و چون در ماده 101 این قانون برخورداری کارکنان پیمانی مشمول قانون تأمین اجتماعی از مزایای قانون تأمین اجتماعی به رعایت این قانون [قانون مدیریت خدمات کشوری] موکول شده است و در قانون مدیریت خدمات کشوری احکام مواد 106 و تبصره الحاقی آن به شرح فوق‌الذکر تعیین تکلیف کرده است و از آنها جواز کسر حق بیمه از اضافه کار مستفاد نمی‌شود، بنابراین بند 1 بخشنامه شماره 5271/93/200-17/4/1393 جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور که مستند به مواد 59 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و 106 قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره الحاقی به آن، کسر حق بیمه از اضافه کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشترک صندوق تأمین اجتماعی را ممنوع اعلام کرده است، مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات مرجع وضع آن تشخیص داده نمی‌شود.

ب: بند 2 بخشنامه مورد اعتراض نیز با مقررات استنادی شکات مغایر تشخیص نشد و قابل ابطال نیست.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    4 1
    این که گفتند یعنی چه ؟
  • کارگر IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    8 1
    دوستان جوابی روشن در یک سطربدند. ما که 25 سال سابقه داریم و جزو مشمولین قانونکار هم هستیم و طی این 25 سال از اضافه کار حق بیمه برداشت وبحساب تامین اجتماعی واریز شده چـــــــــــــــــــــــــــــــی مــیـــــــــشــــــــــــــــه ؟ یک جواب صاف و درست
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    2 3
    خادم ملت جات خالی چطور حق کارگر و کارمند را زیر پا میگذارند
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    4 12
    تکلیف حق بیمه اضافه کار سالهای قبل که کسر شده چه می شود ؟ انشاء الله 20 سال دیگه که اگر اگر بازنشسته شدیم به حسابمان ریخته می شود وآن موقع آن پول یک دانه نان بربری کنجیدی ارزش ندارد
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    5 18
    خدا آخر و عاقبتشان را به خیر کنه که فقط به فکر خدمت به مردمن؟ فقط مونده ام که این رفتار دولتمردان را با آموزه های دینی چگونه تطبق بدم؟ نه به اون ادا و اتفارای شریعتمداریشون و نه به این نون مردم رو آجر کردناشون؟ خدایا فقط خودت به دادمان برس
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    6 9
    پس ما كه 25 سال كسر شده چكنيم
  • رسول رضایی IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    5 0
    با سلام و احترام به همه خوانندگان این مطلب؛ کسانی که تا قبل از قانون برنامه پنجم یعنی 1/1/1390 از اضافه کاری اونا حق بیمه کسر شده باشه به همون نسبت در حقوق بازنشستگی اونها مؤثره. یعنی ضرر نخواهند کرد.
  • مراقبتی IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    2 0
    انصاف کجاست 28سال کسر شده از سال 88 تا خرداد امسال هم بعضی دستگاهها کسر میکردند شما چرا حق خودمونو نمی دین صندوق ما قاضالحاجات شده هر جا کم اوردن از ان مایه میذارند لا اقل چراغی که به خانه رواست به مجلس نمیبرند