این روزها همه درباره صدسالگی مهم‌ترین دستاورد آلبرت اینشتین یعنی نظریه نسبیت عام حرف می‌زنند. در سال ۱۹۱۵ اینشتین نظریه نسبیت عام را برای گروهی از دانشمندان زمان خود در آکادمی علوم پروس مطرح کرد.

نظریه نسبیت عام تحولی بزرگ بود اما این دل این نظریه چه نتایج مشهور و مهمی بیرون آمده است؟

یکی از عجیب‌ترین و اولین چیزهایی که از دل نظریه نسبیت بیرون آمد، مسئله سیاه‌چاله‌های فضایی بود. سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که جرم در آن به‌شدت فشرده شده است. وجود سیاه‌چاله‌ها در نظریه نسبیت آلبرت اینشتین پیش‌بینی می‌شود. این نظریه پیش‌بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاهچاله شود.

نظریه بیگ‌بنگ یکی دیگر از موارد به حساب می‌آید. معادلات نظریه نسبیت نشان می‌دهد که جهان در حال انبساط است. اما اگر زمان به عقب برگردد و جهان کوچک و کوچک‌تر شود به کجا می‌رسیم؟ اگر در زمان به عقب برگردیم، به نقطه‌ای در گذشته می‌رسیم که در آن قوانین فیزیکی شناخته‌شده کارایی خود را از دست می‌دهند و نقطه تکینگی نام دارد. این نقطه، نقطه پیدایش گیتی است

باید نگاهی هم به کرم‌چاله‌های داشته باشید. کرم‌چاله‌ها ساختارهای فضازمانی پل مانندی هستند که دو گسترهٔ جدا از یک فضا-زمان یا دو فضازمان جدا از هم را به یکدیگر پیوند می‌دهند. کرم‌چاله‌ها زمان لازم برای رسیدن از یک نقطه به نقطهٔ دیگر را کوتاه و آسان می‌کنند. اینشتین ثابت کرده که جهان تنها سه بعدی نیست، بلکه زمان بعد چهارم جهانی است که ما می‌شناسیم. در این فضا-زمان چهار بعدی، کرمچاله‌ها می‌توانند سوراخی به جهانی دیگر یا ناحیه‌ای دیگر از همین جهان باشند.

فرضیه نسبیت همچنین می‌گوید که یک جرم با چگالی بسیار بالا مثل خورشید، می‌تواند شکل نور در اطراف خودش را تغییر دهد و مسیر نور را خم کند. براساس نسبیت عام، جرم می‌تواند فضازمان را خمیده کند و در نتیجه میدان گرانشی‌ای بسازد که می‌تواند نور را منحرف کند.با همگرایی گرانشی می‌توان اطلاعاتی دربارهٔ جسم میانی (عدسی) از جمله جرم آن به دست آورد و این به دانشمندان اجازه مطالعه ستاره‌ها و سیاره‌های بسیار دور دست را می‌دهد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =