سایت ساعت 24 نوشت:

بازار ايران در سال ۱۳۹۳ و به رغم شديدترين تنگناي ارزي واردات ۱۰۲ هزار دستگاه از انواع خودروي خارجي به ارزش ۲ ميليارد و ۱۲۸ ميليون دلار را تجربه كرد كه نسبت به سال ۱۳۹۲ از نظر ارزش ۳۰ درصد رشد داشته است. از طرف ديگر ميزان توليد انواع خودرو سواري در ايران در سال ۱۳۹۳به ۹۶۰ هزار دستگاه رسيد. اين تعداد خودرو توليدي توسط شركت‌هاي ايران خودرو ، سايپا، پارس‌خودرو (وابسته به سايپا) و شركت‌هاي مديران خودرو و كرمان خودرو توليد شده‌اند.
از طرف ديگر آمارهاي بانك مركزي ايران نشان مي دهد كه حدود ۵۵ درصد خانوارهاي شهرنشين در ايران اتومبيل شخصي ندارند. با توجه به اينكه شمار خودروهاي فرسوده‌اي كه هر سال بايد از بازار موجود حذف شوند نيز عدد قابل توجهي است، مي توان به اين نتيجه ر سيد كه بازار خودرو ايران بازار جذابي است. در صورتي كه ميانگين قيمت خودروسوار ي فروخته شده توليدات داخلي در سال ۱۳۹۳ را حدود ۳۰ ميليون تومان و خودروهاي فروخته شده را ۹۰۰ هزار دستگاه فرض كنيم به عدد جذاب ۲۷ هزار ميليارد تومان رسيد. با فرض اينكه قيمت دلار به طور ميانگين در سال‌هاي آتي روي عدد ۳۵۰۰ تومان بايستد، ارزش دلاري بازار خودرو ايران حدود ۸ ميليارد دلار است كه اگر ارزش واردات خودرو را به آن اضافه كنيم به عدد ۱۰ ميليارد دلار مي‌رسيم.
علاوه بر اين همسايه‌هاي ايران مثل عراق، افغانستان، تركمنستان و ... نيز مي‌توانند بازارهاي ثانويه مهمي باشند كه مي توان از ايران به آنها خودرو صادر كرد . به اين ترتيب است كه خودروسازان آلماني، فرانسوي ، ژاپني و كره‌اي چشم به اين بازار بزرگ دوخته‌اند. در روزهاي سپري شده ابتدا مديران شركت بزرگ فولكس واگن كه اولين خودروساز جهان شد به ايران آمدند و وعده دادند و وعده گرفتند. سپس فابيوس فرانسوي به همراه برخي مديران پژو به ايران آمد تا بازاريابي كند. يك خبر اعلام شده از سوي اتاق بازرگاني نشان مي دهد كه خودروسازان ژاپني در كنفرانس ويديويي با همتاهاي ايراني خود آماده مي شوند تا به بازار ايران بيايند. در ميان اين شور و هيچان ورود به بازار ايران اما چند مساله وجود دارد كه بايد به دقت بررسي شود.
نكته اول: اين است كه ورود خودروسازان خارجي موجب تعطيليي واحدهاي صنعتي ايران نشوند. زيرا دولت‌ها نمي‌پذيرند موجي از بيكاري گسترده راه بيفتد.
نكته دوم قدرت خريد شهروندان ايراني است كه بخش عمده‌اي از آنها توانايي كافي بر اي خريد اتومبيل‌هاي بالاي ۵۰ ميليون تومان را ندارند و شايد بازار ليزينگ اين كار را داغ كند.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IQ ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    رقابت ؟ آخرش ایران خودرو و پژو دوباره تولید می کنند, سایپا و رنو هم باهم به خورده شکل طلق راهنما رو عوض می کنند , حل میشه
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده حذف بشه تا رقابت واقعی بشه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    لطفا اسم خودروهای بنجول فراانسوی نیاورید ...امیدوارم بزرگترین شریک اقتصادی آلمان باشه