از کشورهای 1+5 چه کالاهایی خریدیم؟/سهم واردات ایران از مذاکره کنندگان هسته ای

سال گذشته حجم تبادلات تجاری ایران با کشورهای دیگر بالغ بر 160 میلیارد دلار بود که از این مبلغ بیش از 26 میلیارد دلار مربوط به داد و ستد کالا با کشورهای گروه 1+5 بود.

مریم یعقوبی

آمریکا، انگلستان، روسیه، چین، فرانسه و آلمان 6 کشوری هستند که طی سال گذشته در رأس اخبار سیاسی و اقتصادی کشور قرار داشته و بسیاری از تصمیم گیری های کلان در حوزه اقتصاد منوط به نتیجه توافق نهایی کشور ما با این کشورها است.

  ارزش دلاری واردات از کشورهای 1+5

طی سال گذشته ارزش دلاری واردات کالا از کشورهای گروه 1+5 بیش از 16 میلیارد و 800 هزار دلار بود که سهم 74 درصدی آن متعلق به کشور چین بود. میزان ارزی که سال گذشته برای واردات کالا از چین صرف شد بالغ بر 12 میلیارد دلار بود. از منظر ارزش دلاری واردات آلمان با 2 میلیارد و 300 میلون دلار در مقام بعد از چین قرار دارد. مبلغ ارز پرداخت شده به این کشور در سال 93 کمی بیش از 2 میلیارد و 330 میلیون دلار بود. واردات از کشورهای روسیه، انگلیس ، فرانسه و آمریکا به ترتیب هر یک با ارزشی بیش از 667 میلیون دلار، 615 میلیون دلار، 571 میلیون دلار و 154 میلیون دلار در جایگاه چهارم تا پنجم قرار دارند.

وزن واردات از کشورهای گروه 1+5

اما از نظر وزنی واردات نیز، کشور چین باز هم در مقام اول قرار گرفته است. وزن کالاهای وارد شده از چین در سال گذشته بالغ بر 5 میلیارد کیلو بود. در بررسی وزنی کالاهای وارد شده انگلیس در مقام دوم و پس آن به ترتیب کشورهای آلمان و روسیه در مقام سوم و چهارم قرار دارند. گفتنی است بیشترین کالاهای وارد شده از چین در سال گذشته قطعات خودروهای سواری و ماشین آلات و آنتن های BTSمخابراتی بود.

اما از آلمان و انگلستان بیشترین کالایی که خریداری و وارد شد ذرت دامی و غلات بود در کنار این دو کالا بخشی از ماشین آلات و دستگاه های مکانیکی مورد نیاز نیز از آلمان وارد شد. یکی از کالاهایی که از آلمان در سال گذشته وارد کشور شد آنتی سرم ها و مشتقات خونی بود.

سال گذشته از آمریکا سه کالای خمیر چوب، داروهای هورمونی که تولید داخل ندارند و مکمل های دارویی انسان بیشترین میزان ارز را به خود اختصاص دادند.

اما از فرانسه قطعات منفصله خودروهای سواری، لاستیک و دارو و فرآورده های آرایشی و بهداشتی بیشترین وزن واردات را داشتند.

روسیه سال گذشته به کشور ما دانه ها و غلات و چوب اره شده و روغن دانه های آفتابگردان صادر کرد.

 

22339

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =