خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک نشریه ایتالیایی اعلام کرد با توجه به آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در همه طرح هایش درباره سوریه شکست خورده بود، ناامید از همه جا، تلاش کرد با سرنگون کردن هواپیمای روسی ،پای ناتو را به جنگ بکشاند و در بلوایی که چنین جنگی با خود به همراه خواهد آورد به اهداف خود برسد.

در همین راستا،ترکیه برای آنکه خود را به عنوان رهبر قدرتمند اسلام سنی در دنیا جا بزند بازی کثیفی را آغاز کرده که همکاری با گروه تروریستی داعش و دیگر گروههای تکفیری از مظاهر بارز آن است.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از آنکارا، بولنت قلیچ کارشناس مسائل سیاسی در ترکیه در یادداشتی درباره سیاست های کنونی ترکیه نوشت ترکیه برای آنکه در عرصه بین المللی خود را به عنوان رهبر قدرتمند جهان اسلام سنی جا بزند دست به این بازی کثیف زده است. ترکیه در این راه و برای آنکه به اهداف خود برسد حتی به متحدان خود نیز خیانت کرده است.
البته اردوغان نیات خود را در این خصوص کتمان نکرده است . او بعد از آنکه جنگنده های ترکیه یک جنگنده روسی را سرنگون کردند اعلام کرد آنکارا این کار را برای تامین امنیت خود و حمایت از برادران خود در سوریه انجام داده ست. البته منظور اردوغان از برداران، ترکمان ها و گروههای تروریستی مانند داعش و النصره هستند.
روزنامه ایل جوراناله در مطلبی درهمین باره نوشته است اردوغان از 20 سال پیش که به قدرت رسیده است تاکنون همه تلاش خود را به کار گرفته است تا ترکیه را بیش از پیش اسلامی کند و در سیاست خارجی نیز، سیاست کشور گشایی را در پیش گرفته است . بر کسی پوشیده نیست که رهبر ترکیه می خواهد شمال سوریه، از منطقه حلب تا لاذقیه، را به خاک خود ضمیمه و آن را استان 82 ام خود کند. این چیزی است که به طور دقیق و مو به مو روزنامه های حریت و تقسیم نیز به آن پرداخته بودند.
از سوی دیگر، ترکیه دست به هر اقدامی می زند تا هلال شیعه( ایران ،سوریه و حزب الله لبنان) را خنثی سازد. ترکیه در این راستا از اقدامات نظامی و کمک های همه جانبه به داعش و دیگر گروههای تروریستی فروگذار نکرده است.مقامات آنکارا از چهار سال پیش چنین سیاستی را در پیش گرفته اند اما هر سال ناکام تر از سال قبل می شوند.
نمونه بارز آن کمک ترکیه به داعش در حمله به کردها در شمال سوریه بود. جنگنده های ترک به جای آنکه تروریست های داعش را بمباران کنند کردها را هدف قرار می دانند تا داعش بر آنها پیروز شود اما در این اقدام نیز شکست خوردند.
از مظاهر این بازی کثیف ترکیه همین بس ، که این کشور نفت را به قیمت هر بشکه حدود 15 دلار از داعش می خرد و آن به قیمتی بیش از دو برابر می فروشد.
اما در پرتو مقاومت همین هلال شیعه و اقدامات نظامی گسترده روسیه همه نقشه های رجب طیب اردوغان تاکنون نقش بر باد شده است.
به نوشته همین روزنامه ایتالیایی،ایل جورناله، اردوغان که در همه طرح هایش درباره سوریه شکست خورده بود و ناامید از همه جا، تلاش کرد با سرنگون کردن هواپیمای روسی ،پای ناتو را به جنگ بکشاند و در بلوایی که چنین جنگی با خود به همراه خواهد آورد به اهدافش برسد.
پرسشی که در این مرحله مطرح می شود آیا متحد خیره سری مانند ترکیه ، شایستگی عضویت در پیمانی نظامی مانند ناتو را دارد؟

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =