۰ نفر
۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
روشنفکران عوام

" مردم نمی فهمند" جمله اصلی اغلب روشنفکران ایران از آغاز تا امروز بوده است اما "مردم" واژه ای انتزاعی است که تمام اعضای یک ملت را شامل می شود و طبق یک اصل فلسفی اگر حتی یک نفر مستثنی شود دیگر نمی شود و نمی توان از واژه "مردم" استفاده کرد و باید مثلاً گفت برخی، اکثر یا اغلب مردم.

 


بدرستی روشن نیست آیا روشنفکران خود را بخشی از مردم می دانند یا خیر ولی در هرصورت مراد از مردم "همه" هستند حتی آنان که معتقدند "مردم احمقند"! برخی برآنند روشنفکران ایران نیز چون بعضی از مردم کوچه و بازار عوامانه سخن می گویند. آنان در کسوت دانشگاهی با نگاه بالا به پایین بی آنکه اصول و اساس حرف های کلی را وارسی کنند در حقیقت همان راه عوام را می روند و البته عوام همیشه به خطا نمی روند. در مسایل اجتماعی و فرهنگی هزار نکته باریک تر از مو وجود دارد که نمی توان و نباید با حکم های کلی و عصبیت های علمی و قومی و قبیله ای-قبیله دانشگاهی- دیگران را متهم به حماقت کرد و خود را وارسته و پیراسته دانست. باید پذیرفت حداقل در برخی موارد، و در بعضی امور و در زمانهای خاص "مردم" خیلی خوب می فهمند. آنها نیز چون برخی روشنفکران موسیقی کلاسیک و اندیشه ورز را می شناسند اما شاید به گونه ای دیگر رفتار کنند تا بعضی "نیازها" و "پیام ها" را به دیگران منتقل کنند ضمن اینکه در اغلب کشورها موسیقی طربناک پرطرفدار است. رفتار جمعی در مجامع و رویدادهای اجتماعی فراتر از عملکرد "فردی" است و انسانها در "خلوت" به گونه ای کاملاً متفلوت در جمع و "جلوت" عمل می کنند و این اصل کوچک و ساده "جامعه شناسی" و "روان شناسی اجتماعی" است که قابل تامل است. یک شخصیت روشنفکر -که تعریف، ویژگی ها و گستره آن روشن نیست- ممکن است اغلب حرفهایش درست و قابل قبول باشد اما با کلی گویی و عصبانیت نباید شان خود و همگنان خویش را بی اعتبار کند. "مردم" که ممکن است افراد خردمندی هم میانشان پیدا شوند سخن منطقی، عالمانه و پرملکات را می فهمند و ارج می نهند. اگر برخی از مردم امروز به "احترام" نیازمندند بعضی از روشنفکران نیز محتاج "توجه" اند تا دیگر برای بیان برخی حقایق و واقعیت ها به جملات و کلمات نامتعارف روی نیاورند..

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391331

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    6 16
    اصلا منظور اباذری نبود...........
  • سعيد ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    9 27
    بنظرم بد نيست هر چند وقتي به پيكره ي اجتماع، حالا با هر اسمي، تلنگري زده شود تا عميق تر بيانديشد و درست و عاقلانه تر رفتار كند. كساني كه در زمينه ي جامعه شناسي يا مردم شناسي مطالعه مي كنند، مثلا آقاي يوسف اباذري،حق دارند رك و بي پرده با اجتماع حرف بزنند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    31 3
    کاش روشنفکران راه روشنی به مردم نشان می دادند و انقدر انها را تحقیر نمی کردند
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    28 1
    اقا گل گفتی
  • رامین A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    28 1
    آفرین لذت بردم.
  • ناشناس مونث IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    19 14
    نه نظرم اصطلاح روشنفکر نما مناسب تر . من فکر می کنم عوام وخواص مفهوم جامع و کامل ندارن و خودم معمولا از این دو کلمه برای توصیف افراد استفاده نمی کنم.
  • کهیار A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    29 2
    با سپاس فراوان از نقد منصفانه حضرت عالی.
  • 123 A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    9 30
    نمیدونم یک حرفی پیش اومده به جای اینکه به اصل مسئله بپردازند همه گیر دادند به حواشی اون جلسه، ساده لوح ترین شخص هم از اصطلاح کلمه مردم در سخنان دکتر اباذری عموم را برداشت نمیکنه خطاب وی به همون گروهی بود که جوگیرشدند و .... اونایی که همیشه تحت تاثیر بازی های حکومت و صدا و سیما قرار میگیرند. منم میگم این مردم اگر هنرمند شناس و موسیقی شناس بودند به این افتضاح نمی افتادند
    • بی نام US ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      19 1
      استاد 123 صداوسیما که اصلا با موسیقی مخالفه./// اباذری حرف مفت زده. اون کشورهایی که مردم شون موتزارت و.. گوش میکنن و سطح سلیقه شون بالاست حکومت از بچگی در مدرسه بشون موسیقی و نت آموزش میده و دهها شبکه رادیویی و تلویزیونی مخصوص برای هر یک از انواع سبک های موسیقی دارن. اونوقت انصافه با این وضع یکی بیاد به مردم بگه ابله؟؟ بجای اینکه بره دادشو سر مسئولین بزنه که چرا اینقد با موسیقی دشمنی میکنید؟؟؟
  • بی نام CH ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    11 0
    احسنت قابل توجه آقایی که در خبرآنلاین مطلب می نویسه فکر کنم موسوی بود که با یک ژست همه چیز دانی و فوق بشری درود فرستاد برای اون آقای به اصطلاح استاد دانشگاه که حس حسادتش بر عقل و منطق و ادبش پیشی گرفته بود و این حسادت را در بسته ای به ظاهر علمی با هرچه فحش و ناسزا که نشان از تربیت خانوادگی و کنه وجودش بود نثار یک جوان بی ادعایی که دستش از این دنیا کوتاهه و فقط گناهش این بود که محبوب القلوب مردم واقع شده بود کرد.چیزی که این آقایان موسوی و اون استاد دانشگاه تو داشتن یک درصدش له له میزنندعزیز من افکارعمومی خطا نمیکنه بفهمید حضرات به اصطلاح دانا و به جای فحاشی به افکار عمومی و افرادی که محبوب این افکار هستند سعی کنید به جای نون قرض دادن به هم دنبال کسب علم و معرفت واقعی باشید.